• במקום סרטים חדשים: מהדורת צפייה ביתית 30
  • בחזרה אל ״בוראט״, לקראת סרט ההמשך
  • ועכשיו לפרויקט שונה לגמרי: חלק א׳
  • משפט השבעה משיקגו
  • סקירה כפולה: ״תצילו את עצמכם!״ ו״הייתי פה״
  • המתמודדים בפרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר – 1
  • שמש
  • פסטיבל ניו יורק 2020: דיווח שני ואחרון
  • פסטיבל ניו יורק 2020: האנתולוגיה של סטיב מקווין
  • רצח אמריקאי
  • ״דיק ג׳ונסון מת״, סקירת נטפליקס
  • הנערים בחבורה
  • אימת החודש - ספטמבר 2020

במקום סרטים חדשים: מהדורת צפייה ביתית 21

19 באוגוסט 2020 מאת אורון שמיר

בשבוע שעבר כתבתי שהתחושה היא כאילו רק צריך לעבור את אוגוסט בשלום. אתמול התבשרנו שלא רק אני חושב כך, אלא גם מקבלי ההחלטות. בהודעת יח״צ מלאת ״אולי״ ו״אם״, הוכרז על פתיחה אפשרית של אולמות תרבות בתחילת ספטמבר. כלומר עוד שבועיים. קראתי אותה יותר מפעם אחת ולצד המילים הקבועות כמו ״מתווה״ ו״תחלואה״, יש בו כל מיני תלונות של פוליטיקאים שאינם מבינים למה בעצם ענף התרבות סגור. אז במקום לבכות או לצחוק, נמשיך בשילוב של אופטימיות וזהירות ונעשה כאילו כולנו מתכוננים לחזרתם לפעילות של מוסדות התרבות ב-1 בספסטמבר, בהתאם להנחיות ובהתחשב במצב וכל שאר הביטויים משביתי השמחות. זה אומר שיש לנו עוד שני מדורים כמו זה והרבה אופציות צפייה ביתית להחזיק בעזרתן מעמד.

אתמול נפתח פסטיבל אנימיקס לאנימציה, קומיקס וקריקטורה, כאשר מהדורתו ה-20 מתקיימת אונליין עד סוף החודש. כרגיל, נתרכז בפן הקולנועי ורק אזכיר שרוב הפסטיבל מוקדש לענפים אחרים ויכלול גם השנה, למרות ההגבלות, סדנאות ומפגשי אמן לכל מיני קהלים וגילים. בגזרת הקולנוע, לא מצאתי סרטים באורך מלא בתוכניה השנה, אבל יש כמה אוספים של קולנוע קצר. פרויקט ״מילים זזות״ הוא שיתוף פעולה בין משוררים אמריקאים וסטודנטים ישראלים לאנימציה וקולנוע, שיוקרן בחינם ובמקביל בישראל ובניו-יורק (וירטואלית כמובן). לצד זאת תתקיים תחרות אסיף לאנימציה ישראלית, שתחולק למקבץ סטודנטים ושני מקבצים נוספים, כאשר בסוף אפשר יהיה לראות במרוכז את הזוכים. פרטים נוספים באתר הפסטיבל.

נמשיך עם סיבוב סינמטקים. על ״לכודים תחת אש״ כתבתי סקירה אתמול, אבל עוד ועוד סרטים עורכים בכורות מקומיות דרך שירותי ה-VOD של הסינמטקים השונים. למשל התיעודי ״כמו לב שעובד״ של יאיר אגמון (״הטרמפיסטים״), המתאר את מסעות הבמאי אל אומן שבאוקראינה יחד עם חסידי רבי נחמן. או ״פסיכומאגיה – אמנות מרפאת״ (Pychomagic, a Healing Art) של אלחנדרו חודורובסקי, לא רק במאי מטורלל אלא גם מטפל באמנות בשיטות המתועדות בסרטו. את שניהם תוכלו לראות דרך אתר סינמטק תל אביב.

בסינמטק ירושלים תוכלו לצפות באופן דומה ב״אהבה בלתי צפויה״ (An Unexpected Love), סרטו של חואן ורה הארגנטינאי בכיכובם של ריקרדו דארין ומרסדס מוראן. השניים מגלמים זוג שנפרד אחרי 25 שנים יחד ומגלים צדדים שונים בחזרה לרווקות. בסינמטק חיפה טרום הבכורה המתוכננת למחר היא של הסרט ״זהות זרה״ (Complicity), הפקה סינית-יפנית שהייתה מתוכננת לעלות לאקרנים בפתיחה המחודשת של הסינמטקים בתחילת החודש שעבר, אבל כולנו זוכרים איך זה נגמר. הסרט מספר על צעיר סיני שמהגר אל יפן באופן לא חוקי ובתקווה להתחיל מחדש, המוצא עבודה כשוליה לטבח במסעדה משפחתית.

בסינמטק ראש פינה מפעילים דרייב אין, אז הגענו לפינה הזו במדור. הוא ממוקם במגרש החניה מצפון למלון אדמונד (באפליקציות אפשר לחפש גם ״דרייב אין – ראש פינה״) ופועל לפי כל הכללים הידועים, אבל מי שצריכים עוד פרטים ימצאו אותם באתר הסינמטק. המחיר הוא 20 ש״ח לרכב (ללא הגבלת כמות הצופים בכל רכב) וכמובן שמספר המקומות מוגבל ויש להזמין כרטיס מראש. היום יוקרן ״גריז״, אם אנחנו כבר ב-1978, בשבת ״תעביר את זה הלאה״ ובשבוע הבא קולנוע ישראלי. מומלץ להתעדכן באתר הסינמטק לגבי התוכניה המשתנה.

לקוחות yes אולי הבחינו אתמול בספריית VOD חדשה בשם ״yes סינמטק״. כי אם יש את פסטיבל הקולנוע של יס בכל יום שלישי, אין סיבה שלא יהיה להם גם סינמטק מקוון. הספרייה כוללת כ-500 סרטים מכל התקופות, בדגש על קלאסיקות וחביבי הביקורת. אור סיגולי ואנוכי נבחרנו להיות חלק מקבוצת מבקרים שימליצו על שמונה סרטים כל אחד מתוך ההיצע העצום. למקרה שמישהו מקנא בנו, בהצלחה במשימה של זיקוק ההיצע האיכותי הזה לבערך 2 אחוזים ממנו. וזה כשאין סרטים רעים לבחור מהם, רק יצירות שהתקבעו בתודעה כמופת או סרטים שאהבנו במיוחד מהעשור החולף. הסינמטק של yes מושק עם מחווה לפסטיבל ירושלים שהיה אמור להתקיים החודש, ומבטיח גם אחת לפסטיבל החיפאי כשנגיע לחג סוכות. יהיו גם המלצות שבועיות מטעם השירות, כמו גם רצועות קיימות כמו ״הבלתי נשכחים״ לסרטי חובה ועוד דרכים לסנן את התוכן העשיר. אפשר גם לסייר באתר של yes כדי לקבל מושג, למי שאינו לקוח או לקוחה. בעיניי הרשימה מתגבשת למקבילה הזמינה יותר של ספר מסוג המדריכים שהיו פופולריים פעם, משהו בסגנון ״500 סרטים לראות לפני שמתים ממגפה עולמית״.

רון פוגל, אחד הקולגות שלנו שתוכלו למצוא את המלצותיו בספרייה לעיל, מרצה אונליין במסגרת מפגשים של ספרייה מסוג אחר – העירונית של רמת גן. סדרת ההרצאות החינמית, שמועברת בזום, עוסקת במעבר מספר לסרט וביום שני הקרוב (24.8) תיגע בנושא החביב על הבלוג – סטיבן קינג, תחת הכותרת ״חלום אמריקאי או סיוט אמריקאי״. ההרצאה תתקיים בעצם פעמיים, ב-10 בבוקר וב-18 בערב, ואל הלינקים הרלוונטיים אפשר להגיע דרך עמוד הפייסבוק של הספרייה העירונית רמת גן. הסדרה תימשך בכל יום שני, אז כדאי להתעדכן, כשבסוף החודש למשל יהיה תורם של טרזן וג׳יין להפוך מספר לסרט.

סרטים חדשים ב-VOD

Boys State – שאינני יודע את שמו העברי הרשמי, זמין כעת לצפייה באפל TV+. זאת לאחר שהיה הסרט התיעודי היקר בתולדות סאנדנס, שנרכש עבור 12 מיליון דולר בתחילת השנה בידי A24 אך כעת מופץ רק בסטרימינג. בכל מקרה, העיקר הוא הסרט של בני הזוג אמנדה מק'ביין וג׳סי מוס, המתעד ניסוי חברתי המתרחש פעם בשנה באמריקה בכל מדינה. זה המתועד קורה בטקסס ובו אלף בני 17 נדרשים להקים בכאילו את כל מערכות השלטון (הבנות מקבלות מדינה משלהן). הסרט הסעיר בתחילת הפסטיבל את הביקורת ואת חבר השופטים כאחד והוא מרתק יותר מאיך שהוא נשמע. התמונות בפוסט זה הן מתוך הסרט.

ברוכים הבאים לצ'צ'ניה (Welcome to Chechnya) – גם הוא תיעודי פוליטי שזכה בפרס בסאנדנס (וגם בברלין ובהוט דוקס וברוב המקומות בהם הוקרן). סרטו של דייויד פרנס עוסק במאבק העקר לשיוויון זכויות לקהילה הגאה בצ'צ'ניה, או להברחתה דרך מנהרה מחוץ לרפובליקה הרוסית מחשש לחייהם. תלוי ביום. הסרט מלא בעדויות על חיים להט״ביים במדינה שאוסרת על כך, ועושה שימוש בטכניקה של דיפ-פייק כדי להסתיר את פני המרואיינים והמרואיינות כדי לשמור את זהותם בסוד אך בכל זאת לחשוף את העדות שלהם ולתת למחאה קול ופנים אנושיים. זו הפקה של HBO אבל מצאתי את הסרט רק ב-HOT VOD החל מהיום, מניח שיהיה זמין בהמשך אצל השאר.

רק החיות (Only the Animals) – נעבור לסרטים שיהיו זמינים רק מחר ומחרתיים, הראשון הוא דרמת מתח על אישה שנעלמת בכפר צרפתי, כאשר במהלך החקירה מתגלים חמישה שאולי קשורים לתעלומה אבל לכל אחד מהם יש סוד להסתיר. הבמאי הוא דומיניק מול הזכור לטוב (״למינג״) והסרט מבוסס על ספר באותו השם מאת קולין ניל. בטריילר זיהיתי את דני מנושה (הלא הוא מיסייה לאפדיט), לורה קלמי (נעמי מהסדרה ״10 אחוז״), דמיאן בונאר וגם ולריה ברוני טדסקי. הסרט יהיה זמין החל ממחר (20.8) ב-yesVOD.

אתגר המוות (The Dare) – גם הסרט הזה מתחיל ממחר, אבל בסלקום tv. על הבמאי-תסריטאי ז׳יל אלדרסון אני מודה שלא שמעתי בעבר, למרות רזומה מרשים, אבל סרטו הוא מותחן אימה מהסוג שנשמע מוכר דווקא. בארט אדוארדס מגלם אב צעיר שערב בחיק משפחתו הופך לסיוט, ממנו הוא מקיץ במרתף של פסיכופט חבוש מסכה. יחד איתו כלואים שם עוד שלושה שמסבירים לו לאט לאט לאן הגיע ובעיקר על החיבה של השובה שלהם לצפות בעינויים. בקדימון יש גם פלאשבקים למשחק אמת או חובה שיצא משליטה, אני מניח שבסרט עצמו הכל מתבהר.

שעת הזאב (The Wolf Hour) – מותחן שלישי להיום ושוב מחליפים סגנון. נעמי ווטס מגלמת את הדמות הראשית, פעילה חברתית לשעבר שכעת מסתגרת בביתה כמו כולנו בשיא המגפה. אלא שהשנה היא 1977 והסיבה להתבודדות שלה בדירתה הקטנה ברובע ברונקס היא שבחוץ מסתובב הרוצח הידוע לשמצה ״בנו של סאם״. יחד עם הטמפרטורה הגבוהה אפילו לקיץ ניו-יורקי, העיר הופכת לסיר לחץ שעתיד להתפוצץ במהומות הגזע של אותו קיץ מקולל. אליסטר בנקס גריפין (״Two Gates of Sleep״) כתב וביים. הפעם הסרט זמין גם אצל יס וגם בסלקום, אבל רק החל מיום שישי (21.8).

להציל את ההורים (The Sleepover) – אחרי מגוון החרדות לעיל, נסיים עם הדבר הכי קליל שנטפליקס הצליחו לחשוב עליו לצפיית יום שישי. חיבור של הכותרת העברית והלועזית חושף את עלילת הסרט פחות או יותר, כשמסיבת פיג׳מות הופכת לקומדיית אקשן. ככה זה כשאם מסתירה מילדיה את היותה שודדת לשעבר המצויה בתוכנית להגנת עדים, אך נדרשת לשוב למשימה נוספת ממנה הצאצאים ינסו לחלצה. מעין ״ספיי קידס״ פוגש את ״השכנים של ג׳ונס״ אם הבנתי את הקדימון. בגזרת המבוגרים אפשר למצוא את מאלין אקרמן, ג׳ו מנגניילו וקן מרינו, את הילדים לא זיהיתי אבל זה רק אומר שהם בטח מפורסמים. טריש סיי (״פיץ׳ פרפקט 3״) ביימה את תסריט הביכורים של שרה רוטשילד.

תגובות

  1. Shai הגיב:

    Off topic-

    הגירסה הנוכחית של האתר כבר קיימת כמה חודשים, ועדיין יש דברים שאפשר לשפר:
    1. האם אפשר להוסיף כפתור קדימה/אחורה בסוף כל פוסט, כך שאפשר לעבור מפוסטר לפוסט ללא צורך לחזור לדף הבית?

    2. כדי לקרוא תגובה,צריך לעבור על כל המאמר כדי להגיע לתגובה. לחיצה על כפתור התגובות אמורה להכניס אותי ישירות לאזור התגובות תוך דילוג על המאמר. אם אפשר לתקן, זה יהיה נחמד.

    בתודה מראש, תודה על ההשקעה בחודשים האחרונים

    1. אורון שמיר הגיב:

      אוף טופיק אבל במקום 🙂
      אם הכוונה לתצוגה הסלולרית היא תוחלף לגמרי (בקרוב, בתקווה).

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.