• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

אוסקר 2014/15: אז מה קורה עם פרסי האיגודים?

7 בינואר 2015 מאת אור סיגולי

המבקרים יכולים לחלק פרסים כמה שהם רוצים, אבל אם אנחנו באמת רוצים ללמוד על המרוץ השנתי לאוסקר, אנחנו צריכים להפנות את תשומת הלב לפרסי האיגודים המקצועיים. זאת מכיוון שבזמן שהמבקרים יכולים לצמצם את המרוץ ולהבליט סרטים, האיגודים הם פחות או יותר גם מצביעי האקדמיה ולכן מועמדיהם וזוכיהם זהים הרבה יותר לאוסקר.

בשלב הזה כמעט כל האיגודים כבר הכריזו על מועמדיהם, רובם ממש ביומיים האחרונים. אלו שעדיין לא הם איגודי הבמאים (אחד החשובים ביותר), המאפרים, המוזיקאים, אנשי הסאונד והאפקטים. רשימות המועמדים שכבר התפרסמו הם (לפי סדר חשיבות יורד): השחקנים, המפיקים, העורכים, הכותבים, המעצבים האומנותיים ומעצבי התלבושות.
דרך הפריזמה הזו התגלו כמה דברים מאוד מעניינים ששווה להתעכב עליהם.

איגוד המפיקים

המפיקים לא מעמידים חמישה מועמדים אלא עשרה (והשנה: 11!), ושיטת ההצבעה שלהם מאוד דומה לזו של האוסקר, ולכן הם אינדיקציה מצוינת. בשנה שעברה היה הלם קטן כאשר בפרס זכו בתיקו גם "כוח משיכה" וגם "12 שנים של עבדות" ובלבלו אותנו קצת יותר.
שני המושמטים הבולטים של הרשימה השנתית הם שני סרטי הבמאיות המובילים: "סלמה" של אנה דבורניי על מאבקו של מרטין לות'ר קינג; ו"לא נשבר" של אנג'לינה ג'ולי. בזמן שההתעלמות מהסרט השני מעידה על כך שהוא די מחוץ לרשימת הסרט הטוב ביותר, "סלמה" יכול להיות יותר רגוע מכיוון שהיעדרותו כנראה קשורה לכך שהמצביעים לא קיבלו את הסקרינרים בזמן. זו גם כנראה הסיבה למה הוא לא מופיע באף איגוד אחר בינתיים, מלבד זה של התלבושות (לאיגוד הכותבים הוא לא כשיר).

המועמדים הם:

"בירדמן"
"מלון גרנד בודפשט"
"התבגרות"
"התיאוריה של הכל"
"וויפלאש"
"חיית הלילה"
"משחק החיקוי"
"נעלמת"
"פוקס-קצ'ר"
"צלף אמריקאי"

אני לא יכול להיות מרוצה יותר מהרשימה הזו, בהתחשב בכך שלא פחות מארבעה מעשרת הסרטים האהובים עלי השנה נוכחים פה. עם זאת, ההימור הלא מושכל שלי הוא שכשזה יגיע לאוסקר סרט אחד יוחלף על ידי "סלמה" וסרט אחד פשוט ינשור.
הסרטים הכי פגיעים מהרשימה הם "צלף אמריקאי", "חיית הלילה", "וויפלאש", "נעלמת" (גם "נערה עם קעקוע דרקון" היה מועמד פה ב-2011. זה לא עזר לו) ו"פוקס-קצ'ר". עם זאת, אם מישהו מהם יקבל גם מועמדות לאיגוד הבמאים, אין ספק שהוא בפנים. בינתיים אפשר לסגור על כל חמשת הסרטים האחרים כמועמדים בטוחים. מ"בין כוכבים" אפשר לשכוח בשלב הזה.

איגוד התסריטאים

הבעיה הכי גדולה של האיגוד הזה היא שהוא מאוד מקפיד על אלו הכשירים להשתתף בו, קרי, אלו שרשומים באיגוד התסריטאים האמריקאי, מה שפוסל כותבים זרים או עצמאיים. למשל השנה "בירדמן", "סלמה", "מר טרנר" ו"התיאוריה של הכל" לא יכולים לצבור לעצמם עוד השפעה כי הם פסולים מהשתתפות.
הדברים האלה מכניסים לשיחה כמה סרטים שברור שאין להם שום סיכוי בעולם להגיע לאוסקר. בשנה שעברה, למשל, "השורד האחרון" היה מועמד. השנה "שומרי הגלקסיה" ו"הולכת רחוק" כנראה ממלאים מקום של כמה מאלו שמצאו את עצמם בחוץ מענייני בירוקרטיה.

הדבר שאולי הכי בולט פה, וזה קורה כל שנה ושנה, היא כמה מעט תסריטאיות מקבלות הכרה בשלב הפרסים. נאמר את זה כך: 13 תסריטאים מועמדים בשתי הקטגוריות, רק שתיים מתוכם הן כותבות. האחת מועמדת בזכות סרט האקשן "שומרי הגלקסיה", והשנייה על "נעלמת" שהוכתר משום מה כאחד הסרטים המיזוגנים ביותר של השנה.
מה זה אומר? לא לגמרי בטוח. זה נראה כאילו תסריטאיות זוכות לתשומת לב רק כשהן משחקות במגרש של ה"בנים". אבל זה גם יכול להיות שנשים מסוגלות לכתוב מה שבא להן באיזה ז'אנר שבא להן, ושלמינן אין באמת שום קשר לנושא. אני רק זורק את זה לאוויר.

המועמדים הם:

תסריט מקורי:
"התבגרות" – ריצ'רד לינקלייטר
"וויפלאש" – דמיין שזאל
"חיית הלילה" – דן גילרוי
"מלון גרנד בודפשט" – ווס אנדרסון והוגו גינס
"פוקס-קצ'ר" – אי. מקס פריי ודן פוטרמן

תסריט מעובד:
"הולכת רחוק" – ניק הורנבי
"משחק החיקוי" – גרהאם מורו
"נעלמת" – גיליאן פלין
"צלף אמריקני" – ג'ייסון הול
"שומרי הגלקסיה" – ג'יימס גאן וניקול פרלמן

מאז הוכרזו המועמדים הייתה איזושהי בעיה עם "וויפלאש". האקדמיה טוענת שמכיוון שהסרט מבוסס על סרט קצר של שזאל (שהוא עשה על מנת לשכנע אנשים לתמוך בו בפיצ'ר), הוא בכלל צריך להיות מועמד לפרס המעובד. שזאל טוען שהקשר היחיד בין שני הסרטים הוא סצנה אחת קצרה, ומה זה השטויות האלה. אבל האקדמיה הכריעה והסרט יתמודד בקטגוריה המעובדת.

פוקס-קצ'ר

פוקס-קצ'ר

איגוד העורכים

כלל אוסקר ידוע, ופחות או יותר היחיד שמחזיק הכי הרבה זמן (מאז 1981, אם לדייק) הוא שבשביל לזכות בפרס הסרט אתה חייב מועמדות לפרס העריכה. כנראה שמספר העורכים באקדמיה גדול מאוד והשפעתם ניכרת ביותר. לכן העיניים נשואות לפרסי איגוד העורכים כל השנה, אבל הם לא עושים לנו חיים קלים מכיוון שהם מחלקים את מועמדיהם לשתי קטגוריות: הדרמה והקומדיה/מחזמר. לא שאני מכיר שיש הבדל בין עריכת דרמה לבין עריכת קומדיה, אבל כנראה העורכים רוצים לחלק את יוקרתם. שזה מבורך לכשלעצמו.

העורכים השנה הם הראשונים שהבהירו ש"חיית הלילה" הוא ממש לא סרט שכדאי להתעלם ממנו וש"בין כוכבים" ו"לא נשבר" חלשים מאוד. הם גם האיגוד הכי חשוב נכון לעכשיו שנתן מקום לסרטו של פול תומס אנדרסון, "מידות רעות".

המועמדים הם:

דרמה:
"התבגרות" – סנדרה אדייר
"וויפלאש" – טום קרוס
"חיית הלילה" – ג'ון גילרוי
"משחק החיקוי" – וויליאם גולדנברג
"נעלמת" – קירק בקסטר
"צלף אמריקני" – ג'ואל קוקס וגארי רוץ'

קומדיה/מחזמר:
"אל תוך היער" – וואיט סמית'
"בירדמן" – דאגלס קרייס וסטיבן מאריון
"מידות רעות" – לזלי ג'ונס
"מלון גרנד בודפשט" – בארני פילינג
"שומרי הגלקסיה" – פרד רסקינג, יוז ווינבורן וקרייג ווד

יש גם מועמדים לסרט אנימציה ("6 גיבורים", "הקופסונים" ו"סרט לגו").

איגוד הצלמים

מכל האיגודים השנה, רשימת המועמדים של הצלמים הייתה המאכזבת מכולם. זה לא עניין של טעם אישי (אם כי קשה להגיד שזה לא משפיע), אלא בגלל שהייתי מצפה מהצלמים שיבחרו סרטים שדוחפים את תחום העבודה שלהם, שמחפשים גבולות חדשים, שמאתגרים את האומנות, ולא את החשודים הכי מידיים. שתי עבודות ענקיות יש פה, ועוד שלוש קצת פחות.

המועמדים הם:

"בירדמן" – עמנואל לובצקי
"לא נשבר" – רוג'ר דיקינס
"מלון גרנד בודפשט" – רוברט די. יאומן
"מר טרנר" – דיק פופ
"משחק החיקוי" – אוסקר פאורה

דיקינס כבר מפורסם בכמות המועמדויות שלו לאוסקר ללא זכייה (11 ליתר דיוק) וכל שנה נדמה שהנה זה מגיע לו, ואז הולך למישהו אחר. לובצקי גם הוא נחשב לאחד הצלמים הגדולים ללא אוסקר, עד שנה שעברה אז זכה עם "כוח משיכה". הוא בהחלט יכול לקחת שניים ברציפות.
"מלון גרנד בודפשט" הוא ההפתעה המשמחת ביותר, בזמן ששני המועמדים הנותרים הם בגדר אכזבה גדולה. "משחק החיקוי" בהחלט נראה מעולה, אבל אין בצילום שלו שום דבר שמשדרג או מעלה את הסרט למקומות מסעירים במיוחד, ו"מר טרנר"… טוב, כנראה פספסתי משהו שכל שאר העולם רואה, אז אאשים את עצמי ואמשיך הלאה.

THE IMITATION GAME

משחק החיקוי

אלו שאר המועמדים לפרסי האיגודים של מעצבי התפאורה, התלבושות והשחקנים. כפי שאתם יכולים לראות, "מלון גרנד בודפשט", "בירדמן" ו"משחק החיקוי" הם הפופולריים ביותר.

המועמדים לאיגוד מעצבי התפאורה

סרט פנטזיה:
"אל תוך היער"
"בין כוכבים"
"כוכב הקופים: השחר" (משמח בהתחשב במה שכתבתי לפני כמה ימים)
"קפטן אמריקה: חייל החורף"
"שומרי הגלקסיה"

סרט תקופתי:
"התיאוריה של הכל"
"לא נשבר"
"מידות רעות"
"מלון גרנד בודפשט"
"משחק החיקוי"

סרט עכשווי (או, לחילופין, חמשת הסרטים שבחיים לא יקבלו מועמדות כזו באוסקר):
"בירדמן"
"חיית הלילה"
"נעלמת"
"פוקס-קצ'ר"
"צלף אמריקאי"

המועמדים לאיגוד מעצבי התלבושות

סרט פנטזיה:
"אל תוך היער"
"ההוביט: קרב חמשת הצבאות"
"מליפיסנט"
"משחקי הרעב: עורבני חקיין, חלק 1"
"שומרי הגלקסיה"

סרט תקופתי:
"התיאוריה של הכל"
"מידות רעות"
"מלון גרנד בודפשט"
"משחק החיקוי"
"סלמה" (האיגוד היחיד שהצביע בעדו עד כה)

סרט עכשווי:
"בין כוכבים" (רגע, מה? איך זה סרט עכשווי?)
"בירדמן"
"הולכת רחוק"
"התבגרות"
"נעלמת"

המועמדים לפרסי איגוד השחקנים (הרשימה הלבנה ביותר מאז המצאת המילה "אינטגרציה")

הצוות הטוב ביותר (וגם המועמדים הבטוחים לפרס הסרט באוסקר):
"בירדמן"
"התבגרות"
"התיאוריה של הכל"
"מלון גרנד בודפשט"
"משחק החיקוי"

השחקן הראשי:
ג'ייק ג'ילנהאל – "חיית הלילה"
סטיב קארל – "פוקס-קצ'ר"
מייקל קיטון – "בירדמן"
בנדיקט קמברבץ' – "משחק החיקוי"
אדי רדמיין – "התיאוריה של הכל"

השחקנית הראשית:
ג'ניפר אניסטון – "עוגה"
פליסיטי ג'ונס – "התיאוריה של הכל"
ריז ווית'רספון – "הולכת רחוק"
ג'וליאן מור – "עדיין אליס"
רוזמנוד פייק – "נעלמת"

שחקן המשנה:
רוברט דובאל – "השופט"
אית'ן הוק – "התבגרות"
אדוארד נורטון – "בירדמן"
ג'י.קי. סימונס – "וויפלאש"
מארק רופאלו – "פוקס-קצ'ר"

שחקנית משנה:
פטרישיה ארקט – "התבגרות"
נעמי ווטס – "וינסנט "הקדוש"" (אין לתאר)
קירה נייטלי – "משחק החיקוי"
אמה סטון – "בירדמן"
מריל סטריפ – "אל תוך היער"

המועמדויות לאוסקר יוכרזו בצהרי יום חמישי, ואנחנו כמובן נפרסם אותם במהירות בה יאפשרו לי אצבעותי. כמה ימים לפני כן, עופר ואני שוב נסתכן ונפרסם את ההימורים שלנו לכל המועמדים. תישארו בסביבה וכאלה.

whiplash.jpg

וויפלאש

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.