• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

פרסי אופיר 2024: הזוכות, הזוכים והטקס

16 בספטמבר 2024 מאת מערכת סריטה

הערב חולקו פרסי אופיר, מטעם האקדמיה הישראלית לקולנוע, בפעם ה-34 בתולדות הפרס. אמנם לא ממש סיקרנו את עונת האופירים השנה, הסתפקנו בהבלטה משותפת של המועדפים עלינו ובפוסט המועמדים המסורתי. אפשר לקוות שפיצינו חלקית עם פרויקט זוכי האופיר המשוגע של אור. בכל זאת ולמרות הכל, הטקס התקיים כסדרו השנה – במתכונת צנועה יותר בטענה כי זו לא שנה לחגיגות. בסיכום הדברים, ראינו חלוקה נרחבת יחסית של הפרסים עם שלושה סרטים שבלטו: ״קרוב אלי״ שזכה בארבעה פרסים כולל פרס הסרט הטוב ביותר, ״העיר הזאת״ עם מספר זהה ושליטה בקטגוריות אמנותיות-טכניות, ו״בנות כמונו״ עם שלושה פרסים שקשורים למשחק. מכאן והלאה, התגלגלות הערב בזמן אמת כפי שהיה, בתוספת תובנות מאוחרות ומעט עריכה נדרשת.

על הפוסט הזה חתומים שניים מחברי סריטה: עופר נוכח באולם (מתחם אקספו תל אביב: מרכז הכנסים והתערוכות הבינלאומי) ומבקש להודות על היין שהונח על כל שולחן, אורון הוא האיש על הכיסא שעוקב אחר הדיווח החי באתר מאקו ומעדכן את הפוסט המתעדכן הזה. ייתכן שגם אנחנו נהיה קצת בדיליי אבל מוזמנים לסגור איתנו שנה של קולנוע ישראלי, לפני ראש השנה העברי ובתקווה שנזכה לחגוג את השנה הקולנועית הבאה. יש יותר סיבות מתמיד לחשוש, אבל פרובוקציות אנחנו מקווים שלא יהיו (שר התרבות לא נוכח) וכבר בשלב ההגעות והשטיח האדום ניתן היה לזהות אחדות סביב נושא השבת החטופות והחטופים, שעדיין בעזה. את התמונה עופר צילם לפני שהגיעו כולם, האולם כבר מלא והפרסים כבר זורמים.

שחקן המשנה הטוב ביותר: יעקב זאדה דניאל – ״בנות כמונו״

שחקנית המשנה הטובה ביותר: בת אל מוסרי – ״בנות כמונו״

מתחילים עם דאבל לסרט של הבמאית לי גילת והשחקנית-תסריטאית בת אל מוסרי

פסקול: יוסי אפלבאום, עומר מור – ״העיר הזאת״

מוזיקה: עומר מור – ״העיר הזאת״

עיצוב אמנותי: ניצן ציפרוט – ״העיר הזאת״

טריפל רצוף לסרט שהחל את מסעו עוד לפני האופירים הקודמים, שלא לדבר על היותו מחזמר בימתי במקור.

איפור: אורלי רונן – ״מופע טוטאל״

ליהוק: חלי מון סונגו – ״בנות כמונו״

סרטו של רועי אסף עולה על הלוח, ולאחר מכן הסרט של גילת את מוסרי משווה את מספר הזכיות מול ״העיר הזאת״. התוצאה 3:3, עד הפרס הבא.

תלבושות: רונה דורון – ״העיר הזאת״

העיר הזאת

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר: ״הילד״. בימוי: יהב וינר ז״ל

הקהל עומד על רגליו לראשונה הערב, לזכרו של הבמאי שנרצח בשבעה באוקטובר ולכבודה של אלמנתו, הקולנוענית שי-לי עטרי. ההתרגשות שלה מדבקת ואת הנאום שלה אין לקטוע באמצע. עם כל הכבוד לקריאות של כמעט כל זוכה להחזרת החטופים, זה הרגע בו המציאות ניפצה את בועת הטקס.

עריכה: שאולי מלמד – ״קרוב אלי״

סרטה של תום נשר מצטרף למשחק, האם הוא יספיק להדביק את הפער?

צילום: סער מזרחי – ״מופע טוטאל״

השחקן הראשי הטוב ביותר: שאדי מרעי – ״עיד״

גם סרטו של יוסף אבו-מדיעם מצטרף לרשימת הזוכים

השחקנית הראשית הטובה ביותר: ליה אללוף – ״קרוב אלי״

פרס שני הערב לסרטה של נשר, אללוף הנרגשת מודה גם למתחרות שלה, כולן ותיקות ומעוטרות ממנה כמובן, בסטייל אוסקרי.

הסרט התיעודי הטוב ביותר עד 60 דקות: ״אני רואה אותך״. בימוי: אדם ויינגרוד

רגע אחרי שהמנחה גלית חוגי תהתה מדוע יש בכלל סרטים בקטגוריה זו שאינם קשורים לשבעה באוקטובר, זוכה הסרט היחיד ללא שום קשר לנושא (הבהרה: אמנם ״נורה״ לא קשור ישירות אבל הגיבורה שלו משתתפת בסרט ״על כלבים ואנשים״ שבהחלט קשור).

בנות כמונו

הסרט התיעודי הטוב ביותר מעל 60 דקות: ״הדונם של סבתא״. בימוי: ירמי שיק בלום, אלעד אורנשטיין

כקולקטיב, הבענו את תמיכתנו בסרט הזה בשלב מוקדם, אז שמחה רבה אצלנו בסריטה.

תסריט: מאיה קניג – ״חלב״

הנה מועמד נוסף לפרס הסרט שאפשר לזקוף לזכותו פרס, סוויפ לא יהיה אלא חלוקה הוגנת וראויה. תיאום לא רע עם פסטיבל ירושלים, בפרסי התסריט והמשחק הראשיים.

בימוי: תום נשר – ״קרוב אלי״

זכייה שלישית (הרביעית בדרך?) לסרט עם הכי הרבה מועמדויות. אבל חשוב להזכיר – אחת הבמאיות הצעירות לזכות בקטגוריה, אולי הכי צעירה (27) בסרט ביכורים, משופע במשתתפות שזהו הסרט הראשון גם שלהן. נותר רק לגלות האם שמחת הסרט תהיה שלמה (אם יו״ר מפעל הפיס יסיים אי פעם ללהג על הבמה)

הסרט העלילתי הטוב ביותר: ״קרוב אלי״. הפקה: חיים מקלברג, אסתי יעקב-מקלברג, משה אדרי, לאון אדרי, אורן רוגובין, עומר רוגובין, עומרי בצלאל, קרני בצלאל.

ארבעה פרסים לסרט הביכורים של תום נשר, כמה שהאקדמיה אוהבת סרטי ביכורים. אמנם לא סוויפ, אותו מספר פרסים כמו ״העיר הזאת״, ורק אחד יותר מ״בנות כמונו״, אבל הכרטיס לאוסקר כולו שלו. שנת הקולנועניות הגדולה של האופיר מסתיימת עם זכייה לסרט של במאית, אין סמלי מזה. ולחובבי או חובבות שושלות, אפשר גם לציין שנשר הצעירה זכתה בשני הפרסים שאביה, הבמאי אבי נשר, היה רק מועמד אליהם. אבל כפי שכבר הוכיחו הזכיות בפסטיבל ירושלים, אי אפשר לסכם את הסרט רק בנתון הזה. הוא גם עולה לאקרנים בתזמון מושלם ומחושב היטב ביום חמישי הקרוב, ועוד קודם לכן ברביעי במסגרת יום הקולנוע הישראלי שישוב ויתקיים. אז נותר לנו רק לאחל לו בהצלחה ולקוות שיבואו לראות את כל הסרטים (לא רק את הזוכים) ברביעי הקרוב.

קרוב אלי


סיכום הפרסים:
קרוב אלי – 4 (סרט, בימוי, שחקנית, עריכה)
העיר הזאת – 4 (עיצוב, תלבושות, מוזיקה, פסקול)
בנות כמונו – 3 (משנית, משנה, ליהוק)
מופע טוטאל – 2 (צילום, איפור)
עיד – 1 (שחקן)
חלב – 1 (תסריט)
הדונם של סבתא – 1 (תיעודי מעל)
אני רואה אותך – 1 (תיעודי עד)
הילד – 1 (קצר)

נותרו ללא פרסים: ״כביש הסרגל״, ״חליסה״, ״הנכס״, ״חמדה״, ״נדל"ן״, ״סודה״, ״דניאל אויערבאך״, ״פינק ליידי״, ״הטבעת״, ״טאבו: עמוס גוטמן״, ״מונוגמיה״, ״השיבה מהפלנטה האחרת״, ״תמיכה מלאה״, ״אביגיל״, ״אני רואה אותך״, ״זעקות ואז שתיקה״, ״#נובה״, ״נורה״, ״היד של קטיה״, ״יפהפיה ומוארת״, ״נובי גוד״, ״פרנצ׳״.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.