• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

"Senna", סקירה

28 בפברואר 2012 מאת אורון שמיר

תמיד מעניין לראות כיצד סרטים מאותה תקופה כמו משוחחים זה עם זה. בשנה החולפת, מותחן האקשן הבדיוני "כוכב הקופים: המרד" הציג עולם עתידני בו קוף שימפנזה אחד מפגין יכולות שכליות מרחיקות לכת ומוביל את חבריו הקופים למרוד באדוניהם בני האדם. הסרט התיעודי "פרוייקט נים" חשף שאירוע דומה התרחש במציאות, אך עצר בשלב בו הקוף מראה חוכמה יתרה. כעת, מגיע תורו של "דרייב", גרסת המציאות. אם אחד הסרטים הבולטים של 2011 הציג דמות מסוגרת המוגדרת מאוד על-ידי המקצוע שלה כנהג בשנות השמונים, בא "Senna” ומוכיח כי אדם כזה התהלך בינינו. כלומר, נסע בינינו במהירות 300 קמ"ש בדרכו להפוך לאגדת פורמולה 1 נצחית.

איירטון סנה דה סילבה, ברזילאי מסאו פאולו, פשוט אהב לנהוג. אנו עוקבים אחר סיפורו, החל מימיו הראשונים בעולם התחרותי והאינטנסיבי של מירוצי הפורמולה 1 ועד להפיכתו לגיבור לאומי במולדתו ולאייקון ספורט שלעולם לא יישכח. סנה החל את דרכו מאחורי ההגה כנהג קארטינג מצטיין ומצא עצמו מהר מאוד נוהג במסלולים היוקרתיים ובמכוניות המשוכללות ביותר. משם קצרה הדרך לצבירת נצחונות היסטוריים, יריבות ספורטיבית תוססת עם נהג אגדי אחר (אלן פרוסט הצרפתי) והפיכתו לאאוט-סיידר בין עמיתיו למקצוע, משום ששייט בספירות רוחניות אחרות.

באופן מובהק שאינו קשור להיותו תיעודי או עלילתי, "סנה" הוא קודם כל סרט-דמות. העלילה בו מרתקת ורבת תפניות אפילו יותר ממסלול המירוצים הפתלתל ביותר, אבל את עיקר העניין מייצר סנה. הוא מככב ברוב רובן של הסצינות ועובר תהליכים מרחיקי לכת, אך מקפיד להישאר נאמן לאני האמיתי שלו, לא משנה כמה זה מבדל אותו מאחרים. ואולי זו אחת הסיבות לכך שהוא זכור בהיסטוריה כיחיד בדורו – הוא היה כזה, ידע זאת ושימר את המצב בהתנהגות שלו. זהו לפחות הדיוקן של הגיבור אשר מצטייר בסרט, המקים לתחייה את סנה באמצעות קטעי ארכיון והופך אותו לדמות ראשית מדהימה ורבת סתירות. בנקודה זו יש לציין כי הסרט הופק בתמיכת קרן מיוחדת ע"ש סנה, שסייע לילדים נזקקים עוד בחייו.

הבמאי אסיף קפדיה (“הלוחם”, “Far North”) והעורכים כריס קינג וגרגרס סאל מגישים שיעור מאלף בעריכה דוקומנטרית. כמעט כל הסרט עשוי מחומרי ארכיון שמהם מורכב סיפור עלייתו ונפילתו. ההברקות של הסרט מתגנבות לעבר הצופה כמעט בלי שישים לב. כמו למשל הבחירה להשתמש בקריינות אנגלית יבשה ואובייקטיבית של מירוץ מסויים, ואז להחליפה ברגע השיא בשדר הבית הברזילאי שיוצא מגדרו כאילו הסלסאו (נבחרת הכדורגל הלאומית) זכתה במונדיאל. הסרט מכיל גם לא מעט צילומים מרהיבים ערוכים נפלא לכדי יצירת חוויית מירוץ כמעט אמיתית ומאוד מסעירה ומתחמק מרכילות ומחייו הפרטיים של סנה. הוא מעניק רק הצצה חטופה באמצעות סרטוני וידאו ביתיים של משפחתו, החושפים אותו בסביבתו הטבעית, וגם מציגים את הלבוש המסורתי בברזיל – ביקיני.

פורמולה 1 הוא לא ספורט מרתק במיוחד עבור הרבה אנשים, אבל הסרט הזה חושף את מה שמעניין בכל ספורט – פוליטיקה פנימית, סיפורים גדולים המונעים בידי דמויות גדולות ורגעים בלתי נשכחים של התרוממות רוח והשראה אלוהית. הסרט מכיל רגעים מצמררים, מכל זני הצמרמורת. פעם נוכח חיזיון באדם ההופך לגיבור, למישהו שלרגע מתעלה מעל האנושיות עצמה עם ניצחון בלתי אפשרי במיוחד. ופעם אחרת, נוכח אדם המופשט מאנושיותו ונהיה לבובת ריסוק, כאשר מכונית פורמולה 1 ממריאה באוויר ואז מתנגשת בעוצמה בקרקע.

הסרט הוא למעשה תקציר הקריירה הקצרה והמבריקה של סנה כנהג מקצועי בפורמולה 1. הוא אינו מנסה לפענח את סוד קסמו החידתי, כאדם וכנהג. כמו גיבורו, הוא משלים עוד הקפת ניצחון, לא עוצר להסביר מה הפך אותו לנהג שאין שני לו, למרות שהוא נראה לעיתים כאדם פשוט בעל עיניים רכות, המחפש שלווה ולא ריגושים. מאידך, הוא גם לא מנסה לבאר מה הפך אותו לאדם כה רגיש ורגוע, למרות הספורט המהיר והקשוח בו עסק. אלא אם תבחרו להאמין למוטיב החוזר פעם אחר פעם – לסנה היה דיבור מאוד חזק ומאוד צפוף עם אלוהים.

"Senna”. בימוי: אסיף קפדיה, בריטניה 2010, 106 דק', אנגלית+פורטוגזית+צרפתית+יפנית עם תרגום באנגלית.

הסרט נצפה באדיבות האוזן השלישית

הטקסט הנ"ל פורסם בגיליון עכבר העיר בתאריך ה-23.2

תגובות

  1. אורי הגיב:

    סרט מעולה. ניתן להשיג גם ב"זמנים מודרניים"

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.