• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

הימורים לאוסקר 2010 – אור

21 בפברואר 2011 מאת אור סיגולי

כבר מעל שבוע שאני נזהר מלהעלות את רשימת ההימורים שלי. בין כל מה שקרה בחודש האחרון וניסיון להסתמך על סטטיסטיקות עבר, כבר איבדתי את הרציונל. אני עייף.
כבר שנים שלא פחדתי ככה מהאוסקר. טוב, אולי פחד הוא לא המונח הנכון. חשש אולי יהיה הולם יותר. אוסקר 2010/11 הפך מהמירוץ המשעמם בעולם למתסכל בעולם והכל תוך שבוע. ואני אגיד לכם את האמת, לראשונה מזה כמה שנים אין לי מושג מי הולך לזכות ברוב הקטגוריות. אני עוקב אחרי המירוץ לאוסקר בערך מאז 1994 ואני חייב להודות שזאת העונה המתישה ביותר שאני זוכר.
אבל החשש העיקרי שלי נובע מכך שהרבה הפתעות לא נעימות בדרכן אלינו. ברוב הקטגוריות בהן יש קרב של שני סרטים שרצים ראש בראש (במאי, שחקנית, שחקן משנה, עריכה ועוד) יש לי חיבה רבה לאחד מהם ובוז מבעבע לשני. אני בחרתי צדדים בצורה מאוד חריפה השנה וזה כל כך הולך להתפוצץ לי בפנים. נו, לפחות יהיה אקשן.

having said that – הנה לכם מה שלדעתי עלול לקרות בטקס הקרוב…

עדכון 24.2: שיניתי את ההימור לסרט הטוב ביותר. למה? יש הסבר. (איזה כיף שזה בלוג)

הסרט הטוב ביותר:
ההימור שלי: "הרשת החברתית"
אבל יש מצב ל: "נאום המלך"
היה צריך להיות פה: העשירייה דווקא סוגרת יפה את הקולנוע האמריקני. אולי חוץ מ"סקוט פילגרים"

וזה מה שכתבתי לפני העדכון:
מעטות הפעמים שבהם הסרט האהוב עלי בשנה הוא בכלל בליגת האוסקרים. מעטות עוד יותר הן הפעמים בהן הסרט האהוב עלי מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר. ואם הסרט האהוב עלי ביותר הוא גם אחד המועמדים המובילים – זה בכלל כמעט ולא קורה.
מאז 1990 האקדמיה ואני הסכמנו על הסרט הטוב ביותר של השנה ארבע פעמים: "שתיקת הכבשים", "בלתי נסלח", "גלדיאטור" ו"שר הטבעת: שיבת המלך". השנה יכלה להיות הפעם החמישית. אבל לא. ברצף אירועים מסחרר, "נאום המלך" – אחד הסרטים שהכי עיקמתי את פרצופי אליהם – נתן ספרינט. "נאום המלך" יזכה. אולי.
"הרשת החברתית" היה די גמור מאז פורסמו הגילדות, על אף שהזכייה באיגוד העורכים מכניסה קצת חיים לגופה ואנחנו, אוהדי "הרשת", נתפסים על הזכייה הזו כאיזשהו סיכוי לסיכוי.
אגב, אם מישהו משתעשע ברעיון ש"אומץ אמיתי" יזכה הוא שם את הכסף במקום הלא נכון, ל"אומץ" אין מועמדות על עריכה (מאז 1980 לא היה זוכה בפרס הסרט בלי מועמדות לעריכה).
מצד שני, אחרי העונה האחרונה לא יהיה דבר יותר מטופש מלהכריז על משהו בנחרצות.
העניין הוא כזה – מעולם, אבל מעולם – לא היה מצב שסרט זכה לכל כך הרבה תמיכה מהמבקרים (וגלובוס הזהב, בתקופה בה היה רלוונטי) כמו "הרשת החברתית" והפסיד את האוסקר. אפילו "התרסקות" זכה בפרסי המבקרים של שיקאגו. השאלה עכשיו היא האם החוקים באמת משתנים או בעצם רק מבלבלים לנו את התפיסה המרחבית?
התשובה: אף אחד לא יודע כלום.

וזה מה שאני כותב עכשיו:
סשה סטון שיכנעה אותי. לא יהיה פיצול בין הבמאי והסרט. זה יהיה או "נאום המלך" בשניהם או "הרשת החברתית" בשניהם. אולי. כנראה. אני אומר "הרשת". מה אכפת לי?

הבמאי הטוב ביותר:
ההימור שלי: דיויד פינצ'ר – "הרשת החברתית"
אבל יש מצב ל: טום הופר – "נאום המלך"
היה צריך להיות פה: כריסטופר נולן – "התחלה"

חברים, אין לי שמץ של מושג. עד לשלב הכרזת המועמדים לאוסקר ופרסי איגוד הבמאים לא נראה שיש מצב שפינצ'ר מפסיד. הוא מבכירי הבמאים האמריקניים בדור הזה, יש לו רזומה מרשים והוא שבר את מחסום האוסקר עם סרטו הקודם "בנג'אמין באטון", באופן אירוני החלש מבין כל סרטיו. אבל הופר לקח את איגוד הבמאים והמפיקים. הסרט של הופר גם מועמד לפאקינג 12 אוסקרים.
אבל אם יש משהו שלמדתי ממשחק המונדיאל האחרון בין הולנד וברזיל – במקרה של חוסר ודאות, לך על מי שאתה הכי אוהב. מקסימום אם אפול, אני אפול עם פינצ'ר. ואין לי בעיה עם זה.

השחקן הראשי:
ההימור שלי: קולין פירת' – "נאום המלך"
אבל יש מצב ל: אייזנברג – "הרשת החברתית"
היה צריך להיות פה: אליו ג'רמאנו – "החיים שלנו"

טוב, שיקרתי. אין שום מצב אחר מאשר פירת'. הוא כמעט זכה שנה שעברה, הוא עושה תפקיד מצויין, הסרט שלו לוקח את פרס הסרט ולאף אחד מהאחרים אין אפילו אחוז מהפופולריות שיש לו כרגע.

השחקנית הראשית:
ההימור שלי: נטלי פורטמן – "ברבור שחור"
אבל יש מצב ל: אנט בנינג – "הילדים בסדר"
הייתה צריכה להיות פה: קת'רין קינר – "בבקשה תן"

שני סרטים פופולריים ושתי מבצעות אהובות. אך בזמן שברור שפורטמן עשתה את התפקיד הטוב יותר, בנינג כבר אחרי 3 מועמדויות ונדמה שהגיע זמנה. אם האקדמיה תחליט שבנינג חיכתה מספיק זמן, היא תמצא הזדמנות נוספת בעתיד לתת לפורטמן את האוסקר. זה יהיה מבאס ברמה אחרת.
שווה להיזכר רגע באוסקר 2002 אז היה קרב בין ג'ק ניקולסון ("אודות שמידט") ודניאל דיי-לואיס ("כנופיות ניו יורק") שנגמר בזוכה שלישי – אדריאן ברודי ("הפסנתרן"). אם מקרה כזה יחזור על עצמו שוב, יש סיכוי שג'ניפר לורנס מסיימת את הערב עם אוסקר ביד על תפקידה בשעמומון "קר עד העצם".

שחקן המשנה:
ההימור שלי: כריסטיאן בייל – "פייטר"
אבל יש מצב ל: ג'פרי ראש – "נאום המלך"
היה צריך להיות פה: אנדרו גארפילד, ג'סטין טימברלייק וארמי האמר ("הרשת החברתית"). וכאילו שאני לא אזכיר גם פה את טום הארדי ("התחלה")

אוי ואבוי לנו אם בייל יפסיד. זה כל כך בגדר פשע שאני לא מעיז אפילו להמר על ראש שצימצם את המרחק באופן ניכר. אבל כן, זה יכול להיות ראש. לבייל יש היסטוריה בעייתית והוא לא מועמד על "נאום המלך". ראש מנצח בשתי החזיתות האלה. מי ייתן וההופעה הטובה ביותר תזכה. כלומר בייל.

שחקנית המשנה:
ההימור שלי: היילי סטיינפילד – "אומץ אמיתי"
אבל יש מצב ל: מליסה ליאו – "פייטר"
הייתה צריכה להיות פה: קלואי מורץ – "קיק-אס"

הנה הדברים שעובדים לטובת סטיינפילד: סרט אהוב + תפקיד ראשי + תגלית צעירה. זה עבד לגנ'יפר האדסון, זה עבד למירה סורבינו, זה עבד לג'ניפר קונלי (יותר קאם-בק מתגלית, אמנם), זה עבד לאנג'לינה ג'ולי והרשימה עוד ארוכה. לקרב העיקרי של סטיינפילד קוראים מליסה ליאו, אבל הגברת ליאו רוצה את האוסקר יותר מדי. תמיד פחות סקסי. אבל לי לא אכפת, אני בכלל בעד ג'קי וויבר.

תסריט מקורי:
ההימור שלי: "נאום המלך"
אבל יש מצב ל: "הילדים בסדר"
היה צריך להיות פה: "ארבעה אריות"

גם פה ההפרש בין השורה הראשונה לשנייה הוא קיצוני. "נאום המלך" סגור על הקטגוריה הזאת. "הילדים", "התחלה" ו"עוד שנה" גם הם בסבירות. אך נמוכה. ממש נמוכה.

תסריט מעובד:
ההימור שלי: "הרשת החברתית"
אבל יש מצב ל: "קר עד העצם"
היה צריך להיות פה: "סקוט פילגרים"

שנה שעברה ההפתעה הכי גדולה של האוסקר הייתה בקטגוריית התסריט המעובד. כולם ציפו ש"תלוי באוויר" – סרט עם מספר רב של מועמדויות, כתיבה מצויינת ואפילו פתח את העונה כהימור סביר לניצחון (כמו, נגיד, "הרשת החברתית") – יזכה, אך הוא הפסיד את האוסקר היחידי בו היה לו סיכוי ל"פרשס" – דרמת סאנדס שרוב כוחה בתחום המשחק (כמו, נגיד, "קר עד העצם"). זה היה כל כך קיצוני ומפתיע שלא הייתי בונה על זה שזה יקרה שנתיים ברציפות. אבל…

העיצוב האומנותי:
ההימור שלי: "אליס בארץ הפלאות"
אבל יש מצב ל: "נאום המלך"
היה צריך להיות פה: "שאטר איילנד"

אני הולך על הסטטיסטיקה – מתוך שלושת הפעמים שסרט של טים ברטון היה מועמד לפרס העיצוב האומנותי, הוא זכה בכולם. כולם. "באטמן", "סליפי הולו", "סוויני טוד". "אליס" יכול בקלות להיות הרביעי. "נאום המלך" יזכה אם באמת הוא ייקח את כל הקופה כפי שכמה מנבאים. ואולי המצביעים יקבלו קצת שכל ויצביעו ל"התחלה".

הצילום:
ההימור שלי: "אומץ אמיתי"
אבל יש מצב ל: "נאום המלך"
היה צריך להיות פה: "127 שעות"

רוג'ר דיקינס הוא גדול הצלמים החיים שלא זכה באוסקר עדיין. השיא היה בשנת 2008 כשהיה מועמד פעמיים על "ההתנקשות בג'סי ג'יימס" ו"ארץ קשוחה" אך הפסיד בכל זאת לרוברט אלסוויט ("זה יגמר בדם"). השנה עם הפופולריות של "אומץ אמיתי" ועבודתו הנהדרת שם, יש מצב טוב שהבצורת תגמר. כמו בכל שאר הקטגוריות, כדאי להזהר מ"נאום המלך".

עיצוב התלבושות:
ההימור שלי: "נאום המלך"
אבל יש  מצב ל:  "אליס בארץ הפלאות"
היה צריך להיות פה: "מחוץ לחוק" (נציג אלג'יריה לאוסקר)

בהיעדר דרמה ויקטוריאנית נלך על הדבר הכי קרוב – בית המלוכה הבריטי של שנות הארבעים.

עריכה:
ההימור שלי: "הרשת החברתית"
אבל יש מצב  ל: "נאום המלך"
היה צריך להיות פה: "התחלה"

הסרט הכי פופולרי זוכה כמעט תמיד בפרס העריכה, אלא אם כן קורה משהו עריכתי יוצא דופן סטייל "זהות אבודה" או "מטריקס" (שסביר להניח שאם בשנת היציאה שלהם היו 10 מועמדים הם היו מופיעים בקטגוריית הסרט). השנה "התחלה" משום מה לא מועמד ולכן ל"נאום המלך" יש סיכוי משוגע. למה "נאום" ולא "הרשת", אתם שואלים? כי המצביעים לא יודעים לזהות עריכה מושלמת גם אם היא תנגח להם בראש. כדי לשגע אותנו עוד יותר, איגוד העורכים העניק את הפרס ל"הרשת החברתית", שמשלש את סיכויי הזכייה שלו… אני כבר לא יודע מה עושים עם זה. אוקי. די. החלטתי. אני הולך עם "הרשת". זה ייגמר כמו שנת 2000: סרט יזכה בעריכה, תסריט ובמאי ("טראפיק"), והסרט יילך להימור הבטוח מכולם ("גלדיאטור").

עריכת סאונד:
ההימור שלי: "התחלה"
אבל יש מצב ל: "אומץ אמיתי"
היה צריך להיות פה: "פייטר"

בהיעדר מיוזיקל, סרט האקשן של השנה עלול לקחת את זה בקלות. עם זאת, היריות ודהירות הסוסים של "אומץ אמיתי" עלולים להביא לניצחון.

סאונד (מיקס):
ההימור שלי: "התחלה"
אבל  יש מצב ל: "הרשת החברתית"
היה צריך להיות פה: "ברבור שחור"

במקום לנמק, אקח רגע להתאבל על היעדרותו של "ברבור שחור" מהרשימה. מה עוד הם רוצים מעבודת סאונד?? מה קרה, הם צפו בסרט באיי-פון או משהו?

אפקטים ויזואלים:
ההימור שלי: "התחלה"
אבל יש מצב ל: "מכאן והלאה"
היה צריך להיות פה: "סקוט פילגרים". רשמית הסרט הכי מקופח של השנה.

איייייזו קטגוריה מגעילה. אם הייתה לי טיפת אומץ הייתי מהמר עד הסוף על "מכאן והלאה", סתם כי לפעמים האוסקר הספציפי הזה הולך לסרט שהכי לא מגיע לו.

סרט אנימציה באורך מלא:
ההימור שלי: "צעצוע של סיפור 3"
אבל יש מצב ל: "הדרקון הראשון שלי"
היה צריך להיות פה: "וואלס עם באשיר"! (לפעמים לוקח לי זמן להשתחרר מדברים)

זה יהיה קצת ביזארי אם "הדרקון" ייקח בהתחשב בעובדה ש"צעצוע" מועמד לסרט, אבל לכו תבינו אילו דברים תמוהים קורים שם. אבל עדיין, "צעצוע" די מוביל.

איפור:
ההימור שלי: "הסיפור על פי בארני"
אבל יש מצב ל: "איש הזאב"
היה צריך להיות פה: "פיראנה"

קטגוריית האיפור בדרך מסמנת את הסרט הכי טוב מבין השלושה ולא את האיפור הכי קיצוני. דוגמאות? יאללה: "בנג'אמין באטון" ניצח את "האביר האפל"; "החיים בורוד" ניצח את "נורביט" ו"שודדי הקאריביים 3"; "פרידה" ניצח את "מכונת הזמן"; "טופסי-טארווי" ניצח את "איש המאתיים" ו"חיים"; "אד ווד" ניצח את "פרנקנשטיין"; ו"הנהג של מיס דייזי" ניצח את "הברון מונכהאוזן".
מצד שני, להמר נגד זוכה שבעת האוסקרים ריק בייקר ("איש הזאב") זה מטופש. אבל כזה אני. מטופש.

מוזיקה:
ההימור שלי: "נאום המלך"
אבל יש מצב ל: "התחלה"
היה צריך להיות פה: "שאטר איילנד"

פעם האנס  זימר ו"התחלה" היו הימור בטוח. אבל אז טרנט רנזור התחיל לקבל קצת תשומת לב על "הרשת החברתית". בסוף "נאום המלך" יזכה.

סרט תיעוד באורך מלא:
ההימור שלי: "המעגל הפנימי"
אבל יש מצב ל: "רסטרפו"

קטגוריה קצת מבלבלת בדרך כלל. נלך על הפופולרי.

שיר מקורי:
ההימור שלי: "צעצוע של סיפור 3"
אבל יש מצב ל: "127 שעות"
היה צריך להיות פה: "אליס" מ"אליס בארץ הפלאות"

הקדשתי זמן והקשבתי לכל ארבעת השירים. השיר של רנדי ניומן מ"צעצוע של סיפור 3" הוא היחידי שאפשר לצלוח ממנו יותר מדקה. אפילו השיר של דידו מ"127" שעובד נהדר בסרט, מתגלה כשיעמום מחץ בהאזנה עצמאית.

סרט בשפה זרה:
ההימור שלי: דנמרק – "בעולם טוב יותר"
אבל יש מצב ל: קנדה – "האישה ששרה" ("שריפות")
היה צריך להיות פה: טורקיה – "דבש"

בקלות יכול להיות כל אחד מהם.

אז, כאמור, השנה אני הרבה פחות בטוח בעצמי, בטח שיחסית לשלוש השנים האחרונות. אני מכין את עצמי לכל דבר…
בהצלחה לכולם!

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.