• כחום הגוף
  • אוסקר 2023/24: הטקס בסיקור חי
  • אוסקר 2023/24: מהמרים על הזוכים
  • מאהבת, מטרידנית, רוצחת
  • אוסקר 2023/24: דירוג כל הסרטים המועמדים
  • אוסקר 2023/24: איך הלך עם ההימורים המוקדמים
  • אוסקר 2023/24: רשימת המועמדים המלאה

המלצות טלוויזיה: 9.4.2012-14.4.2012

9 באפריל 2012 מאת עופר ליברגל

שבוע מאוד עמוס בערוצי הסרטים בטלוויזיה, או לפחות בפינת המלצות שלי. דווקא החלטתי לצמצם מעט את כמות ההמלצות, שכן יש הרבה סרטים לא פחות טובים שמשודרים השבוע, אבל החלטתי להתמקד בעיקר באלו הפחות ידועים או היותר שנויים במחלוקת. רק אל תגידו שאין מה לראות בטלוויזיה.

אם יש תירוץ לשים תמונה של אמה סטון - שמים תמונה של אמה סטון. מתוך "באה בקלות"

יום שני:

YES 1

21:30 – הפצוע האנגלי The English Patient
שעה ש"טיטאניק" חוזר לבתי הקולנוע, זו הזדמנות לצפות בטלוויזיה בעוד סרט היסטורי-רומנטי ארוך מאוד שזכה באוסקר בשנות התשעים ופילג את הקהל למהללים ולסובלים. הבמאי אנתוני מינגלה ידע בסרטיו הטובים לשלב בין עידון ואיטיות לבין יצירת איפמקט רגשי על הקהל. זהו גם המצב בסרט זה, בו אחות מטפלת בפצוע בסוך מלחמת העולם השנייה. גם בעברו של הפצוע וגם בהווה של האחות יש עלילה רומנטית, והסיפור של הפצוע גם מעלה שאלות מוסריות.

YES 2

17:06 – באה בקלות Easy A
וויל גלוק ביים את הסרט הזה, אשר מסכם את כל סרטי התיכון שנעשו עד אליו והפך את אמה סטון למושא ההערצה של רבים, גם בקרב כותבי בלוג זה. תלמידת תיכון מגלגלת בפוסט וידאו את סיפור הפיכתה לנערה המופקרת של התיכון שלה, מבלי שבעצם קיימה יחסי מין. אולי אחד מן הסרטים המייצגים והחשובים של תקופתינו, אבל בדרך שיבינו רק בעוד מספר שנים רב. (ישדור גם בהוט גולד ,שלישי 20:25)

הוט פריים

19:40 – 2001 אודיסיאה בחלל 2001: A Space Odyssey
מקום 16 ברשימת הסרטים שלנו.

22:00 – כל אנשי הנשיא All The President's Men
אלן ג'יי פאקולה יצר מספר סרטי פארנויה, אשר שיקפו את האווירה בארה"ב בעבות פרשת ווטרגייט. כאן הוא נוגע בפרשה המפורסמת עצמה, דרך סיפורם של ברנשטיין ו-וודוורד, צמד העיתונאים שחשפו אותה ונאבקו על פרסומה כאשר אף אחד לא האמין שיש שם משהו. דסטין הופמן ורוברט רדפורד עושים בית ספר למשחק בסרט שהוא דוגמא ליכולתה של הוליווד לייצר מתח עוצר נשימה גם כשהסוף ידוע מראש.

יום שלישי:

YES 1

14:03 – ללכת עד הסוף The Full Monty
המשבר הכלכלי בעיירה ענייה בבריטניה גורם לחבורת גברים מובטלים ברובם לנסות ולהקים להקה מתחרה ללהקת הצ'יפנדיילס, המתסיסה את הפנטזיה של הנשים בעיר. הגברים מבטיחים לרקוד ולחשוף את כל  גופם. מסוג הסרטים שנשמעים די מטופש, אך הבריטים עושים אותם בקסם ובתוספת לא מעט אמירות על החברה. רוברט קרלייל נפלא בתפקיד הראשי וגם טום ווילקנסון כאן. ביים: פיטר קטנאן.

YES 3

23:31 – חייה הכפולים של ורוניק The Double Life Of Veronique
הרבה במאים עשו סרטים על דמויות מקבילות, אבל כנראה שאף אחד לא עשה את זה בצורה מעמיקה כמו קז'יסטוף קישלובסקי, הבמאי הפולני האינטלקטואל שעבד גם בצרפת. כאן הוא עובד בשתי מדינות, עם ורוניקה הפולנייה ועם ורוניק הצרפתייה, שתיהן זמרות ושתיהן נראות אותו דבר. הם חולפת זו על פני זו לרגע, ואולי לא. האם הן אותה אישה? האם לאחת יש השפעה על השנייה? הסרט לא מנסה לספק תשובות, רק לייצר שאלות. שאלות שרלוונטיות לא רק לגיבורות שלו.

הוט פריים

09:50  – הם יורים גם בסוסים They Shoot Horses, Don't They?
אחת מן המתקפות החריפות ביותר על הקפיטליזם שיצרה הוליווד. בשנות השפל הכלכלי, מתקיים מרתון ריקודים הנמשך על פני ימים, כאשר הזוג האחרון שימשיך לרקוד יזכה בפרס כספי. הסיפור הזה משמש כמטאפורה על המירוץ המטורף וחסר הסיכויים להצלחה, אשר מוביל גם לאיבוד של משהו מן האנושיות. אקטאולי אף יותר היום, כי הסרט מנבא בדרכו לא מעט היבטים של תרבות הריאליטי. גם השוואה ל"משחקי הרעב" יכולה להיות במקום. הבמאי סידני פולאק נמצא כאן בשיאו, גיג יאנג זכה באוסקר על משחקו בתור מנהל האירוע, וג'יין פונדה נפלאה לא פחות בתור אחת מן המתחרות.

18:00  – הניצוץ The Shining
סרטו של סטנלי קובריק ע"פ ספר של סטפן קינג. ג'ק ניקולסון שומר על מלון מבודד בחורף, יחד עם אשתו (שלי דובאל) ובנו. לראות ואז להתווכח האם זה הסרט הכי מפחיד בכל הזמנים.

MGM

22:00 אנשי הגשם The Rain People  

לעזאזל, הפוסט הזה עלה לפני ששמתי לב שהסרט הנדיר והנהדר הזה משודר סוף סוף. תודה רבה לאיתי עמוס שהעיר את תשומת לבי. אחרי כמה סרטים עבור האולפנים ולפני "הסנדק" פרנסיסי פורד קופולה נדד ברחבי ארה"ב וצילם סרט קטן, אישי, שכמעט נשכח מן התודעה הקולקטיבית אבל ייתכן שהוא יצירת המופת הראשונה שלו. הסרט של קופולה שהכי נראה כמו סרט של רוברט אלטמן, עם התמקדות בדמויות ולא בעלילה ותיאור יפהפה של רגעים בהם לא קורה הרבה. זה גם אחד מן הסרטים הבודדים בקרירה של קופולה שנסוב סביב דמות נשית -אישה בהריון (שירלי נייט) יוצאת למסע ברחבי ארה"ב על מנת לברוח מחיים בהם היא מרגישה לכודה. היא אוספת שחקן פוטבול הסובל מפיגור שכלי וגם פוגשת שוטר בדרך ומנהלת עימו מערכת יחסים – וכך ג'יימס קאן ורוברט דובאל החלו לשתף פעולה עם קופולה.

יום רביעי:

YES 1

15:58 – אהבה על הדשא Fever Pitch
רבים ממעריצי ספרו של ניק הורנבי טוענים כי סרט זה פספס את סיפור האהבה העצום שיש בספר, בין גבר לקבוצת הכדורגל שלו. בכל זאת, אני סבור כי זהו אחד מן הסרטים הטובים ביותר שנעשו על כדורגל, כאשר הוא מתאר את העימות הנצחי בין הקבוצה אותה נשבע הגבר לאהוב לבין האישה. הקבוצה היא ארסנל, השנה היא 1990 והגיבור הוא קולין פירת'.

19:46 – סינגל מן A Single Man
לא סרט על גיבור-על שעושה הכל לבד, אלא סרט על מרצה לספרות שלא מצליח להתמודד עם המוות של מאהבו ומתכנן להתאבד. תיאור של יום אחד של פרידה מן העולם לצד זיכרונות מאהבת האמת. מעצב האופנה הנודע טום פורד שומר על אלנגנטיות ויופי ייחודי גם במעבר לקולנוע. קולין פירת' בתפקיד שנתן לו מועמדות ראשונה לאוסקר ולדעתי גם בתפקיד טוב יותר מזה שהעניק לו את הפרס. עובדה: לא אמליץ כאן על "נאם המלך" שישודר מיד אחר-כך.

הוט פריים

16:25 – כל הג'אז הזה All That Jazz
סרטו האישי והניסיוני ביותר של בוב פוסי, אשר על סרטיו כבר כתבתי.

22:00 – המחפשים The Searchers
המערבון הידוע בכל הזמנים ואולי גם הכי שנוי במחלוקת. גיבור הסרט, בכיכובו של ג'ון וויין, הוא גזען רצחני. אבל האם הסרט מבקר אותו או מהלל אותו? ומה זה אומר על העבר וההווה של ארה"ב? אצל הבמאי ג'ון פורד, אין בהכרח תשובות, רק רמיזות רבות לכיוונים אפשריים שונים לקריאה. מסוג הסרטים שכל כמה שנים מגיע מאמר הקורא אותו בדרך חדשה לחלוטין. למזלנו, יש בו מספיק דרמה והומור על מנת להנות ממנו בדרך פשוטה וישירה. (שידור חוזר: שבת ב16:00)

הוט גולד

22:00 – קח את זה כמו גבר Forgetting Sarah Marshall
את הסרט ביים ניקולס סטולר, אבל הוא כנראה שייך לא פחות לתסריטאי/כוכב ג'יסון סיגל. בכל מקרה, ההצלחה איפשרה לשניים לכתוב את התסריט לסרט "החבובות" החדש. מדובר בדוגמא יפה לקומדיה רומנטית עכשווית, כזו המתמקדת בדמות הגבר. סיגל נזנח על ידי חברתו המפורסמת (קריסטן בל) ונוסע להוואיי על מנת לשכוח אותה, רק כדי לגלות שהיא נופשת באותו מלון, יחד עם חברה החדש (ראסל ברנד, אשר הדמות שיצר בסרט זה היוותה את הבסיס לסרט הפחות מוצלח "Get Him to the Greek" גם הוא בבימויו של סטולר). מזל שיש את מילה קוניס. הסרט לא מנסה להיות מקורי או חכם בצורה יוצאת דופן ואולי לכן הוא מצליח בכל הדברים שהוא כן מנסה לעשות.

הוט דרמה

18:50 – פעם אחת Once
נגן רחוב אירי פוגש מהגרת היודעת לנגן על פסנתר. הם מחליטים לעשות מוזיקה ביחד. לא קורה הרבה יותר בסרט המתוק/מריר הנפלא הזה.

TCM

15:45 – בהלה בצוק השחור Bad Day At Black Rock
מערבון המתרחש בתקופה המודרנית, בימים שאחרי מלחמת העולם השנייה. ספנסר טרייסי מצויין בתור פצוע המלחמה המגיע לעיירה קטנה בניסיון לאתר אדם וזוכה להתנגדות גורפת מצד כמעט כל תושבי העיירה. מן הסרטים הנדירים בהם הוליווד מתייחסת להתאכזרות כלפי אמריקאים ממוצא אסייתי במלחמת העולם השנייה, בטח בשנות החמישים, בהם הנושא היה רחוק מאוד מן התודעה הציבורית. בנוסף לכך, זו גם דרמה מהודקת שמצליחה בשעה ורבע לעשות מה שסרטים אחרים לא מצליחם לעשות בזמן כפול.

MGM

22:00 – הם היו מיותרים They Were Expendable
הבמאי ג'ון פורד לא אהב את הסרט הזה, שצולם בסוף מלחמת העולם השנייה (אחרי שפורד חזר מצילום דוקומנטרי בשדות הקרב) ואכן הסרט סובל ממימד פטריוטי צדקני לא טיפוסי לפורד. אך זו עדיין דרמת משפחה סוחפת, שכל מה שלא עבד ב"פרל הרבור" של מייקל ביי עובד בצורה נהדרת. רוב הסרט מתרחש בפיליפינים והסוף שלו לא סוגר את המלחמה, אבל כן מהלל את הרוח של הלוחמים. (שידור חוזר: חמישי 15:15)

יום חמישי:

YES 2

18:36 – טעם החיים Monty Python's Meaning of Life
מצד אחד, לאחר סרטים שהציגו עלילה "אחידה", אנשי מונטי פייתון חוזרים אחורה לרצף מטורף של מערכונים ללא חוט מקשר. מצד שני, הם כנראה היו תמיד בשיאם במערכונים. זה מתחיל בסרט קצר עתיר תקציב של טרי גיליאם, על מרד בחברת ביטוח של קשישים. זה ממשיך לתיאור חיים מן הלידה ועד המוות. וזה עובר דרך משפחה קתולית אשר מקצינה את הביטיו "אל תשפוך זרעך לשב" לשיא, שיעור חינוך מיני מפורט במיוחד, אצבע אלוהים ומיקומה בצבא, האבסורד שבלחימה, תרומת כבד מאדם חי, התמודדות עם אכילת רגל בידי נמר וכמובן – מפגש עם המוות. אבל מה שאתם זוכרים זה את הבחור השמן שמקיא ומקיא. (שידור חוזר: יום ו' 11:31).

YES 3

13:50 – ליידי איב The Lady Eve
הקריירה של הבמאי פרסטון סטרג'ס פרחה פחות או יותר רק בשנות מלחמת העולם השנייה, אבל בתקופה הקצרה הזו הוא הצליח לייצר כמה מן הקומדוית השנונות, המהירות והמקוריות ביותר בתולדות הוליווד. קשה לבחור סרט בולט אחד מגוף היצירה האדיר שלו, אבל זהו אחד מן המועמדים החזקים ביותר. חוקר ג'ונגל עשיר הוא הקורבן המיועד לצמד נוכלים, אב ובת. התוכנית היא שהבת תגרום לו להתאהב בזהות בדויה שלה וכך הם ישיגו את כספו. ברברה סטנוויק לוכדת גברים בחן רב והנרי פונדה מפליא בתצוגה של בלבול. סרט שמציג את קומדיית הסקרובול הקלאסית ברגע השיא שלה אבל גם מנבא את נפילתה. כי אחרי סטרג'ס, שכיווץ את קונבנציות הז'אנר ולעג להם, קשה היה להמשיך.

18:44 – גברים מעדיפים בלונדיות Gentlemen Prefer Blondes
האוורד הוקס יוצר מיוזיקל על נשים המנסות להתחתן עם גברים עשירים, ובדרך הוא חושף את המימד המציצני של הז'אנר במהלך שיר אחד, בו דווקא האישה מתבוננת על הגוף הגברי הכמעט עירום. מצד שני, הוא ליהק את מרלין מונרו וג'יין ראסל, כוכבות שנודעו אז בעיקר בזכות המראה. אבל הן היו גם שחקניות קומיות טובות, בעיקר מונרו שמבצעת כאן תפקיד שאחראי במידה רבה להפיכתה למיתוס. (שידור חוזר: שישי, 10:28)

23:51 – שעת הצוענים Time Of The Gypsies
יצירה ארוכה (כשעתיים ורבע, קיימת גם גרסה טלוויונית בארוך כפול) של אמיר קוסטריצה, אשר חודר לתרבות הצוענית במספר סרטים, אך כאן הוא עושה זאת בצורה הטובה ביותר. צעיר צועני בעל כוחות על-טבעיים מתאהב ורוצה להתחתן. אבל הוא נקנה על ידי מאפיונר שמוביל אותו לאיטליה ולחיי פשע. מבט משעשע ולא מתנשא על הפולקלור הצועני, אך גם יצירה שהופכת למרגשת וכואבת יותר ויותר ככל שהיא מתקרבת לסופה.

הוט גולד

00:00 (בין חמישי לשישי) – אומץ אמיתי True Grit
כתבתי עליו ניתוח קצר.

יום ששי:

YES 3

13:41 – זמנים מודרניים Modern Times
השנה היא 1935 וצ'ארלי צ'פלין מתקרב לעבר הדיבור. במשך רוב הסרט דיאלוגים ישמעו רק דרך מכונות ובסוף צ'פלין עצמו ישיר! (בג'יבריש). מתקפה של צ'פלין על הטכנולוגיה החדשה, אך גם הרהור על השינוי בהכנסת הסאונד לקולנוע. אבל העיקר אצל צ'פלין הוא הלל לאדם הפשוט. הוא עושה זאת בסדרה של סיקוונסים במפעלים שונים, בכלא וגם במערכת יחסים רומנטית עם נערה המגולמת בידי פולאט גודאר, שהייתה נשואה לצ'פלין ומגלמת כאן את אחד מן הדברים הכי קרובים שיש לתפקיד נשי מורכב בקולנוע של צ'פלין (זה עדיין רחוק מפמיניזם, אבל בכל זאת). (שידור חוזר: שבת, 09:09)

22:00 – מחוץ למים Fish Tank
אנדרה ארנולד עושה קולנוע אשר רבים שונאים ואחרים מהללים. בכל מקרה, קשה להישאר אדיש. קתי ג'ואריס, שחקנית לא מקצועית, מגלמת בצורה מהפנטת נערה מתבגרת עצבנית החולמת להפוך לרקדנית. מייקל פאסבנדר מנהל רומן עם אמה של הנערה ומשנה את עולמה של הגיבורה. צילום קרוב ורועד, יחס מסך צר וקלסטרופובי הופכים את הצפייה בסרט לחוויה ברוטאלית, המשרתת היטב את העלילה.

00:02 (בין ששי לשבת) – רעב Hunger
מבט מטריד של הבמאי סטיב מקווין על שביתת רעב אמיתית של אסירים פוליטיים אירים, אשר יותר מהיותו אמירה פוליטית הוא מתבונן על הגוף הגברי והרוח האנושית במצבי סבל קיצוניים.  כמו ב"בושה", סרטו השני של מקווין המציג כעת בבתי הקולנוע, גם כאן יש שוטים ארוכים ואת מייקל פאסבנדר בתצוגת משחק משכנעת. לא קל לעיכול, אבל מהפנט ובלתי נשכח עבור הצופים שיתמסרו לו.

הוט גולד

18:25 – בלו ולנטיין Blue Valentine
סרט שאני מזכיר לא מעט לאחרונה.

הוט פאן

20:20 – מת על המתים Shaun of the Dead
סרט הביכורים של אדגר רייט הוא הרבה יותר מפארודיה על סרטי זומבים – יש בו תסריט מדוקודק המציג דמויות של ממש. אשר נלחמות בזומבים.

יום שבת:

YES 1

21:30 – לב לא שפוי Crazy Heart
זהירות: סרט על מוזיקת קאנטרי. זה כנראה מה שחשבו המפיצים בארץ, אחרת קשה לי להסביר למה סרט מקסים וזוכה שני פרסי אוסקר לא הגיע כאן לקולנוע. ג'ף ברידג'ס מגלם כוכב עבר בז'אנר המוזיקלי אשר הסרט אולי יגרום לכם לאהוב מחדש. הוא מוכר לאלכוהול, אין לו קשר עם משפחתו ויש לו מעט סיכוי לשוב לתהילת העבר. קולין פארל הוא בן טיפוחו לשעבר, כוכב-על שזכה להצלחה בעיקר על גבם של שירים שכתב הגיבור. מגי גי'לנהול היא אם חד הורית המציעה לגיבור אופק רומנטי. כל השחקנים מצויינים, בדרמה אשר לא תמיד שומרת על רמה אחידה, אך נראית כנה מאוד ברגעיה החזקים, שזה רוב הזמן.

YES 3

22:00 – טומבוי Tomboy
ראו ראיון של אורון עם הבמאית.

YES 4

17:01 – סופר הצללים The Ghost Writer
סרט המתח הפוליטי של רומן פולנסקי יאכזב את מי שיחפש אמירה פוליטית מורכבת או סאטירה בועטת, אבל הוא עובד מצויין בתור מותחן. כולל סיקוונס המדגים היטב מה היצ'קוק היה עושה לו היה יכול לביים סצנה עם GPS. יואן מקרגור נוטה לפעמים להיות מעט אנמי, אבל כאן פולנסקי משתמש בזה היטב. פירס ברוסנן טוב מאוד בתור ראש ממשלה לשעבר אשר לא בטוח שהוא מודע לגודל הסקנדל בו הוא מעורב.

הוט פריים

18:00 – ריו בראבו Rio Bravo
אחרי המחפשים, עוד מערבון גדול עם ג'ון וויין, אבל האוורד הוקס מייצר מערב אחר לגמרי. וויין הוא שריף ערכי המגן על פושע בשם הצדק, במחיר של סיכון חייו. לעזרתו באים חבורה של סגנים (ביניהם גם דין מרטין וריקי נלסון) היוצרים חבורה גברית מגובשת. אנג'י דיקנסון בתפקיד האינטרס הרומנטי של וויין, רק שמערכת היחסים בניהם נראית יותר אבהית מרומנטית. קוונטין טרנטינו סיפר פעם כי הוא נוהג להראות את הסרט הזה לנשים עימן הוא יוצא ואם הבחורה לא אוהבת את הסרט – הוא זורק אותה.

הוט גולד

13:55 – אנשים מצחיקים Funny People
סרטו הלא בהכרח קומי והלא מוערך מספיק של ג'אד אפטאו. כתבתי עליו בזמנו.

תגובות

  1. מורן הגיב:

    פינת ההמלצות הזו ממש נהדרת. שמחה שהפכתם אותה לעניין קבוע.
    ונימה אישית קצרה – האהבה לקולנוע התחילה לפני כמה חודשים, והולכת ומתפתחת מרגע לרגע, ופשוט כיף לי לדעת שיש אתר כזה שמכניס אותי לאט-לאט לעניינים, ומחבר אותי – גם אם וירטואלית בלבד – לעוד אנשים שמרגישים את הבאזז הזה שעובר כשרואים סרט טוב (והיי, היום ראיתי את 'הוגו'! אולי זה רק ההנגאובר שמדבר).
    אז תודה, זה כל מה שרציתי לומר.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.