• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

"מקום שקט 2", סקירה

4 ביוני 2021 מאת אור סיגולי

אף אחד לא הופתע מהמהירות בה צצו הידיעות על סרט ההמשך ל"מקום שקט" ממש בסמוך ליציאתו, אז כבש את הקופות והיה לאחד המדוברים של 2018. לא רק מכירות הכרטיסים המרשימות הפכו את ההצלחה של סרט האימה להכל חוץ ממובנת מאליה, אלא גם העובדה שהוא מבוסס על תסריט מקורי (בשונה מעיבוד לספר או מותג קיים), ושהביקורות נעמדו מאחוריו כמעט לחלוטין, מה שהביא אותו אפילו לעונת הפרסים. באוסקר אמנם היה מועמד רק בקטגורית סאונד אחת, אבל אמילי בלאנט עוטרה בזכותו עם פרס שחקנית המשנה של איגוד השחקנים (בעיקר כי היא לא נאלצה להתמודד מול רג'ינה קינג שלקחה את האוסקר בקטגוריה הזו).
כמו בהרבה מהלכים שכאלו, היה ברור שהרצון של פארמאונט לעוד סרט לא מגיע מצורך להרחיב את הסיפור ולהעניק לו מורכבויות, אלא כדי להרוויח כסף. מיותר אולי, אבל גם לא חדש, לא מפתיע, והאמת גם לא סוף העולם. אם הצוות של הסרט המקורי בעניין, וזה אחלה צוות שבעולם, מה אכפת לנו שיקבלו כמה ג'ובות לעשות את מה שהם כבר הוכיחו שעשו טוב?
ואכן, ג'ון קרסינסקי, ששימש כבמאי, תסריטאי ושחקן הראשי בסרט הראשון, הוביל את המושכות לחלק השני, מקבץ את שאר השחקנים שעזרו לו להפוך את "מקום שקט" לסרט כל כך מהנה: מיליסנט סימונדס, נואה ג'ופ, וכמובן אמילי בלאנט, אשתו גם בחיים.

הדבר היחיד שהיה בכל זאת קצת מפתיע ברגע שהסרט כבר היה עניין מוגמר (תאריך היציאה שלו היה מתוכנן ל-2020, אבל הקורונה הגיעה שנייה לפניו), נמצא בשם שלו. בעברית הוא מכונה באופן טבעי "מקום שקט 2", אך אם מסתכלים על השם הלועזי, שמים לב לשינוי קטן אך משמעותי.
באנגלית הסרט איננו נקרא "A Quiet Place 2" אלא "A Quiet Place: Part II", והמילה הנוספת לא שם במקרה. אם להבין את הרמז בבחירת השם, הסרטים לא עומדים בזכות עצמם אלא שני חלקים של אותו השלם. שזה בעיני דבר טוב, כי הוא מעיד על כך שיש פה חשיבה רחבה יותר של הגדלת העולם והסיפור, ולא סתם עוד עלילה שפשוט רודפת את הקודם, או מקבילה אליו.
וזה דבר ראשון שצריך לומר – "מקום שקט 2" ממשיך מאותה נקודה של קודמו, עם אותן דמויות, ולא ממש עוצר להסברים. כלומר, זה לא שהעלילה מלאת דקויות מלכתחילה, אבל אם פספסתם את הראשון לא תבינו מהו הצלב שעומד כאנדרטה בקצה הגשר, לאן נעלם האבא, או למה הקלוז אפ המוגזם הזה על מסמר שניצב באמצע מדרגה.
לכן, אם אתם מתכננים לראות את "מקום שקט 2", טוב תעשו אם תראו את הסרט הראשון. למעשה, כדאי לראות אותו גם אם זה לא בתכנון שלכם.

"מקום שקט 2" – וזמן טוב להזכיר שלא יהיו שום ספויילרים בסקירה הזו – נפתח בדיוק בנקודת הסיום של הסרט הקודם. אנחנו נמצאים בתקופת הזמן הנוכחית של העולם שלנו, רק שבמקום קורונה, החיים על פני כדור הארץ מאוימים על ידי להקת מפלצות חייזריות שפועלות על בסיס שמיעה, ולכן הדרך היחידה לשרוד היא להתנהל בשקט מוחלט. זה לא דבר פשוט, מסתבר, בטח כשיש לך תינוק ביד. לאחר מה שקרה בתום "מקום שקט", השורדים מבינים שהם חייבים לעזוב את המקום בו הם גרים ולצאת לחפש שורדים נוספים, ואולי מקום שבו אפשר לנהל חיים נורמליים בקהילה.
כלומר, אם הסרט הראשון היה בתת הז'אנר האימתי של "סרטי מצור", כלומר קבוצת אנשים שמגינה על ביתם מאיום חיצוני, הפעם יש ניסיון לפתוח את הקנבס לטובת סרטי מסע והישרדות. ובדיוק פה מתחילות הבעיות.

תמונה באדיבות יח"צ פורום פילם

הדברים שעבדו כל כך טוב לזכות הסרט מ-2018 היו העשייה הקולנועית המשובחת שלו, רגעים שהטיסו את האדרנלין בגוף, ההמצאות וההברקות של המשפחה לחיות חיים ללא סאונד, החייזרים המפחידים, והדמויות בגיבוי השחקנים הנפלאים. "מקום שקט" הראשון היה מצומצם, מנומק, ובעיקר מרגש מאוד כי אהבנו את זוג ההורים ושני הילדים שלהם, דאגנו להם, והערכנו אותם על היכולות המרשימות שלהם לחיות במציאות חדשה. עם זאת, צריך להזכיר שזה לא היה סרט מבריק במיוחד. לא נראה שיש לו משהו יוצא דופן מאוד להגיד, והוא בעיקר היה רצף אתגרים ברף סיכון עולה לדמויותיו, כמעט לרמה של סאדיזם תסריטאי.

כפועל יוצא סרט ההמשך עמד בעצמו בפני כמה אתגרים. הראשון שבהם הוא העובדה שהחייזרים האלה, מסתבר, לא נורא מעניינים. מדובר בטורף שפועל על אינסטינקטים, חיה קטלנית ולא יותר מזה. הם לא הכי מתוחכמים שיש, אין להם סיפור רקע בכלל, ואחרי שראינו אותם בקלוז אפים די קיצוניים בסרט הראשון וגילינו כל מה שצריך לדעת עליהם, אין פה אלמנט הפתעה או משהו חדש לחשוף עליהם. אני מתכוון, בהחלט יכול היה להיות, אבל "מקום שקט 2" לא מתעסק בזה בכלל. אנחנו לא מגלים שיש להם איזושהי אג'נדה מעבר לקרוע אותנו לגזרים, אין להם תוכנית לטווח הארוך, ואפילו לא נראה שהם פועלים כלהקה. זה מוזר, כי מצד אחד הם בכל זאת מוצלחים – הרי לא כל מין קטלני יכול לקפץ בין כוכבים ולחסל מיליונים – אך מאידך, לפחות על פי שני הסרטים, הם בסך הכל להקת זאבים רצחנית במיוחד. אפילו נראה קצת מוזר שהאנושות כשלה מלהביס אותם בשלב הזה.
וזה לא שאי אפשר היה לטפל בזה. סרט ההמשך יכל לרמוז לנו שיש משהו שאנחנו עוד לא יודעים עליהם, אולי מנהיג, אולי הם בעצם נשלחו לכאן על ידי זן אחר מתוחכם יותר כדי לחסל אותנו לפני השתלטות נוספת. אולי הם בכלל לא מהחלל החיצון. אבל לא. זה בדיוק אותו דבר כמו מקודם. אולי בסרט הבא נגלה.

האתגר השני הוא מה לעשות עם הדמויות. ב-2018 הם עמדו מול כמה דברים די רציניים ושרדו אותם בשן ועין, ועכשיו כדי להצדיק את הסרט החדש צריך להעמיק ולפתח אותן. כמו עם החייזרים, אנחנו צריכים לדעת על הגיבורים משהו חדש כדי שזה לא יהיה אותו דבר מאותו דבר. וכמו עם החייזרים גם פה מתגלה אכזבה. לא רק שהפעם יש פחות מעיצוב ופיתוח הדמויות, אלא גם שהשחקנים עצמם – שכאמור זכו בפרסים בזכות הופעותיהם הקודמות – לא מקבלים שום דבר לעבוד אתו. הם באותו מצב של פחד ותשישות מהדקה הראשונה ועד האחרונה.

כך יוצא ש"מקום שקט 2", במקום להיות שדרוג ופיתוח של המותג, רק מבליט את החולשות של הראשון. התסריט מבולגן, הנראטיב שלו מאוד לא ברור, לוקח לדמויות שעה (מתוך שעה וחצי כוללת) עד שהן מחליטות לפעול במקום פשוט להיזרק ממקום למקום, הוא משתמש באופן די נצלני בתינוק שנמצא בסכנה, ולא פחות מתסכל – עושה לעצמו ויתורים. אם בעבר התסריט התעקש להקשות עליהם לחיות ללא סאונד, ודרש מעצמו פיתרונות יצירתיים, הפעם פשוט אפשר לזרוק אותם פנימה לתוך בונקר חסין סאונד כדי להעביר לנו אינפורמציה מילולית.
בשיחת צ'אט של סריטה אורון אמר שהסרט הזה הוא "חלק שני קלאסי", כלומר חוליה שמשמשת כלא יותר ממעבר בין פתיחה מרשימה לסיום עצום (יש לקוות), בלי טלטלות גדולות מדי. זה מדויק בעיני. הוא מתחיל בנקודה מסוימת כי זה מה שנקבע לו בסרט הקודם, ומסתיים בנקודה אקראית על הטיימליין בלי שמשהו באמת נפתר.
הדבר היחיד שהעניק לנו "מקום שקט 2" בהקשר של העולם שלו הוא עוד לוקיישנים באפלצ'ים והופעת אורח מיותרת להדהים של סקוט מקנירי. זה לא מספיק כדי להפוך אותו לכזה שעומד בפני עצמו, או עומד בכלל. האמת היא שאינדיקציה מעוררת חשש לכך מתרחשת ממש עם תחילתו, בפרולוג שלוקח אותנו לנקודת זמן מוקדמת יותר מהסרט הראשון, ובעצם לא נותנת לנו שום אינפורמציה חדשה. למעשה, היא בעיקר מכבידה באופן מלאכותי ונעשתה כבר הרבה יותר טוב ב"מלחמת העולמות". זה היה לפני 16 שנה. אם הייתה הפתיחה הזו נשמטת מהסרט שום דבר לא היה משתנה, מה שגם נכון לכל מהלך עלילה אחר פה.
כל זה כדי לומר שהסרט הזה פשוט לא מעניין מספיק.

אם "מקום שקט 2" היה הסרט הראשון, הוא כנראה היה מתקבל בהתלהבות זהה לקודמו. הוא עשוי טוב ויש לו גימיק סבבה. הבעיה היא שהוא לא הראשון, הוא הנוסף, ואת הכל כבר ראינו, הכל אנחנו יודעים, והכל כבר נעשה פשוט יותר טוב בפעם הקודמת.