• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״כאב אמיתי״, ״יהלום פרוע״, ״מאורת הגנבים: פנטרה״, ״חדר הפלאות״, ״מלון פאלאס״

8 בינואר 2025 מאת אורון שמיר

פסטיבל חיפה בעיצומו, כפי שאפשר להתרשם מהדיווחים של עופר ולירון, ומחר כבר מתחילים לחלק פרסים ולהתכונן לסוף שבוע אחרון. אני אשוב לבקר, סריטה תשוב לדווח, אבל את היום ננצל להפוגה לטובת הסרטים החדשים בבתי הקולנוע. כמובן שאנחנו לא מזניחים גם את פרויקט האוסקר הבינלאומי של אור, שנפרד משנות השישים. גם לא את יתר הפסטיבלים שיתקיימו בישראל בשבוע הבא, מיד לאחר החיפאי: בין ה-14 וה-18 בינואר יתקיים בסינמטק תל אביב פסטיבל אטסיב לקולנוע אפריקאי, ובין ה-16 וה-18 ייערך פסטיבל דוקאביב גליל במעלות תרשיחא. הלינקים יובילו לתוכניות של שני האירועים, בתקווה שנספיק לגבש המלצות לפני שהם יתחילו או תוך כדי קיומם.

כאב אמיתי (A Real Pain) – הסרט הזה מחבר אותנו בחזרה אל פסטיבל חיפה, שם הוצג בבכורה רגע לפני הפצה קולנועית. ג׳סי אייזנברג, בסרטו השני כבמאי (הראשון היה ״כשתסיימי להציל את העולם״ שאני חיבבתי ונקטל עד התעלמות משום מה), כתב וגם מככב לצד קירן קאלקין. או רומן רוי, בשמו האמיתי. השניים מגלמים בני דודים, יהודים-אמריקאים שסבתם שורדת השואה הלכה לעולמה לא מזמן, והם בוחרים לכבד את זכרה על ידי הצטרפות לסיור-שואה, טיול קבוצתי ומאורגן בפולין. הדינמיקה בין השניים, ובין שאר חברי הקבוצה לכולם מטענים משלהם, משנה ומשבשת את העלילה המוכרת מסרטים ישראליים דווקא, בגלל הנושא, אבל הזווית האמריקאית בכל זאת אחרת. עופר כתב על הסרט לקראת הפסטיבל היהודי.

יהלום פרוע (Diamant brut / Wild Diamond) – נישאר בסצנה הפסטיבלית, אבל נעבור לסרט שהחל את דרכו בקאן 2024, אז כתבתי עליו מבלי לדעת איך יתרגמו את שמו, ולפני שהוקרן בישראל בפסטיבל ירושלים של השנה שחלפה וגם בפסטיבל חיפה הנוכחי. מדובר בסרט ביכורים, של הבמאית-תסריטאית הצרפתייה בעלת השם הגרמני אגת׳ רידינגר, שהשתתף בתחרות הראשית של קאן. מאלו קביזי, נון-אקטורית בהופעת בכורה, מגלמת את הדמות הראשית – צעירה בת 19 שחולמת את תהילת רשת אבל סופגת בעיקר עלבונות על אופי הלבוש והאיפור שלה מסביבתה הקרובה והקשוחה בדרום צרפת. היא מתחילה להאמין כי הכרטיס שלה לכוכבוּת הוא תוכנית ריאליטי-זיווגים ותעשה הכל כדי להתקבל ולהרשים. התמונה בראש הפוסט היא מתוך הסרט.

כאב אמיתי

מלון פאלאס (The Palace) – נמשיך עם סרט שערך את בכורתו בפסטיבל ונציה 2023, ומאז הופץ רק במגוון טריטוריות אירופאיות ומעט באסיה. זאת משום שהבמאי שלו, רומן פולנסקי, הוא אמנם עדיין חלק מעולם הקולנוע האמנותי אבל גם מוקצה מחמת ההאשמות נגדו לאורך השנים. אני מקווה ומאמין שהכל ידוע וכל צופה יכולה או יכול להחליט לבד האם לצפות בסרטו החדש, שמתרחש בערב השנה החדשה של 2000 ובלוקיישן שהעניק את שמו ליצירה. על רקע פחד מבאג אלפיים, עשירים מכל מיני סוגים נאספים במלון יוקרה שמצידו מתכונן לאירוח מושלם למרות האופציה לקטסטרופה גלובלית. בין המשתתפים: מיקי רורק, ג׳ון קליז, פאני ארדן, אוליבר מזוצ'י וברונווין ג'יימס.

חדר הפלאות (La Chambre des merveilles / The Book of Wonders) – גם במקרה של הסרט הצרפתי הזה אני משאיר את השם המקורי, למי שירצו לראות שזה העברי מתורגם נכון ודווקא באנגלית יש איזו חירות אמנותית בתרגום. זאת משום שכך תורגם ספרו של ז׳וליאן סנדרל, עליו מבוסס סרטה של ליסה אזואלוס. בתפקיד הראשי תמצאו את אלכסנדרה לאמי בתור אם מסורה ודואגת, שהעבודה מסיחה את דעתה מחייו של בנה. הוא שוקע בתרדמת אחרי מעורבות בתאונה, ואמו מחליטה לעשות הכל כדי להעירו. הרפואה לא משיגה את התוצאות הרצויות ולכן היא מתחילה להאמין שאם תגשים את כל משאלות בנה, אותן פירט במחברת, הוא יתעורר באורח פלא. מוריאל רובין מגלמת את הסבתא הדואגת לא פחות והתומכת ברעיון של בתה עבור נכדה.

מאורת הגנבים: פנטרה (Den of Thieves 2: Pantera) – נסיים עם סרט אמריקאי נוסף, אחרי כל האירופאים, הפעם מותחן פעולה. או דרמת פשע, או גם וגם, קשה לנחש לפני צפייה. זהו בכל מקרה סרט המשך ל״מאורת הגנבים״ שהיה אחד המוצלחים בשלב הסרט הנע בקריירה של ג׳רארד באטלר, השב לשתף פעולה עם הבמאי והתסריטאי כריסטיאן גודגסט, מהסרט הקודם. באטלר הוא ״ביג ניק״, שהיה בצד הנכון של החוק בסרט הקודם והפעם יש מי שמנסים לפתות אותו לעבור. הוא דולק בעקבות שודדים אל אנטוורפן שבבלגיה, במטרה לסכל שוד יהלומים שאפתני. אושייה ג׳קסון ג׳וניור שב גם הוא לתפקיד הגנב מהסרט הקודם.

וולאס וגרומיט: על כנפי הנקמה (Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl) – נקנח בסרט שעלה לנטפליקס בשבוע שעבר, אך פספסתי אותו מפאת קוצר זמן. כחלק מן החסות של נטפליקס על אולפני ארדמן הבריטיים, קצב הסרטים שלהם מוגבר וזה כולל המשכונים לרוב, כולל למותג הכי מוכר ואהוב של וולאס וגרומיט. הממציאן האנושי וכלבו הנאמן מסתבכים הפעם בצרות כשאחת ההמצאות של וולאס, גמד גינה רובוטי, מתחיל להתנהג ברשעות ולבצע פשעים. איך כל זה קשור לבעל כנף שפעם הסתבכו איתו מוסבר בטריילר, אבל זה רק מגביר את החשק לצפות. ניק פארק שב לביים, הפעם לצד מרלין קרוסינגהאם, וגם לכתוב יחד עם מארק ברטון. שלושתם מוותיקי האולפן המומחה באנימציית פלסטלינה.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.