• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

לכבוד יום מלחמת הכוכבים: הסיפור של "Star Wars – Despecialized Edition"

4 במאי 2013 מאת Yaniv Eidelstein

ה-4 במאי הוא "יום מלחמת הכוכבים", וזו הזדמנות טובה לסקור את מצבה של הטרילוגיה ששינתה את פני הקולנוע. ב-365 הימים האחרונים חלו כמה תהפוכות גדולות בעולם של "סטאר וורז": התבשרנו על מכירתה של חברת לוקאספילם לחברת דיסני, ועל פרק ראשון בטרילוגיה חדשה שיעלה למסכים ב-2015. (הבחירה בג'יי-ג'יי אברמס לתפקיד הבמאי לא מעוררת בי תקוות גדולות). המשמעות העמוקה יותר של ההכרזה הזאת היא שבפעם הראשונה, נפרדות דרכיהם של "מלחמת הכוכבים" ושל ג'ורג' לוקאס.

אבן דרך נוספת (ואומללה) הייתה עלייתו למסכים של "אימת הפנטום" מ-1999 בגרסת תלת-מימד. הניסיון נחל כישלון חרוץ, הצופים לא באו והתכניות להמרת תלת-מימד של שני הפרקים הבאים – נגנזו. כאילו זה לא מספיק, הטריילר הנוראי שלוקאספילם הוציאו, בניסיון לשווק את הסרט לילדים קטנים, הפך לאחד ממושאי הלעג של האינטרנט. זה היה אקורד סיום מביך לכהונתו של לוקאס ככוהן הגדול של סטאר וורז.

אבל ההתפתחות שריגשה אותי יותר מכל אלה קרתה מתחת לרדאר, ורובכם לא שמעתם עליה: השנה הושלמה לראשונה רסטורציה של טרילוגיית "מלחמת הכוכבים" המקורית ב-HD.

מי שלא בקיא בחומר עשוי לשאול, מה פתאום "מלחמת הכוכבים" דורשת שיקום? הרי מדובר באחת הטרילוגיות המוכרות והפופולריות ביותר בעולם. אבל במקרה של "מלחמת הכוכבים", למרבה האירוניה, הרסטורציה לא נעשתה כדי להציל סרט מפני פגעי הזמן אלא מפני סכנה אחרת: עודף חופש שניתן ליוצר עצמו.

קצת רקע: ההצלחה הקופתית האדירה של "מלחמת הכוכבים" ב-1977 העלתה את ג'ורג' לוקאס למעמד של חצי-אל בהוליווד. סרט ההמשך, "האימפריה מכה שנית" (1980), ביסס סופית את מעמדה של הסדרה כמיתולוגיה פופולרית חסרת תקדים, שסחפה אחריה מיליוני אנשים. (זו גם התשובה המנצחת ל"תן לי שם של המשכון שהיה יותר טוב מהסרט המקורי"). הגילוי המרעיש בסוף הסרט, אודות זהותו הסודית של דארת' ויידר, עורר סנסציה עולמית שלא נפלה מ"מי ירה בג'יי-אר", ויחד עם תעשיית אביזרים וצעצועים שגלגלה מיליונים, "מלחמת הכוכבים" כבשה את העולם. אבל החל מהסרט השלישי, החלו הבעיות. "שובו של הג'דיי" (1983) סגר את הטרילוגיה בצורה מוצלחת למדי, והיה להיט קופתי ענקי כקודמיו, אך דעת הקונצנזוס היא שזהו הילדותי והמקושקש יותר מבין סרטי הטרילוגיה המקורית; הוא אמנם סגר את הסאגה המשפחתית של משפחת סקייווקר בצורה מרתקת ומספקת, אבל גם מצא לנכון להמציא גזע של דובוני יער צמריריים בשם "איווקים" שנועדו, כך נראה, לשמש כפרסומת לצעצועים. בסרט זה גם נראו ניצנים ראשונים של חיבתו המדאיגה של לוקאס לשכתוב ההיסטוריה; תכניתה המרושעת של האימפריה בסרט זה היא לשקם את הריסותיו של כוכב המוות מהסרט הראשון. "שובו של הג'דיי" דרש מאיתנו לשכוח שכוכב המוות התפוצץ לנגד עינינו למיליון רסיסים; "הוא רק נשבר ל-3-4 חתיכות, ועכשיו האימפריה מדביקה אותו מחדש. תשכחו ממה שראיתם לפני שש שנים, זאת האמת האמיתית" – זה מה שלוקאס דרש מאיתנו לחשוב. אבל למרות הדובונים והרביזיוניזם של החלק השלישי, בסיכומו של דבר הטרילוגיה המקורית הייתה ונשארה אהובה אצל מיליוני מעריצים בני כל הגילאים בכל העולם.

הצרות האמיתיות של חובבי הסדרה החלו ב-1997, כשלוקאס הוציא שוב את הטרילוגיה המקורית לבתי הקולנוע. הפעם זו הייתה "מהדורה מיוחדת" – לוקאס פתח מחדש את הסרטים המקוריים, והוסיף להם המון פעלולים מיוחדים מיותרים וסצינות שירדו בעריכה בצדק. לוקאס לא הסתפק בפתיחה מחדש של הגרסאות המקוריות והכנסת שינויים מרחיקי לכת; הוא גם הכריז שגרסאות "המהדורה המיוחדת" של הטרילוגיה המקורית הן הגרסאות הרשמיות, והיחידות שייצאו ב-DVD. המעריצים נחרדו לשמוע שהולכים לשנות לנצח את הסרטים שהם גדלו עליהם, והגיבו בתרעומת. "לוקאספילם" התחפרו בעמדתם והכריזו שהגרסאות המקוריות לא ייצאו לעולם. הסרט התיעודי המשובח "The People vs. George Lucas" הביא בהרחבה את טענותיהם של המעריצים השרופים. במקביל עמלו לוקאס וחבורתו על טרילוגיית "מלחמת הכוכבים" החדשה, שיצאה בשנים 1999-2005. הסרטים החדשים זכו לתגובות מעורבות, והמוניטין של לוקאס ושל המותג שלו הלכו והידרדרו. "לוקאספילם" נכנעו לבסוף ללחץ המעריצים להוציא את הסרטים המקוריים בגרסתם ה"מקורית", אבל זה נעשה כדי לצאת ידי חובה – כדיסק בונוס שצורף ל"מהדורה המיוחדת", באיכות גרועה של קול ותמונה וברזולוציה נמוכה. גם מהדורות הבלו-ריי שיצאו ב-2011 היו של "המהדורה המיוחדת", וכללו דינוזאורים דיגיטליים, "תיקוני" צבע ושאר חילולי קודש.

התנהלותו של לוקאס סביב סרטי הטרילוגיה המקורית מכעיסה מבחינות רבות, אבל אתמקד בזו שמרגיזה אותי במיוחד: הזלזול בערכה הקולנועי של היצירה המקורית. לוקאס אולי לא הפר שום חוק כשהכניס שינויים בסרטים המקוריים שלו, אבל הוא עבר על אינספור חוקים לא-כתובים. אין עוררין על כך שלוקאס הוא האיש שהביא לעולם את היקום של "מלחמת הכוכבים", אבל הוא לא עשה את זה לבדו. הפעלולים פורצי-הדרך של הסרט המקורי זכו בפרס אוסקר, אבל כשלוקאס יצר את "הגרסה המיוחדת", הוא השליך חלק גדול מהפעלולים ההם לפח והחליף אותם בפעלולים דיגיטליים חדשים. מה זה אומר לגבי הסרט המקורי? אם "המהדורה המיוחדת" היא המהדורה הרשמית היחידה, האם אנשי הפעלולים המקוריים צריכים להחזיר את האוסקר שלהם? ובראייה רחבה יותר – מה איתנו, המעריצים וחובבי הקולנוע? האם אין לנו זכות לראות את הסרט בהקשר המקורי שלו כדי לדעת על מה הייתה כל ההתלהבות ב-1977, ואיזה מין פעלולים היו אז?

לכן התרגשתי במיוחד כשנתקלתי במקרה באינטרנט בכותר בשם Star Wars – Despecialized Edition (בתרגום חופשי – "המהדורה הבלתי-מיוחדת"). לרגע לא האמנתי, אבל זה נכון: אפשר להוריד באינטרנט את טרילוגיית מלחמת הכוכבים המקורית בהיי-דפינישן (720p) בגרסה נטולת שטויות! סוף סוף, בפעם הראשונה, אפשר לצפות ב"מלחמת הכוכבים" כפי שהסרט נראה ב-1977.

קשה להפריז בחשיבותו של הרגע הזה. לעניות דעתי, הרסטורציה של סרטי "מלחמת הכוכבים" המקוריים היא הישג היסטורי שמשתווה להצלתן של יצירות מופת אחרות, כגון "מטרופוליס" של פריץ לאנג ו"כוכב נולד" של ג'ורג' קיוקור. לא מדובר כאן על סצינות אבודות שמתגלות אחרי 80 שנה בארכיון בארגנטינה (כמו שקרה עם "מטרופוליס") או תיקון חיתוכים שנכפו ע"י האולפנים ופגעו בחזון של הבמאי (כמו במקרה של "כוכב נולד") אלא דווקא בהצלת הסרט מפני חזונו של הבמאי עצמו, שהלך והתעוות עם השנים. הקרדיט מגיע לחבורת המעריצים הפנאטיים של הסרטים המקוריים שמאכלסת את האתר originaltrilogy.com, ובראשם בחורצ'יק המכונה "פטר הארמי". מדובר בסטודנט בן 24 מצ'כיה. הוא לא עוסק בתחום הקולנוע, אבל הוא טהרן שהחליט לשקם את הטרילוגיה המקורית כדי שתיראה כפי שנראתה במקור. לשם כך ישב הבחור במשך חודשים והשווה בין כל הגרסאות הקיימות של הסרט המקורי, תשע במספר, חתך ושילב אלמנטים מכאן ומכאן ופשוט בנה מחדש את השוטים בגרסתם המקורית. בדף הגוגל+ של הארמי אפשר לראות פירוט של התהליך ושל הרכיבים ששימשו ליצירת כל שוט.

Comparison048

דוגמה לשוט שהוחזר למצבו המקורי. שימו לב לתהליך המורכב ולהתבססות על רסטורציות קודמות.

תהליך השיחזור הושלם ב-2011, והסרט הופץ ע"י הארמי בתור גרסה 1.0. באוגוסט 2012 הושלמה גרסה 1.1 של ה-Despecialized edition שכללה תיקון צבעים מקיף.

תיקוני הצבעים ב-Despecialized Edition Remastered

הגרסה הנוכחית של המהדורה הבלתי-מיוחדת קרובה להיות "הגביע הקדוש" של חובבי הטרילוגיה המקורית, הגרסה ש"לוקאספילם" סירבו בכל מחיר להוציא. לאחר צפייה אני יכול לדווח שהתוצאה מרשימה ביותר. למרות שהסרט הורכב בעבודת נמלים, זה לא ניכר בתוצאה סופית; היא פשוט רצה חלק ומאפשרת  להיסחף בעלילה ולהתאהב מחדש בדמויות. זה פשוט נראה כמו ש"מלחמת הכוכבים" אמורה להיראות. תיקון הצבעים שנעשה התגלה כצעד בעל חשיבות מכרעת. בגרסת הבלו-ריי הרשמית, קשת הצבעים היא קרירה, כחולה-ירקרקה; בגרסה ה"בלתי-מיוחדת", הצבעים תוקנו לזוהרם הצהבהב המקורי. ההשפעה הפסיכולוגית של השינוי הזה היא מרחיקת לכת. במקום להיות מוצר הוליוודי אולטרה-מלוטש, שרובוטים דיגיטליים מעופפים יכולים להרגיש בו בבית, הצבעים החמימים נותנים לסרט נופך קלאסי ומעט תמים יותר, שהולם את תמימותו של לוק סקייווקר הצעיר; וגם את תמימותו של ג'ורג' לוקאס הצעיר, שהרים את ההפקה הגדולה בכל הזמנים (דאז) כדי ליצור מחווה לסרטי "פלאש גורדון" של ילדותו. מרשים גם לראות את כוכב הלכת המדברי טטואין, שצולם באתרי צילום בקליפורניה ובתוניסיה. הפריימים הרחבים, הנופים המדבריים, המוזיקה הסוחפת של ג'ון וויליאמס – כל אלה יחד משתלבים ליצירת תחושה של אפוס קולנועי של פעם, פחות "אימת הפאנטום" ויותר "לורנס איש ערב" (גם בגלל נוכחותו של אלק גינס הגדול בתפקיד אובי-וואן).

שלושת פרקי הטרילוגיה המקורית כבר הושלמו וניתנים להורדה מהאינטרנט. (ההורדה הזו נחשבת חוקית, משום שזו "עבודת שימור למטרות חינוכיות וללא כוונה מסחרית", ועד היום לא ננקטה כל פעולה משפטית מצד בעלי הזכויות השונים). צפיתי בינתיים רק בפרק הראשון, אז אני לא יכול להעיד לגבי הגרסאות הבלתי-מיוחדות של "האימפריה מכה שנית" ו"שובו של הג'דיי". אבל לפחות על סמך "מלחמת הכוכבים" המקורי, מדובר ברגע נפלא בתולדות הקולנוע: ההזדמנות להתאהב מחדש בסרט גדול.

תגובות

  1. יועד הגיב:

    מעניין, ואת כל זה כתבת ברכבות בגרמניה?

  2. Yaniv Eidelstein הגיב:

    גרמניה כן, רכבות לא…

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.