• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

המלצות סינמטקים – נובמבר 2018

4 בנובמבר 2018 מאת עופר ליברגל

פוסט ההמלצות של חודש נובמבר מגיע אחרי שעל חלק מן האירועים הסינמטקים הגדולים של החודש כבר כתבנו בנפרד – למשל מבט על הקולנוע הנורדי או פסטיבל פרינט סקרין שכבר תם. מסגרות גדולות נוספות שאולי יזכו לפוסט משל עצמן יהיו שבוע הקולנוע האירי ופסטיבל "או לה לה" לקומדיה צרפתית. חשוב עבורי לא פחות: אחרי הפסקה ארוכה מדי, הרטרוספקטיבה לאינגמר ברגמן חוזרת ויש שיטענו כי היא מגיע לשיא בחודש זה. גם אם אתם נרתעים מברגמן, ״פרסונה״ הוא משהו שצריך לראות. בירושלים יוקרן גם הסרט הנדיר מאוד של ברגמן ״מתח גבוה״ (כתבתי עליו תחת השם ״זה לא יכול לקרות כאן״), וזה יקרה יחד עם הרצאה שאולי תצליח למצוא יופי בסרט היחיד של ברגמן שלא אהבתי.

בנוסף, איני כותב על פסטיבלים שמתמשכים ונודדים לסינמטקים אחרים כמו "פיניטה לה קומדיה" לקומדיה איטלקית ועל סרטים מפסטיבלי ירושלים וחיפה שנודדים ברחבי הארץ, או שבים למקום המוצא (סינמטק חיפה יקרין החודש לא מעט מן הסרטים שהוקרנו בפסטיבל חיפה). גם סרטים שזה עתה ירדו מן האקרנים ועוברים לסינמטקים לא ניתן למצוא לרוב בפוסט זה, אבל עבור רבים, הסינמטקים הם האופציה היחידה לצפות בסרטים כמו ״בערה״ שיוצא ממוזיאון תל אביב לעברם.

אחד מן האירועים המסקרנים והיפים יתקיים החודש בחולון – מסגרת חדשה הקרויה קיטשקעס שתוקדש לסרטי קאמפ נוטפי קיטש מסוגים שונים. זה יתחיל ב-6 לחודש עם ״הכל אודות אמא״ של אלמודובר, יכלול באופן טבעי את ״הרפתקאותיה של פרסיליה מלכת המדבר״ ואת ג'ון ווטרס הבלתי נמנע עם ״נער שוליים״. מי שרוצה לצפות בסרט עם להקת קווין בפסקול ימצא אופציה טובה וביזארית ב״פלאש גורדון״ (תמונה בסוף הפוסט), ומי שמחפש קלסיקה הוליוודית לא מספיק ידועה יוכל לצפות ב״השיגעון הנפלא״ של דאגלס סירק (תמונה לעיל). כל זה יסתיים תוך ימים ספורים עם ״גריז״, תוכניה שהיא ממש ללהק את האצבעות הצבועות בטעם רע ומוגזם.

באווירה שונה לחלוטין, בסינמטק ירושלים ייערך בין ה-20 ל-22 לחודש פסטיבל קולנוע אנתרופולוגי, שילוב שמעניין אותי גם אם לא ראיתי את הסרטים, שכן גם אנתרופולוגים ידברו לפני ההקרנות וגם חלק מן הבמאים. רוב הסרטים מגיעים ממדינות שנדיר יחסית לראות עליהם סרטים בקולנוע, בעוד הסרט ״יונייטד סקייטס״, המתיימר לספק מבט שונה על התרבות האפרו-אמריקאית, נראה כמו בחירה מלהיבה לאירוע הפתיחה של הפסטיבל.

אם מדברים על ירושלים ומשהו שונה לגמרי, ״מונטי פייתון והגביע הקדוש״ מוקרן שם ב-13 לחודש. הזדמנות לראות שוב עד כמה הסרט הזה לא רק מצחיק ואבסורדי, אלא גם חכם ומכיל את הטירוף החזותי של טרי גיליאם.

״הנאהבים מפריז״, סרטו הקסום ועתיר ההברקות של לאוס קראקס הצרפתי, יוקרן בסינמטק הרצליה ב-29 לחודש. קראקס מייצר קולנוע חופשי שלא דומה לשם דבר אחר וסביר להניח שהוא אף פעם לא יצר סרט שלם ומרשים כמו סרט זה.

״נערתו ששת״ של האוורד הוקס, סרט שהוא גם אחת מן הקומדיות הרומנטיות הטובות בכל הזמנים וגם הסרט עם הקצב הכי מהיר שהוליווד העזה להגיע אליו בדיבור, יוקרן בחולון ב-13 לחודש.

עוד בחולון, ב-29 לחודש תוקרן יצירת הענק המפוארת של סרג'יו ליאונה ״היו זמנים במערב״, ואני מוכן לטעון תמיד כי סרט זה טוב לא פחות מכל דבר אחר שליאונה עשה, כלומר גם מכל מערבון שאי פעם נעשה.

במסגרת ציון 30 שנה לפסטיבל דוקאביב יוקרן בתל אביב ב-24 לחודש "גברים בסאונה" של הבמאים יונאס ברגהול ומיקה הוטאקיינן – סרט שמתקשר לפסטיבל הנורדי דרך תיאור אנושי ומפתיע של מה שמתואר בכותרת, ויותר מזה לא צריך.

דאבל פיצ'ר האחים כהן בשיתוף עם עין הדג חוזר לסינמטק הרצליה ב-15 לחודש עם הקרנות של ״פארגו״ ושל ״אחי, איפה אתה?״. כל זאת רגע לפני שסרט האנתולוגיה של היוצרים, ״הבלדה על באסטר סקראגס״ מגיע לצפייה בנטפליקס.

אני לא נוהג לחזור על דברים שכבר המלצתי עליהם, אבל לעזאזל – ״ורטיגו״ יוקרן בהרצליה ב-14 לחודש.

פסטיבל קולנוע דרום של מכללת ספיר מרחיב את פעילותיו גם למהלך השנה, וחוזר אל סינמטק שדרות תחת השם אינספיריישן. החודש זה יכלול הקרנת סרטי סטודנטים ב-8.11 והקרנת ״כאן ועכשיו״, הפיצ'ר העלילתי של בוגר המכללה רומן שומנוב, ב-19.11 ולצד סרט הגמר שלו.

לסיום, עוד דגש על משהו גדול ותמידי מכדי לפרט עליו, אבל הוא חלק מן התפקיד של הסינמטקים בארץ. לא מעט סרטים תיעודיים ישראלים מוצגים בהם על המסך הגדול, בהקרנות חצי-קבועות או חד פעמיות, אחרי או לפני הקרנות בפסטיבל או בטלוויזיה. עקבו ופקדו את הסרטים שמעניינים אתכם. הנה ההיצע של סינמטק תל אביב לשם דוגמה.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.