• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

המלצות סינמטקים – מאי 2019

1 במאי 2019 מאת עופר ליברגל

חודש מאי מביא עמו את אחד מן האירועים הכי גדולים בשנה הקולנועית בארץ – פסטיבל דוקאביב לקולנוע תיעודי, שפירסם השבוע את התוכניה שלו במלואה. השנה הוא נדחה לסוף החודש אבל בטח כרגיל ימלא את אולמות סינמטק תל אביב (ומוקדי הקרנות חוצות ברחבי העיר). המלצות ספציפיות לפסטיבל הזה יפורסמו כאן בהקדם, אבל יש מה לראות גם בסינמטקים אחרים וגם בשאר החודש. כרגיל, אני לא כולל בפוסט ההמלצות על מסגרות שהחלו בחודש הקודם או סרטים שירדו זה עתה מהקרנות מסחריות/צפויים לעלות בקרוב.

סינמטק ירושלים יציין הערב את ערב יום השואה עם מספר סרטים, בהם סרטו של דוד פרלוב ״זיכרונות משפט איכמן״. בתל אביב, סרטי שואה יוקרנו ביום חמישי, כולל הקרנה חוזרת לסרט האילם ״עיר ללא יהודים״, שניבא את העתיד באמצע שנות ה-20 של המאה שעברה.

סינמטק חיפה יציין את ה-1 במאי, באיחור קל, עם הפסטיבל ה-12 לסרטי פועלים. בין הסרטים החברתיים הבולטים מן השנים האחרונות יוצגו במקום (בלווי הרצאות) סרטים כמו ״מלחמה״ של סטפן בריזה ו״אלו שעובדים״ של אנטואן רוסבאך. הקלסיקה שתוצג בפסטיבל היא סרטו הנהדר של איליה קאזאן ״חופי הכרך״, שהוא סרט משובח על פועלים עם תצוגת משחק חד-פעמית של מרלון ברנדו, אבל גם בחירה מעיינית לפסטיבל שחוגג את המועד הזה. זאת משום שהסרט מציג את ועד העובדים של נמל ניו יורק כמאפיה ורבים רואים בו כתב הגנה של קאזאן עצמו כנגד האשמה שהלשין על חבריו שהיו גם חברים בעבר במפלגה הקומוניסטית.

ענק הקולנוע שזוכה למחווה מקיפה יחסית החודש הוא אנרי ז'ורז' קלוזו, מן הבמאים המצליחים בקולנוע הצרפתי בשנות ה-40 עד ה-60, כולל רצף של יצירות פאר במהלך שנות החמישים. אחד מהם הוא ״שכר האימה״ שהשעה וחצי האחרונה שלו מתחה אותי באופן שאף סרט לא התעלה עליו (מי שרוצה לקרוא אותי מפרט יותר על הסרט מוזמן לחפש בסינמטק תל אביב גיליון של כתב העת סינמטק, בו יש מספר מאמרים על קלוזו). אחר הוא ״בנות השטן״ שגרר השוואות להיצ'קוק וההופעה של סימון סיניורה מתוכו התברגה לא מגבר לדירוג הופעות האימה הגדולות של אימת החודש. אבל קלוזו לא היה רק במאי של סרטי מתח. המחווה תציג גם את הסרט שיצר על פבלו פיקאסו, ״תעלומות פיקאסו״, תיעוד מרתק של אמנות לקולנוע. גם שני סרטים תיעודים על הבמאי עצמו יוצגו במחווה, בהם ״הגיהנום של אנרי ז'ורז'-קלוזו״, על סרט שלא הושלם בידי קלוזו וחושף עד כמה מדובר בבמאי שההקפדה שלו על פרטים יוצאת דופן גם ביחס לבמאים פרפקציוניסטים אחרים (תמונה לעיל).

סינמטק תל אביב חוגג את האירווזיון בשבוע של סרטי קאמפ או סרטי פולחן עבור הקהילה הגאה, אם כי יותר נכון לומר שהוא סתם מצא מסגרת לכלול בה הרבה סרטים נהדרים. ״חמים וטעים״ הענק יוקרן לצד סרט אחר שביים בילי ווילדר, ״קשר חוץ״, סרט אישי של ווילדר שצולם בברלין זמן קצר אחר מלחמת העולם השנייה ולא מספיק אנשים מכירים. ברברה סטרייסנד תיוצג עם סרטה הראשון, ״מצחיקונת״ וגם עם ״ינטל״, ״מה נשמע דוק?״ ו״כך היינו״ – ארבעה סרטים שיכולים להספיק בכל הקשור לעולמה הקולנועי. ויש גם את המלודרמה הגדולה של דאגלס סירק, ״חיקוי לחיים״ ואת הסרט שהפך את אלמודובר מתופעת שוליים למועמד לאוסקר – ״נשים על סף התמוטטות עצבים״. וזו רק ההתחלה – הפילם נואר האייקוני ״גילדה״ המוזיקל המדכא ״קברט״ וכן ״גריז״, ״שיער״, ״פרסיליה מלכת המדבר״, ו״מופע הקולנוע של רוקי״. מה עוד אפשר לבקש? את ״הקוסם מארץ עוץ״! אין מקום כמו האירוויזיון בבית!

הארץ שהקולנוע שלה ייחשף החודש בסינמטקים היא הונגריה, מה שיקרה תחת הכותרת שבוע הקולנוע ההונגרי. האירוע יקדיש מקום גם לסצנת האנימציה במדינה, עם אחד מן הסרטים הידועים שנוצרו בה בתחום בשלהי התקופה הקומוניסטים – ״עיר החתולים״. סרט הפתיחה של הפסטיבלון יהיה ״קורטיז״, העוסק בבמאי ההונגרי הכי מצליח בהוליווד, מייקל קורטיז, תוך התמקדות בעבודה שלו על סרטו הידוע ביותר – ״קזבלנקה״ – סרט זה עצמו גם יוקרן בתל אביב, כמו גם סרט ישן יותר של קורטיז "סוכן בריטי".

בסינמטק חולון תערך מחווה לקולנוע האוסטרלי עם הקרנה נוספת בישראל של ״ארץ מתוקה״, מאת הבמאי ממוצא אבוריג'ני (וזה מהותי לסרט) וורויק ת'ורנת'ון. המחווה תכלול גם את אחד מן הסרטים הכי מדוברים השנה באוסטרליה מלון מומבאי שסרט שעוסק בטרור ויצא לאקרנים (במקרה) בסמוך לטבח במסגדים בניו זילנד.

סינמטקים שונים ייערכו החודש פרידה מן הבמאי סטנלי דונן, שהלך לעולמו לאחרונה, עם שלושה סרטים שונים המייצגים את המגוון שלו: המותחן הקומי/פארודי ״חידון בחרוזים״, דרמת הזוגיות ״שניים לדרך״ (שניהם בכיכובה של אודרי הפבורן) וגם הסרט המוזיקלי הידוע ביותר לא רק של דונן אלא בכלל – ״שיר אשיר בגשם״, אותו ביים בשיתוף עם הכוכב ג'ין קלי.

חגיגת יום העצמאות בחולון תכלול גם הקרנת סרטים שלא הוקרנו על מסך גדול הרבה זמן, כמו ״לנגד עיניים מערביות״ של יוסף פיצ'חדזה או ״המנגליסטים״ של דוד אופק ויוסי מדמוני.

פסטיבל הסופרים הבינלאומי שייערך במשכנאות שאננים בירושלים יזלוג גם לסינמטק הממוקם ממול, עם סדרה של סרטים שיכללו גם מפגשים עם סופרים. למשל הקרנת ״רוקדת בחשכה״ של לארס פון טרייר בלווי מפגש עם הסופר האיסלנדי שהיה השותף של ביורק לכתיבת השירים בסרט.

חזרה אל חולון, שם חוגגים 20 שנה לשנת 1999, אחת מן השנים הגדולות של הקולנוע בארה"ב, אך התכניה שלהם חושפת את הקולנוע של אותה שנה ברחבי העולם. למשל ״התקרבות״ האיטלקי של ברנרדו ברטולוצ'י, או המועמד לאוסקר מטעם צרפת באותה שנה ״מזרח/מערב״, שחוזר לתחילת ימי המלחמה הקרה. את הוליווד ייצג בחזרה לשנה אחד מן הסרטים הפחות מדוברים יחסית – ״פייבאק״ של בריאן הלגלנד, שמציג את מל גיבסון באחד משיאיו ככגיבור פעולה.

אחד מן הסרטים היפנים המוערכים בכל הזמנים, ״אוגטסו מונוגטרי״ של קנג'י מיזוגוצ'י, יוקרן בירושלים ב-28 לחודש. בתקופה קשה בהיסוטריה היפנית, שני אחים מנסים ללכת בעקבות החלומות שלהם ועל הדרך מפקירים את נשותיהם, כל אחד בדרכו.

״נינוצ'קה״, קומדיה רומנטית משובחת של האשף ארנסט לוביטש, עם הופעה קומית נדירה של גרבה גרבו, תוקרן בסינמטק הרצליה יותר מפעם אחת החודש.

עוד קלסיקה הוליוודית, הפעם בחולון: ״להחזיק ולאבד״ של האוורד הוקס – עיבוד לא ממש נאמן למקור לספר של המינגווי וסרט שיצר את אחד מן הצמדים הכי גדולים של המסך הגדול, המפרי בוגראט ולורן באקול.

״תיבה רוסית״, הסרט הייחודי בו אלכסנדר סוקורוב מטייל במוזיאון הרמיטאז' בסנט פטרסבורג יוקרן בירושלים ב-24 לחודש. הסרט הוא שוט בודד העובר דרך ההיסטוריה של האימפריה הרוסית עם מאות ניצבים ומפגש בין גיבור לא נראה והמדריך שלו להווה לעבר.

אחד מן הסרטים היותר אניגמטיים ומהפנטים של דיויד לינץ', ״כביש אבוד״, יוקרן בהרצליה ב-29 לחודש.

לסיום, ״אפוקליפסה עכשיו״ סרטו המוערך (במיוחד בסריטה) של פרנסיס פורד קופולה יוקרן בתל אביב החודש לציון 40 שנה לבכורה שלו בפסטיבל קאן. תוקרן הגרסה המלאה משנת 2001. לאחרונה ערך קופולה מחדש את הסרט למה שהוא מכנה כגרסה הסופית (היא קצרה יותר מהגרסה המלאה, וארוכה מן הגרסה המקורית, בה לדעתי היו חסרות סצנות מהותיות). יש לקוות כי גם גרסה זו תוקרן בעתיד הקרוב בארץ.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.