• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סקירת די.וי.די כפולה: "ברייטון רוק" ו-"דרכו של לוחם"

22 באוגוסט 2011 מאת אורון שמיר

צעירים משתוללים ברחבי אנגליה, שוברים חלונות ראווה ומכים שוטרים. זקני הערים מתחלחלים מהאלימות המתפרצת מן הנוער. אלה לא רק כותרות העיתונים באי הבריטי בעת האחרונה, אלא גם ימי שנות השישים בהם מתרחש הסרט "ברייטון רוק" ("Brighton Rock”) שהנושא העיקרי שלו הוא חילופי דורות והסכנה שבנעורים.

סם ריילי ואנדראה רייסבורו, על רקע המזח בו מתרחשות נקודות השיא של הסרט "ברייטון רוק"

מדובר באדפטציה לספרו של גראהם גרין, אשר כבר זכתה לגרסה קולנועית בשנת 1947. אז שיחק רי'צרד אטינבורו בתפקיד הראשי של פושע צעיר בשם פינקי בראון. עלילת הספר והסרט הותיקים הועתקה אל שנות השישים, כאמור, כאשר את הדמות המרכזית מגלם עתה סם ריילי. זהו סיפורו של פינקי, אשר בתחילת הסרט זוכה בצלקת שתאפיין את פניו ובמהלכו יפלס את דרכו בעולם הפשע של עיר החוף ברייטון, בה מתחרות שתי כנופיות יריבות. פינקי לוטש עיניים אל כס הבוס שהתפנה בעקבות הירצחו בשוגג של מנהיג כנופייתו ומנסה להדיח את היורש הטבעי והמבוגר ממנו. זאת בזמן שכנופיית קוליאונה היריבה הולכת ומתחזקת. אך הצרה הכי גרועה של פינקי היא מלצרית חסרת מזל בשם רוז (אנדראה רייסבורו), אשר הייתה עדה בעקיפין לרצח אותו ביצע ואז התאהבה בו כשניסה לקנות את שתיקתה.

על העיבוד המחודש אחראי רואן ג'ופה, תסריטאי בדרך כלל ("האמריקאי", “28 שבועות אחרי") שזוהי לו בכורת בימוי. כנראה החליט ללכת בדרכי אביו, הבמאי רולנד ג'ופה (“המשימה”). ג'ופה ג'וניור מושך כל הזמן אל עבר הספקטקל הקולנועי – שחזור תקופתי מסיבי, צילום מרהיב עין ופסקול מעודכן לתקופה. בקאסט הצעיר תומכים הלן מירן וג'ון הארט בתפקיד אותם מבוגרים המלינים על הדרדרות הנוער, אבל את ההופעה המשכנעת ביותר מספקת דווקא רייסבורו, השם הכי פחות מוכר בצוות. אילולא היה הסרט מושך כל העת לכיוון הנוצרי-מטיפני, רעה חולה של הקולנוע האמריקאי דווקא, היה ניתן להגדיר כיותר מעוד עיבוד מוצלח אך סתמי לספר פתלתל ומרתק.

"Brighton Rock”. בימוי: רואן ג'ופה, בריטניה 2010, 111 דקות, אנגלית עם תרגום לאנגלית.

ז'אנג דון-גון וקייט בוסוורת', על רקע שקיעה מרהיבה שנוצרה בעזרת מחשב,עבור הסרט "דרכו של לוחם"

בזמן שבבריטניה משחררים עוד עיבוד קולנועי לספר עתיק ומפורסם, בניו-זילנד, המושבה הבריטית לשעבר, מתרחשים אירועים מגניבים בהרבה. אחד מהם הוא סרט הביכורים של סנגמו לי, "דרכו של לוחם" (“The Warrior's Way”). אשר הוקרן בבתי הקולנוע בארץ, אך לא זכה לתהודה המגיעה לו. חלקו סרט אמנויות לחימה, חציו מערבון, רובו פארודיה על שני הז'אנרים וכל כולו הברקה מבדרת ומבדחת.

הסיפור מתחיל כאשר לוחם החרב החזק בעולם (ז'אנג דון-גון) מביס את כל אויביו אך חס על התינוקת האחרונה מבני מינה. שבט הנינג'ות שלו מתנכר לו ורודף אותו בשל רכות הלב שהפגין וכך הוא מוצא את עצמו בעיירה שכוחת אל במערב ארצות הברית. שם הוא מתחבר אל תושבי המקום, לכולם עבר טראגי. הוא מתיידד עם השיכור המקומי (ג'פרי ראש), נמשך אל נערה אדומת שיער (קייט בוסוורת' ) ואף נלחם לצידם מול הקולונל העריץ (דני יוסטון), המאיים על שלום העיירה.

השילוב בין קטעי אקשן מוגזמים לחלוטין, קריינות שטותית אך מלאת פאתוס והרצינות התהומית בה הסרט מתייחס אל המאורעות – כל אלה שולפים אותו ממחוזות ז'אנריסטים מוכרים ונוטעים אותו בשדה ההומור. זו אינה קומדיה שנקרעים בה מצחוק בכל רגע נתון, אבל כזו שבהחלט אפשר להעריך את איכותה. כך משכיל הסרט לצעוד בנתיב מוכר אך גם להפתיע. להפגיז צרור קלישאות ואז לשלוף חרב סמוראים ולקצוץ את כולן באוויר, רגע לפני שיפגעו בצופים. כל שקיעה בסרט נראית בכוונה כמו גלויה שעוצבה בעזרת אפקטים מיוחדים, כל צעד של הגיבור מהיר כברק אך לא תמיד מרשים את יתר הדמויות. והאיזון עליו מצליח לשמור הבמאי לאורך רובה המוחלט של הדרך, הוא שיוצר את הייחוד של הסרט.

"דרכו של לוחם”. בימוי: סנגמו לי, ניו-זילנד 2010, 100 דקות, אנגלית עם תרגום באנגלית.

הסרטים נצפה באדיבות האוזן השלישית.

הטקסט הנ"ל פורסם בגיליון עכבר העיר בתאריך ה-19.8 ובאתר עכבר העיר אונליין.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.