• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

המלצות טלוויזיה 2.4.2012 – 5.4.2012

2 באפריל 2012 מאת עופר ליברגל

לאחר פיילוט במהדרות השבת של לפני שבועיים, אני מגיש לכם כעת המצלות טלוויזיה בארבעה ימים ובארבעה ערוצים – הערוצים המתמקדים גם בקולנוע קלאסי. ההמלצות מתחילות החל מהיום בצהריים ומגיעות עד יום חמישי בערב.

יום ב':

MGM

20:40 כל מה שרצית לדעת על מין ולא העזת לשאול Every Thing You Always Wanted to Know About Sex * But Were Afraid to Ask: סרט אפיזודות של וודי אלן, מן התקופה בה הוא היה לכאורה קומי לחלוטין. ובכל זאת, יש כאן לא מעט פילוסופיה. רמת האפיזודות לא אחידה: המוצלחות ביותר בעיניי הן השנייה, בה אדם המאוהב בכבשה מבקש עצה של רופא; הששית, בה חוקרי מין מגיעים לטירה של חוקר מין מטורף לחלוטין והשביעית האחרונה, המתארת מה מתרחש בגוף בשעת המשגל. גם למשחק "זה הסוד שלי" יש מעריצים רבים. (שידור חוזר יום ג' 08:40 בבוקר)

TCM

12:00 אמריקאי בפריז An American in Paris: אחד מן הסרטים המוזיקלים הגדולים בכל הזמנים. ג'ין קלי מגלם צייר אמריקאי שחי בפריז ומוקסם מן העיר, כמו גם מנשים ספיציפיות החיות בה. נוצר משולש האהבה הנפתר בין היתר בעזרת קטע ריקוד בין רבע שעה המסיים את הסרט, דבר הנחשב לנועז וחסר תקדים בתקופתו. ההצלחה שיכנע את האולפנים להפיק עוד סרט בכיכובו של קלי – "שיר אשיר בגשם". כאן, הבמאי הוא וינסנט מינלי, המעניק לכל טקסט דביק גם מימד של עצב נוסטלגי.

יום ג':

MGM

22:10 הביאו לי את ראשו של אלפרדו גארסייה Bring Me the Head of Alfredo Garcia: הבמאי סם פקינפה נודע במערבונים אלימים אך פואטים לעיתים. הסרט הזה נוטע ברובו לצד האלים. העלילה הבסיסית מתארת מסע במעקבות פרס על ראשו של אדם אשר הפר את תמימותה של בת לאדם עשיר, אבל בדרך הערכים המינים של התרבות המערבית עומדים במבחן, דרך הרבה מאוד דם. לא הסרט הכי טוב של פקינפה (אפילו לא הכי טוב שישודר השבוע) אבל חובבי מערבונים לא ירצו להחמיץ.

YES 3

23:37 החברות של רות Citizen Ruth: סרטו הראשון של אלכסדר פיין, פרוע בהרבה מסרטיו המאוחרים יותר. זוהי סאטריה לא מתפשרת ולא אמינה לרגע סביב נושא ההפלות בארה"ב. לורה דארן המדהימה מגלמת מכורה לסמים ודבק מגע הנכנסת (שוב) להריון ולא ממש איכפת לה אם להפיל או למסור את התינוק לאימוץ. אבל ארגונים נוצרים ולאחר מכן גם ארגונים פמיניסטים חוטפים אותה ומשכנעים אותה לשנות את דעתה. אף צד לא יוצא נקי. הסרט קצת מאבד כיוון לעיתים, אבל גם מרגיש מגובש יותר וייחודי יותר מסרטיו היותר מפרוסמים של הבמאי המוכשר ("היורשים", "דרכים צדדיות").

HOT פריים

15:35 בארי לינדון Barry Lyndon העיבוד של סטנלי קובריק לרומן הקלאסי של ווילאם טק'ארי הוא שלוש שעות של קולנוע תקופתי מרהיב ביופיו. סיפור עלייתו המזהירה של בארי לינדון משולי החברה ללב האצולה ולא פחות חשוב – סיפור נפילתו. הקריינות האירונית המלווה את הסרט, המשחק הקפוא במכוון של ראין אוניל והצילום המרוחק יוצרים תחושה של ניכור, אך בכל זאת סיפורו של לינדון, נוכל לא קטן לאורך כל הסרט, מצליח גם לרגש. חבל שסרט כל כך יפהפה משודר בערוץ שאין לו HD. (שידור חוזר יום ה' 09:45)

יום ד':

YES 3

17:38 פריז, טקסס Paris, Texas: רבים מסרטיו הטובים של הבמאי הגרמני וים ונדרס מהווים סיפור מסע של גבר או גברים דרך מספר אפיזודות. סרט זה, הטוב מבין הסרטים האמריקאים של הבמאי, אינו יוצא דופן. גבר נמצא בלב טקסס לאחר שאיבד את זיכרונו. אחיו מנסה לעזור לו לשוב לחיים. יש הפתעות בעלילה ותגליות, אבל העיקר הוא ההיכרות עם הדמויות ועם המציאות המוזרה של הדרום האמריקאי, כפי שהוא נחווה בעיניים של בן אומה מוזרה לא פחות.

22:00 נוסטלגיה Nostalghia: על סרטיו של אנדרי טרקובסקי כתבתי כאן. כל אחד מהם הוא מסע קשה ומרתק וסרט זה אינו יוצא דופן. חוקר תרבות רוסי יוצא למסע בעקבות מלחין וחושב על הבדלים בין תרבויות, געגוע לבית ועתיד האנושות, אשר אולי עומדת בפני חורבן מוסרי או חורבן ממשי. שניים מיוצרי הסרט הלכו לעולמם ממש לאחרונה: התסריטאי האיטקלי טונינו גוארה והשחקן השבדי ארלנד יוזפסון. יחד עם טרקובסקי, הסרט מהווה למעשה מפגש בין שלושה מענקי הקולנוע האינטלקטואלי. מפגש זה אינו קל לצפייה, אבל הוא אחד מן הטיעונים הטובים ביותר מול אלו הגורסים כי הקולנוע לא יכול להיות אמנות או פילוסופיה.

HOT פריים

16:40 ארבעה לילות עם אנה Cztery noce z Anna: הבמאי הפולני יז'י סקולימובסקי חזר מפרישה של כמעט שני עשורים על מנת לביים סיפור די פשוט – אדם המציץ לדירת שכנתו היפה. אך הבמאי, שבשנות הששים התמחה דווקא בקומדיות קלילות, מעניק לסרט מימד לירי ונוגע המרומם אותו מעבר לסיפור הבנאלי ומצליח לייצר הזדהות דווקא במקומות הנראים מעוררי מחלוקת.

22:00 זוהי אנגליה This Is England: הבמאי שיין מדאווס מתמחה בהצגה בלתי מתפשרת של הצדדים הפחות נעימים ומדוברים בתרבות הבריטית. בסרט הזה הוא עוקב אחר נער צעיר הנסחף על ידי העוצמה של קבוצה בריטית פאשיסטית, הצוברת כוח בימי ממשל תאצ'ר. תיעוד מצמרר לעיתים של כוח המשיכה של אידיאולוגיה בלתי נסבלת.

יום ה':

MGM

17:20 דני רוז האיש מברודוויי Broadway Danny Rose: בשנות השמונים וודי אלן היה בתקופה היותר פילוסופית-מורכבת שלו. זהו כנראה הסרט הפשוט והישיר ביותר שלו מאותה תקופה ואולי לכן גם אחד מן הסוחפים ביותר בקריירה שלו. סוכן של אמנים ביזארים מקבל צ'אנס גדול על ידי ייצוג של זמר שזכה להצלחה בעבר הרחוק. הוא מצליח להשיג לו מופע קאמבק, אבל הזמר דורש שהפילגש שלו תהיה חלק מן המופע. זוהי הצדעה לעולם הבידור, המועברת על ידי מספר בדרנים המספרים זה לזה את העלילה. וודי אלן מגלם את הדמות הרגילה שלו, אבל מיה פארו מפתיעה בתפקיד המנוגד לכל תפקיד אחר שהיא גילמה – והיא עושה אותו מצויין.

18:45 ילד פרא L'enfant Sauvage) The Wild Child) : אחת מן הפניניים החבויות בגוף היצירה המרשים ממילא של פרנסואה טריפו. מבוסס על סיפור אמיתי מן המאה ה-18, בו נמצא ילד שגדל כחיית טבע ומנסה להיות מחונך בידי מדען. כמו "נל" או "המין האנושי" רק הרבה יותר אמין. טריפו גם מגלם את התפקיד הראשי והוא עושה עבודה נהדרת בכל תחום.

TCM

10:20 קזבלנקה Casablanca: אתם לא באמת צריכים את ההמלצה שלי, נכון? טקסט יותר ארוך על הסרט ההוליודי המכונן – בקרוב. (שידור חוזר שישי 07:00)

22:00 פאט גארט ובילי הנער Pat Garrett And Billy The Kid: זהו בעיניי סרטו הגדול ביותר של סם פקינפה – תיאור פואטי של המערב הפרוע השוקע, של מיתוסים היודעים כי יומם קרב. פאט גארט, בעבר פורע חוק וכיום שריף, במשחק חתול ועכבר עם בילי הנער, צלף מעולה, שותף לשעבר, סוג של בן חסות ומושא הערצה. ג'יימס קוברן וכריס כריסטופרסון מצויינים בתפקידים הראשיים. בתקפיד קטן מופיע בוב דילן, אשר גם כתב את הפסקול האינסטרומנטלי ברובו והמהווה נקודה יוצאת דופן בקריירה שלו.
ותוספת קטנה, מבלי לפרט: שווה להקליט/להישאר ער בערוץ הזה עד לבוקר יום ששי, עם קלאסיקות של ארתור פן, סטנלי קובריק ופריץ לאנג.

תגובות

  1. מיכאל גינזבורג הגיב:

    המלצות נפלאות, רק את 'החברות של רות' והסרט של טראקובסקי טרם ראיתי.

  2. יובל הגיב:

    תודה רבה על ההמלצות. אני מקווה שתמשיכו לפרסם פוסטים כאלו כל שבוע.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.