• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״שנה קשוחה מאוד״, ״הדב פדינגטון״, ״הסנדלר״, ״נראה אותך אסיר״, ״הבן השביעי״, ״בית״, ״הקסם במראה – מלכת השלג 2״, ״הגמד השביעי״

25 במרץ 2015 מאת אורון שמיר

שמונה סרטים חדשים עולים היום לאקרנים בבתי הקולנוע. כמחצית מהם סרטי ילדים, כמתבקש מחג הפסח. גם פינת הפלוס היום עמוסה במקצת, אז אתחיל ללא דיחוי.

״שנה קשוחה מאוד״ (A Most Violent Year) הוא סרטו השלישי של ג׳יי. סי. שנדור, הבמאי-תסריטאי שמפלס לעצמו דרך לצמרת אחרי ״התמוטטות״ ו״הכל אבוד״. העלילה מתרחשת בניו יורק של 1981, ואוסקר אייזק מגלם מוזיקאי פולק איש עסקים החולם להגדיל את העסק שלו לתובלת נפט להסקה ביתית. יש לו כמה ימים להשיג את הכסף הדרוש, בדיוק בתקופה בה הנהגים שלו נשדדים שוב ושוב ברחובות האלימים. ג׳סיקה צ׳סטיין מגלמת את אשתו גונבת ההצגה של הגיבור, וכל העסק מריח כמו ״הסנדק 4״. כתבתי על הסרט ביקורת בעכבר העיר, אור יהיה אמון על הסקירה כאן אצלנו.

״הסנדלר״ (The Cobbler) הוא אחד מהרגעים האלה שבהם בדיחה מהילדות שלי הופכת לסרט אמיתי. מאז ששמעתי על הקומיקאי אדם סנדלר, תהיתי מתי כבר יגלם דמות של סנדלר, ויסגור איזה מעגל קומי-קארמטי. הודות לתומאס מקארתי (״Win Win״), אדם סנדלר הוא לא סתם סנדלר, הוא הסנדלר – כזה שיורש את העסק המשפחתי מאביו ומגלה שכאשר הוא נועל את נעלי לקחותיו הוא יכול ללכת בנעליהם פשוטו כמשמעו, כלומר להיות הם. ריאליזם מאגי שכזה. מגבים אותו סטיב בושמי, דסטין הופמן, אלן ברקין, מתוד-מן, מלוני דיאז, דן סטיבנס ועוד כל מיני.

״נראה אותך אסיר״ (Get Hard) הוא אמנם קומדיה חדשה בכיכובו של וויל פארל, עם קווין הארט לצידו, אבל לא מדובר בסרט של אדם מקיי הגדול (שחתום כתסריטאי שלישי). הבמאי כאן הוא איתן כהן, לא אח של ג׳ואל אלא תסריטאי קומי זניח (״גברים בשחור 3״), והתוצאה חביבה אך לא קורעת מצחוק כפי שהפארל יודע. הפעם הוא מגלם איש אמיד מבברלי הילס שעומד להיכנס לכלא ל-10 שנים, בעוון מעילה שהוא כי לא ביצע. יש לו 30 יום להסדיר את ענייניו, והוא מחליט לבקש את עצתו של שוטף המכוניות שלו (הארט). למה? כי הוא שחור, אז סביר שישב בכלא. עוד בטרם הוא מספיק להיעלב, הצעה כספית מפתה עומדת על השולחן והשניים מתחילים באימונים המדמים כליאה קשוחה במיוחד.

״הבן השביעי״ (Seventh Son) מספר על מגן הקהילה הוותיק (ג׳ף ברידג׳ס) המחפש יורש להעביר לו את הנשק כדי שיוכל לפרוש בשקט למנוחה ממאבק בשדים ומכשפות. בן חווה צעיר (בן ברנס) עשוי להיות זה שיעמוד במבחנים שהכשילו כה רבים לפניו, אבל האם הוא יצליח לעמוד מול אם המכשפות (ג׳וליאן מור) החזקה מכל? סרגיי בודרוב (״מונגול״) ביים את אקשיונר הפנטזיה הזה, ע״פ ספרו של ג׳וזף דלייני.

״הדב פדינגטון״ (Paddington) יפתח את החלק בפוסט המוקדש לסרטי ילדים, למרות שבעיניי גם מבוגרים יוכלו להתמוגג ממנו. הבמאי פול קינג (״מייטי בוש״, ״Bunny and the Bull״) אחראי לעיבוד הקולנועי הראשון לספריו של מייקל בונד, אודות דב פרואני אדיב (קולו של בן ווישאו) שנאלץ לעזוב את ביתו ביערות ולהגר ללונדון הגשומה, שם נמצא נטוש בתחנת הרכבת פדינגטון ע״י משפחת בראון (יו בונוויל, סאלי הוקינס, מדלן האריס וסמואל ג׳וסלין). ניקול קידמן מגלמת מפחלצת מרשעת שמעוניינת למלא את הדב חובב כריכי הריבה, ופרצופים כמו אלה של מאט לוקאס וג׳ים ברודבנט מגיחים מדי פעם. כתבתי על הפלא הזה לעכבר העיר, עופר יעשה זאת בסריטה.

״בית״ (Home) הוא סרט אנימציה חדש של אולפני דרימוורקס, על חייזר בשם או (ג׳ים פרסונס), הנמצא במנוסה מבני עמו ומוצא מקלט בכדור הארץ, בזמן שהוא מתיידד עם ילדה בשם טיפ (ריהאנה). ויש גם חתול. הבמאי הוא טים ג׳ונסון (״מעבר ליער״, ״נמלים״), ויש עוד המון מדבבים ומדבבות בגרסה המקורית, כמו סטיב מרטין וג׳ניפר לופז, קחו בחשבון לפני בחירת ההקרנה.

״הקסם במראה – מלכת השלג 2״ (Snezhnaya koroleva 2. Snezhnyy korol) מגיע אלינו מרוסיה, שם הבנתי שיש תעשיה שלמה של סרטים מקומיים המרפררים להצלחות עולמיות תוצרת אמריקה. הסיבה שאני מזכיר את זה היא משום שהסרט שלפנינו, בבימויו של אלכסיי ציצילין, עוסק בבת מלוכה שכוחות ההקפאה שלה יוצאים משליטה. אבל לסרט יש את הספרה 2 בכותרת, ו״מלכת השלג״ הקודם יצא כבר ב-2012, לפני הלהיט הקרחוני של דיסני. מה גם שהאגדה של הנס כריסטיאן אנדרסן, שהיוותה השראה לכל הנזכרים לעיל, הינה ותיקה למדי. בכל מקרה, ספרו לי איך היה.

״הגמד השביעי״ (Der 7bte Zwerg), לא, הקודם היה ״הבן השביעי״, אל תתבלבלו, הוא סרט אנימציה תוצרת גרמניה. לבמאים שלו קוראים בוריס אלינוביץ׳ והרלד שיפרמן, והעלילה שלו מערבבת יחדיו כמה אגדות – קצת היפהפיה הנמה, מעט שבעת הגמדים, ודרקון, שיהיה. גם הפעם אני נאלץ לשאול את עצת הקוראים והקוראות במקום לחוות דעה.

פלוס – הרבה קולנוע ישראלי

* ״אפס ביחסי אנוש״ מתחיל את חיי המדף שלו מחר, עם השקת מהדורת די.וי.די מהודרת ללהיט הגדול של השנה שעברה. זה כולל את הערות הבמאית, טליה לביא, סרטון מאחורי הקלעים שאותו ביימה נעה גוסקוב, 11 סצנות שירדו בעריכה (גם להן הוקלטו הערות אם תרצו), סרט האנימציה הקצרצר ״המלצרית״ מימיה של לביא כאנימטורית, וגם פריט אספנים מגניב בדמות מפה של הסרט והבסיס. קיבלתי הצצה לסקיצה וזה נראה מרהיב, בעיקר שימחה אותי ההשקעה המחודשת בסרט בשלב הזה של חייו, שכן דווקא בהוצאות די.וי.די. עדיין יש לקולנוע הישראלי לאן להשתפר בעיניי. כי הסרטים דווקא מעולים.

* פסטיבל דוקאביב הכריז על סרטי התחרות הישראלית לשנת 2015. נמתין גם למסגרות הבינלאומיות, שכן למעט הנושאים המעניינים וכמה שמות מפורסמים (גור בנטביץ׳, ג׳ולי שלז ועוד) עדיין קשה לשפוט את טיב התוכניה, אבל ההתחלה מבטיחה למדי.

* יניב התארח בפודקאסט המגניב של "Projection Booth", ודיבר על הקולנוען, המשורר ואיש העתיד דוד אבידן, ובמיוחד על סרטו ״שדר מן העתיד״. האזינו.

* שני ממשיך בסדרת ההקדמות שלו לסרטים קלאסיים בסינמטק שדרות, הפעם עם "שגעון של לילה" של מרטין סקורסזה הגדול (כזכור, אחד החביבים עליי באופן אישי מבית היוצר של מרטי). זה יקרה ביום ראשון ה-29.3 בשעה 19:30 – תבואו?

* השבוע שוחרר טריילר של "המילים הטובות", סרטו החדש ועטור הכוכבים של שמי זרחין (״אביבה אהובתי״, ״העולם מצחיק״ ועוד להיטים). האם אפשר לפתוח את בורסת ההימורים לאופיר? והאם יש כאן ספוילרים מטורפים או שרק נדמה לי?

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.