• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

פרסי אופיר 2020: רשימת המועמדים המלאה

22 בספטמבר 2020 מאת אור סיגולי

בימים כתיקונם, היינו כבר ממש לקראת טקס פרסי הקולנוע הישראלי או אפילו אחריו, אבל מה קשור "כתיקונם" לעולם שלנו כרגע? האוסקר התעכב, החגים סוג של בוטלו בגדול, ורק היום אנחנו נחשפים לרשימת "הגמר" מה שנקרא אצל האקדמיה – המועמדים הסופיים בקטגוריות השונות של פרסי האופיר.

כזכור, השנה לא היו הקרנות פיזיות בסינמטק תל אביב ("ימים כתיקונם") אלא ספריית VOD באתר האקדמיה שם יכלו המצביעים לצפות בזמנם החופשי ובנוחות ביתם. אמנם היו הקרנות ספורדיות ברחבי תל אביב, בין אם באברהם הוסטל או קולנוע קנדה, אבל הם לא היו חובה ובעיקר נועדו על מנת שהיוצרים ירגישו את הקהל שלהם. אני בטוח שהם מאוד מתגעגעים לזה. ככזה, אין לנו הרבה מושג מה הולך לקרות ואנחנו מכינים את עצמנו להפתעות.

ההפתעה המדהימה ביותר היא כמובן ההצלחה של רם לוי ו"המתים של יפו", שאני לא בטוח כמה התייחסו אליו כאיום רציני והנה הוא מפציץ עם 12 מועמדויות. זה די מדהים.
הקומדיות, כפי שחששנו, קיבלו מהלומה רצינית. "שאיפה לחיים", כצפוי, באופן מרשים עם תריסר מועמדויות, אבל "מחילה" (מועמדות אחת לעיצוב פסקול), "המחשמלים" (שתי מועמדויות. אפילו איפור לא. מה דה פאק?) ו"המוסד" (ארבע מועמדויות) די נדחקו הצידה.
"אסיה" הוא המוביל במספר המועמדויות עם 13 – כלומר שתי הקטגוריות היחידות שבהן הוא לא מופיע אלו השחקן הראשי ושחקן המשנה. משוגע.

המועמדים לפרסי אופיר 2020

הצילום הטוב ביותר:
"אסיה" – דניאלה נוביץ
"בוטיק פריז" – דמיאן דופרן
"הלילה הזה" – דניאלה נוביץ
"המתים של יפו" – יורם מילוא
"הנה אנחנו" – שי גולדמן

תגידו מזל טוב לדניאלה נוביץ שעשתה היום היסטוריה כצלמת הראשונה עם שתי מועמדויות לצילום בשנה אחת.

העריכה הטובה ביותר:
"אפריקה" – גיל וסלי
"אסיה" – נטע דבורקיס
"המוסד" – איל סיבי, יצחק צחייק, רועי רינת
"המתים של יפו" – נטע בראון
"הנה אנחנו" – אילה בנגד
"שאיפה לחיים" – דורי טפר
"שתיים" – אסתר אלקיים

שבעה מועמדים, כלומר היה תיקו לפנים עם הקטגוריה הזו, שאני לא בטוח אם היא מבולבלת או מפוארת. הכל חוץ מכיור המטבח, כמו שאומרים. באמת שבחיים לא הייתי מאמין שמכל המועמדויות האפשריות, "שתיים" ייכנס רק לעריכה, אבל לפחות אלקיים וסרטה זכו לאיזשהו יחס מהאקדמיה.

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
"אלוהי הפסנתר" – רועי שפיגלר, הלל טפליצקי, ערן צוירן
"אסיה" – קרני פוסטל
"המתים של יפו" – רן בגנו
"עכביש ברשת" – יונתן ריקליס
"שאיפה לחיים" – רן בגנו

עיצוב פס הקול הטוב ביותר:
"אסיה" – אמיר בוברמן ושחף וגשל
"המחשמלים" – גיל תורן, עודד רינגל, יוסי אפלבאום ואבי מזרחי
"הנה אנחנו" – רונן נגל
"מחילה" – גיל תורן ודרור מנצורה
"עכביש ברשת" – גיל תורן

הליהוק הטוב ביותר:
"אפריקה" – אלה צדקה
"אסיה" – אסתר קלינג
"בוטיק פריז" – לימור שמילה
"המתים של יפו" – ג'ירייס קופטי וגיא שובל
"הנה אנחנו" – אורית אזולאי
"שאיפה לחיים" – אייל זוסמן וירדן שטרסברג

"אפריקה" בליהוק זה בהחלט קונספט מעניין, אין מה לומר.
לימור שמילה, שסרטה כבמאית "ככה את אוהבת" לא קיבל אף מועמדות (אפילו לא לשחקנית ראשית. לא יפה, אקדמיה) מיוצגת עם "בוטיק פריז" אחרי כמה וכמה סרטים שליהקה השנה.

אפריקה. צילום: עדי מוזס

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
אפרת בן צור – "הנה אנחנו"
בת-אל מוסרי – "בוטיק פריז"
לאורה ריבלין – "אלוהי הפסנתר"
מאיה גרנר – "אפריקה"
שירה האס – "אסיה"

כמו תמיד, הקטגוריה הזו משונה למדי. אמנם פחות מאירועי ריקי גל בשנה שעברה, אבל בהחלט עולות מכאן כמה שאלות. בכל מקרה, קשה להאמין שזה לא בכיס של שירה האס.

האיפור הטוב ביותר:
"אסיה" – הילה אלקיים
"הלילה הזה" – כרמית בוזגלו
"המוסד" – שלי סער
"המתים של יפו" – מירב שחר (בושושה)
"שאיפה לחיים" – אורלי רונן

כנראה שאלי יצפאן ב"המחשמלים" באמת השמין לתפקיד. מי היה מאמין?

שחקן המשנה הטוב ביותר:
גדי יגיל – "שאיפה לחיים"
דב גליקמן – "שאיפה לחיים"
מוריס כהן – "בוטיק פריז"
נועם אימבר – "הנה אנחנו"
סלים דאו – "המתים של יפו"

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר:
"אנה" – בימוי ותסריט: דקל ברנסון, הפקה: דקל ברנסון, אלעד קידן, דימה קונופלוב, מרלין מרטון, אולגב בוששנקו
"ברכה" – בימוי: מיקי טריאסט ואהרון גבע, תסריט: בת-אל מוסרי, הפקה: צמרת אלכסנדרוני, איילת אימברמן
"לונג דיסטאנס" – בימוי ותסריט: אור סיני, הפקה: שלומי אלקבץ, גלית כחלון, אילון שני
"סתמי" – בימוי ותסריט: נועה אהרוני, הפקה: דפנה דננברג, אבירם אברהם
"עין לבנה" – בימוי ותסריט: תומר שושן, הפקה: שירה הוכמן, קובי מזרחי

הסרט התיעודי הטוב ביותר עד 60 דקות:
"אנדרגראונד בלט" – הפקה: דניאלה רייס רזון, בימוי: לינה צ'פלין
"גשם בעיניים" – הפקה: שולה שפיגל, דנה עדן, רון עומר, בימוי: רון עומר
"הדווקאים" – הפקה: אמיר הראל, איילת קייט, בימוי: הדס איילון
"החוף הנפרד" – הפקה: לוי זיני, אבישי פרץ, קרין קיינר, בימוי: קרין קיינר
"תמונת ניצחון" – הפקה ובימוי: עדי משניות

העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
"אסיה" – תמר גדיש
"הלילה הזה" – עידו דולב
"המוסד" – נריה בן ארי
"הצגת הקולנוע האחרונה בבוקרשט" – איתן לוי
"שאיפה לחיים" – שונית אהרוני

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
"אסיה" – ענבל שוקי
"בוטיק פריז" – יפעת כנפי
"המוסד" – דני בר שי
"המחשמלים" – ליטל לילו גולדפיין
"המתים של יפו" – רייצ'ל בן דהן

הסרט התיעודי הטוב ביותר מעל 60 דקות:
"גולדה" – הפקה: אודי ניר, שגיא בורנשטיין, בימוי: אודי ניר, שגיא בורנשטיין, שני רוזנס
"החבר דב" – הפקה: ברק הימן, בימוי: ברק הימן, במאי שותף: אורי לוי
"לאה צמל, עורכת דין" – הפקה: פיליפ בלאיש, רחל לאה ג'ונס, בימוי: רחל לאה ג׳ונס, פיליפ בלאיש
"להאיר את יוסי" – הפקה: קובי פרג׳, מוריס בן-מיור, בימוי: מוריס בן-מיור, קובי פרג'
"מאיר אריאל, שיר כאב" – הפקה: אריק ברנשטיין, בימוי: אליאב לילטי

פוליטיקה ומוזיקה, מסתבר, אלו כל הנושאים שמעסיקים את יוצרי התעודה הישראלים.

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
אלונה איב – "אסיה"
ג'וי ריגר – "שאיפה לחיים"
נלי תגר – "בוטיק פריז"
נעמה פרייס – "אלוהי הפסנתר"
רובא בלאל עספור – "המתים של יפו"

השחקן הראשי הטוב ביותר:
יוסף אבו ורדה – "המתים של יפו"
מאיר גרנר – "אפריקה"
שאדי מרעי – "הלילה הזה"
שי אביבי – "הנה אנחנו"
שלמה בראבא – "שאיפה לחיים"

התסריט הטוב ביותר:
אורן גרנר – "אפריקה"
גלעד עברון ועלא חליחל – "המתים של יפו"
דנה אידיסיס – "הנה אנחנו"
מתן גוגנהיים ואסף אבירי – "שאיפה לחיים"
רותי פרי-בר – "אסיה"

הבימוי הטוב ביותר:
אורן גרנר – "אפריקה"
מתן גוגנהיים ואסף אבירי – "שאיפה לחיים"
ניר ברגמן – "הנה אנחנו"
רותי פרי-בר – "אסיה"
רם לוי – "המתים של יפו"

הסרט העלילתי הטוב ביותר:
"אסיה" – יואב רועה, אורית זמיר
"אפריקה" – איתי עקירב
"המתים של יפו" – איתי תמיר, טוני קופטי, עמי ליבנה, יאיר רוטלוי, ליגד רוטלוי, ציפורה לוי, גבריאלה גוטמן, דן ברנע, רם לוי
"הנה אנחנו" – איתן מנצורי, יהונתן דובק
"שאיפה לחיים" – אדר שפרן, רוני אברמובסקי, משה אדרי

להוציא את ההצלחה המסחררת של "המתים של יפו" אין המון הפתעות בשלוש הקטגוריות החופפות-לחלוטין של תסריט-בימוי-סרט. הקומדיות, כאמור, יצטרכו להסתפק בחיבת הקהל.
נכון לרגע זה הייתי מהמר על "אסיה", אבל אל תתפסו אותי במילה.

סיכום מועמדויות (עלילתי באורך מלא):
"אסיה" – 13
"המתים של יפו" – 12
"שאיפה לחיים" – 12
"הנה אנחנו" – 10
"אפריקה" – 7
"בוטיק פריז" – 6
"הלילה הזה" – 4
"המוסד" – 4
"המחשמלים" – 2
"עכביש ברשת" – 2
"הצגת הקולנוע האחרונה בבוקרשט" – 1
"מחילה" – 1
"שתיים" – 1

אסיה. צילום: דניאלה נוביץ