• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״סול״,״סטארדאסט״, ״פאהים – הרחק מהבית״, ״אהבה בוערת״

25 במרץ 2021 מאת אורון שמיר

אחרי בחירות ולפני פסח שמח, למי שחוגגת או חוגג, אצלנו בסריטה הלו״ז לא משתנה וממשיך לצפות קדימה אל חג מסוג אחר – טקס האוסקר. הספירה לאחור תרד כעת לחודש ומטה, מה שאומר שיש לנו לא מעט סרטים להשלים כתיבה עליהם, משימה שבינתיים אור ממלא במרץ וחלקנו נצטרף אליו בהמשך. בינתיים, המדור ממשיך למצוא פורמטים חדשים בהתאם למצב הסרטים שם בחוץ – מעט בתי קולנוע בתקופת הרצה, היצע סינמטקי ייחודי, וגם צפייה ביתית למרות שאין הרבה ממנה השבוע, אבל החודש הבא מסתמן כמבטיח ממה שהספקתי לראות.

סטארדאסט (Stardust) – אחד משני סרטים חדשים שמצאתי ברשת מובילנד בנוסף להיצע שכבר דווח עליהם בשבועות האחרונים. ההפקה הבריטית הזו שבה אל 1971, הפעם הראשונה בה הופיע דייויד בואי בארה״ב, במסע שהיה ההשראה ליצירת אחד הגלגולים המוזיקליים שלו, כאלטר-אגו זיגי סטארדאסט. ג׳וני פלין מגלם את בואי הצעיר (תמונה להמחשה בראש הפוסט), ולסרט יש עוד כמה שמות להתהדר בהם, כמו מארק מרון וג׳ינה מלון. מה שאין בסרט זו את המוזיקה של בואי, שכן הבמאי גבריאל ריינג׳ יצר את הסרט לא הסכמתה של משפחת בואי שלא סיפקה לו את הזכויות לשירים. זה לא ממנו לכתוב תסריט, יחד עם כריסטופר בל, ולצאת לדרך ואת התוצאה אפשר לשפוט כעת.

פאהים – הרחק מהבית (Fahim) – הסרט הזה מגיע ארצה, שוב אל מובילנד, בתזמון מעניין. מצד אחד, סיפור על ילדון גאון שחמט שמוצא מורה קשוח ומבקש להמיס את ליבו, יכול אולי לקסום לקהל בעקבות הפופולריות של הסדרה ״גמביט המלכה״ בנטפליקס, שגרמה לאנשים שמעולם לא דיברו איתי על שחמט להזמין למשחק וירטואלי. מצד אחר, את המורה מגלם ז׳ראר דפרדייה ששב ועלה לכותרות בהקשרים איומים. כך או אחרת, זהו הרגע שנבחר להפצת סרטו של פייר-פרנסואה מרטין-לאבאל (שהוא בנאדם אחד למען הסר ספק). סרט המספר את סיפורו של בן לפליט בנגלדשי המגלה כשרון יוצא דופן למשחק המלכים, בזמן שאביו מסתבך עם הרשויות והמורה שלו מוצא דרכים להרגיז את הילד. עוד בקאסט: איזבל נאנטי ואחמד אסאד בתפקיד פאהים.

סול (Sol) – בקולנוע לב מרחיבים את ההיצע עם הסרט הצרפתי הזה, שני ולא אחרון במדור להפעם. סול (שנטל לובי) היא זמרת טנגו המתגוררת בבואנוס איירס המחליטה לשוב אל פריז כדי לפגוש בנכד שלא זכתה להכיר. היא יודעת שכלתה (קאמי שמו) לא תאפשר זאת בקלות ולכן שוכרת את הדירה לידה, בעוד לנכד היא מספרת שהיא רק עוזרת הבית החדשה. המפגש המחודש בין הנשים ההפוכות בתכלית מציף לא רק את הזיכרון של הגבר שחיבר ביניהן, אלא גם פותח פתח לחיבור מחודש דרך הילדון. סרטה של ג'זאבל מארקס יהיה זמין בלב תל אביב ממש הערב, בינתיים.

אהבה בוערת (Sauver ou périr / Through the Fire) – מופץ בסינמטקים השונים ויכול להיות שכבר ראיתם אותו. סרטו של פרדריק טייה החל את מסעו לפני כשלוש שנים, ולפני שנתיים בדיוק היה חלק מפסטיבל הקולנוע הצרפתי. אלא שאז קראו לו ״דרך האש״ בעברית, וכעת נלקחה השראה משירו של מני בגר (או היי פייב?) ומעתה אמרו ״אהבה בוערת״. בכל מקרה זה אותו סרט בכיכובם של אנייס דמוסטייה ופייר ניני, סיפורו של כבאי פריזאי עשוי ללא חת ושל אשתו ההרה, הנאלצים להתמודד עם שינויים מרחיקי לכת לאחר ששריפה מצלקת את גופו ונפשו.

סינמטקים – כמו תמיד, אמליץ לעקוב אחר התוכנית היומית של הסינמטק הקרוב או החביב עליכם ועליכן, שכן היא מעודכנת ברמה יומית אצל רובן ושם אפשר לראות קולנוע כמו שצריך. בכל זאת בחרתי כמה טרום בכורות לסרטים חדשים בלבד. בתל אביב אפשר יהיה לראות ביום ראשון את ״אנה פרנק: סיפורים מקבילים״ (Anne Frank – Parallel Stories), בו הלן מירן מקריאה מיומנה של הנערה שהפכה לסמל בעוד הסרט סביבה מדמיין כיצד היו נראים חייה של פרנק לו הייתה שורדת את השואה. בסינמטק ירושלים מתחילים ביום שני בסדרת דאבל פיצ׳רים, כלומר שני סרטים בכרטיס אחד, וראשון יהיה הציוות המעניין של ״סאבלט״ החדש של איתן פוקס ו״אבודים בטוקיו״ הוותיק של סופיה קופולה.
בסינמטק חיפה מקרינים היום ובשבוע הבא את ״מאסטר שף צ׳נג״ (Master Cheng) של מיקה קאוריסמקי, על שף סיני המוצא עצמו בפינלנד, ואת ״השנה שלי עם סלינג׳ר״ (My Salinger Year) ובו מרגרט קואלי מגלה איך זה לעבוד אצל סיגורני וויבר במענה למכתבי מעריצים הנשלחים אל הסופר מן הכותרת. האחרון מוקרן גם בסינמטק ראש פינה בשבוע הבא. בסינמטק הרצליה אפשר יהיה לראות הערב את ״ג׳ירפה״ המצויין, ובחולון את ״עוד סיבוב״ הנפלא. את ״לאן את הולכת, אאידה?״ אפשר יהיה לתפוס שם בשבוע הבא פעם אחת, וגם בסינמטק שדרות שיקרין אותו מדי יום.

וסתם בשביל הכיף – בתור מי שמתלונן דרך קבע על שמות עבריים של סרטי קולנוע, שמחתי לגלות שעכשיו זה מדעי – אנחנו גרועים בזה ויש מחקר של דוקטורנט ישראלי שיסביר למה. אבל גם קובע שאנחנו לא הכי גרועים בזה, מסתבר, אפילו לא קרוב בהשוואה למקומות אחרים בעולם (בעיקר באירופה).

סרטים חדשים ב-VOD

מטרה מספר אחת (Most Wanted / Target Number One) – סרטו של דניאל רובי הופץ בקיץ האחרון באמצע המגפה, והוא מסמל שהסרטים על המסך הביתי הפעם יותר עדכניים מאלה שעל מסך הקולנוע. ג׳וש הארטנט מגלם עיתונאי קנדי שב-1989 יצא לחקור את סיפור כליאתו של צעיר בן ארצו בכלא התאילנדי, שם הוא מקבל עונש לא סביר בגין עסקת סמים שהשתבשה. כמובן שיש מי שלא מעוניינים שהאמת תצא לאור וינסו להשתיק הן את הכתב והן את האסיר, אותו מגלם אנטואן אוליבייה פילון (״מאמי״). גם ג׳ים גאפיגן כאן ולא בתפקיד קומי. הסרט זמין כבר מאתמול ב-HOT VOD ובסלקום tv.

לבד (Alone) – עוברים אל yes ואל התאריך של היום, עם סרט שכבר יש לנו דעה אחת עליו בזכות מהדורת אוקטובר של מדור אימת החודש של אור. מי שכבר קראו אולי יזכרו שזהו אחד מבין כמה סרטים מודל 2020 שנקראים ״לבד״ ובהם אישה צעירה נחטפת על ידי מטורף. כדי לצמצם את האפשרויות, את הסרט הזה ביים ג'ון היימס, הוא רימייק לסרט שבדי מלפני עשור, ומככבת בו ג׳ולס ווילקוקס. שמתי גם תמונה לעיל ואזכיר את הדעה של אור שזהו המצטיין מבין הסרטים העונים לאותו שם, שנתון ותקציר. מזלה של הגיבורה בוגד בה כאשר היא מנסה להתאושש מטרגדיה אישית, ודווקא אז היא נופלת קורבן לנהג חשוד שכנראה מתנכל לה ואף מבריח אותה אל תוך היער במנוסתה.

היום בו עצר הספורט (The Day Sports Stood Still) – הבמאי אנטואן פוקווה משיב אותנו שנה לאחור בסרט תיעודי חדש ששמו מתאר אותו היטב. מאותו יום גורלי בארה״ב בו משחק NBA הופסק בצל המגפה המתפרצת, ועד להשפעה העצומה שהייתה לרצח ג׳ורג׳ פלויד על אותם ענפי ספורט מושבתים שהיו אמורים לשוב לפעילות, אבל נתקלו באתלטים שחורים עם דעה פוליטית. הסרט מצוי החל מהיום בכל מקום בו זמינים סרטי תעודה של HBO שבישראל זה אומר אצל כל הספקים.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.