• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

במקום סרטים חדשים: מהדורת צפייה ביתית 22

26 באוגוסט 2020 מאת אורון שמיר

נראה שזה קורה. יש מתווה לפתיחת מוסדות תרבות, ובהם אולמות קולנוע, עם הגבלות תפוסה ושאר קווים מנחים שכולנו כבר מכירים מלפני חודשיים לערך. יש גם תאריך יעד, ה-1 בספטמבר, שזה לא ממש סופש לדעתי אבל כמה שיותר מוקדם יותר טוב. כעת רק נותר לחכות ולראות איזה בתי קולנוע אכן יבחרו להיפתח בתנאים הנוכחיים, מה שבטוח הוא שזה לא ייראה כמו לפני חצי שנה (ונראה מה יקרה כשיגיעו החגים). אני עדיין פסימי ב-90% אבל אשמח להתבדות בעוד שבוע בדיוק במדור הבא. זה הנוכחי יהיה מוקדש להמוני הסרטים שיציפו את ה-VOD החל מהיום, ולעדכון על אירועי הקולנוע של ספטמבר בדגש על פסטיבלים, שיתקיימו כמובן אונליין עם אופציות מסויימות להקרנות של ממש.

אז תאמינו או לא, עונת הפסטיבלים של ישראל מתחילה בעוד שבוע, בסנכרון לא לגמרי רגיל עם פסטיבלי הסתיו העולמיים. בהזדמנות זו, ברכות ל״זכוכית בים״ של אלינור נחמיה שהתקבל לפסטיבל טורונטו. משם לא נדווח, אבל משאר האירועים בהחלט כן. כיוון ששלושה מפסטיבלי הקולנוע המשמעותיים בישראל התקבצו השנה לחודש ספטמבר, הכנתי מיני-מדריך מזורז לכל מה שמחכה לנו בעוד שבוע מהיום. פסטיבל סרטים בערבה (5-14 בנובמבר), פסטיבל הקולנוע הגאה (12-21 בנובמבר) ושאר האירועים באופק, ימתינו לתורם.

3-12 בספטמבר, פסטיבל דוקאביב – אירוע הקולנוע התיעודי הגדול בישראל כבר ממש מעבר לפינה, עם כל הסרטים שיהיו זמינים אונליין וגם הקרנות חוצות מתוכננות, בהתאם להנחיות באותו רגע בהיסטוריה. פוסט ההמלצות שלנו יפורסם ממש בקרוב ובינתיים אפשר להתרשם מהתוכניה באתר דוקאביב, או לקרוא את מה שכבר כתבתי בקצרה עד כה. בשל כך אקצר בעניינו ונעבור הלאה.

10-17 בספטמבר, פסטיבל קולנוע דרום – אירוע הקולנוע של שדרות והסביבה יתקיים השנה זו הפעם ה-19 ובתאריך מעט שונה מהרגיל, כמו גם המתכונת. לצד מהדורת אונליין שהפכה לסטנדרט פסטיבלי השנה, יוקם גם מתחם דרייב אין ויתקיימו הקרנות בקבוצות קטנות בבתי תושבים. הפסטיבל, ביוזמת בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר, מיתג את עצמו עם השנים כבית לקולנוע בועט ואדג׳י. זאת לצד זיקה אל שדרות ותושביה וכמובן היותו חלון ראווה עבור סרטי הבוגרות והבוגרים של מכללת ספיר. מסגרת האוצרות השנה תכלול סרטי ביכורים מישראל והעולם, ביניהם ״קודה לקפיטן״ של קרן אלכסנדר (שיהיה גם בדוקאביב), טרום בכורה של ״על כס הבמאי יושבת אישה״ של סמדר זמיר, ״אפריקה״ של אורן גרנר (זוכה חיפה), ״הענן בחדרה״ של ז׳אנג לו שיניואן (זוכה רוטרדם), צמד סרטים מקסיקנים שהוקרנו מוקדם יותר השנה בסאנדנס ועוד.
הפוקוס השנתי יהיה על הקולנוע החרדי, זה שפועל כאילו ביקום מקביל וללא תמיכה ממסדית אלא מכסף פרטי, והמיועד לקהל שלא רק מחפש עיסוק בנושאים יהודיים אלא גם מכתיב את מין המופיעים על המסך. מיותר לציין שלא הכרתי אף שם בתוכניה, מלבד אריאל כהן שיציג סרט חדש בשם ״סוף המשחק״, ויש לי הרגשה שהוא לא פחות טוב מהאוונג׳רס. לצד תחרות הסטודנטים, הדרומיים יקיימו זו השנה השנייה גם תוכנית לקולנוע קצר, ישראלית ובינלאומית, משל היו פסטיבל סרטי הסטודנטים. שזה הנושא הבא על הפרק, אז לפני אפנה אל אתר הפסטיבל ועמוד הפייסבוק.

21-26 בספטמבר, פסטיבל סרטי הסטודנטים – אירוע הקולנוע המוקדש והמקודש לקולנוע קצר יישלב אף הוא בין מהדורה אונליין ומה שהוכרז כהקרנות פופ-אפ. כלומר, הקמת מתחמים ברחבי תל-אביב והתמקמות בעסקים מקומיים שיאפשרו הקרנות בטוחות. האורח המרכזי של הפסטיבל, אונליין כמובן, יהיה הבמאי האמריקאי גאס ואן סנט שיעביר כיתת אמן מקוונת. תחרויות סרטי הסטודנטים יכללו כרגיל סרטים ישראליים ובינלאומיים, לצד תחרות חדשה לאנימציה, ומסגרת נפרדת לקולנוע עצמאי קצר. המהדורה ה-22 של הפסטיבל, מיסודו של ביה״ס טיש לקולנוע באוניברסיטת תל אביב, גם אצרה תוכניה של סרטי ביכורים באורך מלא של במאיות מובילות. השש שסרטיהן יוקרנו: אנדראה ארנולד, לוקרסיה מרטל, קתרין ברייה, סלין סיאמה, ג'יין קמפיון ומיכל בת אדם. על כל הטוב הזה, מעל 100 הסרטים שהוכרזו כמשתתפים ואירועי התעשייה למיניהם, אפשר למצוא פרטים נוספים (בקרוב) באתר הפסטיבל ועדכונים יש כרגע בעיקר בפייסבוק.

פסטיבל ירושלים אמנם נדחה לדצמבר, אבל בסינמטק עושים כל שביכולתם כדי שיהיה אפשר להרגיש כבר הקיץ את רוח הפסטיבל. היוזמה הראשונה היא ״סינמטק לאור ירח״, הקרנות סרטים בדשא הסינמטק שמתחילות היום ויימשכו לאורך הסופש. הערב אפשר יהיה לבוא (כן כן, לצאת מהבית ולהגיע בלי צורך בלינק) לראות את ״פדינגטון״, מחר את ״המסע של איילו״, ובמוצ״ש את ״לילה קסום אחד״ של כריסטוף הונורה. האחרון פחות מתאים לזאטוטים, אם יורשה לי. על היוזמה הנוספת ארחיב כשיודיעו עליה רשמית, אבל לדעתי יש מקום להתרגש קלות. עדכון: זה לקח בדיוק יום אחד אז אפשר להתרגש רשמית. סינמטק ירושלים השיק גרסת הרצה לאתר החדש של ארכיון הסרטים הישראלי. זה אומר אלפי קטעי ארכיון ויומנים מ-120 שנות תיעוד של ישראל, וגם VOD חדש עם מאות סרטים ישראליים מכל הזמנים והסוגים. חלק מהם אפילו זמינים לצפייה לא רק בקליק אלא גם בחיני חינם, אחרים יעלו 15 ש״ח להשכרה וירטואלית. בנוסף, זו הפלטפורמה עליה אפשר יהיה למצוא בכל יום חמישי סרט מפסטיבל ירושלים, מעין טפטופים לתוכניה של האירוע שהיה אמור להתקיים הקיץ ונדחה לדצמבר. הסרט הראשון שזמין הוא ״יוצאים לדרך״ (À l'abordage) הצרפתי, שערך את בכורתו בפסטיבל ברלין 2020 ולפחות אותי הקסים ואף הפתיע יחסית. יש איזור מיוחד באתר ל״פסטיבל ירושלים מציג״, לפרטים נוספים ולצפייה.

לסיום החלק הזה של המדור, על מיזם ״סינמה על המים״ של עיריית תל אביב פספסתי הזדמנות להמליץ מראש וכעת הכל סולד אאוט. ברכות למי שתפסו סירה ויזכו לצפות בטרום בכורה ארצית בקומדיה האמריקאית ״פאלם ספרינגס״ (בתמונה לעיל), והישראלית ״שאיפה לחיים״ של מתן גוגנהיים, שינסה את כוחו בפרסי אופיר בחודש הבא. עצה לפעם הבאה, למרות שהגעתי באיחור – ״חתולים על סירת פדלים״. סרט על סירות פדלים בירקון שהוא ה-סרט לראות על סירת פדלים בירקון. במחשבה שנייה, אולי לא כדאי להסתכן בקריסה אפשרית של היקום לתוך עצמו.

סרטים חדשים ב-VOD

עוף החול (Rising Phoenix) – נתחיל עם נטפליקס, כי אחד הסרטים החדשים שלהם זמין החל מהיום (26.8). הסרט התיעודי הזה מתקצר את ההיסטוריה של המשחקים הפראלימפיים, המיועדים לספורטאים שונים ביכולתם (נכים ובעלי מוגבלויות, אם טרם התקדמתם לאלף הנוכחי). יותר מזה, הוא מתחקה אחר המצב הנוכחי של אירוע הספורט שהפך להיות אחד מהגדולים בעולם, דרך סיפורים של אתלטים ואתלטיות. הבמאים הם איאן בונהוט ואלכסנדר אטדגואי שחתומים בין היתר על ״מקווין״.

החיים על פי פרנקי (Frankie) – כמו כל הסרטים מעתה ועד הלפני-אחרון שיוזכרו בהמשך, יהיה זמין החל ממחר (27.8). במקרה זה מדובר בסרטו החדש של איירה זקס (״אהבה היא מוזרה״), על שלושה דורות למשפחה המתכנסת לנופש בפורטוגל, אירוע שישנה את חייהם. פרנקי מהכותרת היא איזבל הופר, וסביבה מריסה טומיי, ברנדן גליסון, גרג קיניר, ג׳רמי רנייה ועוד. אפשר לצפות ב-yesVOD וסלקום tv. התמונה לעיל היא מתוך הסרט.

יופי נצחי / אהבה נצחית (Eternal Beauty) – שם הסרט בעברית תלוי אם אתם שואלים את יס, הוט או סלקום. בכל מקרה זה אותו סרט, מאת קרייג רוברטס (השחקן-ילד הוולשי מ״סאבמרין״ שהפך לבמאי, וזהו כבר סרטו השני). סאלי הוקינס מגלמת את הגיבורה המתמודדת עם סכיזופרניה, ומפתחת שתי מערכות יחסים רומנטיות, אחת דמיונית ואחת אמיתית, עם דייויד תיוליס.

לשקר ולגנוב (Lying and Stealing) – סרט נוסף שאפשר למצוא השבוע אצל יס, הוט וסלקום גם, שגם היה אמור להיות בבתי הקולנוע בישראל באפריל. הוא מוגדר כדרמת פשע אבל הטריילר נראה לי כמו קומדיית שוד, בכל מקרה אני מקווה שהטון הפארודי מכוון. תיאו ג׳יימס הוא גנב חפצי אמנות שאל דרכיו הנלוזות מצטרפת אמילי רטאייקאוסקי. מי ששולח אותם למשימות (פרד מלמד) מתכנן הפעם משהו גדול, בדיוק כשהרשויות סוגרות על הגנבים ומציבות אותם בין הפטיש לסדן. סרטו של מאט אסלטון (״Gigantic״).

תחנה מרכזית, ניו יורק (Port Authority) – השם אולי יצלצל מוכר לא רק בגלל תחנת הרכבות המפורסמת, אלא משום שסרט הביכורים של דניאל לסוביץ' הוקרן בפסטיבל חיפה הקודם. עם חותמות כמו מרטין סקורסזה כמפיק בפועל ומסגרת מבט מסויים של פסטיבל קאן, קצת מפליא שפספסנו הזדמנות לכתוב עליו כבר אז. בכל מקרה, מחר הוא זמין ללקוחות yes שיוכלו להתרשם מסיפור על אהבה ממבט ראשון שהופך ליותר מורכב מצד הבחור כשהוא מגלה שאהובתו חברה בסצנת ריקוד מחתרתית ולהט״בית, בהיותה אישה טרנסית.

חמלה (Clemency) – בנימה עוד יותר רצינית, מגיע סרט שהיה נדמה לפרקים בשנה שעברה שהוא על המסלול הנכון לאוסקר, אך נאלץ להסתפק בפרסים אחרים. משמעות המילה שהעניקה לסרט את שמו המקורי היא יותר בכיוון של חנינה, או אפילו עצם היכולת לסלוח. אלפרה וודארד מגלמת את הגיבורה, מוציאה להורג במקצועה, המתמודדת עם המשקעים הפסיכולוגיים הנלווים לעבודה שלה ומוצאת עצמה מתחברת לנידונים. עוד מככבים בסרטה של צ׳ינונייה צ׳וקו: אלדיס הודג׳, וונדל פירס וריצ׳ארד שיף. מחר בסלקום tv ובחודש הבא ב-VOD של יס.

ועכשיו כולם ביחד (All Together Now) – התחלנו עם נטפליקס ואיתם נסיים, בסרט שמגיע כרגיל ביום שישי (28.8). כמו בשבוע שעבר, הוא מיועד יותר לקהל הצעיר, או למי שמתחשק להם סיפור על השלב הזה בחיים. ספציפית, על תלמידת תיכון בעלת שאיפות מוזיקליות, שמסתירה מחבריה את העובדה שהיא ואמה מתגוררות באוטובוס נטוש אחרי טרגדיה כלכלית. בתפקיד הראשי נמצאת אאולי'אי קרוואלהו, הלא היא ״מואנה״, לצידה פרד ארמיסן וג׳אסטינה משאדו, ועל הבימוי חתום ברט היילי (״כל המקומות המוארים״).

תגובות

  1. Eit הגיב:

    אפשר בבקשה המלצות לסרטים מתוך ארכיון הקולנוע הירושלמי?? בדגש על הסרטים החינמיים. רב תודות!

    1. אורון שמיר הגיב:

      בדיוק עדכנתי את הפוסט, אנחנו לגמרי על זה. השפע הוא עצום וגם אנחנו צריכים רגע לעכל אותו.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.