• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״חליסה״, ״אנונימי לגמרי״, ״היפרדות״, ״היסטוריה קצרה של משפחה״, ״טנור״, ״אהבה ומכות אחרות״, ״ריגול כפול״, ״מפחידונת״, ״תעלול של מירוץ״

5 בפברואר 2025 מאת אורון שמיר

חודש פברואר שאכן הגיע, בניגוד לחשש מסוים שהבעתי בסוף ינואר, מסמל בין היתר את הזנקת השנה הקולנועית החדשה. פסטיבל סאנדנס ננעל עם רשימת זכיות (ברכות לישראלים), פסטיבל ברלין ייפתח בעוד שבוע (בהצלחה לאור בליקוט הסרטים), ובתי הקולנוע מתמלאים בעוד ועוד סרטי האוסקר המתקרב, לקראת הטקס בעוד חודש בדיוק. אנחנו מנסים לעמוד בקצב, כולל סקירה של עופר על הסרט שהכי קשור לישראל, הרבה קולנוע אימה באדיבות לירון וגיבוי של עופר, וכמובן המנה השבועית של הפרויקט האוסקרי הבינלאומי של אור, בפרק גדוש (הסבנטיז היו עשור מרתק). מהצד שלי, אני מזמין אתכם ואתכן להצטרף מחר (חמישי 6.2) בשעה 19:30 בערב להקרנה של ״לב פראי״ והקדמה שלי על היחסים בין דייויד לינץ׳ לתרבות הפופולרית, בקולנוע בית רדיקל ביפו (התחייה פינת הרצל). להבנתי זה כמעט סולד אאוט, או כבר לגמרי מלא, אז אין לי הנחות לחלק רק הודעות להודיע. למקרה שתרצו לראות דווקא סרט חדש מחר, יש מלא אפשרויות ובשביל זה יש מדור.

חליסה – נתחיל עם הסרט הישראלי, השני באורך מלא של סופי ארטוס (״עמק״), שיצא עם פרס חבר השופטים מפסטיבל חיפה, שם כתב עליו עופר. עוד לפני כן היה מועמד לחמישה פרסי אופיר, ואני צופה לו עניין מצד הקהל המקומי דווקא בגלל שאינו משתייך לקטגוריית סרטי מגזר או דרמה משפחתית. נועה קולר מגלמת את גיבורת הסיפור, אחות טיפת חלב שמצויה בקונפליקט מתמיד בעבודתה, במרפאה בשכונת חליסה החיפאית. מצד אחד, טובת הילדים והתינוקות לנגד עיניה והיא נתקלת במקרים קשים, שמחייבים אותה לדווח לרשויות על כל חשד להזנחה או התעללות. מן העבר השני, השנים הארוכות בתוך המערכת התישו אותה וגרמו לה לתהות לגבי היכולת של השיטה לעזור באמת. היא מתעמתת מול מקרה מבחן כזה כאשר אם צעירה (דנה ברקוביץ׳) מגיעה עם תינוקת שזקוקה לכל העזרה האפשרית. במקביל, הגיבורה עצמה מצויה בהליכי פוריות, מתגברת על גירושים ומנסה לסדר מחדש את חייה, כולל שיפור בדירה שנעשה בידי שיפוצניק המעורר אצלה עניין (אנטולי בליי). התמונה בראש הפוסט היא מתוך הסרט, שצילמה מאי עבאדי גרבלר (״מכלת״, ״דבי הייתה פה״).

אנונימי לגמרי (A Complete Unknown) – המועמד לשמונה פרסי אוסקר, הוא עוד ביוגרפיה קולנועית של בוב דילן, הפעם רשמית ומאושרת בידי האיש עצמו (זה לא תמיד המצב). טימותי שאלאמה הוא דילן, ספציפית הצעיר שהגיע אל ניו יורק בשנות ה-60 וחולל מהפכה במוזיקת הפולק. אדוארד נורטון בתפקיד פיט סיגר, מוזיקאי ותיק שלוקח את הנווד המסתורי תחת חסותו בתחילה, עד שהוא נותר בצילו. אל פאנינג היא סוזי, סליחה, סילבי שהייתה אהובתו המרכזית של דילן באותה התקופה, ומוניקה ברברו היא ג׳ואן באאז שהייתה אהובתו המשנית (ומוזיקאית פולק מפורסמת ומוכשרת ממנו שהסרט קצת מתעלם ממנה). אני יכול להמשיך ולמנות את הקאסט, כי עלילה אין המון יחסית ל-140 דקות. העיקר בניית הדמויות והאדרת המיתוס של דילן, ביצוע השירים המוכרים (במלואם) בידי השחקנים, ושחזור האווירה התקופתית לרבות אירועים אמיתיים בשינויים קלים או מהותיים. ג׳יימס מנגולד, האיש שכבר עשה בדיוק את זה עם ״הולך בדרכי״, מביים ולא שוכח להוסיף גם הפעם את דמותו של ג׳וני קאש (לא חואקין פניקס הפעם אלא בויד הולברוק). התסריטאי ג׳יי קוקס סייע לבמאי בעיבוד הספר הביוגרפי מאת אלייז׳ה וולד.

אהבה ומכות אחרות (Love Hurts) – קומדיית אקשן בכיכובו של קי הוי קוואן. זוכה האוסקר (למי ששכחו) מגלם סוכן נדל״ן מצטיין שחייו הקודמים מתפרצים אל הנוכחיים, מזכירים לו שהוא מחסל מיומן לשעבר. זה קורה כאשר אחיו ברון הפשע (דניאל וו) שולח בעקבותיו בריונים (מרשון לינץ׳ ועוד כמה), לאחר שאהובתו לשעבר צצה מחדש אחרי חיי מסתור. זו בעיה משום שהיא הפרידה בין האחים לאחר שגנבה מהפושע וניתקה אותו מן המתנקש. מגלמת אותה אריאנה דבוז, אף היא זוכת אוסקר (למי ששכחו 2). הבמאי הוא ג׳ונתן אוסביו, פעלולן וכוריאוגרף בעשרות סרטים שנהפך כעת לבמאי, ממש כמו חבריו לסרטי ״ג׳ון וויק״ ו״הכפיל״, בהם עבד כמו גם בסרטי מארוול ועוד כותרים מוכרים.

היסטוריה קצרה של משפחה (Brief History of a Family) – סמוך לבכורתו בפסטיבל חיפה האחרון, סרט הביכורים של לין ג'יאנג'יה מגיע אל בתי הקולנוע. את השנה שחלפה הוא החל בפסטיבלים של סאנדנס וברלין, לפני זכייה בפסטיבל בייג׳ינג, המגרש הביתי לסרט הסיני הזה. העלילה הוגדרה עוד בפסטיבל חיפה כפרשנות מקורית לסיפור על זר שמפלס את דרכו לתוך משפחה. במקרה זה, נער ממשפחה אמידה מתיידד עם בן כיתה מרקע שונה בתכלית, פותח בפניו את ביתו ומפגיש אותו עם הוריו שממהרים לאמץ באופן לא רשמי את הצעיר חסר המזל. בעשותם כך הם חושפים בפניו סודות משפחה שעתידים לפרוץ החוצה יחד עם רגשות חבויים. הנה תמונה מתוך הסרט שמצאה חן בעיניי.

היפרדות (Le Ravissement / The Rapture) – הסרט הצרפתי הזה מגיע אלינו מ״שבוע הביקורת״ של פסטיבל קאן 2023 ופסטיבל חיפה של אותו השנתון. סרט הביכורים של איריס קלטנבק מכיל קווי דמיון מסוימים ל״חליסה״ שעולה אף הוא לאקרנים מחר, אבל זהו כמובן צירוף מקרים. חפזיה הרזי, הזכורה בזכות הפריצה שלה בסרט ״הגרגר והדג״ ופיתחה קריירה ענפה מאז, מככבת בתור מיילדת נטולת משפחה משלה. חברתה הטובה ביותר (נינה מוריס) נכנסת להריון ויולדת, מה שמשנה את מערכת היחסים ביניהן וגורם לה לרצות לעזור עם הילדה. בעודה פוגשת נהג אוטובוס שיצאה עימו פעם (אלכסיס מנאנטי), היא אוחזת בתינוקת של חברתה ומחליטה לספר לו כי זו הבת המשותפת שלהם, מה שמסבך את העלילה.

טנור (Ténor) – נשוב עוד יותר לאחור, אל 2022, אז הוקרן בבכורה הסרט הצרפתי הנוסף לשבוע זה. הסיפור מתחיל כאשר שליח מזון מגיע אל בניין האופרה בפריז, מוסר את המשלוח וסופג עלבון על ההתעניינות שלו בנעשה במקום. בתגובה הוא מדגים את קולו הרועם ועוזב נעלב, אך המורה האגדית של המוסד שומעת את הטנור-בפוטנציה ונחושה למצוא אותו. מסתבר שמדובר בראפר שאפתן, בגילומו של MB14 או מוחמד בלחיר, כמו שאמא שלו קוראת לו. גיבורנו נענה לאתגר של בית האופרה ולומד פיתוח קול באופן אישי אצל המורה, אך מסתיר את חייו החדשים מן העולם ממנו בא, עד לרגע בו ייאלץ להכריע מי הוא רוצה להיות. קלוד זידי ג'וניור ביים.

ריגול כפול (Alarum) – לרגע חשבתי שלפנינו עוד סרט בשפה שאינה אנגלית, אבל זו פשוט דרך אחרת (עתיקה יותר) לכתוב אזעקה, כך למדתי. סקוט איסטווד ו-ווילה פיצג׳רלד מגלמים זוג מרגלים שמתאהב, נעלם למיקום מרוחק, חווה אידיליה מסוימת עד שהם מותקפים בידי אנשים שמחפשים איזה כונן קשיח גנוב שנמצא ברשות הגיבורים. זו עלילה כל-כך גנרית שהיא זהה אחד לאחד לסרט ״חוזרים לעניינים״ שעלה לשירות של נטפליקס בחודש שעבר. אלא שהפעם אין צחוקים, לא שנראה לי, כאשר הזוג מופרד ונאלץ להתמודד עם כל מיני כוחות כדי להתאחד. סילבסטר סטאלון חובר אל הבית, מייק קולטר בעקבות האישה. הבמאי הוא מייקל פוליש, שמפורסם יותר בתור בעלה-לשעבר של קייט בוסוורת׳ מאשר כבמאי (״לפני הסערה״ למשל), ואת התסריט כתב אלכסנדר ושה.

מפחידונת (Scarygirl) – נעבור לצמד סרטי הילדים המדובבים לעברית לסופש זה, שהגיעו בזוג סתם כך ועל אף שלא מצאתי חג או חופש בלוח השנה העברי. הראשון מגיע אלינו מ-2023 והוא תוצרת אוסטרליה בשיתוף ארה״ב, ונראה כמו שילוב בין אנימציה גנרית להשפעות אסתטיות של הנרי סליק (או טים ברטון אם תתעקשו). הגיבורה נראית כמו הכלאה בין תמנונה ופיראט, אז הופתעתי לגלות שאביה אינו דייוי ג׳ונס מ״שודדי הקאריביים״ אלא פשוט תמנון עם שיער ושפם וכוחות קסם. לכן הוא נחטף בידי מדען אנושי, בשביל הקסם לא השפם או השיער, וכעת על הבת לסור אל העיר מלאת הסכנות ולהצילו. הבמאים הם ריקארד קוסו וטניה וינסנט, שהנפישו כמה וכמה מסרטי החיות האוסטרליות שהציפו את בתי הקולנוע לאחרונה (״עץ המשאלות״, ״דייזי קוואקה״, ״גיבורה בהפתעה״).

תעלול של מירוץ (The Big Trip 3: Race Around the World) – נסיים עם הסרט השלישי בסדרת ״תעלול של…״ אחרי טיול ומשלוח, מאת אותו וסילי רובנסקי המוביל צוות אנימטורים רוסי ומפציץ אף הוא בסרטים שמגיעים ארצה (״פינוקיו שמי״, ״חתולים במוזיאון״, ״סוד הנסיך המכושף״). כזכור, או שלא, הקטע בסדרת הסרטים הזו התחיל כאשר זוג דובים קיבל את הגור הלא-נכון מהחסידה ונאלץ לצאת למסע להחזירו. זה שוב קורה, כמאמר הדמות הראשית, כאשר הדב והדובה (לא קראתי לה שמנה) מקבלים גור לאמה, ויוצאים למסע לדרום אמריקה כדי להשיבו להוריו. הבעיה היא שהלאמות קיבלו קנגורו, אז יש לעבור גם באוסטרליה, ומשם צצים בטריילר גם עזים ואפילו דרקון. שמישהו יפטר כבר את החסידה הזו למען הסדר הטוב.

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.