• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

אוסקר 2021/22: רשימת המועמדים המלאה

8 בפברואר 2022 מאת אור סיגולי

לפני זמן קצר הוכרזו המועמדים לפרס האוסקר ה-94, רגע שיא חדש בעונה הזו אחריה אני עוקב באדיקות מפרכת ומוגזמת להפליא. אחרי המועמדויות לפרסי האיגודים, המעקב אחרי המתמודדים לפרס הסרט הבינלאומי, תיאוריות כאלה ואחרות, וההימורים שם הצטרף אלי עופר, עכשיו אנחנו באמת יודעים את מי תעשיית הקולנוע ההוליוודית (ולאחרונה גם לא מעט מכל העולם) רוצה לחגוג השנה. ואל אשקר – היו הפתעות!
את זה דווקא ראינו – "כוחו של הכלב" מוביל עם 12 מועמדויות, בלי לפספס שום דבר משמעותי. אחריו "חולית" עם 10 (והיעדרות אחת די מטלטלת). "בלפסט" ו"סיפור הפרברים" עם שבעה.

ואיך הלך לנו בהימורים, אתם ודאי שואלים? ובכן, לא רחוק מבשנה שעברה. מתוך 120 מועמדים, כלומר ניקוד מלא, אני קלעתי נכונה ב-83 (כ-69%), ועופר ב-79 (כמעט 66%). כמו שזה יצא, אני די מרוצה מאתנו.

תכינו את עצמכם – זו רשימה משונה למדי…

המועמדים לאוסקר ה-94

הסרט הטוב ביותר:
"אל תסתכלו למעלה"
"בלפסט"
"הנהגת של מר יוסוקה"
"חולית"
"כוחו של הכלב"
"ליקריץ פיצה"
"משפחה מנצחת"
"סיפור הפרברים"
"סמטת הסיוטים"
"קודה"

"הזוג ריקרדו" ו"טיק, טיק… בום!" שהיו באיגוד המפיקים נפלו לטובת הסרט היפני הראשון שמועמד לסרט הטוב ביותר. קצת כפי שחזיתי. המקום היחיד שהפתיע אותי היה "סמטת הסיוטים" שבעקבות כשלונו הקופתי חשבתי שיעלם.
אני הצלחתי עם 9, ועופר עם 8.

הבימוי הטוב ביותר:
פול תומס אנדרסון – "ליקריץ פיצה"
קנת' בראנה – "בלפסט"
ריוסוקה המאגוצ'י – "הנהגת של מר יוסוקה"
סטיבן ספילברג – "סיפור הפרברים"
ג'יין קמפיון – "כוחו של הכלב"

כל הזמן התעסקנו מי יותר חלש, ספילברג או בראנה? מסתבר שהאופציה הייתה בכלל אחרת – דני וילנוב של "חולית". מפח נפש גדול, אבל אל דאגה – יש לנו עוד כמה רציניים בדרך.
אני קלעתי 4 (השמטתי את ספילברג), ועופר 3.

השחקן הראשי הטוב ביותר:
חאוויר בארדם – "הזוג ריקרדו"
אנדרו גארפילד – "טיק, טיק… בום!"
דנזל וושינגטון – "הטרגדיה של מקבת'"
וויל סמית' – "משפחה מנצחת"
בנדיקט קמברבץ' – "כוחו של הכלב"

אני לא זוכר מתי הייתה פעם אחרונה בה כל השחקנים בקטגוריה הזו היו מועמדים בעבר, אז נראה לי די נדיר. אני הלכתי צמוד עם חמישיית המועמדים לאיגוד השחקנים, ולכן קלעתי בכולם. עופר עם 4.

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
קריסטן סטוארט – "ספנסר"
ג'סיקה צ'סטיין – "העיניים של תמי פיי"
אוליביה קולמן – "הבת האפלה"
ניקול קידמן – "הזוג ריקרדו"
פנלופה קרוז – "אמהות מקבילות"

זה די מדהים מה שהלך כאן. שתיים מההתעלמויות הכי גורפות של איגוד השחקנים והבאפט"א, סטוארט וקרוז, בכל זאת נכנסו פנימה, הודפות החוצה את ליידי גאגא וג'ניפר האדסון בין היתר. הן גם בדיוק הקצוות המקבילים מבחינת החוויה שלי – קרוז מדהימה ב"אמהות מקבילות" וזו מועמדות אדירה. לעומתה, אני כזכור חושב שסטוארט היא פשוט מזעזעת ב"ספנסר".
אני קלעתי ב-3 ועופר עם 4.

בלפסט

שחקן המשנה הטוב ביותר:
קיארן היינדס – "בלפסט"
ג'יי. קיי. סימונס – "הזוג ריקרדו"
קודי סמיט-מקפי – "כוחו של הכלב"
ג'סי פלמונס – "כוחו של הכלב"
טרוי קוטסר – "קודה"

עוד הפתעה גדולה עם דאבל ל"כוחו של הכלב", כאשר פלמונס הודף את ג'ארד לטו של "בית גוצ'י" וברדלי קופר מ"ליקריץ פיצה" (שלא הצליח להיות מועמד גם על "סמטת הסיוטים"). סימונס, ההפתעה היחסית של הקטגוריה, הוא היחיד שכבר היה מועמד בעבר, ואף זכה, עם "וויפלאש".
גם עופר וגם אני הצלחנו עם 3.

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
אנג'נו אליס – "משפחה מנצחת"
ג'סי באקלי – "הבת האפלה"
קירסטן דאנסט – "כוחו של הכלב"
אריאנה דבוייז – "סיפור הפרברים"
ג'ודי דנץ' – "בלפסט"

מארגני המשדר ידעו עם מה להתחיל. הלם כמעט מוחלט. רק שתיים מהשחקניות שהיו מועמדות באיגוד נכנסו, ואחת המובילות של הקטגוריה נפלה. דבוייז ודאנסט הן היחידות המשותפות לאיגוד ולאוסקר, ובמהפך די מדהים, ג'ודי דנץ' עקפה את קטרינה באלף מאותו הסרט, לאחר שזו הנעדרת נחשבה לעיתים אפילו לזוכה הפוטנציאלית. ועדיין, זו ג'סי באקלי שבאמת באה מהנקודה העיוורת.
גם עופר וגם אני קלענו ב-3.

התסריט המקורי הטוב ביותר:
"אל תסתכלו למעלה"
"בלפסט"
"האדם הגרוע בעולם"
"משפחה מנצחת"
"ליקריץ פיצה"

"האדם הגרוע בעולם", הסרט הדני של יואכים טרייר ואחד האהובים עלי השנה בפער, הצליח להיכנס בכל זאת, וכמובן שזה העיד על כך שהוא יגיע גם בקטגוריה נוספת. הוא הצליח לעקוף את יקיר הקטגוריה, ארון סורקין של "הזוג ריקרדו".
עופר ניחש נכונה 4, ואני 3.

התסריט המעובד הטוב ביותר:
"הבת האפלה"
"הנהגת של מר יוסוקה"
"חולית"
"כוחו של הכלב"
"קודה"

נראה שלראשונה שלוש תסריטאיות מועמדות לפרס הזה, אלו הבמאיות-תסריטאיות של "הבת האפלה", "כוחו של הכלב" ו"קודה". "חולית" מצליח כאן על אף ההיעדרות מהבימוי, ובולטים בהיעדרם "סיפור הפרברים", "הטרגדיה של מקבת'" ו"סמטת הסיוטים" בהתחשב בכך שנכנס לקטגורית הסרט בסופו של דבר.
עופר ואני קלענו ב-4 מתוך החמישה.

הצילום הטוב ביותר:
"הטרגדיה של מקבת'"
"חולית"
"כוחו של הכלב"
"סיפור הפרברים"
"סמטת הסיוטים"

5 עגול וחגיגי לעופר שקלע לכל המועמדים. אני הכנסתי את "בלפסט" במקום "סיפור הפרברים" וזו, מסתבר, הייתה טעות. "הטרגדיה של מקבת'" נותר נציג השחור-לבן היחיד של הקטגוריה השנה.
וגם, בפעם השנייה בתולדות האוסקר – צלמת מועמדת. זוהי ארי וואגנר של "כוחו של הכלב".

העריכה הטובה ביותר:
"אל תסתכלו למעלה"
"חולית"
"טיק, טיק… בום!"
"כוחו של הכלב"
"משפחה מנצחת"

"בלפסט" ו"ליקריץ פיצה" הם ההיעדרויות המפתיעות. אני הצלחתי עם 3, עופר עם 2.

כוחו של הכלב

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
"חולית"
"סיפור הפרברים"
"סיראנו"
"סמטת הסיוטים"
"קרואלה"

"בית גוצ'י" קיבל עוד מכה על היד, אחרי ההיעדרויות מפרסי המשחק, וגם "ספנסר" נעלם.
עופר ואני הצלחנו עם 3.

העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
"הטרגדיה של מקבת'"
"חולית"
"כוחו של הכלב"
"סיפור הפרברים"
"סמטת הסיוטים"

כמה כוח יש לכלב? הוא הצליח להיכנס לכאן לפני "הכרוניקה הצרפתית". צבעו אותי המום.
עופר ואני הצלחנו נכונה עם 3.

עיצוב הסאונד הטוב ביותר:
"בלפסט"
"חולית"
"כוחו של הכלב"
"לא זמן למות"
"סיפור הפרברים"

ההפתעה הגדולה יחסית פה היא היעדרות "טיק, טיק… בום!". לכן עופר ואני ניחשנו 4 מתוך החמישה.

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
"אל תסתכלו למעלה"
"אמהות מקבילות"
"אנקאנטו"
"חולית"
"כוחו של הכלב"

"אנקאנטו" הפך להיות סרט האנימציה הראשון של דיסני המועמד בקטגוריה הזו מאז "מולאן" ב-1998. גם פה יש התעלמות מבאסת משניים מפסי הקול הטובים של השנה – "הכרוניקה הצרפתית" ו"ספנסר".

השיר המקורי הטוב ביותר:
"בלפסט"
"אנקאנטו"
"ארבעה ימים טובים"
"לא זמן למות"
"משפחה מנצחת"

האקדמיה העדיפה את ואן מוריסון על פני אריאנה גראנדה וג'יי זי, שיצטרך להסתפק במועמדות לאשתו, ביונסה. דיאן וורן חוזרת פה בפעם המי יודע כמה, ודי ברציפות. לפחות לא נצטרך להגיד "המועמד לאוסקר 'אנט'".
אני קלעתי ל-4, ועופר ב-3.

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר:
"בית גוצ'י"
"חולית"
"העיניים של תמי פיי"
"מגלה את אמריקה 2"
"קרואלה"

אין לי מושג איך, אבל שוב הצלחתי לנחש נכון את 5 המועמדים. הזיה.
עופר עם 3.

האפקטים החזותיים הטובים ביותר:
"חולית"
"לא זמן למות"
"לשחרר את גאי"
"ספיידרמן: אין דרך הביתה"
"שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות"

לראשונה מאז 2014, שני סרטי מארוול נכנסו לקטגוריה. "לשחרר את גאי" הדהים את התחזיות ועקף את "מטריקס התחייה", "גודזילה נגד קונג" ו"מכסחי השדים: החיים שאחרי".

סיפור הפרברים

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר:
איטליה – "יד האלוהים"
בוטהן – "לונאנה: יש יאק בכיתה"
דנמרק – "לברוח"
יפן – "הנהגת של מר יוסוקה"
נורבגיה – "האדם הגרוע בעולם"

סיבוב רביעי של "הנהגת של מר יוסוקה" ושני של "האדם הגרוע בעולם". אני חד משמעית בהלם טוטאלי שזוכה שני האוסקרים אסגר פרהאדי לא נכנס עם "גיבור". אין לי מושג מה קרה. כל שאני יודע, הוא שהימרתי על בוטהן ולכן קלעתי ב-4. עופר עם 3.

הסרט התיעודי באורך מלא הטוב ביותר:
"Ascension"
"אטיקה"
"לברוח"
"קיץ של נשמה"
"Writing with Fire"

ההימור הפרוע שלי לגבי "לברוח" התגלה כמוטעה. בעוד רגע תגלו שהוא עשה היסטוריה. היעדרות "מעבדים את הטראומה" גם בולטת, אבל כנראה שהסגנון התיעודי-עלילתי שלו הרחיק את המצביעים.
אני הצלחתי עם 3, עופר עם 2.

סרט האנימציה באורך מלא הטוב ביותר:
"אנקאנטו"
"לברוח"
"לוקה"
"משפחת מיטשל ומלחמתה במכונות"
"ריה והדרקון האחרון"

שוב עשיתי את הטעות להמר על הצלחה קופתית טרייה, "לשיר 2", ונפלתי, משאיר לעופר את התהילה של הצלחה בכל 5 המועמדים.
"לברוח" עשה היסטוריה כסרט הראשון שמועמד לבינלאומי-תיעודי-אנימציה.

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר:
"Audible"
"Lead Me Home"
"The Queen of Basketball"
"Three Songs for Benazir"
"When We Were Bullets"

אני הצלחתי ב-3, עופר ב-2.

סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר:
"Affairs of the Art"
"Bestia"
"Boxballet"
"Robin Robin"
"The Windshield Wiper"

עופר קלע נכונה ב-2, אני רק באחד.

הסרט הקצר הטוב ביותר:
"Ala Kachuu – Take and Run"
"The Dress"
"The Long Goodbye"
"On My Mind"
"Please Hold"

עופר וגם אני קלענו עם 1 טפשון. נדבר על זה עם התחקרינים שלנו. ראשים יתגלגלו.

אני עוד אעכל ואתמודד ואחזור עם עוד קצת אוסקר ממש בימים הקרובים.

סיכום מועמדויות (ולינקים לסקירות):
"כוחו של הכלב" – 12
"חולית" – 10
"בלפסט", "סיפור הפרברים" – 7
"משפחה מנצחת" – 6
"אל תסתכלו למעלה", "הנהגת של מר יוסוקה", "סמטת הסיוטים" – 4
"ליקריץ פיצה", "קודה", "הזוג ריקרדו", "הבת האפלה", "לא זמן למות", "לברוח", "הטרגדיה של מקבת'", "אנקאנטו" – 3
"טיק, טיק… בום!", "העיניים של תמי פיי", "אמהות מקבילות", "האדם הגרוע בעולם", "קרואלה" – 2
"ספנסר", "סיראנו", "ארבעה ימים טובים", "בית גוצ'י", "מגלה את אמריקה 2", "לשחרר את גאי", "ספיידרמן: אין דרך הביתה", "שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות", "יד האלוהים", "לונאנה: יש יאק בכיתה", "לוקה", "משפחת מיטשל ומלחמתה במכונות", "ריה והדרקון האחרון", "לכתוב באש", "קיץ של נשמה", "אטיקה", "אסנשן" – 1