מקבץ טריילרים קיצי ומדליק
19 ביולי 2011 מאת Yaniv Eidelsteinהקדמת אורון – מבול של טריילרים איים להציף את האוקיינוס הוירטואלי בימים או בשבועות האחרונים. עקב הקדשת כל זמני ומרצי לפסטיבל ירושלים, התעלמתי מהם בהפגנתיות. לעזרתי נחלץ יניב אידלשטיין – חבר, מתרגם, סינפיל ומפיץ סרט הקאלט הגנוז-לשעבר ״הטרמפיסט״. המקבץ שלפניכם כולל התרשמויות מהטריילרים לסרטיהם החדשים של חמישה במאים תותחים: "The Dark Knight Rises" של כריסטופר נולאן, ״Contagion״ של סטיבן סודרברג, "Hugo" של מרטין סקורסזה, "John Carter" של אנדרו סטנטון וגם ״Mission Impossible: Ghost Protocol״ של בראד בירד.
עד כאן אני – !Take it away, Yaniv
The Dark Knight Rises
מה ידוע לי לפני הצפייה: מישהו אמר שזה טיזר-טריילר ראשון לסרט הבאטמן השלישי של כריסטופר נולאן, אבל בטוקבקים מישהו אמר שזה לא אמיתי. בוא נראה.
לוגואים בהתחלה: וורנר ולג'נדרי פיקצ'רז, שניהם במראה המוכר של להבות כחולות.
מחשבות במהלך הצפייה: נפילת מתח קשה עם המשפטים המשומשים בהתחלה. "לכל גיבור יש מסע". מה אתם אומרים. "לכל מסע יש סוף". נו טוף. וכל התמונות הן מתוך שני הסרטים הראשונים בסדרה. זה כנראה באמת לא טריילר אמיתי אלא סתם משהו שמישהו ערך בבית.
אבל… הנה גארי אולדמן, קומישנר גורדון, מחרחר במיטת בי"ח. זה לא היה בסרטים הקודמים! הוא ממלמל שבאטמן חייב לחזור. במקביל: ויז'ואל מעניין של בנייני גותאם. מתמונה לתמונה מתברר הטריק: כשהמצלמה מסתכלת לשמיים, החלל השלילי של הבניינים יוצר את צללית הלוגו המוכר של באטמן. הבזק קצרצר של האיש הרע והופ נגמר. דקה וחצי בסך הכל.
טגליין: The epic conclusion to the Dark Knight legend. הם כנראה רציניים בקטע של סוף הטרילוגיה. מעניין.
סיכום טריילר: אם זה לא היה טריילר, הייתי מבקש את הכסף שלי בחזרה. 90% קטעים ישנים, פלוס גארי אולדמן מחרחר, זאת סחורה די עבשה. מסקרן רק בזכות העובדה שמשווקים את הסרט בתור סיומת לסאגה, ובזכות ההתחכמות הוויזואלית של הבניינים שיוצרים את הלוגו, טריק שלקוח ישירות מהטריילרים לסרט הקודם של נולאן, "התחלה".
תחזית לסרט עצמו: מן הסתם יהיה מהמם, אבל הטיזר הזה הוא לא אינדיקציה.
Contagion
מה ידוע לי לפני הצפייה: כמעט שום דבר. שם שנשמע כמו הידבקות ממחלה. סטיבן סודרברג, במאי שאני מאוד אוהב. תמיד דואג לנסות דברים חדשים. סרטיו הכושלים מוצאים חן בעיניי לפחות כמו סרטיו המוצלחים.
לוגואים בהתחלה: וורנר, פרטיסיפנט (חברת הפקה עם אג'נדה, בעיקר של דוקומנטרים), אימג' ניישן אבו דאבי (ערבים עם כסף).
מחשבות תוך כדי הצפייה: אוקיי, גיבורנו הוא מאט דיימון… אבל הטריילר לא מבזבז אפילו שנייה על להראות לנו את חיי היומיום שלו. הוא כבר בעיצומו של משבר. אישתו חולה. גוססת. מה עושים? הייתכן שהיא נדבקה ממישהו? בטח, מסתובב וירוס קטלני. זה קלי קלות להידבק. האם יש חיסון? לא, אין. מספיקה נגיעה ואתה מת. הילדים יידבקו. תרחיקו את הילדים! אמא'לה!!! כל העולם מתנייד. הצבא משתלט על שיקגו. יאבא! הווירוס עושה שמות באנושות. האפוקליפסה אשכרה מתרחשת לנגד עינינו. הצילו!!!
טגליין: "בספטמבר הקרוב: אף אחד לא מחוסן מפני הפחד". טוב, יש לי חודשיים להסדיר את ענייניי. היה נחמד להכיר.
טו מאץ' אינפורמיישן: מוות של דמות ראשית באמצע הטריילר נחשב? אז כן.
מוזיקה: פסקול סינתי מפחיד. נשמע כמו התפוז המכני, אבל זה כנראה קליף מרטינז.
סיכום טריילר: אלוהים ישמור, איזה פחד. אפקטיבי לאללה בזכות הצילום, העריכה והמוזיקה המלחיצה. מצאתי את עצמי מנמיך את הווליום בלי מחשבה, כאקט של הגנה עצמית.
תחזית לסרט עצמו: באמצע הטריילר אני חושב – כבר עשו את הסרט הזה פעם אחת, ואז קראו לו Outbreak. גם שם הייתה היסטריה כזאת, ומפות של הגלובוס עם כתם מפחיד שהולך ומשתלט עליהן. אבל שם זה נגמר בקול ענות חלושה, כשההתפרצות המפחידה של החצי הראשון התחלפה בעליבות של החצי השני, בה דסטין הופמן רודף אחרי קופיף במשך 45 דקות. כאן הלכו כמה צעדים קדימה, כנראה עד לטריטוריה של "כעבור 28 ימים", רק עם הלוק ההיפר-מציאותי של "בבל" ו"סיריאנה". Outbreak היה דוגמה להשתפנות הוליוודית טיפוסית, אבל מה עושים כשמאחורי המצלמה נמצאים אנשים עם אינטגריטי, כאלה שמוכנים ללכת עם התזה שלהם עד הסוף? שאחת ממטרותיהם היא לעודד את המודעות הפוליטית של הצופים? זה עלול להיות מפחיד. לא מפחיד כמו סרט אלא מפחיד כמו לפתוח עיתון. שלא נדע מצרות.
Hugo
מה ידוע לי לפני הצפייה: מעט מאוד. סקורסזה עשה סרט בתלת מימד, מסתבר. גרפיקה של מפתח מוזהב שמרחף באוויר, בענן של אבק זהב מנצנץ. נראה כמו סרט מצויר של דיסני, לא כמו משהו של הבמאי של "נהג מונית".
לוגואים בהתחלה: פרמאונט, GK.
מחשבות תוך כדי הצפייה: אוקיי, זה לא מצויר. הנה מגדל אייפל! פנים. חדר. ג'וד לאו מהטריילר הקודם מראה לילד בובה מכנית. אבל לפתע… הילד חוזר בזמן (?) סשה ברון כהן עם דוברמן. סשה ברון כהן נופל. סטימפאנק כלשהו! הילד פוגש ילדה, שיש לה מפתח שמפעיל את הבובה המכנית המסתורית. כולם מדברים אנגלית בריטית. רגע, זאת לונדון בכלל? לא, הנה שוב מגדל אייפל. והנה בן קינגסלי. וסשה ברון כהן שוב נופל. אבל עכשיו יש לו גם מילות אזהרה חכמות. ועכשיו יש גם מופע קסמים, ומשהו שנראה כמו אתר צילומים של סרט של ז'ורז' מלייה, או קליפ של הסמשינג פאמפקינז. ולסיכום: מגלצ'ה לוליינית ורכבת שיורדת מהפסים.
טגליין: "הרפתקה. אומץ. גורל." פיהוק.
טו מאץ' אינפורמיישן: נוט אינאף אינפורמיישן, אם כבר. מי זה בכלל הוגו? הילד? הבובה? הכלב של סשה ברון כהן?
מוזיקה: מין המנון רוק מיינסטרימי בריטי, סטייל קולדפליי או יו-2.
תחזית לסרט עצמו: כבר לא קשה לנחש למה סקורסזה החליט לביים את הפרויקט הזה – הוא שוב נתן לחיבה שלו להיסטוריה של הקולנוע להשתלט עליו. כמו במקרה של "הטייס", שם ניכר שהקטעים היחידים שמעניינים אותו באמת הם הקטעים שקשורים להוליווד של פעם ולקתרין הפבורן. הפעם נראה שהוא קפץ על ההזדמנות לשחזר את ימי ראשית הקולנוע. הקטר שיורד מהפסים ועף לעבר הצופה בתלת-מימד הוא הומאז' ברור לסרט המוקדם של האחים לומייר, שלפי האגדה גרם לצופים לקום ולברוח. מרטי לא עמד בפיתוי לשחזר את הרגע הזה באמצעות הטכנולוגיה החדשנית של הדור שלנו – תלת-מימד סטריאוסקופי. רק לא ברור אם הצופים יקומו ויברחו מהאולם, או פשוט יבחרו לא להיכנס אליו מלכתחילה.
John Carter
מה ידוע לי לפני הצפייה: אנדרו סטנטון ערק מפיקסאר בשביל לעשות את הסרט הזה. סרטו האחרון היה "וול-אי", סרט המד"ב המבריק ביותר של השנים האחרונות. וזה מבוסס על משהו של אדגר רייס בארוז. מסקרן.
לוגואים בהתחלה: דיסני.
מחשבות תוך כדי הצפייה: שוב משהו שנראה כמו לונדון במאה ה-19. המשכיות חשודה ביותר בין כל הטריילרים! "מר בארוז, צר לי לבשר לך שדודך מת." אבל… הוא לא מת! הנה הוא, חי, ומתעורר בנוף צהבהב שנראה כמו סרט של ג'ון פורד. זה אמור להיות מאדים? דת' ואלי מכוסה בכורכום? חשוד מאוד. יפהפייה אחת צריכה שהוא יציל את העולם הגוסס שלה מכליה. התלבושות מגוחכות. קצת אש, קצת קרבות, צבא של יצורים מאיימים שועט במרחק. קולו של ווילם דפו (?) מדבר על נבואה.
טגליין: טרם. הם הסתפקו בעיצוב לוגו מסוגנן של JCM. כשחברת הפקה קוראת לסרט בראשי התיבות שלו, זה סימן שהם מצפים לגדולות.
טו מאץ' אינפורמיישן: לא.
מוזיקה: שיר דרמטי כיאות של פיטר גבריאל (ממש כמו בוול-אי).
תחזית לסרט עצמו: התגובה הראשונית: אכזבה. קצת קשה להבין איך אני אמור לקחת ברצינות משהו שנראה כמו סרט דרייב-אין משנות ה-50. אחרי שנים של הפקות ענק הוליוודיות שבוראות עולמות מסוגננים פרי הדימיון, הסרט הזה חוזר לשיטה של פעם: לצלם בלוקיישן אמיתי על פני כדור הארץ ולקוות שהוא ייראה זר וחללי. לא נראה שזה עובד. מצד שני: זה רק טיזר, אפשר לתת קצת קרדיט לסטנטון שהוא יודע מה הוא עושה. החזרה של פיטר גבריאל מעוררת תקווה.
Mission Impossible: Ghost Protocol
מה ידוע לי לפני הצפייה: חלק נוסף בפס הייצור של טום קרוז. הקודם, בבימויו של ג'יי-ג'יי אברמס, היה בעיניי דלוח. והנה בא עוד פרק. הידד. מצד שני: גם כאן יש עריק מפיקסאר – בראד בירד, שאחראי לשניים מהסרטים היותר מלבבים של האולפן מהשנים האחרונות ("משפחת סופר-על" ו"רטטוי").
לוגואים בהתחלה: פרמאונט ובד-רובוט (החברה של ג'יי-ג'יי אברמס).
מחשבות תוך כדי הצפייה: טום ווילקינסון עושה לנו אקספוזיציה בקולו הערב – מישהו פוצץ את הקרמלין. אתה החשוד העיקרי. עכשיו אתה חייב לברוח ולמצוא את האשם האמיתי. אבל… אל מי הוא מדבר? אהה… זה טום קרוז. "אז מה יקרה עכשיו", שואל טום. הרגע הוא אמר לך, דביל! החל מאותו רגע – בום בום בום בום! דקה שלמה של מתקפת הבזקים קצרצרים: בחורות יפות. פיצוצים. מכוניות עתידניות. אקדחים. טוקסידואים. בחורות יפות עם אקדחים. מכוניות עתידניות מתפוצצות. בקיצור, מונטאז' רצחני שאי אפשר להבין ממנו כלום, אבל משדר לך לתת-מודע שיש סרט ג'יימס בונד חדש. סליחה, אית'ן האנט. בסיום הטריילר, הקצב יורד טיפה ויש טעימה קטנה לקטע האקשן שאמור להדהים אותנו הפעם: טום קרוז מטפס על הבניין הגבוה בעולם. מבחוץ. עם כפפת פלא שאמורה להדביק אותו לזכוכית. מופרך. (אגב, זה בדובאי. שוב ערבים עם כסף.)
טגליין: Rethink the impossible. אוקיי.
טו מאץ' אינפורמיישן: לא.
מוזיקה: ברקע של כל הכסאח: אמינם. בסוף הטריילר: מייקל ג'יאקינו באינטרפרטציה חדשה (לדעתי) לשיר הנושא הקלאסי של לאלו שיפרין.
סיכום טריילר: מכוונן היטב, עד לרמת הפריים, לפי כל הנוסחאות של הוליווד, לאפקטיביות מקסימלית. ומה לעשות, זה מלהיב.
תחזית לסרט עצמו: למרות הכל, קשה להשתחרר מהתחושה של מוצר נוסף מפס הייצור. מאחורי הסרט עומדים אותם האנשים ששיחררו לעולם את הסרט הקודם והמיותר. בראד בירד אמנם ביים, אבל בכל סרטיו המוצלחים הוא היה תסריטאי-במאי. האם הוא במאי גדול, במנותק מתפקיד התסריטאי? אני בספק. האם הסרט הזה יעשה 200 מיליון דולר בארה"ב? אין ספק.
לגבי הסרט של סקורסזה: בספר עלוי מבוסס הסרט, אחת מן הדמויות המרכזיות היא כן ז'ורז' מיילס, אם כי לאחר שירד מנכסיו ועבר להפעיל קיוסק ליד תחנת רכבת ולשעשע ילדים בשעשועי קסמים.
אני לומד פה הרבה מהתגובות. תודה
יניב כתבת מאוד יפה! אהבתי מאוד את הניתוחים! אפילו גרמת לי לראות כמה טריילרים – האם אני אסלח לך על זה? – אני אסלח, אבל חלאס! 🙂
"אסלח אבל חלאס" זה מבריק.
ועם זאת, לא אפסיק.
שלך, יניב :^)
לא שמתי לב… חח.. וכן כן, תמשיך – ה- "אסלח אבל חלאס היה מיועד לסאלח"…
אחלה פוסט 🙂
היה שווה בזכות הכתיבה שהשכיחה ממני שמדובר באסופת טריילרים ממש (אבל ממש) גרועים לסרטים שאני ממש (אבל ממש) מחכה להם
תודה תודה!
השיר של פיטר גבריאל הוא חידוש לארקייד פייר. חוץ מזה, פוסט יפה.
תודה, והחכמתי!
אוקי, שני לינקים למי שלא מכיר:
לינק לפרסי "טריילר הזהב"
http://www.goldentrailer.com/awards.gta12.php
וכתבה שכתבתי בנושא שפרסמתי בגלובס, עוד בשנת 2006:
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000099822
למרות שאני מתנגד לראות טריילרים באופן עקרוני, אני תכל'ס מאוד נהנה מזה – סתם אני תמיד מרגיש שזה הורס לי את הסרט…
משהו בקשר לבאטמן, כי לא ראיתי שהתייחסו אל זה יותר מדי. כולם כותבים/אומרים שזה 90% צילומים ישנים וכל מה שקיבלנו זה את גרי אולדמן גוסס וצילום סטילס של ביין. אז אולי זה רק אני, אבל בין 1:23 ול-1:24 יש שתי שניות שהעניקו לי את הצמרמורת של חיי – באטמן מרים אגרופים, מתנשף, זז כמתאגרף. ואז גב ענקי נכנס אל הפריים. עד כמה שאני מבין (ובמקרה ולא מדובר בצילום מאחד הסרטים הראשונים שמשום מה שכחתי), מדובר באחד הקרבות האפיים ביותר בהיסטוריה של איש העטלף! באטמן נגד ביין, בקרב שבו ביין שובר לבאטמן את הגב ומרסק לו את עמוד השדרה. אם הקרב הזה נכנס לסרט, ולפי הטיזר אני מעריך שהוא נכנס ועוד איך, זה הולך להיות סרט הבאטמן הכי טוב אי פעם! (סליחה שיצאתי פאנבוי, השילוב בין נולאן לגיבור הקומיקס האהוב עליי בכל הזמנים גורם לי לתגובות לא רצוניות)