• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

מה לראות ביום הזיכרון לשואה ולגבורה 2022

26 באפריל 2022 מאת אורון שמיר

השבוע נציין את יום הזיכרון לשואה ולגבורה החל מערב יום רביעי ועד ערב יום חמישי, כלומר מחר ומחרתיים, בצורה נרחבת על המסכים. לרוב אלו גופי השידור המקדישים את עצמם לאירוע, אבל השנה אפשר יהיה לראות מקבץ סרטים הקשורים לנושא גם בבתי הקולנוע, כאשר היום ומחר (26 ו-27 באפריל) מחיר הכרטיס יעמוד על 10 ש״ח, כדי שתבואו וכדי שנזכור. בשל כך, בחרתי להפריד בין ההיצע המתקשר לנושא השואה לבין יתר הסרטים שיגיעו אל בתי הקולנוע כרגיל ביום חמישי, מתוך ידיעה שחלקם יישארו על האקרנים גם אחרי יום הזיכרון הראשון לשנה זו. הצעתי היא לנסות ולברר אלו סרטים או הקרנות משתתפות במבצע ״סרטים שזוכרים״, עם המחיר המיוחד, למקרה שזה מה שחשוב כאן. אמנה אותם בהמשך ואחריהם אתקצר את האופן שבו בחרו גופי השידור להתייחס ליום הזה, כבכל שנה. מבחינת סריטה, לא נעלה פוסטים חדשים בתאריך עצמו ונשוב לסקור את הסרטים החדשים הנוספים, יחד עם שאר העניינים, החל מחמישי בערב.

בבתי הקולנוע והסינמטקים

איפה אנה פרנק

תוכנית א׳ – נפתח עם סרטם הישראלי אך דובר האנגלית של האחים היוצרים יואב ודורון פז (״פובידיליה״, ״ג׳רוזלם״, ״הגולם״). הוא מתרחש בגרמניה שלאחר מלחמת העולם השנייה, ומתמקד בשורד בודד ומלא תאוות נקם. גיבור הסיפור מצטרף אל קבוצה ששמה לעצמה את המטרה הזו בדיוק, בראשות אבא קובנר. התוכנית שלהם היא להרעיל מקור מים גדול ולנקום את נקמתם של שישה מיליון הנספים היהודים בשואה, במהלך שעתיד לשנות את ההיסטוריה. הסרט ערך את בכורתו בישראל בפסטיבל הקולנוע של חיפה ואף הספיק להיות מועמד לפרס אופיר, בזכות הצילום של מוש משעלי. הקאסט מורכב משמות בינלאומיים, כמו אוגוסט דיהל וסילביה הוקס, ולצידם מיכאל אלוני, עוז זהבי, וישי גולן אם למנות כמה. התמונה בראש הפוסט היא מתוך הסרט.

איפה אנה פרנק – גם סרטו של ארי פולמן (״ואלס עם באשיר״, ״כנס העתידנים״) הוקרן בחיפה בשלהי השנה החולפת, אחרי שפתח את פסטיבל הקולנוע של ירושלים והוקרן מחוץ לתחרות בפסטיבל קאן. מדובר בסרט אנימציה נוסף ליוצר שעבר ליצור בלעדית באופן מונפש, הפקה בינלאומית של מדינות רבות וסרט בעל גרסאות דיבוב להרבה שפות. זו בשפה העברית תימצא ברוב בתי הקולנוע בארץ להבנתי ובשבוע הבא הסרט ירחיב הפצתו. בכל שפה שלא תהיה, מדובר בסרט המבוסס חלקית על יומנה של אנה פרנק, אך היא אינה גיבורת הסיפור. פולמן וצוותו מקימים לחיים את היומן עצמו בתור דמות בשם קיטי, חברה דמיונית שהיא הנמען ליומן של פרנק. היא ניעורה לחיים בימינו ומחפשת את חברתה אנה ברחובות אמסטרדם, אך כיוון שהיא גם היומן עצמו הוא בעצם הולך לאיבוד ממוזיאון אנה פרנק וכך קמה מהומה. יש עוד הרבה עלילה, כולל פלאשבקים לקטעי היומן עצמם, וניסיון לקשור את מאורעות העבר וההווה של אירופה, אז רק אוסיף שהסרט כן מתאים לנוער ואולי גם לילדים גדולים דיים.

שרלוט (Charlotte) – או ״שארלוט״ או ״שרלוטה״, תלוי באיזה קולנוע סינמטק תצפו בסרט, גם הוא יצירת אנימציה הפעם תוצרת קנדה. בישראל הוקרן הסרט עד כה רק בפסטיבל הקולנוע היהודי בירושלים, אם אינני טועה. זהו סיפורה של ציירת יהודייה ילידת גרמניה, שרלוטה סלומון, החולמת להיות אמנית וגם מוצאת אהבה ראשונה. האנטישמיות הגואה של ברלין מניסה אותה אל דרום צרפת, שם היא מתאהבת בשנית ומאיירת את סיפור חייה כאקט של הצלה. הבמאים הם אריק וורין וטאהיר ראנה, והקאסט הקולי שלהם מורכב בין היתר משמות כמו קירה נייטלי, ברנדה בלתין, ג'ים ברודבנט, סאם קלפלין, וסופי אוקונדו.

משחק המלכים (The Royal Game) – נמשיך עם סרטי הפסטיבל היהודי שחוזרים לסיבוב נוסף, הפעם עיבוד ל״נובלת השחמט״ של שטפן צוויג. העלילה מתרחשת בווינה של 1938 ומתמקד בעורך-דין שנתפס בידי הנאצים ומסרב לשתף עימם פעולה. כדי לשרוד את עינויי הגסטפו, הוא צולל במוחו אל עולם השחמט. מי שמגלם אותו הוא השחקן הגרמני אוליבר מזוצ'י, המוכר בעיקר מהסדרה ״דארק״ בנטפליקס, אבל שיחק גם בסרטים אחרים הקשורים לשואה: ״מי גנב את השפן הוורוד״ שגם הוא מבוסס על ספר, אבל גם מעין סאטירה בה גילם את אדולף היטלר בשם ״הוא חזר״. פיליפ שטולצל האוסטרי ביים, על פי תסריט של אלדר גריגוריאן הלטבי.

השורד

שיעורים בפרסית (Persian Lessons) – סרט שלישי מן הפסטיבל היהודי, הפעם הפקה אירופית מרובת מדינות (אם כי היוצרים הם בעיקר מרוסיה) ועוד יותר מכך, מרובת שפות. נהואל פרז־ביסקיארט (״120 פעימות בדקה״) מגלם בלגי הנתפס בידי האס-אס ומשקר להם שאיננו יהודי אלא פרסי כדי להימלט מאימת מחנות הריכוז. השקר מסבך אותו כהוגן כאשר הוא מתבקש ללמד את קצין המטבח את השפה, אותה הוא אינה דובר. סרטו של ואדים פרלמן מבוסס על תסריט של איליה צופין, שגם הפיק ועיבד כאן את ספרו של וולפגנג קולהאסה הגרמני.

השורד (The Survivor) – סרטו של בארי לוינסון הוא דרמה ביוגרפית המבוססת על סיפורו של הרשל ״הארי״ הפט, מתאגרף יהודי שאולץ להילחם על חייו בקרבות איגרוף במחנות הנאצים. בהמשך חייו חיפש אחר אהובתו האבודה, סבל מרגשות אשם על מה שעולל בעל כורחו, והפך למתאגרף שהגיע להילחם בשמות גדולים דוגמת רוקי מרציאנו. בן פוסטר מגלם את התפקיד הראשי, מגובה בקאסט מרשים למדי הכולל את פיטר סארסגארד, בילי מגנוסן, ג׳ון לגוויזמו, דני דה-ויטו, ויקי קריפס, וגם דר זוזובסקי הישראלית. את התסריט כתב ג׳סטין ג׳ואל גילמר, השותף בסדרות כמו ״ה-100״ ו״מחזור כישור הזמן״.

הועידה (The Conference) – כנראה הסרט החדש ביותר מבין ההיצע הנ״ל, היחיד מן השנתון של 2022. ההפקה הגרמנית הזו שבה אל ינואר 1942 בפרבר הברלינאי ואנזה, בו התקיימה פגישה גורלית בתוך המפלגה הנאצית, פגישה שתיקרא לימים ועידת ואנזה. שם הוחלט על הרצח הסיסטמתי של 11 מיליון יהודים, ״הפיתרון הסופי לשאלת היהודים״ כפי שנהוג לקרוא לו בשיעורי היסטוריה. הבמאי מטי גשונק והתסריטאים מגנוס ואטרודט ופול מומרטץ בחרו לשוב אל היום הנורא 80 שנה לאחר שהתרחש, בהתבסס על כתבי אדולף אייכמן מתוך הפגישה המחליאה.

אבולוציה (Evolution) – נסיים את חלק א׳ של הפוסט עם סרט שכתבנו עליו במסגרת פסטיבל הקולנוע של חיפה, מאת הבמאי ההונגרי קורנל מונדרוצו ושותפתו קטיה ובר (״קרעים של אישה״, ״ירח צדק״, ״האל הלבן״). מצאתי אותו רק בסינמטקים אבל אין סיבה לא להכליל אותו בגלל זה. היוצרים מספרים את סיפורה של משפחה דרך שלושה פרקים המוקדשים לכל דור, כל אחד מהם בשוט רציף או אשליה קולנועית של שוט רציף. החל מזיכרון סוריאליסטי של מלחמת העולם השנייה והמשך באופן בו האירועים של התקופה נותנים אותות וסימנים בצאצאים. או כפי שנהוג לקרוא לזה בישראל, תסמונת הדור השני והשלישי.

צפייה ביתית

כאן11 – בכל הערוצים תמצאו תכנים מתאימים ליום הזיכרון לשואה ולגבורה, אני מצאתי את לוח השידורים של תאגיד השידור הכי ראוי לציון וכך אעשה. לאחר שידור הטקס המרכזי מיד ושם ברביעי בערב, יוקרנו בזה אחר זה שני סרטי תעודה בני כשעה: ״סבוטאז׳״ של נועה אהרוני, מספר על מחתרת האסירות של אושוויץ שסייעה להבריח אבק שריפה עבור מרד הזונדרקומנדו, ו״בכינו בלי דמעות״ של איתי לב, המספק עדויות אחרונות של ניצולי פלוגות הזונדרקומנדו שחזרו אל זירת הרצח כחצי מאה לאחר הזוועות. השידורים יימשכו אל תוך יום חמישי ולא זיהיתי שם בכורות נוספות, אלא הזדמנות להתרשם שנית מסרטי מקור דוגמת ״מלחמתה של רעיה סיניצינה״ של יפים גרבוי (בתמונה לעיל).

יס – תקדיש קטגוריה מיוחדת בספרייה המקוונת לטובת סרטי שואה מכל הזמנים, כמו גם את לוח השידורים של ערוצי הסרטים. שני הבולטים הם החדשים ביותר שישודרו בבכורות בלעדיות. האחד הוא ״נבגדים״ (Betrayed) הנורווגי, סרטו של אריק סוונסון, המתאר את הפלישה הנאצית אל נורווגיה דרך עיניה של משפחה הנלקחת מנמל אוסלו אל מחנה ההשמדה אושוויץ. האחר הוא ״דו״ח אושוויץ״ (The Auschwitz Report), נציג סלובקיה לאוסקרים בבימויו של פטר בביאק, על פי סיפורם האמיתי של שני יהודים-סלובקים שנמלטו מאושוויץ ונתקלו בהתעלמות והכחשה כשניסו לספר את שאירע להם.

הוט – בדגש על ערוץ הדוקו HOT8 והפקות המקור שלו, תשדר בבכורה שני סרטים ישראליים חדשים ואחד רכש, דוקומנטרי בשני חלקים בשם ״הסודות של היטלר וסטלין״, אודות הקשרים בין שני הרודנים היריבים. ״המסע של ירדנה״, סרטה של איילת הלר, מתלווה אל הזמרת ירדנה ארזי ובת-דודתה במסע המתחקה אחר האימהות שלהן, שהצילו ילדים מאימת הנאציזם בצרפת הכבושה. ״השיבה לברלין״, סרטו של בובי לקס, עוקב אחר סיפורו של הבמאי לתרגום מסמכים על משפחתו שנספתה בשואה, ומוביל אותו לסיפורו של המתרגם החושף קשר לסרט האנטישמי ״היהודי זיס״.

סלקום – בספרייה המקוונת של סלקום tv בולטים המצטרפים החדשים לשירות בסמוך לתאריך, ״הבן של שאול״ ההונגרי מחד ו״שקית של גולות״ הצרפתי מאידך. ביום עצמו אפשר יהיה לצפות בערוץ מיוחד בשיתוף יד ושם של עדויות ניצולים, ואת מלוא ההיצע מחלקים בסלקום tv לקולנוע בינלאומי (מ״הפסנתרן״ ועד ״אשתו של שומר גן החיות״), ישראלי (מ״הקיץ של אביה״ ועד ״החוב״) ותיעודי (כולל פרויקטים מדוברים דוגמת ״אושוויץ בצבע״).

פרטנר – ספיישל סרטי מלחמת העולם השנייה יתקיים ברביעי ובחמישי בפרטנר tv, החל מסרטים חדשים כמו ״חיים נסתרים״ של טרנס מאליק או ״הקרב על מידווי״ של רולנד אמריך, ועד קלאסיקות כמו ״רשימת שינדלר״ וקלאסיקות מודרניות דוגמת ״ממזרים חסרי כבוד״ של קוונטין טרנטינו.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.