• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

במקום סרטים חדשים: מהדורת צפייה ביתית 6

22 באפריל 2020 מאת אורון שמיר

מתקרבים אל סוף השבוע השישי בלי בתי קולנוע, וזו כבר השגרה החדשה. עם זאת, יש מספיק אירועים בלוח השנה כדי להצליח להבדיל מדי פעם בין הימים והשבועות. יום הזיכרון לשואה ולגבורה שחל אתמול, אירועי הזיכרון והעצמאות של השבוע הבא, וגם אירועים כמו פסטיבל הקולנוע של טרייבקה שבחר להתקיים מאז הסופש במהדורה מקוונת. התחלתי בדיווחים מהפסטיבל בהארץ, מקווה לראות מספיק סרטים מעניינים כדי שיהיו לי די רשמים גם עבור סריטה. אבל לפני כן, יש די והותר סרטים חדשים בפלטפורמות הביתיות הזמינות בישראל, אז החלק הראשון של המדור בגרסתו המקורננת יהיה מצומצם יותר.

ממש היום חל זו הפעם ה-50 יום כדור הארץ, זמן מצויין לעשות משהו למען הסביבה או לפחות לראות סרט בנושא. האופציה הטרייה ביותר מגיעה בחסות מייקל מור, שסרט דוקומנטרי בהפקתו הועלה במלואו ליוטיוב לכבוד המאורע. הסרט הוא ״Planet of the Humans״ בבימויו של ג׳ף גיבס, אקטיביסט ומפיק-שותף בסרטיו של מור ״פרנהייט 9/11״ ו״באולינג לקולומביין״. הסרט הוא הראשון להיות מופץ תחת המותג ״ראמבל מדיה״, קבוצת הפודקאסטים של מור. אפשר כעת לצפות בכל 100 דקותיו של הסרט, הטוען שיש לו זווית אחרת בענייני משבר האקלים ואיכות הסביבה וכי התנועה הירוקה שהעולם המערבי נשבה בקסמה אולי אינה הפתרון.

פסטיבל קולנוע דוקומנטרי בשפירא יתקיים אונליין בין ה-28 באפריל ועד ה-2 במאי. אירוע הקולנוע של קפה שפירא בתל אביב קיים כבר שלוש שנים והחליט לא לוותר על קיומו גם השנה, מה שאומר מהדורה מקוונת. זה אומר שתמורת תשלום סמלי תוכלו לקבל בכל יום בתאריכים הנ״ל לינקים לסרטים ישראליים ותיעודיים, וכן לינק לשיחה עם היוצרים שתתקיים בתום מועד ההקרנה. לרשימת הסרטים ופרטים מלאים נסו את דף הפייסבוק של האירוע, וכדי לרכוש פס לפסטיבל או להתרשם מן המחירים אפשר גם ללכת ישירות אל אתר פסטיבל דוקו שפירא.

ליביו כרמלי, אורח סריטה בעבר והבוס לשעבר של עופר ושלי בארכיון הסרטים של ביה״ס טיש לקולנוע באוניברסיטת תל אביב, פירסם בפרופיל הפייסבוק שלו קישור לצפייה בסרטו ״הבית ברחוב טבנקין״. בכך הוא מצטרף לעשרות הקולנוענים והקולנועניות שעשו זאת, כפי שדיווחתי בשבועות האחרונים, אבל ליביו הוא לא איש קולנוע רגיל. וכפי שהבנתם והבנתן מן המשפט הראשון, אני ממש לא אובייקטיבי. אבל דווקא בגלל כל זה, אם יצא לכם ולכן לפגוש או להכיר את ליביו במהלך שנותיו הרבות באוניברסיטה, הסרט שלו הוא היכרות מעמיקה יותר והבנה טובה יותר של מיהו האיש מאחורי הפרסונה של מנהל הארכיון. אם לא, אני יכול להמליץ בחוסר אובייקטיביות כאמור, על סרט אינטימי שמתחיל בזכרונות מרומניה ועובר לישראל כדי לצלם ילד מביט על בית שנבנה מול חלונו.

אחד הסרטים שליביו נהג להמליץ עליהם בתקופה זו של ימי זיכרון הוא "לזכור את אטל'ה" של מיה צרפתי. בתזמון הולם, גם אותו מצאתי בסטטוס פייסבוק של הבמאית, ממש אתמול. זה סרט שמצליח בתוך פחות מ-8 דקות לא רק לספר סיפור אלא גם להעביר נקודה ולעורר מחשבה, שלושה דברים שיותר מדי סרטים באורך מלא בקושי מצליחים לעשות אפילו אחד מהם כמו שצריך. בטח ובטח בנושא נפיץ כמו זה שבחרה צרפתי.

סרט קצר נוסף שמאוד כדאי לראות כל עוד הוא זמין לצפייה, מה שנכון לימים הקרובים, הוא ״אמא של״ מאת הבמאית גן דה לנגה (״בבגה״, ״רויטל היא חייזר״) שאנחנו כל-כך אוהבים בסריטה. הסרט נוצר באופן עצמאי בזכות פרויקט מימון המונים (שאני גאה להיות שותף בו) ומככבת בו נטע גרטי. על העלילה לא כדאי לדעת דבר, אפילו אזהרת טריגר אני מפחד לעשות, אז רק אומר שזה כנראה לא לבעלי קיבה רגישה מדי.

ולפני מעבר לחלק של סרטי השבוע החדשים, אסיים את החלק הזה של המדור עם הפינה ״מה עושים קולנוענים בבידוד״. והפעם, הרבה תשובות מרוכזות יחדיו. אם תרצו לדעת איך עובר הסגר על גיירמו דל טורו, דארן ארונופסקי, ארי אסטר, אווה דובורניי, בראד בירד, אדגר רייט, ריאן ג׳ונסון ועוד כמה וכמה – אז אפשר. נכון שכבר לחצתן ולחצתם על הקישור אחרי השם ״גיירמו דל טורו״? תכלס גם אני – ולא התאכזבתי.

סרטים חדשים ב-VOD

חינוך רע (Bad Education) – לא הסרט של פדרו אלמודובר וגם לא רימייק, אלא דרמה קומית בהפקת HBO ובהתבסס על סקנדל אמיתי. יו ג׳קמן מגלם מפקח בתי ספר שמגיע להישגים המחייבים ועדת חקירה, וכשזו אכן נפתחת מתגלה הונאה בהיקף עצום. לצד ג׳קמן אפשר למצוא את אליסון ג׳ני, אלכס וולף, ריי רומנו ועוד. הבמאי הוא קורי פינלי (״גזעיות״), מייק מקאוסקי (״Take Me״) כתב. הסרט יגיע אל ה-VOD של יס, הוט וסלקום גם, ביום ראשון (26.4). התמונות בפוסט הן מתוך הסרט, וכן, ככה ג׳קמן נראה בו.

צדק ורחמים (Just Mercy) – בעברית זה נשמע כמו סרט בורקס, אך למעשה זהו עוד סרט אמריקאי ״שחור״ שמפיצי הקולנוע התעלמו ממנו וזוכה כעת לגאולה בצפייה ביתית (כאילו שיש אופציה אחרת בימינו). כזה שערך סבב פסטיבלים בסתיו שעבר והגיע עד מועמדות לפרסי גילדת השחקנים, עבור הופעתו של ג׳יימי פוקס. הוא מגלם נידון למוות שהואשם בשגגה, ומי שמככב בסרט הוא מייקל בי. ג׳ורדן בתפקיד עורך הדין לזכויות האדם שנאבק על חפותו. סרטו של דסטין דניאל קרטון (״בית זמני״, ״טירת הזכוכית״) יגיע ביום שישי (24.4) אל HOT VOD.

טיילר רייק: חילוץ (Extraction) – הכותר המרכזי של נטפליקס בסוף השבוע יהיה סרט האקשן בכיכובו של כריס המסוורת׳. הוא מגלם שכיר חרב שיוצא למשימה מסוכנת: חילוץ בנו של ברון פשע. כפי שמסגירה הכותרת העברית, אולי יש כאן כוונה לסדרת סרטים סביב גיבור פעולה חדש, או רמז לעובדה שמדובר בעיבוד למותג קיים. במקרה זה, נובלה גרפית בשם ״Ciudad״, מאת אנדי פארקס והאחים רוסו. כן, אלה מסרטי האוונג׳רס, וג׳ו גם חתום על העיבוד התסריטאי, מותיר אל מלאכת הבימוי לסאם הארגריבס, איש הפעלולים ביקום הקולנועי של מארוול.

משפחת וילובי (The Willoughbys) – הפקת האנימציה הקנדית הזו מגיעה אל נטפליקס כבר היום (22.4). מדובר בעיבוד לספר ילדים מאת לויס לאורי הוותיקה, עליו חתום כריס פירן (״גשם של פלאפל 2״). לא פחות מעניין, להבנתי שיטת האנימציה היא זו בה נעשה שימוש בסרטי ״לגו״ ו״ספיידרוורס״. העלילה מספרת על ילדי משפחת ווילובי ששולחים את הוריהם לחופשה ויוצאים להרפתקה משלהם. בין המדבבים בגרסה המקורית: מיה רודולף, מרטין שורט, טרי קרוז, ג׳יין קרקאוסקי, ריקי ג׳רבייס, וויל פורטה וגם הזמרת-יוצרת אלסיה קארה.

ביסטי בויז סטורי (Beastie Boys Story) – הוא סרט של אפל TV+, אז לא אדע מה שמו העברי הרשמי עד שאצפה בו ביום שישי ה-24 בחודש. בכלל אני תוהה מדי פעם אם כדאי שנכתוב על סרטי אפל בסריטה, אבל אין לי מושג אם השירות תפס בישראל (הוא כן זמין). כאן החלטתי לחרוג ממנהגי בזכות השמות המעורבים בסרט התיעודי הזה – ספייק ג׳ונז, מי שביים להרכב ההיפ-הופ הביסטי בויז כמה וכמה קליפים, יוצר הפעם סרט אודות המוזיקה והחיים האישיים של החבר׳ה הניו-יורקרים, מייק דיאמונד ואדם הורוביץ, שמספרים גם על הצלע השלישית, אדם יאוך המנוח. הסרט היה אמור לצאת גם אל בתי הקולנוע באפריל, אבל אשמח לצפות בו בכל מצב או מסך.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.