• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

המועמדים לאוסקר 2010/11

25 בינואר 2011 מאת אור סיגולי

אוקי, אז זה מאחורינו… עכשיו רק נותר להתחיל לריב מי ייקח. בגדול, חוץ מנולאן, אין שום דבר מטלטל ברשימת המועמדים, מצד שני יש מקום פה ושם לשמוח או להתבאס.
"נאום המלך" עם פאקינג 12 מועמדויות, "אומץ אמיתי" עם עשר. ג'ף ברדיג'ס וקולין פרית' משחזרים את שנה שעברה והאקדמיה הוכיחה שהם גם יכולים להרחיב את קטגוריית הסרט הטוב ביותר גם למאתיים סרטים – כריסטופר נולאן עדיין יהיה בן חורג. ואל תתחילו לדבר אתי על אנדרו גארפילד לא ברשימה וזה שהיילי סטיינפילד שחקנית משנה.

אז הנה לכם כל המועמדויות בכל הקטגוריות, מחשבות, הרהורים ואיך הלך לי בענייני ההימורים מלפני יומיים. כנסו כנסו.

רק לפני אחלוק אתכם שמתוך הקטגוריות שחזיתי ביום ראשון הצלחתי 3 פעמים שלמות לקלוע בלי טעויות כלל (שחקנית, תסריט מקורי, סרט אנימציה. שיא האתגר), 14 פעמים עם פספוס אחד בלבד (!) ו4 פעמים עם שני פספוסים. רוצה לומר: לא יורד למחתרת. להפך.

והמועמדים הם:

הסרט הטוב ביותר:
"אומץ אמיתי"
"127 שעות"
"ברבור שחור"
"הילדים בסדר"
"הרשת החברתית"
"התחלה"
"נאום המלך"
"פייטר"
"צעצוע של סיפור 3"
"קר עד העצם"

הפתעות גדולות לא תמצאו פה. כל השחקנים המרכזיים של השנה הגיעו לשלב הסיום.
"נאום המלך" הוא המועמד עם הכי הרבה איזכורים בקטגוריות השונות כש"הילדים בסדר" ו"קר עד העצם" עם הכי פחות (3 מעבר לקטגוריה הזאת). באמת שאין לי שום דבר חכם או חדש להגיד על הרשימה. אה, חוץ מזה: אם מחשיבים גם את מיסטר פוטייטו-הד מ"צעצוע של סיפור" בלפחות ארבעה סרטים, אם אני זוכר נכון, יש איברים כרותים. מה דעתכם על זה, הא?

הצלחת הימורים: קלעתי ל9 מתוך ה10 בחושבי ש"גנב עירוני" יועמד במקום "127 שעות". אני שמח שטעיתי.
הבחירה שלי: אני עדיין מחזיק בדיעה ש"הרשת החברתית" הוא הסרט האמריקני הכי טוב של השנה. אחריו "ברבור שחור". "פייטר", "127 שעות" ו"התחלה" חולקים את המקום השלישי. "נאום המלך", "הילדים בסדר" ו"קר עד העצם" הם הפחות חביבים עלי. ואני מנומס.

אה, רגע. בעצם לא. כריסטופר נולאן

הבמאי הטוב ביותר:
דארן ארונופסקי – "ברבור שחור"
טום הופר – "נאום המלך"
האחים כהן – "אומץ אמיתי"
דיויד פינצ'ר – "הרשת החברתית"
דיויד או. ראסל – "פייטר"

ופה חטפנו כאפה. אני, כמו רבים וטובים, האמנתי שהמקום החמישי יהיה מאבק בין האחים כהן ודיויד או. ראסל. מסתבר שטעינו. לא ברור מה נולאן עשה לחברי האקדמיה שגרם להם להתעלם ממנו שוב אבל זה נראה קצת מוזר. תאכל'ס, מעבר להופר, רשימת המועמדים דווקא לא רעה.

הצלחת הימורים: אז, כאמור, 4 מתוך 5. ואני סולח לעצמי.
הבחירה שלי: כמובן שפינצ'ר. וכמובן שאחריו ארונופסקי.

נו אינגלס פור פאבור. בארדם.

השחקן הטוב ביותר:
ג'סי אייזנברג – "הרשת החברתית"
חאוויר בארדם – "ביוטיפול"
ג'ף ברידג'ס – "אומץ אמיתי"
קולין פירת' – "נאום המלך"
ג'יימס פראנקו – "127 שעות"

אחלה אחלה אחלה קטגוריה. כן, עצוב לי קצת על רוברט דובאל ועל ראיין גוסלינג, אבל כל הבחורים הנאים ברשימה (וג'סי אייזנברג) מביאים בתפקידים נפלאים. יש פה גם שילוב מעניין של צעירים וותיקים, אמריקאים וזרים.
על כמה מתערבים שכשקולין פירת' יזכה הוא יפנה אל ג'ף ברידג'ס ויגיד לו מעל הבמה: "תראה, ג'ף. כל אחד בתורו".

הצלחת הימורים: 4 מתוך 5. הנחתי שדובאל יבוא במקום בארדם.
הבחירה שלי: זה נכון שטכנית פירת' עושה את התפקיד הכי טוב, אבל אני באמת אהיה מרוצה מכל אחד אחר שיזכה.

השחקנית הטובה ביותר:
אנט בנינג – "הילדים בסדר"
מישל וויליאמס – "בלו ולאנטיין"
ג'ניפר לורנס – "קר עד העצם"
נטלי פורטמן – "ברבור שחור"
ניקול קידמן – "מחילת הארנבת"

בשנה עם כל כך הרבה תפקידים מוצלחים לנשים הקטגוריה הזאת קצת נראית על אוטומט. אני באמת חושב שבנינג היא החלשה שבקבוצה (מבחינת תפקיד, לא סיכויים לזכייה) וג'וליאן מור הייתה ראויה הרבה יותר. אבל שויין. מה אני מבין?
לורנס היא היחידה שזו לה המועמדות הראשונה.

הצלחת הימורים: 5 מתוך 5. הנחתי שאם סטיינפילד תהיה בקטגוריית המשנה בסופו של דבר אז וויליאמס תכנס במקומה.
הבחירה שלי: את תפקידה של וויליאמס טרם יצא לי לבדוק, אבל לא משנה כמה היא טובה (והדיבור עליה די חזק) אני ממש מפקפק בעובדה שהיא מרשימה מפורטמן שהשנה הזאת היא השנה שלה.

שחקן המשנה הטוב ביותר:
כריסטיאן בייל – "פייטר"
ג'ון הוקס – "קר עד העצם"
ג'פרי ראש – "נאום המלך"
מארק רופאלו – "הילדים בסדר"
ג'רמי רנר – "גנב עירוני"

גם פה יש יצוג חזק של המועמדים לסרט הטוב ביותר. כולם חוץ מרנר – שנה שנייה ברציפות – שמשמש כאזכור היחידי של "גנב עירוני" באוסקר.
"הרשת החברתית", עם שלושה תפקידי משנה חזקים, נשאר בחוץ. רופאלו ובייל סוף סוף, אחרי שנים של תפקידים מרשימים, מועמדים לאוסקר. כמו שאמר קולין פירת' לג'ף ברידג'ס: "כל אחד בתורו".

הצלחת הימורים: 4 מתוך 5.
הבחירה שלי: כואב. כואב לי על אנדרו גארפילד. אבל גם ככה כריסטיאן בייל עשה את התפקיד הכי טוב מכל שחקני המשנה של השנה. אז זה בסדר.

חכי חכי שמילה קוניס תסיים איתך. סטיינפילד.

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
איימי אדאמס – "פייטר"
ג'קי וויבר – "ממלכת החיות"
הלנה בונהאם קארטר – "נאום המלך"
מליסה ליאו – "פייטר"
היילי סטיינפילד – "אומץ אמיתי"

אני זוכר את הצפייה ב"ממלכת החיות" בפסטיבל חיפה ואותי מלמל לעצמי "היא חייבת לקחת אוסקר. היא חייבת לקחת אוסקר". אז את האוסקר וויבר כנראה לא תקח, אבל סחתיין על המועמדות.
קארטר חוזרת לאוסקר אחרי 13 שנה, אז הייתה מועמדת לראשונה על "כנפי היונה" (וגם הייתה אמורה לזכות. ארורה תהיי הלן האנט). דווקא ב"נאום המלך" היא לא עושה שום דבר מיוחד. אבל היי, זאת הלנה בונהאם קארטר. לעזאזל, האישה מצליחה להיות הדבר היחידי שטוב בקולנוע של טים ברטון כבר עשר שנים.
איימי אדאמס בדרך להיות מריל סטריפ הבאה. שלוש מועמדויות בחמש שנים. לא רע בכלל. היא אפילו עלולה לזכות יום אחד.
באופן מעניין, כל המועמדות מגלמות דמויות שסובבות סביב גבר (לא מובן מאליו אם נגיד לוקחים בחשבון מועמדות פוטנציאליות כמו דייל דיקי, דיאן וויסט ומילה קוניס). אדאמס וקארטר הן העזר כנגדו, כשליאו ו-וויבר, בתפקיד אמהות, הן יותר… כנגדו. יחד עם ברברה הרשי, מסתבר שבאופן כללי אימהות הן לא בדיוק הדבר הכי חיובי בקולנוע השנה.

הצלחת הימורים: אוקי, הפעם זה טריקי. מצד אחד נקבתי בכל חמשת הנשים האמורות. מצד שני, אני אמרתי שזה או סטיינפילד או וויבר, כשמילה קוניס היא הימור בטוח. נחשו מה קרה… אני אהיה ישר ואתן לעצמי 4 מתוך 5. כזה אני. ישר.
הבחירה שלי: סטיינפילד נהדרת אבל היא תפקיד ראשי אז אני כועס עליה. הבחירה שלי היא לגמרי וויבר. אחת הדמויות הכי חזקות של השנה.

התסריט המקורי הטוב ביותר:
"הילדים בסדר"
"התחלה"
"נאום המלך"
"עוד שנה"
"פייטר"

לפחות נולאן יכול להתנחם בקטגוריה הזו. משום מה, וזה תבניתי כמעט בכל טקס, מעט מאוד נשים מועמדות כתסריטאיות. לא ברור אם פשוט אחוז התסריטאיות נמוך או כל סיבה מונפצת אחרת, אבל על אף שנשים כבר זוכות באוסקר ומכניסות סרטים לעשירייה, בתחום הכתיבה כמעט (כמעט) לא רואים אותן.

הצלחת הימורים: 5 מתוך 5. הידד.
הבחירה שלי: אני אהיה כן אתכם – אני לא חושב שיש פה באמת תסריט שלם אחד. אם הייתי צריך להצביע למישהו הייתי נכנס לבעיה לא פשוטה. מה יש לנו פה בסופו של היום? יש פה דרמת אינדי עם דמויות בלתי נסבלות שמתעקשות לעשות כל דבר מעצבן בדרך לסוף מודבק, עלילת איגרוף אפקטיבית אך שבלונית, סרט אקשן מפוצץ בחורים עלילתיים, דרמה תקופתית נטולת מעוף ודרמה בריטית שמבוססת על משחק… אתם יודעים מה, פאק איט, אני הייתי מצביע ל"פייטר".

התסריט המעובד הטוב ביותר:
"127 שעות"
"אומץ אמיתי"
"הרשת החברתית"
"צעצוע של סיפור 3"
"קר עד העצם"

כל המועמדים כאן גם מועמדים לסרט הטוב ביותר, אבל גם מתוך הרשימה המכובדת הזאת של תשעה תסריטאים, רק אישה אחת מייצגת את המגדר.

הצלחת הימורים: 4 מתוך 5. כמו בסרט הטוב ביותר, חשבתי ש"גנב עירוני" יכנס במקום התסריט השונה והיוצא דופן של "127 שעות". אני חייב להודות שזו קטגוריה די מעניינת, אם כי החלטתי להיות שמוק גם פה ולכן ארקע ברגלי ואצעק: ל"קר עד העצם" יש תסריט ממש גרוע!
הבחירה שלי: נו, ברור ש"הרשת החברתית". אבל עבודת הכתיבה ועיצוב הדמויות של "אומץ אמיתי" גם הם נפלאים. האחים כהן האלה… הם יודעים איך לעשות את זה.

מצד ימין המועמדת, מצד שמאל המנחה. אליס בארץ הפלאות

העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
"אומץ אמיתי"
"אליס בארץ הפלאות"
"הארי פוטר ואוצרות המוות"
"התחלה"
"נאום המלך"

דוגרי, קצת הלכו אוטומטית פה. ל"שאטר איילנד" ו"ברבור שחור" יש דברים יותר מעניינים להציע. בעיניי. שלא נדבר על "אני אהבה" ו"סקוט פילגרים".

הצלחת הימורים: 3 מתוך 5. אני נתתי ב"שאטר איילנד" ו"secretariat" שנעלמו לטובת "אומץ אמיתי" ו"הארי פוטר".
הבחירה שלי: מצד אחד ב"אליס" יש כמה דברים מגניבים. מצד שני, "התחלה" הכי מעניין ומאתגר עיצובית, מצד שלישי רוב סדרת "הארי פוטר" נראית מדהים. מצד רביעי – על מה אני מדבר בכלל? "התחלה". לגמרי "התחלה".

הצילום הטוב ביותר:
"אומץ אמיתי"
"ברבור שחור"
"הרשת החברתית"
"התחלה"
"נאום המלך"

נוכחותו של "הרשת החברתית" ממש לא מובנת מאליה. דרמה עכשווית, אורבנית וריאליסטית היא לא משהו שרואים כל יום בקטגוריה הזו. אני חושב שהמועמד האחרון שענה למאפיינים האלה היה "המקור" וזה היה ב99. עבודת המצלמה והתאורה ב"הרשת החברתית" היא לא פחות ממרהיבה בעיקר על היותה מלאת תנופה בלי להיות צעקנית. לא יודע… אותי המועמדות הזו מפתיעה.

הצלחת הימורים: 4 מתוך 5. אני הנחתי שהנופים עוצרי הנשימה של "הדרך חזרה" יקחו את מיקומו של "הרשת החברתית".
הבחירה שלי: לבקש זכייה של "הרשת החברתית" פה הוא סוג של גרגרנות, אז אני אהיה מרוצה מאוד אם "ברבור שחור" ייקח. כשחושבים על זה, כל מי שהוא לא "נאום המלך" יהיה ראוי ביותר.

קצת קלאסה. מה יש? אני אהבה

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
"אומץ אמיתי"
"אליס בארץ הפלאות"
"אני אהבה"
"הסערה"
"נאום המלך"

כל מה שכתבי מקודם על "הרשת החברתית" תקף על המועמדות ל"אני אהבה". מה שיפה במועמדויות של "אני אהבה" ו"אומץ אמיתי" שהתלבושות לא שם בשביל לנקר עיניים, אלא לתת נופך לדמויות ולעולם שלהן יחד עם הישארות בתחומי הריאליזם. "אני אהבה" פה הוא ההפתעה המשמחת ביותר בעיני של האוסקר השנה. "נאום המלך" הכי מועמדות אוטומטית. אתם חייבים להסכים איתי.
כבר שלוש שנים שדרמות ויקטוריאניות חנוטות ועמוסות מלמלה זוכות. אז מה יהיה השנה?

הצלחת הימורים: 4 מתוך 5. לא ראיתי את "אני אהבה" מגיע. ממש לא.
הבחירה שלי: עיצוב התלבושות של "הסערה" נראה די מדליק. אבל כאמור, "אני אהבה" רק בשביל הרעננות.

העריכה הטובה ביותר:
"127 שעות"
"ברבור שחור"
"הרשת החברתית"
"נאום המלך"
"פייטר"

יש דיעה רווחת שפרס העריכה אינו הולך ל"עריכה הטובה ביותר" אלא "לסרט הכי ערוך". כמה שיותר קאטים אבל כמה שפחות פריימים. השנה זה יהיה אחרת.
אבל עדיין – כל פעם שאני מסתכל על הרשימה אני מחפש את "התחלה". כל פעם. וכל פעם המום מחדש. מישהו יכול להסביר לי את זה?

הצלחת הימורים: 4 מתוך 5 (מישהו מריח מוטיב?)
הבחירה שלי: "הרשת החברתית" רק בגלל הדיוק והעדינות. אך גם ל"127 שעות", "ברבור שחור" ו"פייטר" יש עבודת עריכה יוצאת מהכלל.

עריכת סאונד:
"אומץ אמיתי"
"בלתי ניתנת לעצירה"
"התחלה"
"טרון: המורשת"
"צעצוע של סיפור 3"

הכי החשודים המיידיים: סרט אנימציה, סרט אפקטים, סרט אקשן, סרט אפקטים ואיזשהי דרמה איכותית. פיהוק. איפה "ברבור שחור"? איפה "שאטר איילנד"? איפה "127 שעות"?

הצלחת הימורים: 4 מתוך 5. ואני רוצה טפיחה על השכם על זה שזיהיתי את "בלתי ניתנת לעצירה" כמועמד.
הבחירה שלי: "התחלה".

סאונד (מיקס):
"אומץ אמיתי"
"הרשת החברתית"
"התחלה"
"נאום המלך"
"סולט"

"אומץ אמיתי" לא מפסיק, הא? הסרט הזה מקבל המון אהבה מהאקדמיה.

הצלחת הימורים: 3 מתוך 5. הייתי בטוח ש"ברבור שחור" ו"פייטר" יהיו פה. אני עדיין קצת מופתע.
הבחירה שלי: נלך על "התחלה" שוב.  מה אכפת לכם?

אפקטים ויזואלים:
"איירון מן 2"
"אליס בארץ הפלאות"
"הארי פוטר ואוצרות המוות"
"התחלה"
"מכאן והלאה"

אם יש ילדים קטנים בקהל הם מתבקשים לאטום אוזניים לרגע. בסדר? הנה זה בא.
מה זה החרא הזה ?!?!!!
אז כבר פתחתם את הקטגוריה משלושה מועמדים לחמישה. ובשביל מה? בשביל חמש דקות של צונאמי מעאפן מ"מכאן והלאה"?? בשביל האורגיית CGI של "אליס"?? פאק איט, עיצוב הפנים המחודש של ארמי האמר ב"הרשת החברתית" היה כל כך הרבה יותר מרשים ומלא מחשבה מהגלים שמתרסקים על תאילנד סטייל "2012" בסרט של איסטווד, או הריקוד המביך של הכובען המטורף בסוף "אליס". מה הקטע שלכם? בשביל זה שלפתם החוצה את "טרון"? את "סקוט פילגרים"? אפשר למות.

הצלחת הימורים: 4 מתוך 5. שוב. "טרון" לא פה. יש מצב שלמישהו באקדמיה נמאס מתלת-מימד, הא?
הבחירה שלי: "התחלה". בקלות.

סרט אנימציה באורך מלא:
"הדרקון הראשון שלי"
"צעצוע של סיפור 3"
"the illusionist"

בואו פשוט נעבור הלאה.

הצלחת הימורים: 3 מתוך 3.
הבחירה שלי: תאכל'ס, כנראה "the illusionist". אבל אני צריך לראות את זה קודם.

המועמד לאוסקר איש הזאב... נשמע מוזר קצת, נכון?

איפור:
"איש הזאב"
"הדרך חזרה"
"הסיפור על פי בארני"

מאז היעדרותו של "כוכב הקופים" מקטגוריית האיפור ב2001 לא הפותעתי ככה מהיעדרות. דחפתם את "אליס" ל3 קטגוריות אבל בלי איפור? באיזה קטע?

הצלחת הימורים: 2 מתוך 3.
הבחירה שלי: "פיראנה". מכיוון שהחוק אומר שאני צריך לבחור אחד מהשלישיה זה יהיה "הדרך חזרה"

מוזיקה:
"127 שעות"
"הדרקון הראשון שלי"
"הרשת החברתית"
"התחלה"
"נאום המלך"

טוב, אני מתיש את עצמי אבל אני אעשה את זה בכל זאת – אחלה קטגוריה. חוץ מ… נו, אתם יודעים. כנראה שבכל זאת צריך גם ייצוג לפס-קול גנרי של דרמת איכות בריטית.

הצלחת הימורים: 4 מתוך 5.
הבחירה שלי: "התחלה". שוב.

השיר הטוב ביותר:
"127 שעות"
"פלונטר"
"צעצוע של סיפור 3"
"country strong"

מישהו מוכן לעשות לנו טובה ולבטל את הקטגוריה הזאת כבר?

הצלחת הימורים: 2 מתוך 4. אפילו פאקינג נוסטרדמוס לא יכול לחזות את הטירוף שהוא קטגוריית השיר המקורי הטוב ביותר.
הבחירה שלי: השיר המקסים מקסים של "127 שעות", "i will rise"

הסרט התיעודי הטוב ביותר:
"המעגל הפנימי"
"רסטרפו"
exit through the gift shop
gasland
waste land

הצלחת הימורים: 3 מתוך 5.
הבחירה שלי: ראיתי רק את הסרט של בנקסי (המועמד לאוסקר בנקסי. גדול) אבל אני אוהב אותו מספיק בשביל להאמין שהוא הטוב בחבורה.

סרט בשפה זרה:
אלג'יר – "מחוץ לחוק"
דנמרק – "בעולם טוב יותר"
יוון – "שיני כלב"
מקסיקו – "ביותיפול"
קנדה – "שריפות"

סחתיין על הקטע עם יוון. כשראיתי אותו לא חשבתי שיש לו סיכוי בחיים להגיע עד כאן. יוון שוברת בצורת מאז 1977. אמן תזכה.

הצלחת הימורים: 4 מתוך 5. אלג'יר הפתיעה אותי. קצת.
הבחירה שלי: טוב, יוון זה מדליק והכל, אבל אני נאמן לאינאריטו. "ביותיפול" איט איז.

עכשיו אני הולך לנוח קצת.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.