• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״הבן דוד״, ״יום נפלא״, ״משום מקום״, ״נשוי בהפתעה״

2 במאי 2018 מאת אורון שמיר

מבין ארבעת הסרטים החדשים בבתי הקולנוע לשבוע זה, שלושה כבר סוקרו בידי סריטה ב-2017 כשהשתתפו בפסטיבלים של קאן ושל ונציה. מה נעשה לגבי סקירות לסוף השבוע? סמכו עלינו. בינתיים זו הזדמנות מצויינת להודיע שפסטיבל קאן 2018 ייפתח בעוד שבוע וגם השנה יהיה לנו סיקור ממנו. כפי שוודאי הבחנתם מדיווחי טרייבקה, הגענו לתקופה בשנה בה המילה ״פסטיבל״ תחזור בערך בכל שבוע, ואת הנספח של המדור השבועי נקדיש הפעם לפסטיבל סרטי הסטודנטים שמחמם מנועים לקראת מהודרתו ה-20. כמו כן, חודש חדש אומר גם המלצות סינמטקים של עופר למקרה שחסר מה לראות.

״הבן דוד״, סרטו השלישי כבמאי של צחי גראד (אחרי ״ג׳ירפות״ ו״תנועה מגונה״), היה חלק מעונת פרסי האופיר הקודמת, וערך את בכורתו העולמית בפסטיבל ונציה, אז כתב עליו עופר. מיד לאחר מכן זכה בפסטיבל חיפה בפרס המשחק שהוענק לגראד ובפרס על הישג אמנותי מאת ארגון הביקורת העולמי פדאורה, וכעת תורו לנסות את מזלו באולמות. גראד גם כתב ומשחק בתפקיד הראשי, איש משפחה ויוצר החולם כבר זמן רב על שיפוץ הסטודיו הביתי שלו. היישוב הכפרי בו הוא מתגורר מאשים את הפועל הערבי שלו (עלא דקה) שתקף את אחת מבנות המקום, ומכאן העניינים רק מתדרדרים. למקרה שלא הובן מן התקציר, זוהי דרמה קומית, או שמא סאטירה חברתית עם אלמנטים של מותחן, על יחסי יהודים ובני-דודים. עוד מככבים: אסנת פישמן, ירון מוטולה, יואב הייט, שמעון מימרן ועוד רבים וטובים בהופעות אורח קצרצרות.

״יום נפלא״ (You Were Never Really Here) הוא השם העברי שנבחר לסרטה של לין רמזי, שמגיע ארצה שנה אחרי בכורתו בפסטיבל קאן והרבה יותר מדי שנים אחרי ״חייבים לדבר על קווין״, סרטה הקודם של הבמאית. בריביירה הוא זכה בשני פרסים, אחד לרמזי על התסריט (בתיקו) המבוסס על סיפור קצר של ג׳ונתן איימס, ואחד לחואקין פיניקס המגלם את הדמות הראשית. הסרט מוצג דרך תודעתו המרוסקת של הגיבור, איש צבא לשעבר המתפרנס מפשע ונשלח על ידי פוליטיקאי להשיב את בתו שנחטפה בידי רשת פדופיליה ניו-יורקית. את הטקסט שלי על הסרט המתעתע סיימתי בתקווה לדון בו שנית, ובהתחשב בכך שהיוצרת ערכה שינויים מן הגרסה שהוצגה בקאן, אולי זו ההזדמנות לעשות זאת.

״משום מקום״ (Aus dem Nichts / In the Fade) גם הוא המתין שנה מאז פסטיבל קאן הקודם ואף הוא זכה בפרס המשחק, הפעם בקטגוריה הנשית ועבור הופעתה של דיאן קרוגר. אם שכחתם או שכחתן (כמוני) שאנגלית אינה שפת האם של הכוכבת הגרמניה, בסרטו הנוכחי של פאטי אקין היא מגלמת אישה ואם שחייה השלווים בהמבורג נהרסים ברגע אחד – פיצוץ בבית העסק של בעלה שולח אותו ואת בנם הקטן למנוחת עולמים, ואת הגיבורה למסע של חיפוש צדק דרך מערכת המשפט או בלקיחת החוק לידיים. הרקע לפיצוץ נחקר בהתחלה בחשד פלילי, בשל עברו של הבעל שהיה סוחר סמים, אבל בהמשך פונה לכיוון חקירה של פיגוע טרור בידי ניאו-נאצים נגד המשפחה המעורבת והבעל הטורקי-כורדי בפרט. בקיצור, וכפי שכתבתי בטקסט שלי אי אז לפני שנה, כל הנושאים שמעניינים את הבמאי הגרמני-טורקי בסרט אחד.

״נשוי בהפתעה״ (Overboard), הסרט היחיד שלא כתבנו עליו מבעוד מועד לשבוע זה, הוא חידוש לקומדיית אייטיז של גארי מארשל בכיכובם של גולדי הון וקורט ראסל. הקאסט הנוכחי הוא קצת ירידה ברמה, לפני ומאחורי המצלמה, וכולל גם היפוך מגדרי לתפקידים המקוריים. אנה פאריס מגלמת אם חד-הורית המתפרנסת בקושי מניקוי שטיחים, הנשלחת אל יאכטה מנקרת עיניים של איזה מנוול (יוג׳יניו דרבז) המתנהג אליה באופן מחריד. כשהוא עובר תאונה המוחקת את זכרונו, בעידוד חברתה הטובה של הגיבורה (אווה לונגוריה), המנקה הנוקמת מתחזה לזוגתו של הברנש והופכת אותו לסנג׳ר שלה. על התסריט והבימוי חתומים רוב גרינברג ובוב פישר (״אנחנו המילרים״).

הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים – אירוע הקולנוע השנתי המוקדש לקולנוע קצר, חוגג את מהדורתו ה-20 וגם 32 שנים להיווסדו. כי בהתחלה הוא היה פסטיבל דו שנתי, אבל בשנים האחרונות מתקיים מדי קיץ. עזבו, זה מורכב. הפסטיבל, ביוזמת והפקת בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע״ש סטיב טיש באוניברסיטת תל אביב, הכריז על הסרטים שיתמודדו השנה בתחרויות הישראליות (לתלמידי ובוגרי בתי ספר ולסרטים עצמאיים) והבינלאומית. במקרה של בתי הספר מחו״ל אחכה לפרסום באתר הפסטיבל כיוון שמדובר בשמות עלומים ותקצירים מסקרנים, אבל במסגרות הישראליות אפשר יהיה למצוא כמה וכמה סרטים שכבר התחרו ואף זכו בפרסים במקומות אחרים. בתחרות הסטודנטיאלית קפצו לעין הסרטים "כל הכבוד" של עומר בן סימון ואריה הספרי שהוקרן גם בחיפה ו״תמונת משפחתי בשנתי הי״ג״ של אמרי דקל קדוש זוכה פסטיבל ירושלים. בתחרות העצמאית אפשר לציין את ״נפילות״ זוכה האופיר של ארז תדמור, את הצמד ״בדרך חזרה״ ו״קילומטר 147״ מתוך ״שלושה סיפורי ערבה״, וכן שמות שינסו את מזלם גם באופירים הקרובים כמו ״אינטרגלקטיק סמוראי״ של הגר בן-אשר, ״המדריך לגינון״ של שרה ג׳יין חתוכה ו״״פיקחי עינייך״ עילי מבורך״. את החגיגות יפתחו צמד הסרטים שזכו אשתקד במענק הפקה שנקרא ״קצר על הדרך״, יוזמה משותפת לפסטיבל ולקרן גשר – ״רחל״ של אור סיני (״אנה״) ו״איך לשחות״ של נעה גוסקוב (״חייל לארג׳״), מהם ניתן להתרשם בתמונות בהמשך.

לא פחות מעניינת היא רשימת האורחים והאורחות, שתמיד מגיעים לפסטיבל חמושים בסרטיהם מכל הזמנים. שני הראשונים שבהם הם מאסטרים של הקולנוע העולמי שרבים ניבאו כי יהיו בקאן השנה, אך יבלו את הקיץ בתל אביב לשמחת הסטודנטים והסטודנטיות – הבמאי הצרפתי ז׳אק אודיאר (״נביא״, ״חלודה ועצם״, ״דיפאן״) והבמאי המקסיקני קרלוס רייגדס (״אור לאחר החשיכה״). עוד יגיעו העורכת הרומניה דנה בונסקו (״4 חודשים, 3 שבועות ויומיים״) שתעביר סדנת עריכה, הבמאית-מפיקה היווניה רחל אתינה צנגרי (״אטנברג״ ״שבלייה״) שתציג את שני הסרטים שבסוגריים ותספר איך זה לעבוד עם יורגוס לנתימוס, וגם: הבמאי ההונגרי קורנל מונרוצו (״האל הלבן״, ״ירח צדק״), המפיקה ועורכת התסריט סוזנה קיראלי (״אישה פנטסטית״), המפיק האמריקאי אדם מירלס (״Ingrid Goes West״) והבמאית הגרמניה סוניה הייס (״הדי שניידר תקועה״). אלה כמובן רק חלק מן האורחים והאורחות, אליהם יצטרפו אנשי ונשות תעשייה בינלאומיים לשיפוט או סדנאות ופנאלים. נשוב ונעדכן על אודות הפסטיבל סמוך יותר למועדו – 10-16 ביוני בסינמטק תל אביב וברחבי העיר.

"רחל״ של אור סיני. צילום: סער מזרחי

״איך לשחות״ של נעה גוסקוב. צילום: איתן חתוכה (שצילם גם את ״הבן דוד״ המוזכר לעיל)

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.