• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״ישמח חתני״, ״המעון של מיס פרגרין לילדים משונים״, ״לבד בברלין״, ״אסון בלב ים״, ״מאסטר מיינדס״, ״ברבי באור הכוכבים״

28 בספטמבר 2016 מאת אורון שמיר

שישה סרטים חדשים סוגרים את סוף השבוע האחרון של ספטמבר, שיימשך עם ערב ראש השנה החדשה. תזמון מעולה לסרט ישראלי חדש אודות התנגשות של מסורות והשקפות דתיות מצד אחד, ולסרט ילדים מדובב לקראת חופשות החגים המתקרבות מן העבר השני.

״ישמח חתני״, סרטם של אמיל בן שמעון (בימוי) ושלומית נחמה (תסריט), החל את מסעו בפרסי אופיר שם הגיע למועמדות אך לא לזכיות. זהו סיפורה של קהילה קטנה ומגובשת, שאסון בבית הכנסת פותח פתח להתחרדותה. רב כריזמטי (אביב אלוש) מבקש לשפץ את בית הכנסת עבור קהילת המאמינים, ומנסה לסחוף אותם לנתיב שלו, מה שמפלג בין הגברים והגברות וגורם להתקוממות נשית. הקאסט המרשים כולל את אוולין הגואל, יגאל נאור, אורנה בנאי, עינת שרוף, איציק כהן, יפית אסולין, שרון אלימלך ואסף בן שמעון, על הצילום חתום זיו ברקוביץ׳ שהיה עסוק השנה במיוחד (״נמל בית״, ״הכל שבור ורוקד״) ועל המוזיקה אחראים שאול בסר ואהובה עוזרי, כולל חידוש של שרית חדד לשיר ישמח חתני, המבוסס בעצמו על הפיוט הנהוג במסורות יהדות המזרח שגם נתן את שמו לסרט. כתבתי עליו לעכבר העיר, או עשה זאת עבור כלכליסט.

״המעון של מיס פרגרין לילדים משונים״ (Miss Peregrine's Home for Peculiar Children) נשמע כמו גרסת טים ברטון לסיפורם של האקס-מן. שלא במקרה, את התסריט כתבה ג׳יין גולדמן, שחתומה כתסריטאית על העיבודים הנוכחיים של ״אקס-מן״, ״קיק-אס״ ו״קינגסמן״, גם אם הקרדיט צריך להתחלק עם הסופר רנסום ריגש שכתב את היצירה עליה מבוסס הסרט. מיס פרגרין מהכותרת, המגולמת בידי אווה גרין, מנהלת מעון לילדים בעלי סוגים שונים ומשונים של כוחות-על או יכולות מיוחדות, אבל עם מטרות אחרות מאשר הצלת העולם. את הילדים המשונים מגלמים אסא באטרפילד (״הוגו״) ואלה פורנל (״מליפיסנט״ הצעירה), ואת הקאסט המבוגר יותר משלימים סמואל אל. ג׳קסון, ג׳ודי דנץ׳, רופרט אוורט, אליסון ג׳ני, טרנס סטמפ, כריס או׳דאוד ועוד.

״לבד בברלין״ (Alone in Berlin), גם הוא מבוסס על ספר, הפעם של הנס פלאדה. העלילה מתרחשת בגרמניה של שנות ה-40 (נחשו באיזו עיר), שם זוג מתבשר כי בנם היחיד נפל בקרב. השניים מחליטים להתנגד למשטר הנאצי בדרכם, ומעורר את זעם הגסטפו. אמה תומפסון וברנדן גליסון, מככבים בתפקידים הראשיים, ולצידם דניאל ברוהל. השחקן-במאי השוויצרי ונסאן פרז חתום על הבימוי והכתיבה, יחד עם בטי ואכים פון בוריז (״להתראות לנין״). עופר יהיה זה שיתכבד בסקירה.

״אסון בלב ים״ (Deepwater Horizon), שהיה יכול להתאים יותר לשבוע הימי שעבר, מפגיש שוב את הבמאי פיטר ברג עם הכוכב מארק וולברג (״השורד האחרון״). הפעם איזור האסון העתיד להתרחש הוא על אסדת קידוח נפט בלב ים, שפיצוץ לא מבוקר בה גרם לאחד המקרים הקשים בתולדות ארה״ב בראשית 2010. לצידו של וולברג אפשר למצוא את קורט ראסל וג׳ון מלקוביץ׳, ואת התסריט כתבו מתיו סנד (״Ninja Assassin״) ומתיו מייקל קרנאהן (״כאריות לכבשים״, ״מלחמת העולם Z״ ו״הממלכה״, גם הוא בבימויו של ברג).

״מאסטר מיינדס״ (Masterminds), שכנראה צריך להודות ששמו לא תורגם באופן מתחכם אלא רק תועתק, היה אמור לצאת בכלל בקיץ שעבר. כיוון שסרט עתיר תקציב של ג׳ארד הס (״נפוליאון דינמיט״) הוא מראש סוג של אנומליה פרדוקסלית במיוחד, גם כאן צריך להודות שהסרט רק נדחה ולא נגנז. גם הסרט הזה מבוסס על סיפור אמיתי, אבל מהסוג שאפשר לתרגם למסך רק בתור קומדיית פעולה – שוד בנק מטורף שבוצע על ידי פושעים חסרי ניסיון או היגיון, שהצליחו לבלבל כהוגן את רשויות החוק. הקאסט כולל את זאק גאליפיאנקיס, אואן ווילסון, ג׳ייסון סודייקיס וגם איחוד של שלוש מתוך ארבע מכסחות השדים החדשות – קריסטן וויג, קייט מקינון ולזלי ג׳ונס. כריס באומן, האבל פאלמר ואמילי ספייבי כתבו.

״ברבי באור הכוכבים״ (Barbie: Star Light Adventure) מרמז שבקרוב יחלו חופשים בהם יקחו הורים את ילדיהם וילדותיהם אל הקולנוע, וכמובן שיוקרן בישראל בדיבוב לעברית בלבד. ההרפתקה הקולנועית הרביעית (נדמה לי) של ברבי מציגה אותה כנסיכת חלל, הנשלחת למחנה אימונים על מנת להציל את הגלקסיה. לא פחות. יש לה גם חיית מחמד עגלגלה בשם פופקורן, והרבה חברות חדשות עם גוונים פסיכדליים של עור ושיער. אבל הכי חשוב – את ברבי בגרסה הישראלית מדבבת אליאנה תדהר, מה שאומר שאני מזמין כרטיס טיסה לארץ ברגע זה. אנדרו טאן מהסדרה המצויירת של המותג מצטרף אל מייקל גוגן הוותיק כדי לביים את התסריט של קייסי ארנולד, קייט בוטילר וקריסטופר פוגל.

עוד אירועי וענייני קולנוע

100 שוברי הקופות – הגדולים בתולדות הקולנוע הישראלי, מרוכזים כעת בעמוד אחד הודות ליוזמה של ״עין הדג״ ונבירה בארכיון החדש של אתר הקולנוע הישראלי, עליו כתבתי בשבוע שעבר. בעיניי זה בדיוק מה שהאתר/ספר הזה צריכים להיות – קוד פתוח של מידע שאליו יוכלו גולשים וגולשות להוסיף או לסדר נתונים, כפי שעשה mook בתגובות של עין הדג, תגובה שדורון פישלר בחר להפוך לפוסט בפני עצמו הכולל גם פרשנות. איפה הייתה הטבלה הזו בימי ההרצאה שלי על שוברי קופות ישראליים בבית אבי-חי? לא חשוב, העיקר שהיא כאן ועכשיו אפשר לחקור בה. מעניין למשל שרק שלושה סרטים מכרו מעל מיליון כרטיסים, ושהגל הישראלי הנוכחי מתחיל בעצם רק בעשירייה הרביעית (״זוהי סדום״) שמכילה גם את הבמאית הראשונה והכמעט-יחידה במאייה (טליה לביא של ״אפס ביחסי אנוש״). גם אם הטבלה מלאה בנתונים עגולים מדי, מה שמרמז על אי-דיוקים אפשריים, היא הראשונה מסוגה ומגיע לה כבוד וגם עיון מדוקדק יותר, אולי אפילו כולל תיקונים לנתונים במידת האפשר.

ארטה-קינו – פסטיבל קולנוע מקוון בחסות נספרסו, יציע החל מיום שישי ה-30.9 עשרה סרטים לצפייה ישירה באתר של פסטיבל סקופ. ביניהם אפשר למצוא את סרטו עטור הפרסים (והמרדים להפליא בעיניי) של אלברט סרה, ״מותו של לואי ה-14״, לצד סרט נוסף מפסטיבל ירושלים הלא הוא ״שיזוף״ היווני, ״ספארי״ של אולריך זיידל שעופר תפס בוונציה, והסרט על ההיפסטרית שעברה לגור עם זאב שפספסתי בוורוצלאב, שנקרא ״Wild״. לתוכנית המלאה ולאפשרויות צפייה היכנסו לאתר הייעודי.

ערב דייויד בואי – יתקיים בסינמטק תל-אביב באותו יום שישי ה-30.9 החל מ-22:00, סביב הסרט ״האיש שנפל מכוכב אחר״ (the man who fell to earth). זוכרים את נשף ״קטיפה כחולה״ שנעל את פסטיבל סרטי הסטודנטים? אז משהו בסגנון, שיהפוך את הסינמטק כולו למתחם הופעות, הרצאות, וידאו-ארט ואפילו חידון הספרייה לקולנוע של נעמה רק (אולם 4). עידן אלתרמן ואלון ניומן יופיעו באולם 3 עם קאברים ייחודיים לשיריו של האמן, בזמן שבאולם 5 יוקרנו קליפים מקוריים של בואי. באולם 1 ייערכו הופעות סטנד-אפ בנושא מד״ב, בהשתתפות עידן ברקאי, יונתן עמירן, אסי גל, מיטל שפירו ואיתי גל, ובאולם 2 ירצו בועז כהן ואור (או ״אורי סיגולי״ על פי אתר הסינמטק) על עניינים בסוגות המדע הבדיוני. אור, למשל, ידבר על הקולנוע של דנקן ג׳ונס, ולא רק בקשר לאביו של הבמאי בו עוסק הערב. פרטים נוספים באתר הסינמטק.

david-bowie-the-man-who-fell-to-earth

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.