• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״הרוע אינו קיים״, ״רצח ממבט ראשון״, ״המושב האחורי״, ״חוצה את הגבול״

28 באוגוסט 2024 מאת אורון שמיר

הערב ייפתח בפעם ה-81 פסטיבל הקולנוע של ונציה, והחל מסוף השבוע או קצת אחרי יהיו לנו כאן דיווחים של עופר, כרגיל. לפני הגעתו ללידו של ונציה עופר הספיק לסגור פינה בנטפליקס, עם סרט תיעודי שאני מצטרף אל ההמלצה עליו, ועל סוף השבוע הקודם היו אחראים אור ולירון עם כל סרטי האימה שרק תרצו, חדשים או ותיקים. לקראת סוף השבוע הנוכחי המתקרב, נקווה לכמה שפחות אימה ואם אפשר קצת אופטימיות מצד חודש ספטמבר שיפציע ביום ראשון. מהצד של בתי הקולנוע זה אומר סוף שבוע כמעט סתווי באופיו, בלי סרטי ילדים באופק או אפילו קולנוע ישראלי מלבד הפיינליסטים של פרסי אופיר שמסתובבים בכל הארץ, לקראת הצבעות הגמר בשבוע הבא. נתחיל עם סרט פסטיבלים שחיכה כמעט שנה להזדמנות שלו, נמשיך עם סרטים דוברי אנגלית שקצת קשה לקרוא להם סרטי קיץ, אלא אם ממש מתאמצים.

הרוע אינו קיים (Evil Does Not Exist) – בדיוק לפני שנה כתבנו כאן לראשונה על סרטו החדש של ריוסוקה המגוצ'י, בדיווח של עופר מפסטיבל ונציה 2023. הבמאי היפני הימם שנתיים קודם לכן את עולם הקולנוע עם צמד הסרטים "הנהגת של מר יוסוקה" ו"גלגל המזלות", מה שגרם לי להשלים את סרטיו הקודמים. הנוכחי כבר התברג במרכז רשימת סרטי השנה שעברה של אור, אחרי בכורה ישראלית בפסטיבל חיפה בחג סוכות. כעת הוא מגיע גם אל בתי הקולנוע, סוף סוף, ואני מקווה שהבמאי רק ירחיב את מועדון המעריצים והמעריצות. למי שכבר חברות וחברים שם, דעו שהסרט הנוכחי קצר יחסית אליו, כ-106 דקות, וגם מעט שונה באופיו מהקודמים. לא אסגיר מדוע אבל כן אספר על מוקד התרחשות העלילה, כפר הסמוך לטוקיו מחד וקרוב ליער מושלג מאידך, בו עתיד להיות מוקם אתר ״גלאמפינג״ (קאמפינג לעשירים ומפונקים). לא כל המקומיים שמחים על היוזמה, ויש מי שממש מתנגד לה וייאלץ לפעול בנושא, והוא גיבור הסרט המגדל לבד את בתו. התמונה בראש הפוסט היא מתוך הסרט.

רצח ממבט ראשון (Strange Darling) – כדי שלא תגידו שיש לי ביקורת על המפיצים המקומיים, הנה עוד מקרה של סרט שצץ בסתיו הקודם ונעלם עד עכשיו. זה דווקא הופך אותו למסקרן בעיניי כי הוא עורר תשומת לב ושיח בפנטסטיק פסט לפני שנה פחות חודש, אבל רק כעת מגיע לבתי הקולנוע תחת קריאה בואך תחנונים מהקהל לשמור את תפניות העלילה בסוד. מדובר במותחן אימה שמבטיח בשורת התקציר ובמסע השיווק שלא תנחשו לאן הוא מתגלגל, עם סיפור על סטוץ שמסלים למסע ציד של/אחר רוצח סדרתי. קשה לומר שאני זוכר את סרטיו הקודמים של הבמאי-תסריטאי, ג'יי-טי מולנר, ביניהם משהו שנקרא ״פושעים ומלאכים״, אבל זהו רחוק מלהיות סרט הביכורים שלו. בתפקידים הראשיים מככבים ווילה פיצג׳רלד (״נפילת בית אשר״ החדש) וקייל גאלנר (״סמייל״, ״צעקה 5״) וסביבם שמות יותר מוכרים דוגמת ברברה הרשי ואד בגלי הבן. השם הכי מעניין בקאסט הוא ג׳ובאני ריביסי, שחקן בדרך כלל שחתום כאן כצלם.

המושב האחורי (Daddio) – האם יש כאן מוטיב לסרטים מפסטיבלי סתיו 2023? כי הסרט שכתבה וביימה כריסטי הול החל את דרכו בטלורייד וטורונטו דאשתקד. מצחיק שסרט אחר שכתבה אחרי כן, ״איתנו זה נגמר״, הקדים את סרטה הביכורים שלה בבואו לישראל, בשלושה שבועות. התחושה היא של רעיון מימי הקורונה שהתגלגל קצת, כלומר סרט לשני שחקנים ולוקיישן קבוע או מתחלף. דקוטה ג׳ונסון עולה על המונית של שון פן בשדה התעופה JFK בניו-יורק ומבקשת להגיע לכתובת במנהטן, ומכאן הסרט לא עוזב את המונית עד תום הנסיעה. השיחה ביניהם היא לא העלילה כמובן, לנוסעת יש צרות עם גבר נשוי וגם הנהג נפתח בפניה. אני רק תוהה על משמעות הכותרת באנגלית והחלפתה בזו נטולת הקשרי החיבה או המשפחה בעברית.

חוצה את הגבול (Wanted Man) – תאמינו או לא אבל הגענו לסרט מהשנתון הנוכחי, גם אם הוא מחכה מאז ינואר לבכורתו הישראלית, ואפילו אם במהלך קריאת התקציר התעוררה בי התחושה שהשנה היא 1984 בכלל. אולי זה כי בפוסטר של מותחן הפעולה הזה נראים דולף לונדגרן וקלסי גרמר, אולי האווירה הכללית. לונדגרן מגלם איש חוק שנשלח לחלץ עדות ראייה לפשע הקשור ליחידה ללוחמה בסמים. הוא צריך להעבירן ממקסיקו לארצות הברית אבל זה לא יהיה פשוט בהתחשב במשטרה המושחתת מחד וקרטל הסמים שמעוניין לסגור קצוות מאידך. מה עושה גרמר בטריילר, בחולצת הוואי לרגע קצרצר, אני לא ממש בטוח. מקווה שהוא יודע. השרירן השוודי גם ביים ואף כתב יחד עם מייקל וורת׳ והאנק יוגס (לרגע זה נראה לי כמו יוז נקווה שאני לא מפתח דיסלקציה). להלן תמונה מתוך הסרט עם שתי האטרקציות המרכזיות בפריים אחד.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.