• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

אוסקר 2017/18: המועמדים לפרסי הספיריטס לקולנוע עצמאי

22 בנובמבר 2017 מאת אור סיגולי

עם כל הכבוד לפרסי הגות'האם, רשימת המועמדים החשובה הראשונה שפורסמה לעונת האוסקר של 2017/18 היא זו המכונה "הספיריטס", טקס הפרסים המוקדש לקולנוע עצמאי. בשנים האחרונות הספיריטס הפכו להיות מהאירועים החביבים ביותר בלוח השנה של העונה, בעיקר בגלל שילוב מעניין מאוד של סרטים שכבר נמצאים במירוץ וזקוקים לכל תשומת לב אפשרית כדי למנף את עצמם לליגה של הגדולים, יחד עם סרטים קטנים מאוד שזה יהיה הרגע הבודד שלהם מתחת לשמש, ואת שמם נוכל לסמן בעיגול ולחפש בעתיד.

מכיוון שהפרס הוא, כאמור, לקולנוע עצמאי, תמיד עולות השאלות מה בעצם עונה להגדרה הזו (טכנית אלו סרטים שהופקו מתחת ל-20 מיליון דולר, אבל נו), האם סרט נעדר מהרשימות בגלל בירוקרטיה או שפשוט המצביעים לא הגיבו אליו היטב. באופן אישי אומר שהאכזבה הגדולה שלי היא היעדרות הסרט "זה בא בלילה", אבל האמת היא שיש שאלות בוערות יותר. למשל מדוע "שלושה שלטי חוצות מחוץ לאבינג, מיזורי", שלאחרונה התמקם בראש רשימת הימורי האוסקר אצל לא מעט חזאים, לא הופיע פה בפרס הסרט, אבל כן נכנס ללא מעט קטגוריות אחרות.
המובילים הם "קרא לי בשמך" מוביל עם 6 מועמדויות, כאשר "תברח" מאחוריו עם 5. גם "גוד טיים" מועמד לאותו מספר פרסים כמו להיט האימה, אבל הוא לא מועמד לפרס הסרט.

אבל לא רק שיש כמה דברים משמחים באופן מעקצץ ומענג ברשימה של המועמדים השנה, מסתבר שגם אחוז מאוד גבוה מהם סוקר כאן אצלנו בסריטה. על כן זו סיבה טובה מספיק לחלוק אתכם את המועמדים הראשונים של עונת האוסקר (שתכנס להילוך הרבה יותר גבוה בשבוע הבא עם הכרזת הזוכים של מבקרי ניו יורק ושל ועדת הביקורת הלאומית), עם לינקים כיד המלך, וכמה הערות והארות שלי פה ושם.

המועמדים לפרסי הספיריטס ה-33 הם:

הסרט העצמאי הטוב ביותר:
"הרוכב"
"ליידי בירד"
"פרויקט פלורידה"
"קרא לי בשמך"
"תברח"

כשכתבתי על דברים משמחים, התכוונתי למה שקורה כבר בקטגוריה הראשית. כל כך הופתעתי מהמועמדות של "הרוכב", עליו כתבתי בפסטיבל חיפה האחרון, שאני אפילו יכול לקבל את הנוכחות המעייפת של "פרויקט פלורידה", שעושה לי כאב ראש רק מהזיכרון של הצפייה בו. אבל אני מניח שזה היה צפוי.
התלהבות רבה מגיעה גם בזכות "תברח", עדיין אחד מסרטי השנה שלי, ככה שסביר שעוד אזכיר אותו לקראת סיכומי השנה הבאים לקראתנו במהרה. את השניים הנותרים לא הספקתי לראות, אבל אתם מוזמנים ויותר מכך להסתמך על דבריו של אורון, שצפה בהם במסגרת פסטיבל ניו יורק. "קרא לי בשמך" יופץ בישראל בתחילת 2018, אך לגבי סרטה של גרטה גרוויג אינני איש בשורה. אני מניח שככל שסיכויי האוסקר של יגברו, כך יגדל הסיכוי שיופץ פה.
ההימור שלי הוא על "ליידי בירד" או "קרא לי בשמך".

הבימוי הטוב ביותר:
שון בייקר – "פרויקט פלורידה"
לוקה גואדניניו – "קרא לי בשמך"
קלואי זאו – "הרוכב"
בני וג'וש סאפדי – "גוד טיים"
ג'ורדן פיל – "תברח"
ג'ונס קרפיניינו – "הנער מצ'אמברה"

מעניין למדי שרק אישה אחת מייצגת שנה מצוינת של קולנוע מאת במאיות, וגם שמדובר בסרט בעל נראטיב גברי מובהק, אבל אני כל כך אוהב את העבודה שלה בסרט הזה שאני אתרכז בחיובי.
ההפתעה הגדולה ביותר היא כמובן של נציג איטליה לאוסקר, "הנער מצ'אמברה" שהוקרן בחיפה, ממנו לא התרשמתי כלל ועיקר. האמת שגם סרטם של האחים סאפדי לא הפעיל אותי כמו שעשה לרוב צופי הקולנוע השנה, אולי בגלל שהגעתי אליו עם ציפיות גבוהות מדי, לא מעט באשמת אורון שלנו שראה את הסרט בפסטיבל קאן.

הרוכב

סרט הביכורים הטוב ביותר:
"אה, לוסי!" – אטסוקו היריאנאגי
"אינגריד יוצאת למערב" – מאט ספייסר
"מנשה" – ג'ושוע וויינשטיין
"פאטי קייקס" – ג'רמי ג'ספר
"קולומבוס" – קאגונדה

הסרט שפותח את הרשימה הוא גם הסרט שפתח לי את פסטיבל חיפה האחרון, ממנו יצאתי מעט מסויג אם להודות על האמת. "קולומבוס" גם הוא נציג חיפה, אבל אורון התלהב ממנו כל כך בניו יורק שהוא הקדיש לו סקירה שלמה עוד לפני חג הסוכות. "מנשה" הוקרן בפסטיבל ירושלים, ועליו כתבתי בפוסט ההמלצות הגדול שלנו בסריטה. גם "פאטי קייקס" הוקרן בירושלים ואז יצא להקרנות מסחריות אז אתם יכולים להינות משלוש חוות דעת עליו: של אורון, של עופר, ושלי מכלכליסט.

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
סלמה הייק – "ביאטריז בארוחה"
רגי'נה וויליאמס – "Life and Nothing More"
שינובו טרג'ימה – "אה, לוסי!"
פרנסס מקדורמנד – "שלושה שלטי חוצות מחוץ לאבינג, מיזורי"
מרגו רובי – "אני, טוניה"
סורשה רונן – "ליידי בירד"

שלוש האחרונות ברשימה הן בעלות סיכויים טובים לשחזר את ההישג בפרסי איגוד השחקנים והאוסקר.

השחקן הראשי הטוב ביותר:
האריס דיקינסון – "Beach Rats"
רוברט פטינסון – "גוד טיים"
ג'יימס פרנקו – "אמן האסונות" (או ״חי בסרט״ בשמו העברי החדש)
טימות'י צ'למנט – "קרא לי בשמך"
דניאל קלויה – "תברח"

גוד טיים

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
אליסון ג'אני – "אני, טוניה"
הולי האנטר – "חולי אהבה"
טליה לניס וובסטר – "גוד טיים"
לואיס סמית' – "מרג'ורי פריים"
לורי מטקולף – "ליידי בירד"

להוציא את וובסטר, מדובר בקטגוריה אימהית לחלוטין, ואני שמח מאוד לראות את האנטר מקבלת תשומת לב על הופעתה המנצחת ב"חולי אהבה" כפי שקיוויתי שיהיה בביקורת שלי בכלכליסט. וובסטר היא הפתעה בקטגוריה הזו, אבל לא כמו זו של לואיס סמית' הוותיקה בסרט המד"ב שהוקרן בחיפה, אותו חיבב אורון וממנו השתעממתי למדי אני.

שחקן המשנה הטוב ביותר:
נאמדי אסומוגה – "Crown Heights"
ארמי האמר – "קרא לי בשמך"
בני סאפדי – "גוד טיים"
סאם רוקוול – "שלושה שלטי חוצות מחוץ לאבינג, מיזורי"
בארי קיגן – "להרוג אייל קדוש"

האירוע הסקסי המכונה ארמי האמר הצליח להפסיד מועמדות לאוסקר על "הרשת החברתית" ואולי נקבל תיקון לכך השנה, אם כי רוקוול הוא כרגע המועמד המוביל לזכייה. סאפדי, אחד מצמד האחים שביים את הסרט עליו הוא מועמד, בהחלט תוספת ראויה.
קיגן נתן פריצה משוגעת השנה עם הופעתו המעולה והמצמררת ב"להרוג אייל קדוש" וזו המרגשת ב"דנקרק", ועל כן כולי פירגון לבחור הצעיר.

פרס על שם ג'ון קאסווטס לסרט הטוב ביותר שהופק בפחות מ-500,000 דולר:
"האי היפה ביותר"
"השינוי"
"סיפור רפאים"
"Dayveon"
"Life and Nothing More"

אפילו בסרטי המיקרו-באדג'ט הצלחנו להיות עם היד על הדופק. "האי היפה ביותר" הוקרן בירושלים ועל כן הופיע בפוסט ההמלצות שלנו בתרומתו של עופר. אני מצאתי אותו אפקטיבי מאוד, אבל אני לא בטוח עד כמה אני מחזיק ממנו בהתחשב בכך שהוא משתמש בארסנל די נמוך כדי לייצר חרדה (עכבישים אף פעם לא באים לי טוב), וסיימתי אותו בתחושה די מבלבלת. "השינוי" הוא סרט שהופיע באימת החודש של אוגוסט, שם דבקתי בשמו הלועזי "The Transfiguration" ואותו לא אהבתי כלל.
לעומת כל אלו, "סיפור רפאים" הוא בעיני אחת היצירות הגדולות ביותר של 2017, ואורון הרחיב עליו כפי שמגיע לסרט כל כך מיוחד ונהדר.

סיפור רפאים

התסריט הטוב ביותר:
"ביאטריז בארוחה" – מייק ווייט
"הנאהבים" – אזאזל ג'ייקובס
"ליידי בירד" – גרטה גרוויג
"שלושה שלטי חוצות מחוץ לאבינג, מיזורי" – מרטין מקדונה
"תברח" – ג'ורדן פיל

תסריט הביכורים הטוב ביותר:
"אינגריד יוצאת למערב" – דיויד ברנסון סמית' ומאט ספייסר
"דונלד צחק" – קריס אוודיזיאן, קייל אספלטה וג'סי ווייקמן
"חולי אהבה" – אמילי גורדון וקאמיל נאנג'יאני
"קולומובס" – קוגונאדה
"Women who Kill" – אינגריד ג'אנגרמן

הצילום הטוב ביותר:
"הרוכב" – ג'ושוע ג'יימס ריצ'רדס
"להרוג אייל קדוש" – ת'ימיוס בקאטאקיס
"קולומבוס" – אלישה כריסטיאן
"קרא לי בשמך" – סאיומבו מוקדיפרום
"Beach Rats" – הלן לובארט

שני נציגי חיפה, "הרוכב" ו"להרוג אייל קדוש", הם באמת שניים מעבודות הצילום האהובות עלי השנה. ואמנם לא ראיתי את סרטו של גוואדיניניו "קרא לי בשמך" אבל בהתחשב בכך שמדובר בבמאי של "אני אהבה" ו"גלים גבוהים" – מהסרטים המרהיבים ביותר לצפייה של השנים האחרונות – אני סמוך ובטוח שהמועמדות הזו מוצדקת, וכנראה גם המובילה לזכייה.

העריכה הטובה ביותר:
"אני, טוניה" – טטיאנה ס. ריגל
"גוד טיים" – רונלד ברונשטיין ובני סאפדי
"הרוכב" – אלכס או'פלין
"קרא לי בשמך" – וולטר פאזאנו
"תברח" – גרגורי פלוטקין

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר:
"120 פעימות בדקה" – צרפת
"אהבה חסרה" – רוסיה
"אני לא מכשפה" – זמביה
"אישה פנטסטית" – צ'ילה
"ליידי מקבת'" – בריטניה

שלושה נציגים מקטגורית הסרט הטוב ביותר בשפה זרה של האוסקר נמצאים פה, כולם מהמתמודדים הבולטים שם: נציג רוסיה שהוקרן בקאן ובחיפה, נציג צ'ילה שבעקבות הקרנתו בחיפה הפך לאחד מסרטי השנה שלי, ו"120 פעימות בדקה" גם הוא מקאן. כולם של קולנוע לב, ועל כן סביר להניח שיופצו בישראל לקראת האוסקר באיזור פברואר.
"ליידי מקבת'" הוקרן בירושלים, אבל אני ראיתי אותו מאוחר יותר, ואתוודה שמעבר להופעה של השחקנית הראשית בו לא התרשמתי ממנו יותר מדי. אבל מה אני מבין. עופר כתב בירושלים גם על "אני לא מכשפה", אז הקטגוריה הזו מכוסה אצלנו מכל הכיוון.

אישה פנטסטית

הסרט התיעודי הטוב ביותר:
"אנשים ומקומות"
"Last Man in Aleppo"
"Motherland"
"Quest"
"The Departure"

פרס על שם רוברט אלטמן לצוות השחקנים הטוב ביותר:
"פרחים בבוץ"

פרס "אמיתי יותר מהמציאות" לסרט תיעודי שטרם זכה להכרה:
"The Cage Fighter"
"Distant Constellation"
"Quest"

פרס "מישהו לעקוב אחריו" ליוצר שטרם זכה להכרה:
אמן אבאסי – "Dayveon"
קווין פיליפס – "Super Dark Times"
ג'סטין צ'ון – "Gook"

מענק על שם בוני טיבורזי קפוטו לבמאית באמצע הקריירה:
קלואי זאו – במאית "הרוכב"
סו יונג קים – שביימה את אחד מסרטי השנה שעברה שלי – "שיר אהבה"
לין שלטון – אחת מהיוצרות הבולטות בתחום המאמבלקור עם סרטים כמו "האחות של אחותך" ו"האמפדיי"

פרס פיאג'ט למפיק שהצליח כנגד כל המגבלות:
ג'וליה קארוזו וקי ג'ין קים
בן לקלייר
סאמר שלטון

הטקס יתקיים ב-3 למרץ.