• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״מנצ'סטר ליד הים״, ״חיות הפלא והיכן למצוא אותן״, ״זמן משפחתי״, ״חתול בצמרת: ההתחלה״

16 בנובמבר 2016 מאת אורון שמיר

המסורת המופלאה של חודש נובמבר 2016 נמשכת זה השבוע השלישי ברציפות – לפחות יצירה מפוארת אחת חדשה מגיעה מחר למסכים. האם הרצף יימשך גם בשבוע הבא? זה תלוי בעיקר בתשובה לשאלה אחרת – האם ייפסקו התזוזות בלוח ההפצה, שכן הרשימה השתנתה יותר מפעם אחת מתחילת החודש (לדוגמה – הסרט הצ׳כי ״המורה״ נדחה מהשבוע הזה לבא אחריו). אבל דיה לצרה בשעתה, במיוחד כשהשבוע הנוכחי מספק, כאמור, סרט אחד שכנראה תוכלו למצוא גם בסיכומי השנה, וגם חלק מהלווינים לא זניחים כלל. פינת הפלוס התקנאה ומציגה גרסה משלה לסכמה הזאת, בעזרת טריילרים חדשים שנחשפו השבוע – גם שם אחד התעלה על חבריו.

״מנצ'סטר ליד הים״ (Manchester by the Sea), סרטו השלישי של קנת׳ לונרגן כבמאי-תסריטאי (אחרי ״מישהו לסמוך עליו״ ו״מרגרט״), הוא ההמלצה הגורפת להפעם. התייחסתי אליו ביראת קודש ובאצבעות רוטטות בפסטיבל הקולנוע של ניו יורק, וההתרגשות רק מוכפלת מעצם הידיעה שגם הצופים בישראל יוכלו לחזות בו זמן לא רב לאחר מכן, כלומר עכשיו. ״מנצ׳סטר״ הוא מסוג הסרטים הצנועים והשבירים שמפחיד אותי לשלוח אליהם צופים עמוסים בציפיות, אבל עוד יותר מעורר בהלה בעיניי שייעלמו מבתי הקולנוע לפני שיגיעו אלה שעשויים או עשויות להתחבר אליהם. קייסי אפלק (בתמונה לעיל), בתצוגת משחק מופלאה אפילו בסטנדרטים שלו, מגלם גבר רגיש ופגוע שמות אחיו (קייל צ׳נדלר) משיב אותו אל עיירת ילדותו, ממנה התחמק מזה תקופה. ההפתעות עימן ייאלץ להתמודד שם הן האקסית המיתולוגית (מישל וויליאמס), האחיין שלו (לוקאס הדג׳ס) שזקוק לאפוטרופוס, ובעיקר שדי העבר. זה הרבה יותר נוגה, ובעיקר יותר מצחיק-במכוון, מאיך שזה נשמע בתקציר. אור כתב עליו בכלכליסט, ואני הרחבתי את הטקסט שלי מסריטה לטובת ביקורת בעכבר העיר.

״חיות הפלא והיכן למצוא אותן״ (Fantastic Beasts and Where To Find Them) הוא התוספת החדשה לעולם הקוסמות של ג׳יי קיי רולינג (״הארי פוטר״), שמאיים להתרחב לסדרה בפני עצמו עוד לפני שנחשף פריים אחד ממנו (כרגע מתוכננים חמישה סרטים מסוגו). העלילה מתרחשת לפני סיפורי הארי פוטר, בניו יורק של 1926 ליתר דיוק, אליה מגיע ניוט סקאמנדר (אדי רדמיין). בעולם של פוטר, סקאמנדר הוא מי שכתב את המדריך שעל שמו קרוי הסרט. כלומר, ״חיות הפלא״ אינו מבוסס על ספר, אלא על טקסט מקורי של רולינג שנכתב במיוחד לקולנוע ובויים בידי דייויד ייטס (מי שאחראי ל״פוטרים״ האחרונים). גיבורנו מגיע אל העיר האמריקאית חמוש במזוודת קסמים מלאה יצורים מופלאים ומופרעים, ומיד מסתבך עם הרשויות המכושפות המזיזות דברים מאחורי הקלעים, בזמן שהעיר נמצאת תחת מתקפה מתמדת של כוח אפל. עוד בקאסט: קתרין ווטרסטון, קולין פארל, עזרא מילר, דן פוגלר, אליסון סודל, ג׳ון וויט, סמנתה מורטון ולא מעט הפתעות (חלקן ווקאליות בלבד). צפו לסקירה של אור, וגם הפעם יש ביקורת שלי בעכבר.

״זמן משפחתי״ (The Hollars) נראה כחוליה הבאה בשרשרת סרטי ״שחקנים נאים המביימים לראשונה וגם מככבים״ שחווינו לאחרונה (מ״משפחת פאנג״ ועד ״פסטורלה אמריקנית״), אבל הפעם לא מדובר בניסיון ראשון מאחורי המצלמה. ג׳ון קרסינסקי, לנצח ג׳ים מ״המשרד״ האמריקאי, כבר ביים סרט באורך מלא בסוף העשור הקודם, שהיה עיבוד לספרו של דייויד פוסטר וואלאס ״ראיונות קצרים עם גברים נתעבים״. בסרטו החדש הוא מגלם אמן ניו-יורקי השואף לפרוץ, אבל בינתיים נאלץ לשוב אל עיירת הולדתו הפחות-זוהרת, כיוון שאמו (מרגו מרטינדייל) נכנסת לניתוח. בהגיעו הוא נאלץ להתמודד לא רק עם משפחתו הבלתי מתפקדת, זוגתו הנוכחית, זו שלשעבר, וחבריו או אויביו מהתיכון, אלא גם עם העובדה ש״מנצ׳סטר ליד הים״ עולה לאקרנים גם הוא השבוע, וגם ככה זו לא התבנית העלילתית המקורית ביותר בעולם. את התסריט כתב ג׳יימס סי. סטראוס (״גרייס איננה״), ולצידו של קרסינסקי מככבים גם ריצ׳רד ג׳נקינס, שרלטו קופלי ואנה קנדריק.

״חתול בצמרת: ההתחלה״ (Top Cat Begins) מופיע בכל האתרים וההודעות לעיתונות כאחד מבין ארבעת הסרטים שיוצאים השבוע לאקרנים, אבל לא מצאתי אותו בשום בית קולנוע בישראל. תמוה. אניח שזו תקלה ולא גניזה פתאומית ברגע האחרון, אבל אין לדעת כרגע. עדכון: אכן גניזה פתאומית. בכל מקרה, לא מדובר בסיפור המקור האפל של גיבור-על שמצטיין בהליכה על מקלדות, אלא בגרסת פיצ׳ר לראשית סיפורו של טופ-תול (Top Cat באנגלית ו-Don Gato בשפת המקור), המגיע כחתול חדש לשכונה ומפלס את דרכו לצמרת התחמנות, אוסף בדרך את מי שיהיו החבורה הקבועה שלו בסדרה המצויירת הנוסטלגית. מדובר בהפקה מקסיקנית (משנת 2015 יש לציין) בניצוחו של הבמאי אנדרס קוטורייה, שמחליפה את האנימציה המזוהה עם כנופיית החתולים בהנפשה ממוחשבת עכשווית יותר, ותוצג בארץ בדיבוב לעברית בלבד.

פלוס – פרינט סקרין, אוסקר ונורמן

קול קורא – הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה ופסטיבל פרינט סקרין לאמנות דיגיטלית בסינמטק חולון, מחפשים להעניק תמיכה כספית ל״עבודות וידאו ארט (חדשות או בתהליך), העוסקות בקשר בין דיגיטלי לאורגני, מלאכותי וחי, אנושי ולא-אנושי״, כך כהגדרתם. הפסטיבל יתקיים בשנה הבאה תחת התמה "חי, צומח, דומם", כלומר הקשרים שבין טכנולוגיה וביולוגיה, חיים מלאכותיים (כלומר לא רק בינה), פוסט-הומניזם, וכיוצא באלה נושאים מעוררי מחשבה ומגרי יצירתיות. הצעות ופרוייקטים אפשר להגיש עד תחילת דצמבר, מהרו אל אתר הקרן (גם לפרטים נוספים).

אוסקר 2016 – עדיין לא יצא לדרך רשמית, או אפילו לא הוכרזו תשיעיית הפיינליסטים בשפה זרה (זה יקרה בשבת הקרובה, צננו את השמפניה), אבל כבר יש בו ארבעה זוכים: השחקן והאליל ג׳קי צ׳אן, הדוקומנטריסט פרדריק ווייזמן, העורכת אן וי. קוטס (״לורנס איש ערב״, ״איש הפיל״), והמלהק לין סטולמסטר (״טוטסי״, ״גברים במלכודת״). הזכיות שלהם נודעו מוקדם יותר השנה, אבל הארבעה קיבלו רק השבוע את פרסי מפעל החיים שלהם במסגרת הערב המיוחד הקרוי ״Governors Awards״, אותו הנחה השנה טום הנקס. יש להניח שקטעים נבחרים מנאומי קבלת הפרסים יוקרנו בטקס האוסקר עצמו, בדגש על החיוכים הנרגשים של צ׳אן.

טריילרים – נדמה שכולם מדברים השבוע על עיבודי אנימציה ממוחשבת יענו-ריאליסטיים ולגמרי-מיותרים לקלאסיקות הנפשה מהנייטיז: ״היפה והחיה״ (אני לא בטוח אם זה היה יותר כעור או עכור) או ״הרוח במעטפת״ (הסטרילי עד כדי מחיקת פטמות, משל היה מדובר במגזין לגברים). אבל מבחינתי יצא רק טריילר אחד השבוע. אפילו לא ממש טריילר, יותר טיזר, קטע קצר מסצנה ככל הנראה, מסרטו החדש של יוסף סידר – ״נורמן״. או בשמו המלא ״נורמן – עלייתו המתונה ונפילתו התלולה של מאכער ניו יורקי״.

לטובת מי שלא קראו את המדור בשנה האחרונה – מדובר בהפקה ישראלית-אמריקאית על ידידות בין עסקן בשם נורמן אופנהיימר לפוליטיקאי ישראלי שעולה לגדולה, עם שחקנים כמו ליאור אשכנזי, יהודה אלמגור, נטע ריסקין, טלי שרון ודובל'ה גליקמן מחד, ומן העבר השני שמות כמו ריצ׳רד גיר, סטיב בושמי, שרלוט גינסבורג ומייקל שין. יאיר רוה הבחין בכוריאוגרפיית הראשים המתוזמרת של הסצנה הזו, ועבורי בלט במיוחד האופן בו עריכת הסאונד, או יותר נכון המילים, מפתות את נורמן לפתוח את פיו שלו ואז תוקפות אותו וכמעט קורעות אותו לגזרים. אבל חלילה לנו מלנתח קדימון, נמשיך לחכות בסבלנות. בסיום ישנה הבטחה שנזכה לראות את הסרט ״בקרוב בלי נדר״, ומבחינת תאריך מדוייק יותר התכנון הוא מרץ 2017.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.