• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

"פיקסאר": מאהובים למאכזבים תוך פחות משבוע. האם הטיזר של "אמיצה" יציל את המצב?

28 ביוני 2011 מאת אורון שמיר

בסוף השבוע שעבר פרשתי באופן חלקי את הפליאה העצמית שלי בנוגע לעובדה שהנה הגיע סרט חדש של אולפני "פיקסאר", אבל ההתרגשות והרצון לצפות בו עכשיו ומיד נעדרים משום מה. נדמה לי שזו פעם ראשונה מזה חמש שנים, במקרה שלי. בדרך כלל, היציאה השנתית של האולפנים – שהביאו לנו את טרילוגיית "צעצוע של סיפור", "רטטוי", "וול-אי", "למעלה" ועוד רבים וטובים וחדשים מעט פחות – גורמת לי לציפייה נרגשת לבואם. אבל משהו ב"מכוניות 2" סירב לדגדג אותי עוד בשלב הטיזר הראשון. גם הטריילר המלא ממש עזר, בעיקר הלהבתי את עצמי.

אז ביום חמישי עלה לו הסרט לאקרנים, גרף סכומים נאים בקופות ארה"ב כמצופה מסרט של פיקסאר ו… קיבל ביקורות לא מזהירות. אוקיי, זה חדש. ובמקרה של כותבים מסויימים גם מדאיג. כל מי שדיברתי איתו או קראתי את דעתו על הסרט פשוט לא אהב אותו. רובם השתמשו במילים "לא טוב" או אפילו "גרוע". זה כולל אוהדי פיקסאר מושבעים כמו דורון פישלר מעין הדג וזה כולל גם את עופר שכתב על הסרט קצרות בבלוגו. והתגובות הללו לסרט פיקסאר אינן רק דבר חדש או מדאיג. מדובר בחדשות של ממש. הפעם האחרונה שבה התרחש אירוע דומה הייתה עם יציאת "מכוניות" הראשון. כולם גידפו, אבל אחרי בירור מדוקדק יותר הבנתי שהסרט לא איום, אלא רק בינוני יחסית לתוצרת הרגילה של האולפנים. כלומר, אילו היו אומרים לאנשים שזה סרט של "דרימוורקס", נניח, הוא היה סבבה לגמרי בעיניהם. אלה הציפיות מפיקסאר שעוררו תגובות קשות לנוכח סרט לא מושלם, אבל דווקא חביב. מה גם שאחריו הגיע אותו רצף של ארבע יצירות מפעימות שנה אחרי שנה, שהוזכר לעיל. אותו רצף נשבר כנראה עם "מכוניות 2", שוב הוא, אבל אני בינתיים בהכחשה עד שאצפה בו בעצמי.

מקווין ומייטר מסתבכים ומסבכים את פיקסאר יחד איתם

אולי זה המקום לגלות שאת "מכוניות" הראשון לא ראיתי בזמן אמת. זה הפיקסאר היחיד שלא רצתי בשבילו לקולנוע בשנה בה יצא, 2006. למעשה, ראיתי אותו לראשונה רק בשבוע שעבר. ובעיניי זה סרט אדיר. לא מושלם, נכון, לא ברמה של שאר סרטי פיקסאר. בהחלט הכי פחות מוצלח שלהם עד היום. אבל יופי של סרט. כן, הוא ארוך מדי (הייתי מקצץ אותו לשעה וחצי לכל היותר) וכן לוקח לו לפחות שעה להניע (סליחה על משחק המילים). אבל הוא מצחיק, לא חסרות בו הברקות (הטרקטורים-פרות קרעו אותי), יש בו דמויות חינניות וגיבור שיחסי אליו כצופה משתנה במהלך הסרט והכי חשוב – יש לו לב רגשי פועם ולא בוכנת מתכת שטוחנת כסף כמו לרוב סרטי האנימציה של האולפנים המתחרים. הסיום שלו עומד בשורה אחת עם הרבה סיומים מרגשים אחרים של פיקסאר, לפחות עבורי. אני קצת מצטער שלא חוויתי אותו בזמן אמת, כלומר שהקשבתי לאחרים וכמעט ויתרתי עליו. לכן, אני לא עומד לחזור על הטעות ואת "מכוניות 2" אתפוס גם אתפוס בקולנוע, אחווה אותו בעצמי ואגבש דעה משלי. למרות שהוא היה נראה חשוד עוד בחיתוליו.

הידיעה על כך שהקיץ מגיע ההמשכון הראשון של פיקסאר שאינו מסדרת "צעצוע של סיפור", לוותה בחדשה נוספת על הפקת "אוניברסיטת המפלצות", פרק מקדים (פריקוול) לעלילת הסרט "מפלצות בע"מ" שנשמע כמו רעיון מעולה ומטופש בו זמנית. אבל כולם התמקדו בהפקת "מכוניות 2", שנראתה כמו רעיון מטופש ומטופש בו זמנית. למה שפיקסאר ירצו להמשיך את הסרט הכי פחות טוב שלהם? האם זהו האגו של ג'ון לאסטר שהיה ממקימי פיקסאר והפך אותו למה שהיא רק כדי לראות את בני טיפוחיו הופכים למובילים של האולפן? אחרי הכל, לאסטר חתום אומנם על "צעצוע של סיפור", "באג לייף" ו-"מכוניות", אבל הגאונים האמיתיים של פיקסאר הם בראד בירד ("משפחת סופר-על", "רטטוי"), אנדרו סטנטון ("מוצאים את נמו", "וול-אי") ופיט דוקטר ("מפלצות בע"מ", "למעלה"). האם לאסטר רצה להוכיח משהו עם "מכוניות 2"?

לחבר שהינו פיקסאריסט ידוע הייתה התשובה הכי טובה עבורי. "מכוניות" הראשון היה הסרט השבלוני ביותר מבחינה סיפורית שפיקסאר אי פעם הוציאו. כאשר מדובר באולפן שחרט על דגלו לא רק אנימציה חדשנית, אלא גם סיפור טוב כבסיס הכרחי, עוצמת התגובה לכישלון היחסי ברורה. אם זאת, מדובר בעולם שלא נוצל במלואו בסרט הראשון, שהתרחש כמעט כולו בעיירה שכוחת אל באמריקה, ובדמויות שיש בהן חן. אז מה יותר הגיוני מאשר לקחת את הדמויות, להרחיב עבורן את העולם שנוצר אז ולצקת פנימה סיפור חדש ומוצלח יותר? אני מודה, זה נשמע לי אך טבעי. אלא שהתגובות לסרט מחזקות הסבר נוסף שקראתי ביותר מדי אתרים, הטוען כי ילדים פשוט מתים על ספידי (לייטנינג) מקווין, הדמות הראשית בסרט הראשון. וש"מכוניות" הפך למפלצת מרצ'נדייז שמתחרה בגודלה עם צעצועי "צעצוע של סיפור". במילים אחרות, שפיקסאר הלכו על מהלך כלכלי נטו ושמו את היצירתיות בצד הפעם. כאמור, אשפוט בעצמי אחרי שאראה את הסרט.

אבל בינתיים השבוע התחיל עוד פחות טוב עבור מעריצי פיקסאר. טום הנקס מלמל משהו על "צעצוע של סיפור 4" באיזו תוכנית רדיו והמצב החמיר. אישית, אני מסרב להגיב לידיעה עד שמישהו קצת יותר בכיר באולפנים יוציא אותה מפיו, אבל אני במיעוט. התגובות כבר החלו, הכעס ותחושת הבגידה בערכים של פיקסאר כבר כאן. וכך, מאז בכורתו הצולעת של "מכוניות 2", התגובות עליו בסוף השבוע והמיני-סקופ של הנקס בתחילת השבוע הנוכחי – הפכו פיקסאר מהאולפנים האהובים לכאלה עם פוטנציאל אכזבה ממשי, שלא היה קיים כלל עד כה, לפחות בעיניי. סדק זעיר נוצר בלבבות המעריצים, לשים את מבטחינו בפיקסאר לא יהיה יותר פעולה אוטומטית.

אבל רגע, מה זה שם? טיזר לסרט החדש של פיקסאר, זה של שנה הבאה? אני לא מעוניין. זה לא המשכון? סרט מקורי? מאת האולפנים המקוריים האחרונים בהוליווד? טוב, אני שוב מסוקרן. הפיקסאר האלה, תמיד היו חזקים בעיתוי. בדיוק כאשר התקווה התחילה לדעוך, נקודת אור הופיעה ברחבי אוקיינוס המידע. אז הנה הטיזר הראשון ל-"אמיצה" ("Brave" ובואו נקווה שלא יתחכמו עם שמו העברי). לסרט הזה יש בעיה – הוא מגיע אחרי "מכוניות 2". הציפיות ממנו יהיו עצומות. אז צפו בטיזר קודם, המשיכו בפוסט אחר-כך.

אוקיי. אני כבר מתרגש. בחיי. זה נראה מבטיח עד מאוד. קודם כל, המבטא הסקוטי. המשך בנערה הג'ינג'ית וכלה בעיצוב האפלולי משהו. לא לגמרי החומר הקלאסי של פיקאסר. פרטים נוספים על העלילה חושפים כי אכן מדובר בסיפור אגדה, עם נסיכה במרכזו. או בקיצור, לגמרי הטריטוריה של דיסני, האולפנים שהתמזגו עם פיקסאר בדיוק כשיצא "מכוניות" הראשון. סיפור התבגרותה של נסיכה לוחמת בערבות סקוטלנד העתיקה? קניתם אותי. לגמרי.

בהרחבה ובהסתמך על הפרטים שידועים עד כה, זהו סיפורה של מרידה (קולה של קלי מקדונלד), נסיכה שבעברית שמה מרמז על אופיה. היא הגיבורה הנשית הראשונה בתולדות אולפני פיקסאר והיא ביתם של המלך פרגוס (בילי קונולי – הידד!) והמלכה אלינור (אמה תומפסון – הידד בריבוע!). אבל מרידה רוצה לבחור בעצמה את דרכה בחיים. מעשיה מסבכים אותה עם שלושה לורדים רבי עוצמה  – לורד מקגאפין (קווין מק'קיד), לורד מקינטוש (קרייג פרגוסון) ולורד דינגוול (רובי קולטריין) לכל אחד שם מצחיק יותר מלרעהו. כאשר כאוס מתעורר בממלכה, עליה לגלות אומץ ולשיב את הסדר על כנו, בעזרתה של מכשפה חכמה (ג'ולי וולטרס) . תוסיפו גם כל מיני אגדות-עם ופולחנים עתיקים ותקבלו משהו שעוד לא היה בפיקסאר. או לפחות את צוות הדיבוב הכי משובח מאז בילי קריסטל וג'ון גודמן ב"מפלצות בע"מ". הנה עיצוב של חלק מהדמוית, להנאתכם:

משמאל למעלה ובכיוון השעון: מרידה, המלכה אלינור, הקשישה החכמה ולורד מקינטוש

נו, אז מה דעתכם ודעתכן על אולפני פיקסאר עכשיו?

תגובות

  1. msthewaka הגיב:

    אני אשית חושב שאין להם עתיד
    ולדעתי גם למעלה היה פיסגה שממנה אפשר רק לרדת
    בנוסף בירד עזב אותם ומצלם עכשיו סרט ב לייב אקשן

    אגב לסיטר כבר ביים 2 סדרות TV לערוץ דיסני שהיו מבוססות על עולם המכוניות
    הוחכות כאן: http://www.imdb.com/name/nm0005124/#Director

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.