• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״מחברות שחורות – ויויאן״, ״שעתו האחרונה של מר קול״, ״סיפור הפרברים״, ״אל תסתכלו למעלה״, ״מחיר החיים״, ״צל בענן״, ״אקדמיית הגיבורים שלי 3״

8 בדצמבר 2021 מאת אורון שמיר

היום הוא שוב יום הקולנוע הישראלי, מה שאומר שבתי הקולנוע יתמלאו בהיצע מקומי בלבד ויפחיתו מחירים לעשרה ש״ח (פלוס עמלות) הכרטיס. הרשימה די זהה ליום הקולנוע הישראלי של לפני חודש וחצי, אז לא נחזור עליה, ולמי שיתהו איך זה קרה ואיפה יום הקולנוע הלא-ישראלי, אין לנו אלא להצטרף. שני סרטים בעצם ינצלו את היום הזה כדי להישאר גם אחריו ולהפוך לחלק מן ההיצע הנוכחי של בתי הקולנוע בכלל, הרבים הנוספים שתקראו עליהם בפוסט הזה בעצם רלוונטיים רק ממחר. עוד משהו שיקרה החל מחמישי הקרוב מאוד הוא פסטיבל סולידריות לקולנוע וזכויות אדם, שיתקיים בין ה-9 וה-18 בתל אביב ויקבל התייחסות בנפרד. עד שנספיק אפשר ורצוי להיעזר באתר הפסטיבל להתרשמות מן התוכניה. אם כל זה לא מספיק, עוד טרנד של התקופה הוא השבת סרטים ותיקים להקרנות חוזרות בקולנוע, ומחר זה יקרה עם ״מטריקס״ (The Matrix) המקורי לקראת הפרק הרביעי שיגיע מאוחר יותר החודש. יש גם צפייה ביתית לקינוח אבל כדי להגיע אליה נעבור על המוני סרטי הקולנוע הבאים.

מחברות שחורות – ויויאן – הפרויקט המונומנטלי של שלומי אלקבץ מגיע אל בתי הקולנוע בהפצה מסחרית ובשני חלקים. כזכור, ״מחברות שחורות״ הוא יצירה תיעודית מקיפה ואישית מאוד של הבמאי על ועבור אחותו המנוחה, רונית אלקבץ, משפחתם ודרכם המקצועית של השניים. בכורתו התקיימה בפסטיבל קאן, שם ראיתי אותו בישיבה אחת ארוכה ומדמיעה, וכך גם זכה בפסטיבל ירושלים ואז פתח את פסטיבל קולנוע דרום. לטובת ההפצה בבתי הקולנוע הוא יוקרן כשני סרטים בני פחות משעתיים כל אחד, ״ויויאן״ ו״רונית״, המחולקים באופן פנימי לפרקים נוספים. בזכות יום הקולנוע הישראלי הנוסף אפשר לראות גם את חלק 2, היום ורק היום, או להמתין בסבלנות לבואו המתוכנן בינואר. קשה להמעיט בחשיבות היצירה כולה בנוף הקולנוע הישראלי וזה אחד מהמקרים בהם אני לא מרגיש כמו מבקר אלא כמעריץ וצופה נלהב שפשוט אומר – כדאי, מומלץ, לכו.

שעתו האחרונה של מר קול – הסרט האחר שיישאר באולמות גם אחרי יום הקולנוע הישראלי חיכה הרבה זמן ליום הזה. הבמאי שלו, דורון ערן, כבר הספיק להפיץ את סרטו הבא, ״בגידה״, בעוד זה הנוכחי כבר הספיק להיות חלק מעונת האופיר של 2019, להשתתף בפסטיבל חיפה של אותה שנה, ולחלק הזמנות שהפכו לפריט אספנים לבכורה שלא הייתה בחודש מרץ הארור של 2020. כיוון שעבר קצת זמן מאז, תזכורת. מדובר בעיבוד למחזה מאת יהושע סובול באותו השם, מונודרמה במקור. אוהד שחר מגלם את התפקיד הראשי של עורך הדין מיכאל (מיקי) קול, שעומד להיכלא בעוון תקיפת שופט שפסק נגדו. את השעה האחרונה לחירותו הוא מבלה בשיחות טלפון, הראשונה מציעה שלא הכל אבוד והשאר הן חשבון נפש נוקב.

סיפור הפרברים (West Side Story) – סטיבן סונדהיים אמנם עזב אותנו בסוף החודש שעבר, אבל ההוכחה שמורשתו תמשיך להדהד עוד זמן רב מגיע כבר עכשיו לקולנוע. הבמאי סטיבן ספילברג והכותב טוני קושנר עיבדו מחדש את המחזה של ארתור לורנץ, לו כתב סונדהיים את מילות השירים, והסרט החדש מגיע למסכים 60 שנה אחרי גרסת רוברט ווייז זוכת האוסקרים. למי שלא מכיר או מכירה את עלילת המחזמר, הוא עוקב אחר יריבות בין כנופיות ניו-יורקיות שמעדיפות לרקוד מלדקור, ואחרי האהבה הנרקמת בין טוני ומריה משני צידי המתרס. בסרט הנוכחי מגלמים אותם אנסל אלגורט (שעדיין יש לו קריירה, בינתיים) ורייצ׳ל זגלר בבכורה קולנועית (שתמשיך מכאן לקריירה כי היא כבר מלוהקת לסרט ההמשך של ״שהאזאם!״ ולרימייק של ״שלגייה ושבעת הגמדים״). בקאסט התומך אפשר למנות את אריאנה דבוז, דויד אלברז, וריטה מורנו האגדית מהסרט המקורי, בתור דמות אחרת מן הסתם. יש הרבה מה לומר על הסרט הזה ולשם כך תהיה לנו סקירה.

״סיפור הפרברים״ גרסת 2021

אל תסתכלו למעלה (Don't Look Up) – אי אפשר לעבור שבוע בלי סרט של נטפליקס שעולה בקולנוע, אז בבקשה. ולא סתם סרט אלא החדש של אדם מקיי, שנראה כמו השלמת טרילוגיה לשלב החדש בקריירה שלו אחרי ״מכונת הכסף״ ו״סגן הנשיא״. העלילה נשמעת פשוטה ולכן ודאי תסתבך: זוג אסטרונומים מנסה להזהיר את העולם מפני גרם שמיים המגיע להשמיד את כדור הארץ ואיש לא שומע בקולם. הקאסט נראה מפואר מכדי להיות אמיתי אז נקווה שיימצא מספיק זמן מסך עבור: ליאונרדו דיקפריו, ג׳ניפר לורנס, טימותי שאלמה, מלני לינסקי, קייט בלאנשט, ג׳ונה היל, רון פרלמן, אריאנה גרנדה, מארק ריילנס, טיילר פרי, מייקל צ׳יקליס, הימש פאטל, רוב מורגן, קיד קאדי, ומריל פאקינג סטריפ בתור נשיאת ארה״ב. בטח שכחתי כמה, אולי בסקירה נצליח להקיף את הרשימה כולה, ולהתייחס גם לסרט עצמו.

מחיר החיים (Worth) – מה יותר טוב מעוד סרט על אירועי 11 בספטמבר? אחד כזה שמגיע לאקרנים בדצמבר, כמובן. בארה״ב הוא כן הוקרן בסמוך לתאריך הרלוונטי והאמת היא שסרטה של שרה קולנג׳לו (״הגננת״ האמריקאי) סבל מקצת חוסר מזל באשמת המגיפה מאז פסטיבל סאנדנס בו ערך את בכורתו. את התסריט כתב מקס בורסטין, האיש שבגללו יש פעם בשנתיים סרט על גודזילה, קונג, או שניהם, ובחר להתרכז הפעם באסון שקרה באמת. מייקל קיטון מגלם את עורך הדין שעל משרדו הוטל לקבוע את גובה הפיצויים לכל משפחה שאיבדה חלק ממנה באסון התאומים. הוא ושותפתו (איימי ראיין) הופכים מבירוקרטים ללוחמים אמפתיים למען הקורבנות ויקיריהם אחרי מפגש משנה פרספקטיבה עם פעיל חברתי ששכל את אשתו (סטנלי טוצ׳י).

צל בענן (Shadow in the Cloud) – סרט נוסף שמגיע אלינו מעט באיחור ומופץ במעט בתי קולנוע יחסית, עד כדי כך שכמעט ופספסתי את בואו. קלואי גרייס מורץ טייסת במלחמת העולם השנייה, שעולה על מטוס עם מטען סודי ומשימה חשאית לא פחות. בזמן שהצוות הגברי שסביבה מתחיל לחשוד בה ובכוונות שלה, מופיע צל בענן כפי שמבטיחה הכותרת וייתכן שז׳אנרים נוספים עומדים להצטרף לטיסה. רוזאן ליאנג הניו-זילנדית ביימה וכתבה יחד עם התסריטאי השותף, מקס לנדיס. והנה עוד הוכחה, שנייה בפוסט היום, שתרבות הביטול זה קשקוש בלבוש. לנדיס הרי ״בוטל״ כבר לפני שנתיים עקב האשמות בהתעללות, תקיפה מינית ואונס. זה לא מפריע לקריירה של הבן של ג׳ון לנדיס להמשיך (גם לא איכות הפרויקטים המזעזעת שלו, אבל זה פחות חשוב).

אקדמיית הגיבורים שלי 3 (My Hero Academia: World Heroes' Mission) – נסיים את החלק הזה של המדור עם סרט נוסף בהפצה מצומצמת, אם כי אני מניח ששוחרות ושוחרי אנימה כבר ימצאו אותו. מדובר בסרט שלישי במותג שהחל כסדרת אנימציה יפנית, אז אני תוהה האם קהל שיתעה אל תוכו יבין מה העניינים. תקציר העלילה מספר על כת נבלים המשחררת רעלן בעיר מלאה כוחות-על, הגורם לאוכלוסיה לאבד שליטה על היכולות המיוחדות. צוות גיבורים מתפרש ברחבי תבל כדי למצוא את המוח שמאחורי המזימה ולעצור בעדו. קנג׳י נגסאקי שב לביים.

סרטים חדשים ב-VOD

סנדרה בולוק מנסה לזהות את עצמה ב״קלון״

צדק עירום (Naked Singularity) – נפתח את החלק השני והקצר יותר של המדור עם סרט שזמין ממחר ב-VOD של yes ושל סלקום tv. צ׳ייס פאלמר (אחד מתסריטאי ״זה״ החדש) עיבד למסך ספר ששמו כשם הסרט, על עורך דין ניו-יורקר מתוסכל ממערכת המשפט שמקבל הצעה מפתה לעבור לצד השני של החוק. ואולי לשדוד חסידים עם הרבה מזומן, בעזרת חרב יפנית, אם הבנתי את הטריילר. ג׳ון בויגה בתפקיד הראשי וסביבו אוליביה קוק, ביל סקארסגארד, אד סקרין, וטים בלייק נלסון.

קלון (The Unforgivable) – מחר (שישי ה-10.12) בנטפליקס, לא בבתי הקולנוע הפעם, אפשר יהיה לראות את סרטה של הבמאית נורה פינגשיידט (״מחוץ למערכת״) בכיכובה של סנדרה בולוק. האחרונה מגלמת אסירה משוחררת שסיימה לרצות את עונשה על פשע אלים, אך מתקשה לחזור לחברה שלא סלחה לה על מעשיה. מבוסס על מיני-סדרה בריטית מ-2009, אם הסיפור נשמע מוכר. עוד בקאסט: ויולה דייויס, וינסנט ד׳אונופריו, ג׳ון ברנתל, ריצ׳ארד תומאס ואשלינג פרנצ׳וסי.

הביתה! (Back to the Outback) – נסיים עם נטפליקס ואותו יום שישי, אבל עם סרט אנימציה לילדים/לכל המשפחה. אוסטרליה ידועה בין היתר בטבע הקטלני שלה, אותו האדם מתעקש לביית, כולל על ידי איסוף יצורים ארסיים ומסוכנים והצגתם לראווה בגן חיות לקהל רך בשנים. גיבורי הסיפור הם אותם נחשים ועכבישים שנמאס להם להיות מוצג, ויחד עם קואלה חמוד הם מחליטים לברוח מן האתר חזרה אל הערבות. את סרטם של הארי קריפס וקלייר נייט (העורכת של סרטי ״קונג פו פנדה״) מדבבים בגרסה האנגלית איילה פישר, טים מינצ׳ן, אריק באנה, גאי פירס וג׳קי וויבר.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.