• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: "היורד למעלה", "משברים בע"מ", "מומנטום", "הקרימינלים"

9 בדצמבר 2015 מאת אורון שמיר

ארבעה סרטים חדשים עולים לאקרנים השבוע, בדיוק בתקופה שבה מבקרי כל העולם מתחילים לסכם את השנה הקולנועית. אנחנו נעשה זאת קצת יותר סמוך לסיומה, כלומר אחרי החצי השני של החודש, אבל כבר עכשיו מציצים בלוח ההפצה לראות האם סרטים כאלה ואחרים יספיקו לנוע מרשימת הלא-מופצים לזו של הסרטים שכן הופצו, ולבלגן לנו את הרשימות. יש לי הרגשה שבכל שבוע יהיה לפחות אחד כזה, במיוחד אם להסתמך על השלל הנוכחי.

"היורד למעלה", סרטו הארוך הראשון של אלעד קידן, מגיע כמנצח אל בתי הקולנוע. לזכותו בכורה עולמית בפסטיבל קאן, שלושה פרסי אופיר וגם פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל חיפה. עופר כתב עליו בקצרה כהמלצה ליום הקולנוע הישראלי וירחיב עליו את הדיבור במהלך סוף השבוע, בעוד אני ניסיתי למצוא מילים כדי לתאר את הנס הזה עבור עכבר העיר. התקציר אולי כבר מוכר לחלקכם או חלקכן – מסען של שתי דמויות במעלה ובמורד הר הכרמל, האחד מטפס מתחתית העיר חיפה במטרה למצוא עגיל שאבד לאשתו והאחר יורד את ההר כסמל לירידה שלו מהארץ, אותה הוא מתכנן לבצע בהפלגה באנייה. אורי קלאוזנר ואיתי טיראן בשני התפקידים הראשיים, בהתאמה, ובתפקידי משנה אפשר למצוא את מיכאלה עשת, שרון טל, גור בנטביץ' ועוד. ירון שרף צילם, אריק להב ליבוביץ' ערך.

"משברים בע"מ" (Our Brand is Crisis) הוא סרטו החדש של דייויד גורדון גרין, הבמאי שמזגזג בין דרמות אינדי לקומדיות סטלנים, אבל שייך יותר מכל לכוכבת והמפיקה שלו. סנדרה בולוק נכנסה לפרוייקט בשלב בו התסריט של פיטר סטרוהן כיכב ברשימה השחורה של הוליווד, שינתה את התפקיד הראשי מזכר לנקבה וליהקה את עצמה כיועצת פוליטית הנשכרת לעבוד עבור פוליטיקאי בוליביאני שמנסה לשוב לכס הנשיא לאחר כישלון. לצידה מככבים בילי בוב תורנטון בתור היועץ האמריקאי של המתמודד הבכיר לנשיאות, אותו צריכים להביס בולוק וצוותה (אנטוני מקי, אן דאוד, זואי קאזאן, סקוט מקניירי). גם על הסרט הזה כתבתי לעכבר העיר השבוע.

"מומנטום" (Momentum) מציג את אולגה קורילנקו בתפקיד גנבת מיומנת שנקראת על ידי שותפה לשעבר לשוד אחרון בהחלט. לא, ברצינות, מי מתחיל ככה תקציר של סרט שאינו פארודיה? בכל מקרה, הגיבורה מגלה שהשוד אינו העיקר ושיש קנוניה רחבת היקף בהרבה מאשר סתם גניבת יהלומים פשוטה, שבין היתר שולחת אותה למשחק של חתול ועכבר מול האנשים שרימו אותה. הכוכבת האוקראינית נתמכת בידי מורגן פרימן וג'יימס פיורפוי. את התסריט כתבו אדם מרקוס ודברה סאליבן, שאחראים לרימייק של "המנסרים מטקסס", וביים לראשונה בקריירה סטיבן ס. קמפאנלי, אחד ממפעילי ה-Steadicam הוותיקים בהוליווד.

"הקרימינלים" (Criminal Activities) מתרחש אף הוא בעולם הפשע, ומספר על ארבעה חברים המחליטים להשקיע במניה בטוחה בעקבות מידע פנימי, רק כדי לגלות שאין דבר כזה "בטוח" בעולם העסקים. למרבה הצער, אחד מהם לווה כסף ממאפיונר בניסיון ההתעשרות הכושל, וכעת הגיע הזמן לשלם. ג'ון טרבולטה וג'קי ארל הילי מובילים את הקאסט שכולל גם את מייקל פיט, דן סטיבנס, כריסטופר אבוט ועוד. הילי גם מביים לראשונה בקריירה שלו, על-פי תסריט ביכורים של רוברט לואל.

פלוס – מיוטיוב ועד 70 מ"מ

"שמונת השנואים" – סרטו המתקרב ובא של קוונטין טרנטינו, לא יוקרן בישראל כפי שיוצרו התכוון שיוקרן, מה שעלול להגדיל את כמות השנואים בשמו. לא זאת בלבד שעותק פילם של 70 מ"מ הוא לא אופציה כרגע בארץ, אלא שגם גרסת 187 הדקות של האופרה הקולנועית שמבטיח הבמאי תיחסך מאיתנו, ובמקומה תוקרן גרסה מקוצרת. עצבניים? מובן. רוצים ורוצות לעשות משהו בקשר לזה? התארגנה עצומה להבאת עותק פילם 70 מ"מ של ״שמונת השנואים״ ארצה יחד עם ציוד מתאים. רוצים ורוצות לעשות משהו שגם יעזור, כי כולנו למודי ניסיון מהפגנות שרק גורמות למפגינים להרגיש טוב יותר? דברו עם קיו.טי. אני לא צוחק – הבנאדם מצייד בתי קולנוע לכבוד הסרט שלו, ומאז 2013 נמצא בחיוג המקוצר של לפחות שני יוצרים ישראליים, מה שאומר שכולנו נמצאים פחות מחמישה צעדים מהאיש, שרק מעוצמת העצבים הסינפיליים שיתפקעו לו כבר תיווצר יש מאין מקרנה מתאימה בארץ. בגזרת החדשות הטובות – הסרט הוקדם בשבוע, וייצא לבתי הקולנוע בישראל ב-7.1 שזה כבר ממש בקו באופק הנראה לעין.

"סרט אפס" – סנסציית היוטיוב החביבה על אור, מצא עצמו בין עשרת סרטוני היוטיוב הנצפים ביותר בישראל לשנת 2015. עם קרוב למיליון צפיות והפיכה לסוג של קאלט, אולי אפשר להתחיל לדבר על מודל הפצה חדש לסרטים ישראליים? בעיניי אין המון הבדל בין "סרט אפס" ל"מה כבר יכול לקרות?!", בטח לא מבחינת קהל היעד, ונדמה לי שסרט חבר'ה מהסוג שלא הולך בקולנוע מסיבות כאלה ואחרות יכול לעשות חייל באינטרנט בכל מיני סוגים של צפייה ביתית.

פסטיבל אוטופיה – שמהדורתו האחרונה נפתחה אמש והוא יימשך עמוק אל תוך השבוע הבא, יזכה מעתה להמלצות באופן יומיומי בעמוד הפייסבוק של סריטה. היום, לדוגמה, תוכלו לפגוש אותי בשני אירועים שעתידים להתחולל באולם 1 של הסינמטק – הקרנת "חדר מנוחה" המטורף בשעה 23:15, במקום "הסר חבר" שהוסר (חבר), ועוד לפני כן הקרנה חגיגית לקסם הישראלי "אבוללה", שתחל בשעה 21:00 ובסיומה יעלו היוצרים (ואני) על הבמה לסשן שאלות ותשובות בהשתתפות הקהל. אם עוד לא צפיתם או צפיתן בסרט הנהדר הזה אז קדימה, ולמי שכבר עשה או עשתה זאת, אני ממליץ על סרטון מאחורי הקלעים שזמין כעת ביוטיוב. כמו כל דבר שקשור ל"אבוללה", גם הסרטון שיצרו עומר בן-דוד ודן מסר הוא מושקע ואפילו מרגש, והסרטון ודאי יככב בעתיד במהדורות הבלוריי של הסרט:

תגובות

  1. לב הגיב:

    בעיני הייתה שנה מעולה לקולנוע הישראלי ו"היורד למעלה" הוא הוכחה מנצחת. ביחד עם "אבוללה" הנפלא ו"חתונה מנייר" הנוגע (עולה עוד רגע) הולך להיות חורף ישראלי מוצלח בקולנוע.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.