• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״נשים קטנות״, ״הג'נטלמנים״, ״הצלם ממובאי״, ״טבעת החנק״, ״מעל לכל חשד״

22 בינואר 2020 מאת אורון שמיר

חמישה סרטים חדשים מגיעים מחר אל בתי הקולנוע, וכמובטח בשבוע שעבר, אחד מהם אפילו מועמד לכמה אוסקרים. נתחיל איתו, אבל כפי שעופר ציין בפניי לפני כתיבת הפוסט, זה לא הסרט היחיד השבוע של במאית שהוא עיבוד לא ראשון ולא חמישי לספרות אמריקאית מן המאה ה-19. לגבי הסרט השני שעונה להגדרה זו, יש לנו כרטיסים לחלק, אבל לשם כך יש לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות של פייסבוק וטוויטר. בהמשך היום נפסבק נצייץ שם מה כדאי לעשות כדי לזכות, הרמז הראשון שאני מוכן לתת הוא שמומלץ לקרוא את הפוסט. בסיומו, בונוס קצר מאת דייויד לינץ׳.

״נשים קטנות״ (Little Women), ספרה המכונן של לואיזה מיי אלקוט, חוזר לקולנוע תחת ידיה של הבמאית והתסריטאית גרטה גרוויג (״ליידי בירד״). הסרט מגיע ארצה אחרי שש מועמדויות לאוסקר, כולל לפרס הסרט הטוב ביותר. היוצרת הצעירה והקאסט המרהיב שלה מקווים להנגיש את הספר בן ה-150 (וקצת) לקהל העכשווי. את ארבע האחיות לבית מארץ׳ מגלמות (מהבכורה לצעירה) אמה ווטסון, סירשה רונן, אלייזה סקנלן ופלורנס פיו. לורה דרן היא אמא שלהן, מריל סטריפ היא הדודה, ובתפקיד השכן החתיך שמשחק בליבן של הבנות מי אם לא טימותי שאלמה. יש עוד שמות ופרצופים מוכרים אבל יש גם סיפור, המתרחש בעיירה קטנה במסצ׳וסטס של ימי מלחמת האזרחים בארה״ב. לארבע בנות מארץ׳ שאיפות שונות בחיים, החל מלהתחתן היטב וכלה בהגשמה אמנותית, ובתקופה שבין הנערות לבגרות הן יחוו שברונות לב ורגעי חסד. לא אתאפק ואומר שגרוויג הפכה את הספר על ראשו, עם עיבוד רענן בעל פוקוסים מרתקים. אבל נחכה עם כל זה לסקירה.

״הג'נטלמנים״ (The Gentlemen) משיב את גאי ריצ׳י אל טריטוריית סרטי הפשע הבריטיים, כמה שיותר רחוק מ״אלאדין״ שהיה בקולנוע רק לפני כחצי שנה. מתיו מקונוהי מגלם ברון סמים השוקל פרישה יחד עם זוגתו (מישל דוקרי). לשם כך הוא מבקש למצוא יורש לאימפריה שלו, מה שמוציא מכל החורים טיפוסים שנחמד למצוא אך ורק בסרטים של ריצ׳י. מגלמים אותם, בין היתר, צ׳ארלי האנם, קולין פארל, יו גרנט, הנרי גולדינג, ג׳רמי סטרונג ואדי מרסן. באופן אישי, אני לא צריך לדעת יותר וכבר רכשתי כרטיס. אבל כיוון שאני פה גם כדי לספק אינפורמציה, אז מלבד הבטחה לסקירה אציין גם שאת התסריט כתב ריצ׳י במשותף עם צמד חברים: מארן דייויס, שלרוב מצלם את מאחורי הקלעים של סרטים, וגם איוון אטקינסון, שהיה העוזר האישי של ריצ׳י בהפקות האחרונות. כך שנשמע שכולם פה בשביל הכיף.

״הצלם ממובאי״ (Photograph) הוא סרטו החדש של הבמאי והתסריטאי ההודי ריטש באטרה (״לאנץ׳ בוקס״, ״Our Souls at Night״), שזו בהחלט סיבה לרוץ לסרט או לברוח לצד השני של הפוסט. אגב, גם ב-2017 הוא הוציא סרט באותו שבוע כמו גאי ריצ׳י – ״תחושה של סוף״ שלו הגיע ארצה לצד ״המלך ארתור״. צירוף מקרים. בכל מקרה, סרטו החדש שב אל מומבאי לאחר כמה הפקות בינלאומיות, ומתמקד בצלם רחוב כפי שוודאי ניחשתם וניחשתן מן הכותרת. הצלם המתפרנס בדוחק ומסתתר מאחורי המצלמה בשל ביישנותו, נאלץ בשל אולטימטום של סבתו להתחתן. או לפחות להעמיד פנים שיש לו ארוסה, אותה פגש במקרה בעת שצילם אותה. הסבתא הנרגשת מגיעה לבקר ולפגוש את הכלה וכעת שני הזרים צריכים להעמיד פנים שהם זוג, בזמן שהם אפילו לא בני אותו מעמד וחייהם הולכים בכיוונים שונים. נוואזודין סידיקוי וסניה מלהוטרה מככבים.

״מעל לכל חשד״ (Above Suspicion) מבוסס על סיפור אמיתי של סוכן FBI שהורשע בפלילים, המובא מנקודת מבטה של זו שעבורה הסתבך. אמיליה קלארק מגלמת את גיבורת הסיפור, צעירה המעורבת בכנופיית פשע מקומית שאחריה אמור לרגל הסוכן הנשלח לאיזור (ג׳ק יוסטון). שיתוף הפעולה המקצועי ביניהם הופך לרומן בעייתי, בעיקר כי הוא נשוי והיא מסתובבת עם האנשים שהוא אמור לעצור, מה שמעמיד את החיים של כל המעורבים בעניין בסכנה. חלק מן המעורבים הללו מגולמים בידי ג׳וני נוקסוויל (בתפקיד שאינו קומי) ות׳ורה בירץ׳ (יאי!) ומי שביים הוא פיליפ נויס הוותיק (״סולט״, ״האמריקאי השקט״). כריס ג׳רולמו (״מיסיסיפי בוערת״) חתום על העיבוד התסריטאי לספרו של ג׳ו שארקלי.

״טבעת החנק״ (The Turning) הוא הסרט שהזכרתי לעיל, ויש בו יותר מן הנראה לעין. הכותרת הלועזית מבטיחה סרט אימה וכך גם הקדימון, אבל זו העברית היא שחושפת שמדובר למעשה בטייק עכשווי לספר הקלאסי ״The Turn of the Screw״ מאת הנרי ג׳יימס. אותו ספר שעובד שוב ושוב לקולנוע, לטלוויזיה ולבמות, למשל בסרט "התמימים" של ג׳ק קלייטון, וגם השפיע רבות על סרטי אימה נוספים, דוגמת "האחרים". על הגרסה הנוכחית חתומה הבמאית פלוריה סיג׳יסמונדי (״The Runaways״) והתסריטאים צ׳אד וקארי הייס (״לזמן את הרוע״). העלילה כאמור מוכרת אך תנסה בכל זאת להפתיע, עם מקנזי דייויס שאמורה לשמור על שני ילדים, בגילומם של פין וולפהרד (״דברים מוזרים״) וברוקלין פרינס (״פרויקט פלורידה״). לא רק שלא כל-כך הולך לה, כמות האירועים העל-טבעיים שמתרחשים מאיימת על שלוותן של הדמויות כולן. התמונות בפוסט זה הן מתוך הסרט ואם כל זה נשמע מעניין, נתראה ברשתות החברתיות עם חלוקת כרטיסים.

מה ג׳ק עשה? (?What did Jack Do) – כך נקרא סרט בן 17 דקות שנחת בשרתי נטפליקס ללא התרעה מוקדמת, ובו דייויד לינץ׳ חוקר קופיף דברן ואקספרסיבי כיוון שהוא חשוד ברצח. הוא עושה זאת בשחור-לבן ועם תחושה מזוייפת של פילם ועם דיאלוגים שרק לינץ׳ יכול לכתוב בלי שיאשפזו אותו, כמובן. אני לא חושב שיש המון מה לומר על הסרט, שדי מסביר את עצמו אם מקלפים ממנו את המוזרות, אבל כבר קראתי עליו לא מעט דיונים ברחבי הרשת. מה שרובם מחמיצים הוא שלא מדובר ביוזמה של נטפליקס לפתיחת 2020 בנימה אבסורדית, אלא בסרט קצר שצולם ב-2016 והוצג ב-2017 מטעם קרן קרטייה לאמנות עכשווית בפריז (זה ממש בכתוביות הפתיחה, קשה אך מסתבר שאפשרי לפספס). אז זה לא בדיוק אותו מקרה כמו ״פול תומאס אנדרסון מוציא סרט קצר חדש בנטפליקס״, אבל תמיד נחמד להיזכר שלינץ׳ קיים ועדיין יוצר. ואם הוא כן יהיה חתום על סרט בנטפליקס, לראשונה מאז ״אינלנד אמפייר״ ב-2006, אני האחרון שיתלונן.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.