• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

רצים לפסלון: כל מה שרצית לדעת על האוסקר

4 בינואר 2011 מאת אור סיגולי

טור האוסקרים השבועי המתפרסם גם בעכבר העיר אונליין, יוצא במהדורת טריוויה חגיגית, עם כל השיאים החיוביים והשליליים. נסו לשלב בשיחות סלון אקראיות.

מחלף עם הרוח ועד צעצוע של סיפור: קטגורית הסרט הטוב ביותר
» 14 – זה מספר המועמדויות הגבוה ביותר שהצליח סרט להגיע אליו. שני סרטים עשו זאת: הראשון היה "הכל אודות חווה" ב-1950, והשני היה "טיטניק" 47 שנים לאחר מכן.

» היחיד שאולי מתקרב להישג הזה השנה הוא נאום המלך, שנמצא כשיר ובעל סיכויים טובים ל-14 הקטגוריות הבאות: סרט, במאי, שחקן, שחקנית משנה, שחקן משנה, תסריט, תלבושות, עיצוב, צילום, עריכה, סאונד, עריכת סאונד, מוזיקה, איפור. אחריו רק לאומץ אמיתי יש מצב לשבור את מחסום עשר המועמדויות.

» הרשת החברתית ופייטר הם סרטים עכשוויים, ולכן קטגוריות התלבושות והעיצוב, כמו גם פרסי האיפור והאפקטים, אינן בתחום השגתם. הפעם האחרונה שסרט שאינו פנטזיה או תקופתי לקח את אחד מפרסי העיצוב היה ב-1994, כשפרס התלבושות הגיע באופן משמח וכמעט חסר תקדים ל"הרפתקאותיה של פרסילה, מלכת המדבר".

» "בן חור" (1959), "טיטניק" (1997) ו"שר הטבעות: שיבת המלך" (2003) זכו כל אחד ב-11 אוסקרים. הצלחתו של "שיבת המלך" אפילו גדולה יותר משני הראשונים, מכיוון שהוא לא טרח להפסיד אפילו בקטגוריה אחת. גם את השיא הזה ספק אם נחזה נשבר השנה.

עוד הצלחה גדולה במונחי אוסקר רשומה לשלושה סרטים: "זה קרה לילה אחד" ב-1934, "קן הקוקייה" ב-1975 ו"שתיקת הכבשים" ב-1991. כולם הצליחו לנכס לעצמם את חמשת הפרסים החשובים של הערב: סרט, במאי, שחקן ראשי, שחקנית ראשית ותסריט. "שתיקת הכבשים" רשם לעצמו עוד שיא אוסקרי – הופעתו של אנתוני הופקינס בתפקיד המונומנטאלי כחניבעל לקטר, נמשכת רק 16 דקות טכניות בסרט. כתוצאה מכך, נרשמה בדברי הימים כתפקיד הקטן ביותר של זוכה אוסקר לתפקיד ראשי.

» השנה אין אף סרט שיש לו סיכויים גבוהים לתקוף בכל חמש החזיתות. למעשה, כרגע הסרטים היחידים במרוץ הם "בלו ואלנטיין" (מישל וויליאמס וראיין גוסלינג), "מחילת הארנבת" (ניקול קידמן ואהרון אקהרט) ו"אהבה וסמים אחרים" (אן האתאווי וג'ייק ג'ילנהול). עם זאת, הסיכויים של כל אחד מהם להיכנס לקטגוריית הסרט הטוב ביותר הוא קלוש עד בלתי קיים.

» זוכה האוסקר הארוך ביותר היה חלף עם הרוח שאורכו 239 דקות. השנה הסרט הארוך ביותר עם פוטנציאל למועמדות הוא התחלה, שאורכו רק 148 דקות.

» אם "אומץ אמיתי" (האחים כהן) יזכה השנה באוסקר הסרט הטוב ביותר הוא יהיה רק המערבון הרביעי אי פעם שמצליח להשיג את הכבוד. הקדימו אותו "סימארון", "רוקד עם זאבים" ו"בלתי נסלח". זאת למרות שהמערבון הוא אחד מהז'אנרים הכי מייצגים של הקולנוע האמריקני. צעצוע של סיפור 3 עשוי להיות סרט האנימציה השלישי בתולדות הפרס שמועמד לסרט הטוב ביותר.

» רק שני סרטים זכו בשלושה פרסי משחק: "רשת שידור" ו"חשמלית ושמה תשוקה". השנה, "נאום המלך" ו"פייטר", עם לפחות שלושה שחקנים שמשתבצים היטב בקטגוריות השונות, עשויים לשחזר את ההצלחה.

» 2003 הייתה השנה הראשונה והאחרונה שבה זכה סרט פנטזיה בפרס הסרט הטוב ביותר. השנה רק "התחלה" ו"צעצוע של סיפור 3" (ואולי אולי "הדרקון הראשון שלי") עשויים לייצג את תחום הפנטזיה בכבוד.

» 2002 הייתה השנה האחרונה בה זכה סרט שגיבוריו היו נשים. "שיקאגו" היה למעשה זוכה האוסקר היחיד בעשור האחרון, שעקב אחרי גיבורה ולא גיבור. האם הילדים בסדר, ברבור שחור או "קר עד העצם" ישברו את הבצורת? ההימורים לא לטובתם.

» מאז 2001 לא זכה בפרס הראשי סרט שמבוסס על סיפור אמיתי. הפלא ופלא, השנה כל שלושת הסרטים המובילים עד כה במרוץ – "הרשת החברתית", "נאום המלך" ו"פייטר" – כולם סיפורים אמיתיים.

הגיל של קלינט איסטווד, הסיכוי של סופיה קופולה: קטגורית הבימוי
» וויליאם וויילר הוא הבמאי עם מספר המועמדויות הגבוה ביותר 12 במספר. ג'ון פורד הוא הבמאי שזכה בהכי הרבה אוסקרים, ארבעה במספר. מתוך קובץ המועמדים הפוטנציאליים השנה לפרס הבמאי, אין אף אחד שאפילו מתקרב לשיאים האלה. מקסימום מרטין סקורסזה עלול לקבל את מועמדותו השביעית לפרס הבמאי על שאטר איילנד.

» קלינט איסטווד הוא הזוכה המבוגר ביותר בקטגוריה הזו. בשנת 2004 הוא זכה על "מיליון דולר בייבי" בגיל 74. שנתיים אחר כך כבר היה מועמד שוב על "מכתבים מאיוו ג'ימה". השנה, בזכות סרטו מכאן והלאה, איסטווד עשוי לקבל את מועמדותו החמישית בגיל 80 המכובד, ולהפוך גם למועמד המבוגר ביותר לפרס הבמאי, תואר ששמור לג'ון יוסטון שהיה מועמד על סרטו "הכבוד של פריצי" בגיל 79.

» הצעיר ביותר מבין הבמאים הזוכים הוא נורמן תאורוג על סרטו "סקיפי" בשנת1931, עת חגג את יום הולדתו ה-32. ג'ון סינגלטון הצליח לזקוף לטובתו שני הישגים באותה מועמדות: נוכחותו ברשימת הבמאים של אוסקר 1991, בזכות "החבר'ה משכונה", הפכה אותו גם למועמד הצעיר ביותר (סינגלטון היה בן 24 באותה שנה. צעיר בשנתיים מאורסון וולס עת היה מועמד על "האזרח קיין"), וגם לבמאי האפרו-אמריקני הראשון בקטגוריה. בכל 82 שנות האוסקר הצליח רק עוד במאי אפרו-אמריקני נוסף להיכנס לרשימה המכובדת. היה זה לי דניאלס שנה שעברה בזכות פרשס. השנה קלושים הסיכויים לראות נציגות אפרו-אמריקנית בקטגוריה, או מישהו שגילו נמוך מ-30.

» ליסה צ'ולדנקו ("הילדים בסדר") ודברה גארניק ("קר עד העצם") יכולות להמשיך את הקו הנשי של קטגוריית הבימוי, אחרי שבשנה שעברה נלקח אוסקר הבימוי לראשונה על ידי אישה. אז בזמן שכוח נשי הוא לא כבר דבר מטלטל בקטגוריה, שווה לציין כי בכל 82 השנים של הפרס עד כה, לא הייתה ולו אישה אחת מועמדת לפרס הצילום או הסאונד. בפרס התסריט המקורי בעשור האחרון זכו רק ארבע נשים (פרנסס וולש ופיליפה בוינס על "שיבת המלך", סופיה קופולה על "אבודים בטוקיו" ודיאבלו קודי על "ג'ונו").

» אם יקבל בן אפלק מועמדות בקטגורית הבימוי על "גנב עירוני", תהיה זו הפעם ה-16 שבמאי מועמד על סרט בכיכובו. וודי אלן ("אנני הול"), קלינט איסטווד ("מיליון דולר בייבי", "בלתי נסלח"), מל גיבסון ("לב אמיץ") וורן בייטי ("אדומים") הם היחידים שזכו בפרס הבמאי על סרט בכיכובם.

» אלחנדרו גונזאלס אינריטו עם סרטו "ביוטיפול", עשוי להיכנס לרשימה מכובדת של במאים בעשור האחרון, שהיו מועמדים על סרט שאינו דובר אנגלית. הקדימו אותו אנג לי ("נמר, דרקון", 2000) פדרו אלמודובר ("דבר אליה", 2002), מרננדו מיירלס ("עיר האלוהים", 2003), קלינט איסטווד ("מכתבים מאיוו-ג'ימה", 2006) וג'וליאן שנאבל ("הפרפר ופעמון הצלילה", 2007).

השיא של אדריאן ברודי, ההישג של ג'ק ניקולסון: קטגורית השחקן
» הנרי פונדה זכה בגיל 76 על תפקידו ב"האגם המוזהב" ומאז נשאר זוכה האוסקר המבוגר ביותר בקטגוריה הזו. השנה הוא עשוי לאבד את התואר אם האוסקר יוענק לרוברט דובאל על תפקידו ב"Get Low". דובאל, שסביר להניח שיהיה חלק מהחמישייה המכובדת, יתחלק במשבצת עם ריצ'ארד פארנסוורת' שבגיל 79 היה מועמד על "סיפור פשוט".

» בגיל 29 הפך אדריאן ברודי לזוכה הצעיר ביותר בפרס השחקן הראשי על תפקידו ב"הפסנתרן". ג'סי אייזנברג מ"הרשת החברתית" צעיר ממנו בשנתיים והוא בעל סיכויים לא רעים לתואר. בכל מקרה נדמה שיהיה קשה לשבור את תואר "המועמד הצעיר ביותר לפרס השחקן הראשי", שכרגע נמצא בידיו של ג'קי קופר שכיכב ב"סקיפי", והיה מועמד בגיל תשע בלבד. הוא גם השחקן היחיד בקטגוריה הזאת אי פעם עם מועמדות בגיל חד ספרתי. ג'סטין הנרי היה מועמד לשחקן המשנה על תפקידו ב"קרמר נגד קרמר" והוא בן שמונה בלבד. בתואר הזוכה בפרס שחקן המשנה הצעיר ביותר מתהדר טימותי האטון, על זכייתו בגיל 20 בזכות "אנשים פשוטים".

» זכייה של אייזנברג או פירת' תהיה הפעם השישית בעשור האחרון שפרס השחקן הראשי ילך לדמות אמיתית. מאז תחילת המילניום זכו אדריאן ברודי, ג'יימי פוקס, פיליפ סימור הופמן,פורסט וויטקר ושון פן על תפקידם בביוגרפיות.

» גם קולין פירת' וגם ג'ף ברידג'ס נמצאים ברשימת המועמדים הבטוחים לקטגורית השחקן השנה. אם אכן יקבלו מועמדות, תהיה זו הפעם השנייה שלהם ברציפות. אבל גם כך, יש להם דרך ארוכה לפני שישתוו לשיא של מרלון ברנדו, שהיה מועמד ארבע פעמים רצוף לפרס שחקן הראשי. זה קרה בין השנים 1951 ל-1954.

» ג'ף ברידג'ס מסוגל להצטרף לטום הנקס וספנסר טרייסי, ולקחת אוסקר שנתיים רצוף. בנוסף לזה, הדמות שהוא מגלם ב"אומץ אמיתי", רוסטר קוגבורן, כבר זיכתה את ג'ון ווין באוסקר לפני 41 שנה. זכייתו יכולה לשחזר את ההישג של מרלון ברנדו ורוברט דה נירו, שלקחו אוסקר על גילום אותה הדמות – דון ויטו קורליאונה מסדרת "הסנדק".

» חוויאר בארדם, אם יזכה, יהפוך לשחקן השני אי פעם שמקבל את פרס השחקן על גילום דמות שאינה דוברת אנגלית. הקדים אותו רוברטו בניני ב"החיים יפים" (בקטגוריית המשנה זכה רוברט דה נירו על תפקידו כדון קורליאונה הצעיר דובר האיטלקית). בצד הנשי של הקטגוריה, סופיה לורן ומריון קוטיארד הצליחו גם הן לזכות ללא מילה בשפה הבינלאומית. לעומתם, ג'ון מילס ("ביתו של ראיין"), ג'יין ויימן ("ג'וני בלינדה"), פאטי דיוק ("מחוללת הניסים"), הולי האנטר ("הפסנתר"), זכו באוסקר בלי להוציא אפילו הגה מהפה.

» את מספר המועמדויות הרב ביותר שומר לעצמו ג'ק ניקולסון עם 12 במספר. ניקולסון גם חולק עם וולטר ברנן את מספר הזכיות הגבוה ביותר לשחקן – שלושה פסלונים.

» מועמדות לארני האמר מ"הרשת החברתית", המגלם את צמד התאומים ווינקלבוס, תהיה השנייה במספר לשחקן המגלם יותר מדמות אחת בסרט, אחרי פיטר סלרס ב"ד"ר סטריינג'לאב".

בסוף תמיד נותנים מועמדות למריל סטריפ : קטגורית השחקנית
» לשמחת כל שחקניות הוליווד, מריל סטריפ החליטה לנוח מהמרוץ השנה. פנומנית האוסקרים הזו כבר שברה את השיא של עצמה מעל ארבע פעמים. המועמדות הבאה שלה, ואין ספק שיש עוד כמה כאלה בעתיד, תהיה הפעם ה-17 ששמה יוקרא מעל במת האוסקר. אחריה נמצאת קת'רין הפבורן עם 12. לעומת סטריפ, שזכתה רק בשני אוסקרים, לגברת הפבורן יש ארבעה.

» בשנת 1989 חגגה השחקנית ג'סיקה טנדי 80 אביבים, כמו גם זכייה באוסקר. ג'סיקה טנדי היא הזוכה והמועמדת המבוגרת ביותר. השנה, השחקניות המובילות במרוץ עדיין לא עברו את העשור השישי אפילו.

» אנט בנינג בגיל 52 ולסלי מאנוויל המבוגרת ממנה בשנתיים, הן שתי השחקניות "המבוגרות" ביותר במרוץ. מעניין מה אומרת על הוליווד העובדה שהשחקנית היחידה בעשור האחרון שהייתה מועמדת לאוסקר, וגילה מעל 70 בזמן המועמדות, היא ג'ודי דנץ'. יותר מכך, הלן מירן היה השחקנית היחידה מעל גיל 60 שזכתה באוסקר בשנות האלפיים. בתחום שחקנית המשנה, גלוריה סטיוארט מ"טיטניק" היא המבוגרת ביותר מכל המועמדות. 87 היה גילה אז. לא בא ברגל.

» טאטום אוניל היא הזוכה הצעירה ביותר בקטגוריה תחרותית באוסקר. בגיל 10 היא זכתה כשחקנית משנה על תפקידה (הראשי, יש לציין) ב"ירח נייר". ב-1993 זכתה אנה פאקווין באותה קטגוריה בהיותה בת 11. היילי סטיינפילד, המובילה את המרוץ לשחקנית המשנה השנה עם תפקידה (הראשי, יש לציין שוב) ב"אומץ אמיתי" תחגוג 14 אביבים השנה.

» אנט בנינג עלולה לעמוד מול הפסדה הרביעי. אבל אין לה מה להתבייש. אגדת המסך דברה קאר הייתה מועמדת שש פעמים לפרס, ולא זכתה אפילו פעם אחת. גריר גארסון ובטי דיוויס הצליחו לשריין מועמדות חמש שנים ברציפות, יותר מכל שחקנית אחרת.

» האלי בארי, אם תהיה מועמדת על תפקידה ב"פרנקי ואליס" (וסביר שזה לא יקרה), תמשיך להיות אחד המקרים הבודדים באמת בה ייצוג אפרו-אמריקני נמצא בקטגוריית השחקנית הראשית. בעשור האחרון רק בארי וגאבורי סידיבה היו מועמדות. באופן תמוה, זה פי שניים מכמות המועמדויות של שחקנית אפרו-אמריקנית בעשורים שלפני כן. אנג'לה באסט הייתה נציגת שנות ה-90 ("טינה, מה זה קשור לאהבה") וופי גולדברג בשנות ה-80 ("הצבע ארגמן"). 1972 הייתה השנה האחרונה בה ביו שתי אפרו-אמריקניות מועמדות לקטגוריית השחקנית הראשית מתוך החמש. היו אלה דיאנה רוס וססיל טייסן. הן הפסידו ללייזה מינלי.

גם לנו מגיע: קטגורית הסרט הזר
» גם לישראל יש שיא באוסקר: עם שמונה הזמנות לפרס הסרט הזר הטוב ביותר, ישראל חולקת עם פולין את תואר "הכי הרבה מועמדויות ללא זכייה". ותכל'ס, אנחנו לוקחים את פולין בנקודה אחת יותר, אם רק היו מחשיבים את "גן עדן עכשיו" כסרט ישראלי.

» איטליה לוקחת את שיא הזכיות בקטגוריה עם 13, סרט אחד יותר מצרפת. לארץ הגבינות והיין יש שיא של 36 מועמדויות. אילו שתי המדינות היחידות שלזכותן נזקפו מעל 10 מועמדויות.

תגובות

  1. דני הגיב:

    "התחלה" הוא מדע בדיוני, לא פנטזיה.

    1. אור סיגולי הגיב:

      אתה בוודאי צודק, אבל כתבתי "תחום הפנטזיה". לא ז'אנר.
      אתה יודע, כמו בסרטים שבהם אנשים מתהלכים בחלומות אחד של השני. זה מדומיין ולא ריאליסטי, ולכן בתחום הפנטזיה. לפחות לפי עולם הערכים של האוסקרים והחבר'ה האלה.

  2. ליאור הגיב:

    היה סרט זוכה אוסקר נוסף בעשור הקודם שהדמות הראשית בו הייתה אישה – מיליון דולר בייבי כמובן.
    אפשר לטעון, ובצדק מסוים,שהדמות "הראשית" היא הדמות של קלינט איסטווד, אבל לדעתי התפקיד של הילרי סוונק לא פחות משמעותי, ובנוסף, סוונק זכתה באוסקר (לשחקנית ראשית) ואיסטווד לא.

    1. גם איסטווד היה מועמד על תפקיד ראשי. וכאשר בוחנים את נושא הגיובר בסרט – הדמות של איסטווד היא זו העוברת שינוי פסיכולוגי במהלך הסרט וניצבת בפני דילמות, בעוד הדמות של סוואנק פחות או יותר יודעת מה היא רוצה לאורך כל הדרך. היא דמות ראשית והייתה מועמדת בקטגוריה הזו בצדק, אבל הדמות שאחריה עוקב הסרט, שמוערבת בכל הסיפורים, שהמתחילה את הסרט ומסיימת אותו היא הדמות של איסטווד. לכן לא ניתן להגדיר את הסרט ככזה שהגיבורה שלו היא אישה, בטל לא הגיבורה היחידה. למרות שעל פי תיאור יבש של העלילה זה עשוי להראות כך.

      1. ליאור הגיב:

        מסכים עם רוב מה שכתבת, אך זה לא מדויק לומר שהדמות של סוונק לא עוברת שינויים ודילמות – לדוגמה, השינוי ביחסה למשפחתה, והדילמה (שלא מוצגת בסרט אך בוודאי התקיימה) האם היא רוצה להמשיך לחיות לאחר הפציעה.

        1. כן, אבל אלו לא מוצגים בצורה רחבה בסרט ולמעשה מדובר באירועים שהקשורים זה בזה.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.