• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״נקמה יהודית 6״, ״ג'ולס״, ״הנוסע השמיני: רומולוס״, ״מחר יום חדש״, ״מחכים לדאלי״, ״מלכוד בחדר הבקרה״, ״חסר רחמים״, ״נמר מי שמדבר״

15 באוגוסט 2024 מאת אורון שמיר

אתמול הוכרזו המועמדים והמועמדות לפרסי אופיר ה-34 במספר, אחרי שבסוף השבוע השתעשענו ברשימות משלנו. זה היה בבוקר, ובערב נפתח הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטיות וסטודנטים, שיש לנו פוסט המלצות שלם שעופר הכין מבעוד מועד. איכשהו היה לו זמן גם להמשיך את פרויקט המערבונים עם פרק אקטואלי, על סרט המשתתף במחווה למרלן דיטריך שמתקיימת בסינמטק ירושלים, גם היא נפתחה אמש. מה עוד קרה אתמול? מיליון כרטיסים נמכרו בישראל ל״הקול בראש 2״, שובר הקופות המטורלל של השנה גם בעולם. לא היה מספר כזה בישראל של מכירת כרטיסים מאז ״לשחרר את שולי״ ולפני כן? קשה לזכור, אולי בניינטיז ובטוח לפני עידן הסטרימינג. מה לגבי היום? המוני סרטים חדשים בבתי הקולנוע, שינסו להעביר אותנו בשלום אל המחצית השנייה של חודש אוגוסט.

נקמה יהודית 6 – או בשמו הנוסף והמלא ״נקמה יהודית 6: עזה במוקד״, הוא חתיכת סיפור. סיכוי קלוש שתכירו את שמו של יהודה גרובייס, שלפני עשור/שניים הרים סדרה של חמישה סרטים מלאי אקשן בקולנוע החרדי. בין 2003 ל-2010 אם לדייק, הם קנו לעצמם קהל מעריצים שעקב אחר הסיפורים על סוכני מוסד במשימות מיוחדות מכל השנים, מחטיפת אייכמן ועד סיכול איומים מצד חיזבאללה ואל-קאידה. להבנתי את התקציר, הסרט החדש גם קשור לקודמים אבל גם עומד בפני עצמו, אז אין חובה להשלים אותם כדי להבין את המתרחש. דין מירושניקוב מגלם קצין דתי בצה״ל שמגויס למוסד למשימה מיוחדת: ללכוד איש מפתח בחמאס שהיה מעורב בתכנון אסון השבעה באוקטובר. אביתר לזר ושלמה סדן, מכוכבי הסרטים הקודמים, שבים לעבוד עם הבמאי. התמונה בראש הפוסט לקוחה מתוך הטריילר.

הנוסע השמיני: רומולוס (Alien: Romulus) – הפרק השביעי בסדרת ״חייזר״, לא כולל צמד הסרטים בהם החוצן המרייר נלחם בזה המכונה ״הטורף״, ואם נמתין רק עוד פרק אחד תהיה הצדקה לשם העברי שאנחנו תקועים איתו כבר 45 שנים. הפרק הנוכחי מציג צוות חללית חדש ועלילתו מתרחשת, אם הבנתי נכון (סיכוי רב שלא), בין הסרט הראשון והמכונן של רידלי סקוט לבין המשכו. או במילים אחרות, הבמאי פדה אלברז (״לא לנשום״) מנסה לעשות פה ״רוג אחת״. הסיפור הפעם מתמקד בשישה נוסעי חלל שמגיעים לבזוז מה שנראה כמו תחנת חלל נטושה, שבעצם מאוכלסת בידי אם כל הסיוטים של צופי הקולנוע – זינומורף ושות׳. את השישייה מגלמים קיילי ספייני, איזבלה מרסד, איילין וו, דייויד ג׳ונסון, ארצ׳י רנו וספייק פרן. כלומר, פנייה לדור הצעיר בשלב הליהוק, בהנחה ששוחרי המותג הוותיקים יבואו בכל מקרה. אלברז גם חתום על התסריט יחד עם שותפו הקבוע רודו סיאגס. צפו לסקירה.

מחר יום חדש (There Is Still Tomorrow) – סרט שכבר כתבנו עליו, עוד כאשר קראו לו ״מחר יום נוסף״ בפסטיבל הקולנוע של חיפה, הוא יצירתה של פאולה קורטלזי. אור נכבש בקסמו לפרקים בהקרנות על הכרמל, ואני חותם על רוב הטקסט שלו אחרי שהשלמתי צפייה בעצמי השבוע. הבמאית-תסריטאית גם מככבת בתפקיד הראשי כאישה קשת יום באיטליה של אחרי מלחמת העולם השנייה. קוראים לה דליה והיא סופגת עלבונות ואלימות מבעלה על בסיס יומי, מגדלת בת בכורה לתפארת ושני פרחחים קטנים, סועדת את חמה הישיש שנעול בחדר בביתה, וגם עובדת ביותר עבודות כפיים ממה שהצלחתי לספור. שני אירועים משנים את חייה במקביל: אירוסים אפשריים של הבכורה, לצעיר ממשפחה בעלת אמצעים, ומכתב מסתורי שמגיע בדואר וגורם לה לפנטז על עתיד טוב יותר. הכל מבוצע בסגנון צילום ומשחק שאמור להזכיר את סרטי הניאו-ריאליזם האיטלקי מתקופת התרחשות העלילה, אבל קורטלזי שוברת את המבע הקולנועי לטובת הבלחות של סוריאליזם ואנכרוניזם מוזיקלי מכוון.

מחר יום חדש

מחכים לדאלי (Waiting for Dali) – מאיטליה לספרד, עם סרט שאינו קשור ל״דאאאאאאלי!״ של דופייה מפסטיבל ירושלים, אבל כן לאותו סלבדור. בסרטו של דויד פוז׳ול (או פויול, אי אפשר עם הספרדים/קטלונים האלה ואלף המבטאים שלהם) רק מחכים לאמן המפורסם, בספרד של אמצע שנות ה-70. ספציפית מחכה לו בעל מסעדה שנקראת ״אל סוריאל״ ומלאה במחוות לדאלי, המתגורר בקרבת מקום איך אינו פוקד אותה. הבעלים בוחר להעסיק שף שהתמחה במטבחי עילית צרפתיים בתקווה שזה יקסום לצייר, והכל על רקע מהפכות פוליטיות. איכשהו זו גם קומדיה וגם דרמה רומנטית, לפחות בתיאור. את הקאסט מובילים חוזה גרסיה, פול לופז, קלרה פונסוט ואיבן מאסגה.

ג'ולס (Jules) – נשוב אל השפה האנגלית עם הסרט האמריקאי השני לשבוע זה הכולל חייזרים. אבל נראה מאוד שונה מ״הנוסע השמיני״. בן קינגסלי מגלם קשיש בעיירה קטנה שאיש לא לוקח ברצינות, גם לא כאשר הוא מספר שחללית התרסקה בחצרו ויצא ממנה חייזר אפור שאוהב לאכול תפוחים ולצייר חתולים. שותפותיו לסוד הן הרייט סנסום האריס וג'יין קרטין (שיש לה הרבה מפגשים חייזריים ברזומה) ואת הבת המודאגת שלו מגלמת קרי מ״יורשים״. סליחה, יש לה שם אמיתי, זואי ווינטרס. שלל הדמויות מנסות להבין מה רוצה החוצן השתקן בזמן שהממשלה לומדת על קיומו ומנסה לאתר אותו. מארק טרטלטאוב (״האלים משתוללים״) ביים, גאבין סטקלר כתב.

חסר רחמים (Ruthless) – דרמונט מולרני? ההוא מ״החתונה של החבר שלי״? החליט שהוא רוצה להיות ליאם ניסן, או בוב אודנקירק ב״סתם אחד״. זה אומר שהוא מגלם מורה להתעמלות / מאמן היאבקות בתיכון, שאין לו בעיה להפליא במכותיו איזה פרחח שהפריע לו להנות בסרט בקולנוע. כאשר תלמידה שלו (מליסה דיאז) מגיעה חבולה לשיעור, הוא מבין שאבא שלה הוא הבעיה ודופק על דלת ביתו עם אותה גישה מפצחת עצמות. במקום להרגיע את האב, מסתבר שהאפקט הפוך כי הבת החבולה עוברת לידיהם של סוחרי נשים. גיבורנו, מלא רגשות אשם וגם טראומת עבר סביב בתו שלו, יוצא לאתר ולחרע גם את העבריינים הגדולים יותר מאלו שהתעסק איתם עד כה. סרטו של ארט קמאצ'ו, פעלולן שנהפך לבמאי (״חצי מת 2״) לפני שזה היה באופנה.

מלכוד בחדר הבקרה (Wire Room) – מזמן לא היה לנו עוד סרט מהמחסן שכתוב עליו ״ברוס וויליס מתבזה לפני הודעת הפרישה״. הנוכחי הוא מודל 2022, שיתוף פעולה רביעי ואחרון של וויליס עם הבמאי מאט אסקנדרי (״המצוד״, ״מת להרוג״, ״אין ברירה אחרת״) וכבר בטריילר רואים שהשחקן לא מאה אחוז נוכח. אבל לצערי, זה לא בלתי חוקי לנצל כך את מצבו, או לצפות בסרט. וויליס חובר אל מאט דילון בתפקיד הראשי, כסוכן פדרלי שמבלה ערב בחדר האזנות הסתר ומטרתו לשמור מרחוק על מטרה שמורה בגילומו של אוליבר טרבנה. כאשר יחידה חמושה מסתערת על מה שאמור להיות בית מחסה, גיבורנו מנסה לעזור דרך מערכת ההאזנות ומגלה שהמסתערים בדרך אליו. התסריטאי הוא ברנדון סטייפר, שלא כתב לפני כן או מאז.

נמר מי שמדבר (Extinction) – כזה דבר אני לא זוכר הרבה זמן במדור: סרט שלא מצאתי עליו שום מידע. אמנם מדובר בסרט אנימציה שמגיע ארצה מדובב, אבל אין לו זכר בימד״ב? אולי סתם לא חיפשתי טוב, השם הלועזי די כללי (ומוזר לסרט ילדים) ואת שמות היוצרים יש לי רק בעברית אז אין לדעת איך לתעתק אותם: הבמאי בנהוד נקוואי והתסריטאי אליה רמזן. בכל מקרה, מהיכן שלא הגיע הסרט המסתורי הזה, הוא מספר על חברות הנרקמת בין ילד ונמר שמבינים זה את שפתו של זה משום מה. בתחילה הנמר מנסה להשתלב בחייו העירוניים של הילד, בהמשך הילד עובר לג׳ונגל, בעולם ללא שירותי רווחה או פחד מחיות טרף ככל הנראה. תודתי הנצחית למי שפותר את התעלומה הזו, אפילו את השם של הילד לא הבנתי (בתקציר הוא מיטשל, בטריילר ג׳וליאן אבל גם ספידי). עדכון: תודתי הנצחית לעידו מהתגובות שמצא את הסרט בימד״ב וכך גיליתי שהוא תוצרת מלזיה. ניכר שהוא סרט באורך מלא ליוצריו ולא הופץ ביותר מדי טריטוריות (טורקיה-איראן-רוסיה, סוג של ציר), ומכאן המידע המועט.

תגובות

  1. עידו הגיב:

    לגבי נמר מי שמדבר
    https://www.imdb.com/title/tt28513569/

    1. אורון שמיר הגיב:

      מלא תודות! הוספתי בפוסט. אשכרה לא הופיע לי בימד״ב, או שפספסתי בשתי הבדיקות שערכתי.

  2. מיכל הגיב:

    צפיתי היום עם הילדות שלי ב"נמר מי שמדבר" ואני מבקשת החזר על השעה וחצי שבזבזנו עליו. סרט גרוע, אלים, טריגרי לישראלים, מסרים בעייתיים, ללא מחשבה על העלילה, בכללי עושה רושם שכתבה אותו בינה מלאכותית באופן נסיוני.
    לצורך הדוגמה, הסצינה הפותחת בסרט היא משפחה שעושה פיקניק, ואז מתחילות יריות והם מנסים לברוח בבהלה. סצינה ארוכה. משם זה רק מדרדר.
    מי הביא אותו לארץ בכלל?

    1. אורון שמיר הגיב:

      אני יכול רק להצטער על החוויה שמתוארת פה, ולענות על השאלה האחרונה – רד קייפ הפצה.

  3. עידו הגיב:

    שווה לקרוא על הסרט, הרקע שלו בטוח הרבה יותר מעניין מהסרט עצמו
    https://threadreaderapp.com/thread/1827335315977064705.html

    1. אורון שמיר הגיב:

      יש המון פייק ניוז על הסרט הזה, חבל ליפול בפח ועדיף לא להתייחס (וגם לא לקשר מאצלנו, אם אפשר)

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.