• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

"חתונה בהפתעה", סקירה

17 בפברואר 2022 מאת אור סיגולי

השבועות הקרובים, כך נראה לפי מפת ההפצה בבתי הקולנוע בארץ, לא יהיו קלים לרווקות והרווקים שבינינו. בזמן שבאולמות עדיין תוכלו לראות את "חתונה בהפתעה" לשמו התכנסנו, הצטרף כעת "חתונה בהסוואה", בהמשך יגיע "חתונה, אהבה ואסונות אחרים" ובתחילת מרץ מיועד לצאת גם "מתחתנת". כנראה שהמפיצים מנסים לנקות את סרטי החופה לפני ספירת העומר במהלך אפריל. אין לי הסבר אחר.
לא שיכול להתחייב על זה, אבל סביר להניח שבסריטה נחלוף על שאר הסרטים שהזכרתי, לאו דווקא מתוך סנוביזם אלא יותר עניין של תיעדוף בריא. "חתונה בהפתעה" (Marry Me), לעומת זאת, הוא סיפור קצת אחר, מכיוון שהוא כולל בתוכו את ג'ני מהשיכונים. שלא באופן שמוסיף לי כבוד, יצא לי להתנסח ממש כאן מספר פעמים על חיבתי לשחקנית-זמרת-מפיקה-רקדנית ג'ניפר לופז, בין אם שבחי על ההופעה המועמדת שלה לאוסקר על "נוכלות בלי חשבון" (כן, אני יודע שזה לא קרה. תנו לי לחיות באשליה המנחמת שלי), או סקירה נדהמת של שניים מהסרטים היותר מפוקפקים שלה, "סיבוב שני" ו"השכן ממול".
אני בהחלט לא אומר שאקדיש מזמני לכל דבר שג'ניפר לופז תעשה, אבל אני כן יכול להתחייב שאם אתייצב, זה יהיה במינימום ציניות. ובכל מקרה, היה שבוע חלש, ואני באמת לא יודע מה לגיד על "אנצ'רטד" בינתיים. אז בואו נדבר על "חתונה בהפתעה", כי נראה לי כדאי.

מבוסס על רומן גרפי מאת בובי קרוסבי, אותו עיבדו למסך לא פחות משתי תסריטאיות ותסריטאי, "חתונה בהפתעה" מוגדר כקומדיה רומנטית מוזיקלית, אותה ביימה קאט קוירו, במאית טלוויזיה בעיקר, שבקרוב תהיה אמונה על הגרסה הטלוויזיונית והנשית של האלק מבית מארוול.
לזכותו יאמר שהסרט מבהיר לנו מה הוא ממש על ההתחלה. אנחנו נזרקים לתכנון חתונתה המתוקשרת של כוכבת פופ ענקית בשם קאט (ג'ניפר לופז) לבחיר ליבה, כוכב פופ ענקי בשם סבסטיאן (המגולם על ידי כוכב הפופ הענקי בפני עצמו, מאלומה, שהיה גם חלק מהקאסט של "אנקאנטו" וגם אחראי ל"הוואי", אחד ההמנונים הגדולים של 2021, כך אומרים כל מי שהם אני). החתונה המדוברת היא בעצם חלק מהופעת רוק שתשודר מול כמה מיליוני צופים בכל העולם, שם יבצעו השניים את הסינגל החדש שלהם, "הינשא/י לי". ואנחנו יודעים היטב מה קורה בסרט שמתחיל בתכנון חתונה.
במקביל, "חתונה בהפתעה" מציג לנו את צ'רלי (אוון ווילסון), אב גרוש וחביב לילדה חמודה, שהוא גם מורה קלולס באופן חינני למתמטיקה מניו יורק, שכל העניין הזה של עולם המפורסמים והרשתות החברתיות רחוק ממנו כמו ג'ניפר לופז מהאוסקר. סליחה, זאת הדרך שלי להתמודד.
בשלב הזה של הצפייה, כשהיה ברור בדיוק לאן זה הולך ומה עומד לקרות, שחררתי לגמרי את הציפיות ופשוט צללתי למה שנראה כמו תחנת אוטובוס על "נוטינג היל" פינת "מה הסיכוי?" – אחד מהם הוא סרט שמעולם לא הבנתי מה הקטע אתו, והשני אחד הקומדיות האהובות עלי ביותר בכל הזמנים. נחשו מי זה מי.
אבל האמת היא שעם כל הרצון הטוב, נקודת המפנה הראשונה של הסרט תפסה אותי כל כך לא מוכן, שאני די בהלם שהמשכתי לצפות. האם היה שווה את זה? אתם תשפטו.

בפסקה הזו אסגיר את מה שקורה בנקודת הדקה ה-20 של הסרט, אז כמובן שתחת שום חוק לא מדובר בספויילר, אבל חשבתי להתריע מראש.
בעקבות פרידה לסבית, לא חשובים הפרטים כרגע, צ'רלי ובתו מוצאים את עצמם באותה הופעה/חתונה של קאט וסבסטיאן, יחד עם חברה לעבודה של צ'רלי, מעריצה של הזמרת, שאפילו הכינה שלטי "אני אוהבת אותך" ו"התינשאי לי" על שם השיר שחורך את הטיקטוק. מאחורי הקלעים, ממש דקה קלה לפני שקאט עולה לבמה לביצוע הדואט והחלפת נדרים, אל הרשתות החברתיות מודלף סרטון בו נצפה סבסטיאן מנשק באופן שאיננו משתמע לשני פנים את אחת מבנות הפמלייה של קאט. הכוכבת הענקית מבינה שהיא עומדת לקשור את חייה לאדם בוגדני במיוחד, אבל מוצאת את עצמה על הבמה בשמלת חתונה מפוארת. מול כל העולם ומסכיו, קאט עוברת משהו בין התגלות להתמוטטות עצבים, ויוצאת בנאום לאומה על האשליה שבאהבת אמת, ובסוף המר של לרדוף אחרי אגדה.
אבל האם קאט, שלמדה לקח די חשוב יש שיגידו, תחליט להמשיך את חייה כאישה עצמאית שבנתה את עצמה לבד ולא זקוקה לחתונה וגבר כדי להיות שלמה ומאושרת, ותהיה מודל לנשים בכל העולם? כמובן שלא.
בתפנית שהראש שלי עדיין כואב מלנסות לפענח נראטיבית, קאט מחליטה להמשיך בחתונה, אבל לא עם סבסטיאן. היא תרה את מבטה על האולם, ועיניה נוחתות על צ'רלי, שבמקרה מחזיק את שלט "התינשאי לי" של ידידתו. היא מחליטה להתחתן עם האיש הזה, מזמינה אותו לבמה, ודי מכריחה אותו לקחת את ידה מול כולם. בידיעה שהאישה מולו במצב די שביר, צ'רלי מסכים.
זאת נקודת המוצא של "חתונה בהפתעה".

באמת שהמוח שלי יכול לעשות סלטות רציניות בהרבה תחומים, אבל את זה היה לי קשה לקבל אפילו ביקום של קומדיה רומנטית. אם הטרמינייטור רכוב על גודזילה היה פורץ דרך הקיר, זה היה מבחינתי סביר יותר ממה שקרה שם.
מהרגע הזה הסרט מנסה לחזור למסלול הריאליסטי, אבל אין לזה סיכוי. אילולא הרומן הגרפי שעליו הוא מבוסס, הייתי אומר ש"חתונה בהפתעה" הוא תסריט שנבנה בהנדסה הפוכה, כזה שיש לו רעיון לסוף (לא אהרוס לאף אחד אם אומר שזה הסיום של כל קומדיה רומנטית פחות או יותר מאז שנות השמונים) ועכשיו צריך לפענח אחורה איך הבחור הרגיל והאלילה הפכו לזוג מאוהב לנצח נצחים. העניין הוא שזה כולל כל כך הרבה התנהלויות לא סבירות מצד אף אחד מהאנשים על המסך, ואני משתמש במילה "אנשים" בנדיבות, כמו גם מפולת קלישאות שאנחנו צריכים לקבל כהגיוניות רק כי הציפיות שלנו נמוכות.

"חתונה בהפתעה" הוא סרט נוסחתי שמנסה להיאבק בנוסחה של עצמו. הכי לרבע מעגל שראיתי בסרט מזה המון זמן. עם זאת, אנחנו פה בעולמות הקומדיה הרומנטית, כלומר מנת פורנו רגשי לוואלנטיינ'ס דיי, אז אולי זה לא הדבר הכי בוגר ורציונלי בעולם ליפול עליו ככה. מצד שני, יש לי גם הסתייגות לגבי כל הקטע של ה"קומדיה" ב"קומדיה הרומנטית", כי איך לומר זה בלי להעליב, הוא לא מצחיק.
האמת היא שאני חייב להודות שזה לא נראה שהסרט באמת מנסה להצחיק. להוציא כמה רגעים נקודתיים של שרה סילברמן והבולדוג הזקן של צ'רלי, כל דבר בסרט נעשה באופן דרמטי לחלוטין, כולל הכניסה למערכה השלישית שכוללת את קוטל הרומנטיקה מספר אחת בעולם – פרסי הגראמי! כמו שלמדנו מ"כוכב נולד", שום דבר טוב לא יכול לצאת מזה.
הסרט אולי מתנהל באופן קליל, אולי עם חינניות מגושמת, אבל אין שום סיטואציה או אינטרקציה שאמורה להוציא מאתנו צחוק. זה בהחלט סרט רומנטי, והוא בהחלט מוזיקלי, אבל קומדיה לא הייתה שם. כדאי לאפס את הציפיות בהקשר הזה.

ובכל זאת, יש פה כמה אלמנטים גואלים. בראשם, מקווה שזה לא ידהים אתכם, ג'ניפר לופז נהדרת. היא לא באמת בוראת פה איזושהי דמות או משהו, אבל היא מתנהלת עם הדיאלוגים מצוין, היא מייצרת כימיה נהדרת עם אוון ווילסון (במצב וודי אלן על טורבו), ומוכרת את המהלכים הרגשיים של קאט די סבבה. לשמחה אפשר גם להוסיף את השירים המקוריים שנכתבו לסרט, בלדות פופ לטיניות לא רעות בכלל, כאלו שיכלו להגיע בכיף לקטגוריית השיר המקורי באוסקר אם רק היו יוצאים סמוך יותר להצבעה (עד שנגיע למרוץ האוסקר של סרטי 2022 הסרט הזה יישכח לחלוטין).
יש מנות צ'ארם רבות ב"חתונה בהפתעה", ובאיזשהו מקום אני מאמין שהוא יודע כמה מנוהל-אונה-אחת הוא. הבעיה היא שמצד אחד אי אפשר לקחת אותו ברצינות, ומצד שני הוא גם לא מופרך או מבדר מספיק כדי להפוך לקאלט או לערב צפייה מהנה במיוחד עם חברים. מבחינתי הוא בעיקר הרמה ראויה לג'ניפר לופז, שיודעת בדיוק מה היא עושה, ואם יורשה לי להמר, על אף הכל, הוא כנראה יהיה הטוב מבין כל סרטי 2022 עם השורש ח.ת.נ בשם שלהם.