• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״אלוהי הפסנתר״, ״המחשמלים״, ״דיוקן של נערה עולה באש״, ״דוקטור סליפ״, ״הקרב על מידווי״, ״חיים שלי״

6 בנובמבר 2019 מאת אורון שמיר

סוף שבוע חזק במיוחד יתרחש בבתי הקולנוע, בתקווה שיעיד על המשך החודש בכלל ועונת הסרטים החורפית בפרט. ששת הסרטים להפעם מגוונים מאוד ז׳אנרית ובעלי רמת עניין מסויימת מבחינת המעורבים בהם או התהילה שכבר הספיקו לקטוף. דווקא ההיצע הביתי מחוויר הפעם, אבל אוסיף אותו בכל זאת בסוף. על אירועים נוספים אפשר לקרוא בפוסט ההמלצות הסינמטקי של עופר, או בפוסטים יעודיים כמו זה שהכנו לפסטיבל סרטים בערבה ועוד נכין בהמשך החודש.

בין שלל האירועים, כמעט ושכחנו את המהדורה הצפונית של דוקאביב שנפתחה אתמול זו הפעם ה-11 בתולדותיה – פסטיבל דוקאביב גליל מעלות תרשיחא. זו הזדמנות לתפוס סרטים תיעודיים בולטים מן המהדורה התל-אביבית ובכלל, על רובם כבר המלצנו וביניהם ״ארץ הדבש״, ״ההתגלות של הילמה אף קלינט״, ״נוסעי חצות״ ומיטב הקולנוע הישראלי התיעודי של התקופה. אבל יש גם לא מעט בכורות ששוות נסיעה מיוחדת לצפון, למשל ״בלתי נתפס״ על פרשת הארווי וויינשטין, ״האזרח חודורקובסקי״ על האוליגרך שאיים על פוטין, ״טוני מוריסון: חלקי חיי״ אודות הסופרת המהפכנית, ״לצלם את המאפיה״ על מי שתיעדה את הקוזה נוסטרה של סיציליה, ו״המערה״ המתעד את הנעשה בבית חולים תת-קרקעי בסוריה המופגזת. פרטים וסרטים נוספים אפשר למצוא באתר הפסטיבל, שבאמת היינו צריכים להמליץ עליו קודם לכן אבל יש עוד מספיק ממנו עד יום שני הבא.

״אלוהי הפסנתר״, אחד משני סרטים ישראליים לסופש, מגיע מעוטר זכיות אל האולמות. בין אם בפסטיבלים בינלאומיים, או בפסטיבל הקולנוע של ירושלים, שם זכתה נעמה פרייס בפרס השחקנית הטובה ביותר, ושם גם כתב על הסרט עופר. פרייס מגלמת את ענת, שהמוזיקה היא אמנם כל חייה אבל לא השכילה לעמוד בסטנדרטים הגבוהים שהציב לה אביה על הפסנתר. התקווה שבנה יגשים את חלונה להלחין ולנגן כמו שד, פוגשת במציאות כשהילד נולד חירש. אבל ענת לא מתכוונת לוותר, ולבסוף תיאלץ להתמודד מול אביה, אולי לראשונה בחייה. זהו סרטו הראשון באורך מלא של איתי טל (״כשניגנת״), שכתב, ביים וגם ערך. על הצילום מופקד מידן ארמה (״אנשים שהם לא אני״) ותמונות מתוך הסרט מעטרות את המדור השבוע.

״המחשמלים״ ישראלי אף הוא, אבל לא יכול שונה יותר ממה שתואר לעיל – למרות שגם הוא סרט שבבסיסו מוזיקה וחלומות על הצלחה. מדובר בפרויקט-תשוקה של צביקה נתן, שכתב את התסריט (יחד עם שראל פיטרמן ושיר ראובן), הפיק (במשותף עם גל גרינשפן ורועי קורלנד מגרין פרודקשנס) ומככב בתקפיד הראשי. נתן מגלם את מיקי, רוקר מזדקן שהיה סולן של להקה ששמה כשם הסרט וסיפקה להיט נשכח אחד בשנות ה-80. החלום שלו על הצלחה לא נגמר גם בגיל 60 והוא מבקש לאסוף את חבריו ללהקה ולעשות את זה בגדול באמריקה. את הקומדיה הזו ביים אהוב הבלוג בועז ארמוני (״מסווג חריג״) ומככבים בה טל פרידמן, אלי יצפאן, שרון אלכסנדר, יגאל עדיקא, אורי הוכמן, תמרה קלינגון ועוד.

״דיוקן של נערה עולה באש״ (Portrait of a Lady on Fire / Portrait de la Jeune Fille en Feu) הוא אטרקציה נוספת לחובבי וחובבות קולנוע אמנותי בכלל וצרפתי בפרט. סרטה של סלין סיאמה (״טומבוי״, ״חבורת נערות״) מגיע מעוטר בפרס התסריט ובדקל הגאה של פסטיבל קאן, ועופר כבר הספיק לכתוב עליו עת הוקרן בפסטיבל ירושלים. העלילה מתרחשת בסוף המאה ה-18, אז מגיעה ציירת צעירה (נעמי מרלאן) אל אחוזה על אי מבודד על מנת לצייר את בתה הצעירה (אדל האנל) של בעלת המקום (ולריה גולינו). הנוכחות הכמעט-יחידה מלבדם היא של עוזרת הבית (לואנה באירמי) והסרט בורא עולם סגור של נשים הכלואות במחוכים שלהן ובמוסכמות חברתיות, אותן יפרצו כל אחת בדרכה. לא בטוח שכדאי לדעת יותר מזה, אולי רק שמדובר בפלא חזותי של ממש בזכות המצלמה של קלייר מאת׳ון (״זרים על שפת האגם״) וכנראה באחד הסרטים שתקראו עליהם שוב בסיכומי השנה שלנו בעוד חודש וחצי. עד אז, זה הזמן לרוץ לראות.

״דוקטור סליפ״ (Doctor Sleep) יכול להיות מקוטלג בתור המשכון, אבל כזה שלא רואים כל שבוע. מדובר בעיבוד של מייק פלאנגן (״המשחקים של ג׳ראלד״, ״מי מתגורר בבית היל״) לספר ההמשך שכתב סטיבן קינג ל״הניצוץ״ שלו, מה שכבר אומר מבחינת סריטה שזו משימה בשביל אור. דני טורנס, הילדון מ״הניצוץ״ המקורי, הוא כעת אדם מבוגר שנראה כמו יואן מקגרגור, שכמובן מצולק לחלוטין ממאורעות ילדותו במלון אוברלוק עם אביו ואימו. הוא פוגש ילדה (קיילי קורן) המסוגלת לחוות את אותו ״ניצוץ״ כמוהו, ומבקש להצילה מכת מכושפת הניזונה מאנשים כמותם. בקאסט אפשר למצוא גם את רבקה פרגוסון וברוס גרינווד מהצד המבוגר יותר, וגם שחקנים-ילדים מוכרים כמו ג׳ייקוב טרמבלי ו-ויולט מקגרו (נלי מ״בית היל״).

״הקרב על מידווי״ (Midway) משיב את הבמאי רולנד אמריך לפוזיציה השנייה הכי אהובה עליו אחרי לצלם את השמדת העולם (״2012״) – לצלם את אמריקה מצילה את העולם (״היום השלישי״). ספציפית, את הקרב על מידוויי, אחת מנקודת המפנה של מלחמת העולם השנייה בכל הקשור בלחימה הימית והאווירית של האמריקאים והיפנים באוקיינוס השקט. עוד יותר ספציפית, הקונספט הוא להביא אל המסך סיפורי גבורה אמיתיים של מפקדים וחיילים, ולהביא את הצופה אל שדה הקרב. הקאסט הוא מסיבת נקניקיות של ממש: אד סקרין, פטריק ווילסון, לוק אוונס, וודי הרלסון, דניס קוויד, אלכסנדר לודוויג, אהרון אקהרט, ניק ג׳ונאס ועוד. גם מנדי מור כאן, מעניין אם זה עובר בכדל. את התסריט כתב ווס טוק (הסדרה ״קולוני״).

״חיים שלי״ (Last Christmas) פשוט מכריח אותי קודם כל להתעצבן, אבל אשתדל לעשות זאת בזמן שאני מספר על מה הסרט ומי משתתפים בו. כפי שאפשר ללמוד מן הפער בין הכותרת הלועזית והעברית, הפחד מפני אימת חג המולד מסוגל להביא אנשים להטרפת הדעת, עד כדי כך שסרט ששמו הוא רפרנס מובהק לשיר של ג׳ורג׳ מייקל נשמע בישראל כמו מחזמר על-פי עדן בן זקן (ולא שזה רעיון רע). אני תוהה האם בסרט עצמו תצונזר המילה ״כריסמס״ ותוחלף ב״חיים״, והמסך יפוקסל או יטושטש בכל פעם שנראה אזכור לסנטה קלאוס ושאר מנהגי הגויים בסוף דצמבר. כפי שישלימו בראש כל מי ששמעו את השיר של ג׳ורג׳ מייקל (ששיריו מעטרים את הפסקול) בחג המולד נותנים את הלב. רמז לכך שמדובר בקומדיה רומנטית אבל גם באופן ממשי יותר אם הבנתי את הטריילר. אמיליה קלארק והנרי גולדינג מככבים כזוג שעלול להתאהב על רקע חנות לדברי חנוכה (צינזרתי לבד הפעם), וזו הפעם השלישית מתוך שלוש שסרט עם גולדינג מתורגם על הפנים (״עשיר בהפתעה״, ״בקשה מסתורית״). הבמאי הוא פול פיג, שעבד עם הכוכב העולה בסרט האחרון שהוזכר, ואת התסריט כתבו אמה תומפסון (שגם משתתפת), גרג ווייז ובראיוני קימינגס.

צפייה ביתית

כשהשלג יורד (Let It Snow) – רגע אחרי שהאלווין חלף מתחילה הפצצת סרטי חג המולד גם בספריה של נטפליקס. יהיה אחד כזה בשבוע, הנה הראשון והוא נראה דווקא חמוד. הפרמיס מבטיח מספר דמויות צעירות הנתקעות יחדיו בסופת שלג בעיירה קטנה בחג המולד. יותר מזה לא צריך בשביל קומדיה רומנטית (או סרט אימה). הקאסט הצעיר הוא נקודת המשיכה העיקרית, שכן הוא מכיל בין היתר את קירנן שיפקה, אודיה רש, שאמיק מור, איזבלה מונר ועוד. תשאלו את הילדים/אחיינים מי זה מי.

אישה אמריקאית (American Woman) – דרמת מתח שדילגה על המסכים בארץ, למרות כמה נתונים מבטיחים. העלילה מספרת על אישה הנותרת לגדל את נכדה התינוק לאחר שבתה הצעירה נעלמת, תעלומה שתיפתר רק אחרי שנים. צוות השחקנים כולל את סיינה מילר בתפקיד הראשי ולצידה כריסטינה הנדריקס, אהרון פול וסקיי פררה. הבמאי הוא ג׳ייק סקוט (״ברוכה הבאה לריילי״) ואת התסריט כתב בראד אינגלסבי (״אחים בדם״). הסרט זמין בספריות של HOT וסלקום TV.

וונדר וומן: מורשת (Wonder Woman: Bloodlines) – כולנו מודעים לעובדה שיש יקום קולנועי מצוייר של די.סי. קומיקס לצד סרטי הקולנוע שלם, כן? לירון כותבת עליהם אצלנו לפעמים. זה החדש מביניהם, סיפור אנימציה של וונדר וומן, בקולה של רוזריו דוסון, המבקשת לעזור לנערה צעירה ניצולת ארגון פשע. למי שירצו להתכונן לבואה של הצ׳יטה ב״וונדר וומן 1984״ בשנה הבאה, תוכלו להכיר אותה כאן. החל מה-11.11 אצל yes VOD.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.