• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״סנפשוט״, ״רומא״, ״ספיידרמן: ממד העכביש״, ״סיבוב שני״, ״אהבה מריקוד ראשון״, ״פעולת תגמול״

12 בדצמבר 2018 מאת אורון שמיר

כפי שאפשר היה לראות אתמול, קדחת סיכומי השנה החלה גם אצלנו בסריטה, עם מהדורת דצמבר של אימת החודש מטעם אור המסכם עוד שנה של קולנוע אימה. זהו למעשה מדור הסרטים החדשים האחרון לפני שבאמת ניגש למלאכה, מקדישים את ימות השבוע לסיכומים האישיים והקבוצתיים שלנו, שיתפרשו מהשבוע הבא ועד סוף החודש, ואת סופי השבוע לנסות להספיק לסקר כמה שיותר סרטים חדשים. אלה שיוצאים בדצמבר בדרך כלל שווים אזכור, כפי שאולי תיווכחו כבר השבוע. אליהם אפשר להוסיף את סרט החודש של קולנוע דוקאביב – ״המחיר של הכל״, עליו תוכלו לקרוא את דעתו של עופר מימי פסטיבל ירושלים.
עוד בענייני קולנוע תיעודי ובירתנו הנצחית, שימו לב לקול הקורא הבא – חממה ליצירה תיעודית במכון ון ליר, בשיתוף עם פורום היוצרים הדוקומנטרים והסינמטק הירושלמי, מזמינה יוצרים ויוצרות להשתתף בפעילותה השנתית. ההגשות פתוחות והדדליין הוא כחודש מהיום, כל הפרטים בקול הקורא שלא מצאתי באתר המכון, אז הנה לינק לאתר קפסולה או מהפייסבוק של לירן עצמור, אחד ממנהלי התוכנית.

״סנפשוט״, הסרט הישראלי לשבוע זה, מצטרף אל ״הרמוניה״ מלפני שבועיים בהיותם סרטי אופיר 2016 שחיכו עד עכשיו להפצה. בתקופה הזו, הבמאי דורון ערן (״נמס בגשם״) הספיק ליצור סרט שהקדים בהפצתו את סרטו הנוכחי – ״רוח חדשה״. ״סנפשוט״, שנכתב לעיתים כ״סנאפשוט״ במקומות אחרים כפי שנוכחתי לדעת, מתמקד בצלמת ישראלית אותה מגלמת שרון טל, הבוגדת בבן-זוגה ומבטלת את החתונה המתוכננת עימו. ישנו גם סיפור צד של הוריה ושל אמה שלה כאישה מוכה, ותמה מרכזית של עדשת המצלמה כחושפת את טבעם האמיתי של הדברים. עוד משתתפים: אמנון וולף, דני גבע, סמדר קילצ'ינסקי, אבי פניני, ונירו לוי, בין היתר. את התסריט כתבה עודדה יערי, סופרת בדרך כלל.

״רומא״ (Roma), הסרט המרכזי לשבוע זה ללא כל צל של ספק, הוא קודם כל מקרה מרתק. מדובר בהפקה של נטפליקס שעולה במקביל לשרתים של ענקית הסטרימינג גם בבתי קולנוע בכל רחבי העולם, כולל בישראל בקולנוע לב. זה קריטי לחזון של היוצר, אלפונסו קוארון, שפחות או יותר דורש מצופיו הפוטנציאליים לצאת מן הבית כדי לראות סרט שזמין אצלם בסלון. זאת כדי להעריך את עבודת הצילום והסאונד ולשקוע פנימה, מה שכנראה מצריך את המסך הגדול, בסרט שחלק משיאי העלילה שלו מתרחשים באולם קולנוע. קוארון הוא האוטר הבלעדי של היצירה – הבמאי, התסריטאי, הצלם, העורך וכמובן גם המפיק. הסרט מבוסס על זכרונות ילדותו בשכונת רומא במקסיקו סיטי ומובא מנקודת מבטה של משרתת (יאליצה אפאריסיו) בבית משפחה אמידה. באמת שלא צריך לדעת דבר על העלילה, ואפשר להעריך שהחוויה תהיה שונה מכל מה שתצפו לו מסרט מקסיקני בשחור-לבן (תמונות להמחשה, בפוסט זה). עופר כתב על זאת ועוד בפסטיבל ונציה, שם זכה הסרט באריה הזהב בדרכו לרצף של פרסים בינלאומיים שכנראה ייגמרו בכמה וכמה אוסקרים.

״ספיידרמן: ממד העכביש״ (Spider-Man: Into the Spider-Verse) היה זמין לצפייה בקולנועים כבר בחנוכה אבל טכנית עולה רשמית השבוע, אז חיכינו עם הסקירה אודותיו. לא מדובר בתוספת חדשה ליקום הקולנועי של מארוול, אלא בניסיון של אולפני סוני לעשות משהו עם המותג שכבר לא בדיוק ברשותם, מה שהוביל למחשבה על סרט אנימציה אודות יקומים אלטרנטיביים של איש העכביש. הגיבור הוא תיכוניסט בשם מיילס מוראלס (אותו מדבב שאמיק מור מ״Dope״), שהופך בעל כורחו לספיידרמן בעולם שלו, מסתבך עם אויבים חזקים ועם המון ספיידרמנים ממימדים אחרים. זה הרבה יותר מטורלל ממה שזה נשמע: ג׳ייק ג׳ונסון הוא גרסה שמנמנה ועצלה של פיטר פארקר, היילי סטיינפלד היא ספיידר-גוון (סטייסי), ניקולס קייג׳ הוא ספיידר-נואר(!), קימיקו גלן היא פני פארקר המצויירת בסגנון אנימה, ולבסוף, ג׳ון מולני הוא ספיידר-האם. עוד בקאסט: מהרשלה עלי, בריאן טיירי הנרי, לילי טומלין, קתרין האן, ליאב שרייבר, זואי קרביץ וזה נמשך. גם במאים לא חסרים לסרט: בוב פרסיצ׳טי, רודני רותמן ופיטר רמזי (״שומרי האגדות״), אבל מי שנותנים כאן את הטון הם המפיקים-תסריטאים פיל לורד וכריס מילר (״רחוב ג׳אמפ 21 ו-22״, ״סרט לגו״).

״סיבוב שני״ (Second Act) כנראה הולך לבלבל כמה צופים וצופות עם הסרט הבא ברשימה, אז נראה אם אצליח להבדיל ביניהם. ג׳ניפר לופז מובילה את הסרט הזה, כאשת מכירות שלא מצליחה להתקדם בקריירה שלה בשל היעדר השכלה פורמלית. בעזרת שיפוץ פרופיל הפייסבוק וקורות החיים היא כן משיגה משרה נחשקת וצריכה להוכיח את עצמה, אם הבנתי נכון את הטריילר. לצידה מככבים עוד שמות מן העבר, כמו מיילו ונטימיליה וליאה רמיני, וגם ונסה הדג'נס, שרק נולדה בערך כשג׳יי לו החלה את הקריירה שלה. גם הבמאי הוא פגז מן העבר –  פיטר סיגל, מי שביים קומדיות בנות 15-20 דוגמת ״האקדח מת מצחוק 33 ושליש״, ״סדנה לעצבים״ או ״משחק מכור״ ויותר לאחרונה את ״סוגרים חשבון״. על התסריט חתומים ג׳סטין זאקהם (״מתים על החיים״) ואיליין גולדסמית-תומאס, מפיקה שנוהגת לעבוד עם לופז, למשל ב״השכן ממול״ או ״יפה במנהטן״.

״אהבה מריקוד ראשון״ (Finding Your Feet) גם הוא קומי, אבל יותר בריטי מזה שמוזכר לעיל. אימלדה סטונטון מגלמת את הדמות הראשית, בת המעמד הגבוה שביום פרישתה לגמלאות מגלה על רומן בין בעלה לחברה הכי טובה שלה. היא עוזבת את הבית ונוסעת להחלים אצל אחותה (סיליה אמרי) השונה ממנה מאוד, בעיקר מבחינה כלכלית, ושבה אל אהבה ישנה שלה – ריקודים. כמובן שגם אהבות מסוג אחר נמצאות על הפרק, בעיקר הדמות שמגלם טימותי ספול. גם ג׳ואנה לאמליי ודיוויד היימן משתתפים בסרטו של ריצ׳רד לונקריין (״ניו יורק סיפור אהבה״), על פי תסריט של מג לאונרד, מלהקת ומפיקה (״סיפורו של אביר״) המתנסה לראשונה בכתיבה, וניק מורקרופט שכתב בין היתר את ״טירוף של קולג'״.

״פעולת תגמול״ (Reprisal) מזכיר לכולנו שלברוס וויליס יש עדיין קריירה ככוכב אקשן, אם הוא הפעם הוא בתפקיד משנה. פרנק גרילו מגלם את הדמות הראשית, מנהל בנק שהסניף שלו נשדד באלימות. לצד האשמה שהוא חש בגלל שהאירוע גבה קורבנות, עליו לנקות כל חשד למעורבות שלו בשוד מצד המשטרה, מה שגורם לו לפנות לשכנו (וויליס), שוטר לשעבר עם יותר אמל״ח בבית ממה שראיתי בכל שירותי הצבאי. יחד הם יוצאים לתפוס את השודד, שמצידו חוטף את אשתו ואת בתו של הגיבור, והופ – הכותרת רב-משמעית. את הסרט ביים בריאן איי. מילר שנוטה לעבוד עם וויליס, למשל בשני סרטים האחרונים ״Vice״ ו״הנסיך״, והתסריט הוא מאת ברייס האמונס.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.