• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: מהדורת חירום וצפייה ביתית

19 במרץ 2020 מאת אורון שמיר

השאלה הראשונה שלכם ושלכן הייתה גם השאלה הראשונה שלי – האם יש צורך במדור הסוקר את הסרטים החדשים בבתי הקולנוע בתקופה שבה אין כאלה. אז בין אם זו המהדורה האחרונה לזמן הקרוב ובין יהיה מנהג קבוע של עדכון הסרטים החדשים בפלטפורמות ביתיות, החלטתי לנסות מהדורה נסיונית שתקיף את מה שקרה פה מאז השבוע שעבר, אז פורסם מדור רגיל אך דליל. בין לבין, כפי שאולי קראתם וקראתן, יצאה לנו טרילוגיה של פוסטים על סרטים המתקשרים בדרכים שונות למצב הנוכחי: אור המשיך את פרויקט סטיבן קינג עם ״הערפל״, אני העלתי באוב את ״התפרצות״ מ-95 ותהיתי אם יש מה ללמוד מסרטי מגיפות, ועופר חזר אל אותה שנה אבל בסרט שלו היה לא קוף אחד אלא 12 קופים. אז כדי ליצור חיץ מדומה בין ימות השבוע לסופו, לאלה מאיתנו שיש אצלם בלו״ז עוד משמעות לאיזה יום היום, חשבתי להקדיש את הפוסט שלרוב מחלק את השבוע של סריטה לשניים לטובת אופציות הצפייה הביתית שכולנו צריכים וצורכים יותר מתמיד.

נתחיל עם הסרטים שחצו את קו התפר, מהקולנוע ישירות ל-VOD בזמן שיא. בימים כתיקונם ישנו חלון זמן בין ירידה של סרט ממסכי הקולנוע לבין הגעתו לפורמט ביתי, אבל עם החשכת האולמות הוחלט ליצור תקדימים בהתבסס על מה שעומד לקרות בארה״ב (ובשאר העולם). כך יוצא שסרטים שסיימו או אפילו טרם סיימו את הסיבוב שלהם יהיו זמינים אצל yes, HOT וסלקום החל מהשבוע הבא, במחיר השכרה שנע בין 25 ל-20 ש״ח. ביניהם: ״1917", "ג'ודי", "הפרידה", "פרשת המים", "נפילת אימפריית הכסף" ועוד. אפשר כמובן לקרוא את הסקירות שלנו בלינקים שבשמות הסרטים כדי להחליט מה לראות. המקרה הכי מעניין הוא זה של "מאמי", סרטה של קרן ידעיה, שרק בשבוע שעבר עלה לאקרנים ולא הספיק להשלים אפילו שבוע בטרם נסגרו בתי הקולנוע. ההגעה שלו אל הסלון של אזרחי ישראל הנצורים בבית נשמע כמו הדבר הנכון לעשות, בהתחשב בכך שכבר הושקע בו קמפיין שיווק וקידום עד ממש לפני כמה ימים. אני רק דואג לבתי הקולנוע שרואים מול עיניהם תקדים שעלול לא להיטיב עימם בטווח הארוך כשכולנו נצא מן ההדממה הכפויה, אבל צריך קודם לדאוג לסרטים וליוצרים (וכמובן שבריאות היא מעל לקולנוע אפילו בעיניי).

באותו נושא, יוצרים ויוצרות לרוב החליטו לאפשר צפייה בסרטים שלהם ושלהן בחינם או בתשלום סמלי יחסית למחיר כרטיס קולנוע או אפילו השאלה וירטואלית רגילה. נדמה לי שזה זמן טוב להזכיר שאתר קרן הקולנוע הישראלי מאפשר צפייה בכ-250 סרטים ישראליים שהופקו בתמיכת הקרן מאז שנות ה-80, כולל כמעט כל מה שרק תרצו, בעלות של 15 ש״ח להשכרה. פורום הקולנוע הדוקומנטרי השיק השבוע את ״דוקורונה״ (שם מזעזע אם יורשה לי), המאגד יחדיו עשרות סרטים דוקומנטריים לצפייה אונליין באדיבות היוצרים והיוצרות. באופן ספציפי אפילו יותר, האתר של מיזם ״העברים״ פתח את שעריו לצפייה חופשית, ומאפשר גישה לכל 14 סרטי הפרויקט, כולם תיעודיים על אנשי ונשות שירה והגות מתרבות ישראל. זה הרבה מאוד קולנוע ישראלי ואני חושב שלרובנו התפנה זמן גם לזה, אבל הבנתי שיש גם מי שמשתפים את הסרטים באתרים פרטיים או פרופילי פייסבוק. אם יש כאלה אפשר להוסיף בתגובות מבחינתי, אין לי כוונה להפלות.

אם הטריות המוחלטת של הסרטים פחות חשובה וחשוב יותר הגיוון וההיצע, נחזור רגע אל שירותי ה-VOD שנלחמים בתופעת הזמן שהתפנה בעזרת מה שהם קוראים לו ״ערוץ הבידוד״. אצל סלקום TV תוכלו למצוא את ״הקייטנה של סלקום tv״ (למרות שאנחנו לא בקיץ וזו בטח לא חופשה), המאגדת סרטים וסדרות לילדים, אבל גם קצת פיקסאר אז לא הייתי אומר לילדים בלבד. במסגרת ״ערוץ בידוד+״ תמצאו תוכן שמאופיין לטענת ההודעה לעיתונות במצברוח טוב, בעיקר סדרות וסרטים תוצרת הארץ, ביניהם קלאסיקות כמו ״גבעת חלפון אינה עונה״, ״חגיגה בסנוקר״ ו״הלהקה״, לצד קלאסיקות בהתהוות דוגמת ״הלהקה האחרונה בלבנון״. אצל yes גם מחלקים 10 צפיות ב-VOD שלהם במתנה, וגם פתחו לא רק ערוץ אלא ממש קטגוריות מגוונות תחת הכותרת של ״ערוץ הבידוד״. למשל סרטים משפחתיים, ישראליים, תיעודיים וכדומה. הכי חיבבתי את שתי התת-קטגוריות הסותרות ״מה לראות בבידוד״ ו״מה לא לראות בבידוד״. הראשונה מוקדשת לתכנים קומיים וקלילים יותר, השנייה לסרטים וסדרות מדכאים או המכילים דברים כמו בתי חולים ו/או זומבים. לאתר של HOT אין לי גישה מארה״ב אבל בהודעות לעיתונות שלהם לא הבחנתי בערוץ ייעודי, אם פספסתי אשמח לתקן.

ומה קורה בינתיים בנטפליקס? הסרט הכי מסקרן בעיניי מבין אלה שמגיעים בסופש הוא ״הפיר״ (The Platform /El Hoyo). הסרט מציב במרכזו אלגוריה די ברורה אבל עם פוטנציאל מבריק. בעולם דיסטופי קיים מעין בית סוהר אנכי, שהאסירים בכל קומה בו זוכים למזון המגיע מלמעלה על גבי פלטפורמה. אלא שכל קומה אוכלת רק מה שהשאירו לה בקומה מעל, או בקומות העליונות, בעוד התחתונות נהיות רעבות ועצבניות יותר ויותר. מדובר בהפקה ספרדית בבימויו של גאלדר גאזטלו-אורוטיה, סרט ביכורים שנראה כמו משהו שהיה צריך לככב בפסטיבל אוטופיה. במקום זה נצפה בו בנטפליקס, שם יהיה זמין החל ממחר. בתקווה שיהיה מחר, לפעמים אני צריך תזכורת שזה עדיין משהו שקורה.

התמונות בפוסט זה הן מתוך הסרט ״הפיר״ ובאדיבות נטפליקס.

תגובות

  1. itaihasid הגיב:

    לא הבנתי, מאמי נמצא לצפייה ישירה ברחבי האינטרנט?

    1. אורון שמיר הגיב:

      אני לא אוהב לעשות את זה אבל אצטט את עצמי מהפוסט: סרטים שסיימו או אפילו טרם סיימו את הסיבוב שלהם יהיו זמינים אצל yes, HOT וסלקום החל מהשבוע הבא, במחיר השכרה שנע בין 25 ל-20 ש״ח. ״מאמי״ הוא אחד מהסרטים האלה, ככתוב לעיל.

      ולפרוטוקול, גם אם סרט ישראלי היה זמין לצפייה ישירה ברחבי האינטרנט (בלי להיות בטוח מה זה אומר) אני האחרון שהיה מפנה לגזל של פרנסה מיוצרים ויוצרות. בטח ובטח בימים שבהם אין להם הווה כלכלי בגלל המצב.

      1. itaihasid הגיב:

        ממה לא התכוונתי להורדה פיראטית. הכוונה הייתה צפייה ישירה בתמורה לתשלום כמובן.

להגיב על itaihasidלבטל

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.