• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״אזימוט״, ״פרא״, ״חברים לחיים״, ״המגשר״, ״הבלתי נראים״, ״מרדף חכם״

11 באפריל 2018 מאת אורון שמיר

הערב, לכבוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה, הבלוג יודמם עד מחר (חמישי) בערב המאוחר. הצעתי האישית היא כמובן לראות לפחות סרט אחד הקשור לנושא, ביום בו בתי הקולנוע המסחריים ממילא דוממים גם הם, ולעומת זאת ערוצי הטלוויזיה מלאים חומרים רלוונטיים (כתבתי על כמה מהם להארץ) וכך גם הסינמטקים. במוצאי יום הזיכרון לשואה ולגבורה יחכו לכם ולכן בבתי הקולנוע הסרטים הבאים, רק אחד מהם מתאים לתאריך.

יש עוד שני אירועים שיתרחשו בסופש ושווה להזכיר אפילו אם רק בזריזות. הראשון הוא הקרנת ״פרויקט פלורידה״ בקולנוע לב ביום שישי ה-13.4 בשעה 13:00 וביוזמת הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים. למי שפספסו את ההקרנות הבודדות של הסרט בארץ, זו הזדמנות לבדוק האם אתם ואתן יותר בצד האוהד, כמו עופר, או שתסבלו כמו אור וכמוני. האירוע הנוסף הוא הקרנות של ״Distant Sky״, סרט ההופעה החדש של ניק קייב, בסינמטק הרצליה ובמקביל לבכורתו העולמית. זה יקרה בשיתוף עם החוג לתולדות המוזיקה ובמספר הקרנות שלכל אחת מהן הרצאה מקדימה שונה, אז שווה להתעדכן במועדים ובדוברים בעמוד האירוע הפייסבוקי, או להזמין כרטיסים מראש באתר הסינמטק ההרצליאני.

״אזימוט״, הסרט הישראלי לשבוע זה הוא בכורת הבימוי של השחקן והבדרן מייק בורשטיין (לנצח ״קונילמל״), בגיל 72. הסרט ניסה את כוחו בפרסי אופיר לפני שנה אך לא זכה לאף מועמדות, ואף הפציע לרגע בפסטיבל חיפה וביום הקולנוע הישראלי. העלילה מתרחשת עם סיום מלחמת ששת הימים, כאשר חיילים ישראלים נתקעים עם רכבם במדבר סיני ואחד מהם יוצא להזעיק עזרה. הוא מוצא מוצב של האו״ם, שננטש מחייליו, ובמקומם מאכלס אותו חייל צבא מצריים שפוצח בקרב הישרדות מול הלוחם הישראלי.  רם שווקי צילם ובקאסט אפשר למצוא את יפתח קליין, סמי שייח', נעמה פרייס, סאמר קופטי, אלון דהן, משה שחר, קובי וקנין ועוד.

״הבלתי נראים״ (The Invisibles) הינו הסרט היחיד לשבוע זה שבחר לו תאריך יציאה המתקשר למועד שמצויין בו, ולכן הוא מועדף אצלי על פני כל הסרטים האחרים מלבד הישראלי שתמיד זוכה לבכורה במדור. מדובר בסרטו של הבמאי הגרמני קלאוס רפלה, שאף מתארח בישראל במספר הקרנות במשותף עם האני לוי, ניצולת שואה שחיה בצרפת וההשראה לאחת מארבע הדמויות הראשיות. העלילה ממוקמת בברלין של 1943, עיר בשליטת הרייך שהוכרזה כ״נקייה מיהודים״, אבל כאלה עוד נותרו בה ומסתתרים או מאמצים זהויות אחרות כדי לשרוד. לצד ראיונות דוקומנטריים וקטעי ארכיון, את ציר העלילה המתוסרט מובילים השחקנים אליס דוויר, מקס מאוף, רובי פי, אהרון אלטראס ו-ויקטוריה שולץ.

״חברים לחיים״ (Last Flag Flying) הוא השם העברי שנבחר לסרטו החדש של ריצ׳רד לינקלייטר, עליו כתבתי בפסטיבל ניו יורק והעזתי לתרגם את הכותרת מילה במילה. החברים הם סטיב קארל, בריאן קרנסטון ולורנס פישבורן (בתמונות בראש ובתחתית פוסט זה). השלושה לחמו יחד בווייטנאם וכעת מתאחדים אחרי שנים ארוכות של נתק כדי לקבור את בנו של אחד מהם, שנפל במערכה בעיראק (הסרט מתרחש ב-2003). את התסריט כתב לינקלייטר במשותף עם הסופר דריל פוניקסן ובהתבסס על ספרו, ולא לחינם מדובר בכותב של הסרט והספר ״הפרט האחרון״ שהסרט ממשיך אותו לפחות תמטית. כאמור, לפני כחצי שנה לא מצאתי יותר מדי מעלות ליצירה הזו, שבעיני צופה ישראלי הוא מעין ״יורים ובוכים״ בחיתוליו, המלאים בולשיט אמריקאי.

״המגשר״ (Beirut) יכול להישמע לרגע כאחיו החורג של ״7 ימים באנטבה״, בזכות השתתפותה של רוזמונד פייק במותחן פוליטי הנוגע לישראל ויחסיה עם העולם הערבי בכלל וטרור בפרט, ובכל מקרה ממשיך את הגל של הפקות בינלאומיות המביטות מבחוץ על המזרח התיכון. כפי שמסגירה הכותרת הלועזית, העלילה מתרחשת בלבנון וכפי שמרמז השם העברי, גיבורנו הוא מתווך אמריקאי (ג׳ון האם) שחווה טרגדיה אישית בביירות. שנים אחר-כך הוא נקרא לשוב אל עולם הדיפלומטיה במטרה לגשר בין ישראל ולבנון, ומוצא מניע נוסף בדמות נקמה אפשרית במי שאחראי לצלקות הנפש שלו. עוד מככבים: דין נוריס, מארק פלגרינו ואלון אבוטבול. הבמאי הוא בראד אנדרסון (״הקריאה״) ואת התסריט כתב אשף המותחנים הפוליטיים טוני גילרוי (״שם המשחק״, ״משחק כפול״ וסדרת ״זהות״ / ג׳ייסון בורן).

״פרא״ (Rampage) משיב למסכים את דוויין ג׳ונסון, למקרה שהספקתם או הספקתן להתגעגע לדה רוק מאז ירד מבתי הקולנוע הלהיט הגדול מן הצפוי ״ג׳ומנג׳י: שורדים בג׳ונגל״. הסלע מגלם חוקר קופים המיודד במיוחד עם גורילה לבקנית אותה גידל בעצמו, אך לרוע מזלם ניסוי גנטי מסתורי ומשובש הופך את הקופיף לגדול יותר ויותר עד שהוא מהווה סכנה לציבור. בשלב זה מתגלה כי שתי מפלצות נוספות הולכות ותופחות, האחת זאב עם יכולות תעופה והאחרת תנין עצום, וכל מיני בניינים עומדים בפני סכנת השמדה. בחיים לא תנחשו, אבל הסרט מבוסס בחופשיות על משחק מחשב עתיק ששמו כשם הסרט במקור, הזכור לי לטובה למרות שלא הייתה בו עלילה מעבר להרס מבנים על ידי מפלצות ענק. מלבד היצורים הענקיים, ובזאת אני מכליל את ג׳ונסון, אפשר למצוא בקאסט את ג׳פרי דין מורגן, מלין אקרמן, ג'ו מנגניילו ונעמי האריס. הבמאי הוא בראד פייטון (״סאן אנדראס״, "התגלמות הרוע") ועל התסריט חתומים קרלטון קיוז, ריאן ג׳יי קונדל (״הרקולס״), ריאן אנגל (״הנוסע״) ואדם שטיקל (״אל תלחצי אני בדרך״).

״מרדף חכם״ (The Shanghai Job AKA S.M.A.R.T. Chase) משאיר אותנו בתחום האקשן, אבל מוביל לכיוון סין. מדובר למעשה בהפקה סינית דוברת אנגלית, למרות לא מעט שמות מערביים לפני ומאחורי המצלמה. אורלנדו בלום מגלם ראש חברת אבטחה פרטית ויוקרתית, שנשכרת להעביר חפץ יקר ערך מסין ללונדון. כשהשיירה שלהם מותקפת, החפץ נגנב וגם אהובתו של גיבורנו בסכנה, יש מספיק עלילה בשביל להפוך את כל אחת מכותרות הסרט בעברית או באנגלית לרלוונטיות. לצידו של בלום אפשר למצוא את סיימון יאם, לין הונג, קווינליבן, שינג יו ותומאס פרייס, בסרטם של הבמאי צ'רלס מרטין, שהרזומה שלו מורכב בעיקר מטלוויזיה (״Wallander״) והתסריטאי קווין ברנהארדט (״לתפוס את הרגע״).

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.