• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

במקום סרטים חדשים: מהדורת צפייה ביתית 32

4 בנובמבר 2020 מאת אורון שמיר

בזמן שארצות הברית ניהלה הלילה מערכת בחירות לנשיאות צמודה מלהכריע רשמית (לפחות בשעה זו), אפשר להיזכר שה-4 בנובמבר הוא יום משמעותי בהיסטוריה הישראלית גם בלי קשר. במלאות 25 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, מתבקש לא רק לעצור לרגע ולהיזכר ביום ההוא אלא גם להרהר קצת. מי שירצו תזכורת יקבלו אותה בצורת הסרט ״ימים נוראים״, שבדיוק הגיע אל yesVOD כמו גם אל הסינמטקים הווירטואליים לציון המאורע. הסרט חתן פרס האופיר הקודם גם מזכיר שבסוף השבוע הנוכחי יצביעו חברי וחברות האקדמיה ויביאו לסיומה את עונת פרסי אופיר הנוכחית, אותה התקשנו מאוד לסקר. כיוון שאין טקס בעצם, הזוכים והזוכות יוכרזו בשידור טלוויזיוני ביום שישי הבא, ה-13 בנובמבר (יופי של תאריך) החל מהשעה 15:00 אחר הצהריים. אנחנו מצידנו מרכזים כוחות בפסטיבלים השונים: על פסטיבל בערבה ועל שבוע הקולנוע הצ׳כי שמתקיימים השבוע כבר אפשר לקרוא, בזמן שמאחורי הקלעים אנחנו מתכוננים לפסטיבל הגאה ולפסטיבל הקולנוע היהודי. בינתיים, ניקח נשימה עמוקה של אמצע השבוע, נרחיק מהראש מענייני אקטואליה ונתרכז במה יש לראות, בשני חלקי המדור השבועי.

סם שפיגל – ביה״ס לקולנוע השיק אתר VOD חדש עם 30 סרטים נבחרים מ-30 השנים הראשונות. ״המנון״ של אלעד קידן במקום הראשון הצפוי והמצופה, אבל יש כמה הפתעות וגם הפתעה אחת גדולה – 30 סרטים נוספים שנבחרו על ידי בית הספר לטובת השירות החדש. את המצעד הרשמי בחרו מאה אנשי קולנוע מישראל והעולם, שנפל בחלקי הכבוד להיות אחד מהם כשפנו אליי לפני אי אלו שנים, לא חשוב כמה. הפרויקט שיועד להיות לקט הפך ברוח הזמנים לאתר לצפייה ישירה ובעיניי כולם הרוויחו, בעיקר מי שירצו לצפות מיידית בכמה מסרטי הסטודנטים והסטודנטיות המוצלחים והמעוטרים שנעשו בישראל. מהצד היותר אקדמי תוכלו לקרוא באתר מאמרים על הסרטים ועל תהליך היצירה בכלל, כמו גם על תהליך ההצבעה המסועף. בין היתר תוכלו למצוא סרטים מאת: בנימין פרידנברג, טליה לביא, תום שובל, דני רוזנברג, יעל קיים, דוד אופק, נעמי לבארי, ניר ברגמן, נעה גוסקוב, גן דה לנגה, נדב לפיד, אורית פוקס רותם, תמר קיי, אור סיני, בעז פרנקל – כולם המשיכו כמובן בעשייה הקולנועית ושמותיהם אולי מוכרים לכם ולכן מסרטים אחרים, קצרים כארוכים. ושתהיה שנת לימודים מוצלחת למי שהתחילו ללמוד השבוע.

דוקוסטרים – המרענן הרשמי של תקופת הסגרים וגרסת האונליין של דוקאביב שהחלה לפני הפסטיבל ונמשכת אחריו, מציגה את ההיצע שלה לחודש נובמבר. הוא כולל הזדמנות נוספת לראות חלק מסרטי המהדורה השנתית של דוקאביב, ביניהם ״אזנבור, המבט של שארל״, ״פגי גוגנהיים – מכורה לאמנות״, ״הציירת והגנב״, ו״סרט על אבא ש…״. לצד זאת, אפשר להיזכר בסרטי מהדורות קודמות, כמו ״הרבה ילדים, קוף וטירה״ או ״האתגר״. ובעיקר, הדגש יהיה על סרטים ישראליים מזמנים מגוונים, למשל ״הדירה״ של ארנון גולדפינגר, ״למלכה אין כתר״ של האחים הימן, ״סובנירים״ של שחר כהן וחליל אפרת, ו״שלושה אחים ומערה״ של תמר טל ענתי. חלק מן הסרטים ילוו בשיחות עם היוצרים והיוצרות ולמי שחיפשו דרך לתמוך בקולנוע הישראלי ישירות בימים של שיתוק בענף התרבות, הזמנת סרט בדוקוסטרים היא ללא ספק אחת הדרכים.

תרבות רעה – בלוג הקולנוע של רוי יודקביץ׳, שהתארח אצלנו בעבר, השיק ערוץ יוטיוב חדש. קצב העלאת הסרטונים שלו מרשים למדי ותוכלו למצוא שם בינתיים מצעדים לסרטי השנה או העשור, או המלצות לא שגרתיות בהכרח לסרטי גיבורי-על פחות מוכרים וסרטים גרועים שחביבים על היוטיובר. הכי חשוב מבחינתי, הסרטונים קצרים (בין 3 ל-5 דקות) וקולעים, ללא החשיבות העצמית המוגזמת או התחושה המייגעת שגרמה לי להפסיק לצפות ברבים מהם תוצרת חו״ל. בתקווה שיימשך כך ובאיחולי הצלחה.

סרטים חדשים ב-VOD

לפני שמתחילים, אציין שהסרט ״ג׳ארהד: חוק השבות״ מגיע אל yesVOD ובשם הזה, בניגוד לאיך שקראו לו בהוט לפני כחודש. העניין הוא שמאז צפיתי בו, ואף כתבתי עליו לגלריה של הארץ, וזה באמת מסוג הסרטים שצריך לראות כדי להאמין. לא רק בגלל אינספור הפרצופים הישראליים בהפקה האמריקאית, אלא בשביל רגעים כמו זה בו עמוס תמם מצטט את ״חגיגה בסנוקר״ לאמורי נולסקו. נמשיך עם סרטים שאמנם לא ראיתי אבל יש לי הרגשה שהם טובים יותר.

ריאלטו (Rialto) – דרמה אירית חביבת פסטיבלים על אדם שחייו בהתפרקות. קולם (טום ווהן-לואלר) הוא איש משפחה בן 40 שנוחתות עליו עוד ועוד בשורות איוב מאז שהוא שוכל את אביו. השתייה שלו מחריפה, בנו המתבגר מאתגר אותו ואשתו מתרחקת ממנו, בזמן שמעמדו בעבודה מתערער. ואז הוא מתחיל לפתח מערכת יחסים עם בן-עשרה, למקרה שזה היה נשמע צפוי מדי. סרטו של פיטר מקי ברנז (״דפני״) על פי תסריט של מארק או'האלורן (״ויוה״) יהיה זמין החל ממחר (חמישי ה-5.11) ב-yes כמו גם הבא ברשימה.

המלכים של מיאמי (Critical Thinking) – בזכות ״גמביט המלכה״ של נטפליקס נדמה שפתאום כולם מתעניינים בשחמט, אבל הסרט הזה נוצר בלי קשר, מבוסס על סיפור אמיתי ואף היה חלק מפסטיבל SXSW מוקדם יותר השנה. התקציר הוא ספוילר אז מה שצריך לדעת הוא שקבוצת שחקני שחמט מתיכון במיאמי מקבלים הזדמנות נדירה לזרוח, הכל בזכות המורה שמאמין בהם. מגלם אותו ג'ון לגוויזאמו, שגם ביים לראשונה בקריירה (להוציא סרט טלוויזיה אחד מתחילת העשור), והתסריטאי הוא דיטו מונטל (״המופע של אדי״).

אליזבת איננה (Elizabeth Is Missing) – נישאר בחמישי אבל נקפוץ אל HOT. ייתכן שיש מי שזיהו את הכותרת ואכן זהו עיבוד לספר פופולרי, מאת אמה הילי. על גרסת חתומות הבמאית אשלינג וולש (״מודי״) והתסריטאית אנדראה גיב (״פרנקי היקר״). אם זה לא היה מספיק בריטי, בתפקיד הראשי מככבת זוכת שני פרסי האוסקר גלנדה ג׳קסון, כקשישה דמנטית שמאמינה כי חברתה הטובה נעדרת. כדי לפתור את התעלומה היא תיאלץ להיאבק לא רק בשכחה הנוכחית, אלא גם בזיכרון מן העבר הרחוק אז נעלמה אחותה הבכורה.

מבצע חג המולד (Operation Christmas Drop) – עדיין חמישי אבל הפעם בנטפליקס, שממשיכים להתעקש שזה כבר הזמן לסרטי כריסמס. אני לא חושב שאפשר לעבור על כולם אבל זה אחד המובלטים, למרות עלילה קצת משונה במבט ראשון. עוזרת פרלמנטרית (קט גראהם) נשלחת הרחק ממשפחתה בחג המולד כדי לחקור האם ניתן לקצץ מתקציב הצבא באיים שבחסות ארה״ב. למשל מקומות כמו גואם וספציפית המנהג של חלוקת מתנות לחג תוך שימוש במטוסים של הצבא. מי שממתין לה על האי הוא קפטן גנץ (אלכסנדר לודוויג) שעשוי לשנות את דעתה ואולי גם לזכות בליבה, כי למה לא בעצם. ביים איש הטלוויזיה הוותיק מרטין ווד (לאחרונה ב״וירג'ין ריבר״), גרג רוסן ובריאן סוייר כתבו.

אני מאשימה (Citation) – שוב נטפליקס אבל הגענו אל יום שישי ה-6 בחודש. הדרמה הזו מגיעה מניגריה ומתמקדת במאבקה של סטודנטית (טמי אוטדולה, בהופעת בכורה) מול מרצה בכיר (ג׳ימי ז׳אן-לואי). התלמידה טוענת כי המורה ניסה לאנוס אותה וקרב הגרסאות ביניהם מפלג את הקמפוס ומוביל להפניית אצבע מאשימה כלפי הממסד כולו. סרטו של קונלה אפוליאן על פי תסריט של טונדה באבאלולה.

השורדת היחידה (Sweetheart) – הכוכבת בהתהוות קירסי קלמונס מגלמת בסרט זה ניצולה של יאכטה שטבעה, הנסחפת אל אי טרופי לבדה. סיפור ההישרדות שלה כנגד איתני הטבע הופך לגילוי כי האי לא לגמרי בודד, כאשר בכל לילה מגיח מן המים יצור מפלצתי. זה מה שמבטיח סרטו של ג׳יי. די. דילארד (״Sleight״), שלמען ההגינות ערך את בכורתו כבר לפני כמעט שנתיים, אבל יהיה זמין החל מיום שישי ב-HOT.

גובה המיסים (The Tax Collector) – נסיים עם קפיצה אל אמצע השבוע הבא, שכן הסרט הבא מגיע אל סלקום tv ביום שלישי ה-10 בנובמבר (בסוף החודש גם ללקוחות יס). במה שנשמע כמו תענוג מפוקפק, שאיה להבף ובובי סוטו מככבים בסרטו של דייויד אייר, כשני גובי חובות עבור גנגסטרים בלוס אנג׳לס. צר לי לאכזב את מי שתירגם את השם לעברית אבל הם אינם פקידי מס. בכל מקרה, איום חדש-ישן על העיר חוזר ומשבש את חיי הפשע בה. הסרט הופץ וירטואלית בקיץ האחרון בארה״ב וזכה בעיקר לבוז או הרמות גבה, במיוחד על ההחלטה ללהק את להבף לתפקיד גבר לטיני או מן ההחלטה שלו לקעקע את חזהו באמת בשביל התפקיד. גילטי פלז׳ר בהתהוות? התמונות בפוסט להמחשה.

תגובות

  1. It הגיב:

    הVOD של סם שפיגל חינם?!? וואו שווה 🤩

  2. Et הגיב:

    הו וואו 😱 ההופעה של (זוכת שני פרסי האוסקר!) גלנדה ג׳קסון ב״אליזבת איננה״ היא ההופעה הקולנועית הראשונה שלה מאז 1992, כלומר 27 שנים. זה חייב להיות בטח איזה שיא כלשהו להפסקת המשחק הכי ארוכה… איפה הסטטיסטיקאי המומחה סיגולי אור בכדי לשפוך אור על הנתון המדהים הזה? 🙂

    כמו כן, היו שמועות לפני חודשים ספורים על הבמאי של ״השורדת היחידה״ שדיסני דיברו איתו על בימוי פרויקט עתידי מסתורי כלשהו של מלחמת הכוכבים. מעניין מה נסגר עם זה, אין זכר בימד״ב.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.