• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״סחורה יקרה מכול״, ״נוכחות״, ״בחורים מקועקעים: רול ושו״, ״הבעלים לשעבר״, ״טיסה מסוכנת״, ״בני ערובה״

23 בינואר 2025 מאת אורון שמיר

אחר הצהריים נדע כולנו מי המועמדים והמועמדות לאוסקר ה-97, ונגלה גם עד כמה אור ועופר צדקו בניחושים שלהם. עד אז נשמח בחדשות הטובות של תחילת השבוע בגזרת החטופות השבות, ונספר על הסרטים החדשים בבתי הקולנוע. לפני כן נזכיר שהיו לנו שתי סקירות של עופר השבוע, קולנועית וגם סטרימרית, ושהפרויקט האוסקרי של אור מתרגל לעשור החדש. עוד שווה לציין שהיום מתחיל פסטיבל אקי-נו לקולנוע יפני בפעם התשיעית, יוזמה של סינמטק ירושלים בתמיכת שגרירות יפן, שתוקרן גם בסינמטקים אחרים בתוכניה מלאה או חלקית. תוכלו לראות למשל סרטים שכבר כתבנו עליהם, כמו ״מאושר לנצח״ וכמובן ״ימים מושלמים״, הפעם בליווי הרצאה על אדריכלות בתי השימוש בארץ השמש העולה. את רוב הסרטים טרם ראינו ולכן קשה להמליץ, מלבד ״באטל רויאל״ הכבר-קלאסי בשלב זה, אבל אני אישית הכי מסוקרן מ״ענן״ של קיושי קורוסוואה. כולי תקווה שנספיק לצפות ולסקר בזמן אמת, הפסטיבל יימשך עד ה-30.1 בירושלים, חפשו את הלו״ז בסינמטק שלכם ושלכן.

סחורה יקרה מכול (The Most Precious of Cargoes) – נפתח דווקא עם סרט האנימציה של מישל הזנוויציוס, שכבר הוקרן בישראל בפסטיבלים של חיפה והערבה, אז כתבתי עליו בקצרה. הבמאי הצרפתי, שעיבד נובלה של ז׳אן-קלוד גרומברג ואייר בעצמו את הדמויות, גם התארח בישראל הן בחיפה והן בהקרנות מיוחדות נוספות של קולנוע לב. לא דבר של מה בכך בימים אלו, בטח ובטח בסרט כה טעון לכל אדם שלב פועם בחזהו, יהודי או לא. הסיפור הממוסגר כמו אגדה אירופאית יפה ואפלה מדבר על מציאות היסטורית אמיתית לחלוטין. הוא מובא מנקודת המבט של חוטב עצים ואשתו, המתגוררים ביער שסמוך לרכבת, ממנה מושלכת תינוקת. החבילה היקרה מאומצת בידי הגויים על אף שהם מגלים את מוצאה, כל זאת מבלי להזכיר מילים כמו ״יהודי״ ברמת הדיאלוג, בשפה הצרפתית. תקופת ההתרחשות היא מלחמת העולם השנייה לכן אפשר לנחש לאן נוסעת הרכבת, ויש לדעת מראש כי הסרט כולל רגעים לא פשוטים שמונעים ממנו להיות צפייה אידיאלית לילדים, על אף שהוא מונפש.

נוכחות (Presence) – החודש מלא ועוד יתמלא בסרטי אימה, כולל זה שחיכה שנה שלמה, מאז פסטיבל סאנדנס 20204, להפצתו (בעולם, לא רק בישראל). מדובר בסרט של סטיבן סודרברג, על פי תסריט של דיוויד קואפ, הצוות שהביא לנו את ״קימי״ לא מזמן. הפעם הקונספט שלהם הוא סרט אימה, מנקודת המבט של היישות הרודפת אותו. הכוונה היא שהמצלמה מטיילת בחופשיות ברחבי בית רחב ידיים, מציצה על המשפחה שעוברת לשם, ומייצרת הזדהות עם הקהל שאמור לתהות האם זו רוח רפאים ואם כן של מי או מה היא רוצה מחייהם של הדיירים החדשה. את המשפחה מגלמים לוסי לו וכריס סאליבן כזוג ההורים, ובתור ילדיהם המתבגרים אדי מדאי וקאלינה ליאנג. יש עוד כמה דמויות אבל לכל אורך 85 הדקות אנחנו והמצלמה/רוח תקועים בתוך הבית, קצת כמו ״כאן ולתמיד״ רק הרבה יותר קולנועי.

הבעלים לשעבר (Men of Divorce / Ex-Husbands) – סרטו השני של נואה פריצקר, עשור אחרי בכורת הבימוי שלו ״Quitters״ (סרט עלום עם קאסט מפתיע), מתמקד בשלושה דורות של גברים במשבר. הסב מתגרש אחרי 65 שנות נישואין, האב לא ממש מוצא את עצמו בעודו מצוי בעצמו בגירושין אחרי 35 שנים, ושני בניו נוסעים למקסיקו כדי לחגוג מסיבת רווקים לאחד מהם. לגמרי במקרה, או בשל תלותיות יתר בילדיו, האב נוסע אף הוא לאותו יעד, מנסה לקבל את המצב ואת הזוגיות הגאה של בנו הצעיר. צוות השחקנים כולל בין היתר את גריפין דאן, ריצ׳ארד בנג׳מין, ג׳יימס נורטון, מיילס הייזר ורוזנה ארקט.

סחורה יקרה מכול

טיסה מסוכנת (Flight Risk) – מותחן בשחקים מאת הבמאי של ״לב אמיץ״ ו״אפוקליפטו״, שאין לו שם בשיווק הישראלי של הסרט. לדעתי, בשבוע בו אחד מאנשיו הבכירים של נשיא ארה״ב החדש-ישן מצדיע במועל יד בשידור חי ובעת הכניסה לתפקיד, אין מה להתבייש דווקא בשמו של מל גיבסון. זהו תסריט הביכורים של ג׳ארד רוזנברג, שלפחות אחת מתפניות העלילה שלו נחשפות בטריילר אבל אני לא אסגיר אותה. על מטוס קל עולים מארק וולברג, מישל דוקרי וטופר גרייס. הראשון מטיס את השניים האחרים, מרשלית ועד מפתח במשפט נגד משפחת פשע, לעדות חשובה שתתקיים בניו יורק. אבל כמובן שהם ייתקלו בהרבה יותר מאשר כיסי אוויר, בסרט שנראה כאילו רוב רובו מתרחש במטוס הקטן. התמונה בראש הפוסט היא מתוך הסרט וממחישה זאת.

בני ערובה (The Best Man) – יש לאן להתדרדר ברשימה השבוע ואנחנו נעשה זאת בהדרגה. גם במקרה זה מסתמן לוקיישן בודד, אתר נופש שמושכר כולו למיליארדר לטובת חתונת בתו. טרוריסטים חמושים וחבושי מסכות משתלטים בכוח על המקום, חוטפים את האורחים כבני ערובה ומציבים אולטימטום בפני אבי הכלה האמיד. מה שהם לא לקחו בחשבון, לא שברור לי למה, זה שבין האורחים יש שני אנשי הכוחות המיוחדים לשעבר. מגלמים אותם לוק ווילסון ודולף לונדגרן. שיין דקס טיילור, שהוא אדם אחד, הוא הבמאי ואחד משלושה תסריטאים.

בחורים מקועקעים: רול ושו (Marked Man Rule and Shaw) – נעבור לרומנטיקה לגיל הנעורים, אבל לא רק, מאת הבמאי של ״היומן״ ו״שומרת אחותי״ (נכון שהמשחק הזה לא כיף? זה ניק קסווטס) והתסריטאית של סרטי ״אחרי ש…״ ושמה שרון סובויל. הסרט מבוסס כמובן על רב מכר מאת ג'יי קראונהובר, ולמרות האינסטינקט שלי איננו קשור לסדרת ״מהיר ועצבני״ בואך ״הובס ושואו״. במקרה הנ״ל, שו (סידני טיילור) היא סטודנטית קדם-רפואה, בעוד רוּל (צ׳ייס סטוקס) הוא מקעקע מרדן, כך בתיאור העלילה. בניגוד למקעקע הולך בתלם, אני מניח. בכל מקרה, ליל תשוקה בין השניים, שמכירים כבר קודם אבל הדחיקו רגשות, הופך למערכת יחסים כנגד ציפיות החברה. שוב אניח שצריך לראות כדי להבין הכל.

OVERLORD: The Sacred Kingdom – נסיים עם אנימה, ז׳אנר שעדיין שמח בכל פעם שיש לו הפצה בישראל, גם אם במעט בתי קולנוע ובהקרנות ספורות יחסית, כשם שאני מתוסכל מחוסר ההיכרות שלי עם המותגים שהסרטים שייכים אליהם. הנוכחי מופץ ללא שם עברי, עד כמה שהבנתי, מבויים בידי נאויקי איטו ומגיע ארצה סמוך להפצתו העולמית. כיוון שאין לי סיכוי להתחרות בתקציר הרשמי, אעתיק אותו לכאן: ״מומונגה, המוכר כעת כמלך הקוסמים אאינז אול גוון, מוביל את ממלכת הקוסמים וצבא האל-מתים שלה כדי להתאחד עם הממלכה הקדושה וממלכת הדת סליין. יחד הם שואפים להביס את קיסר השדים ג'אלדבואת' המאיים על העולם״.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.