• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטי יום הזיכרון לשואה ולגבורה 2021

7 באפריל 2021 מאת אורון שמיר

הערב ומחר נתייחד עם זכר קורבנות שואת העם היהודי ונחבק (בהתאם להנחיות וכו׳) את ניצולי התופת שעדיין חיים בינינו. יום הזיכרון לשואה ולגבורה תמיד משנה איתו את מצב הרוח הלאומי, מזכיר שיש עוד דברים להרהר בהם מלבד המצב המדיני או התברואתי, וגם מביא איתו שינויים במשודר ובמוקרן. בניגוד לשנה שעברה, אפשר לבחור הפעם בין התאספות בסינמטקים או צפייה ביתית, או שילוב, ולכן גם הטקסט שלי שמוביל אל תוך היום הזה בבלוג ישתנה.

מדור סרטים חדשים רגיל לגמרי, לפחות לעונה, יעלה בערב יום חמישי. עד אז אנחנו ביממה של הדממה, כי יש דברים יותר חשובים מלשוחח על קולנוע לשעות הקרובות. בכל זאת חשבתי להשאיר אתכם ואתכן עם ליקוט של כמה שיותר ממה שאפשר לראות ביום הזה. כיוון שאנחנו בכל זאת בלוג קולנוע, אני לא כולל דברים כמו משדר ההתרמה, המבורך לכשעצמו, בערוץ 13 למשל. רק סרטים, תחילה בסינמטקים שיציעו תוכנית מיוחדת להערב או למחר, והמשך בגופי השידור וספקי התוכן שהתכוננו למועד.

באולמות

הלן מירן ב״אנה פרנק – סיפורים מקבילים״

סינמטק תל אביב – במוסד התרבות התל-אביבי מקרינים למעשה עוד מתחילת השבוע סרטים העוסקים במלחמת העולם השנייה בכלל והשואה בפרט. הערב לא יוקרנו שם סרטים כלל, אבל מחר ישובו ההקרנות עם ״מורנוב״ התיעודי של חן שלח על השכונה שהפכה לגטו ורשה, ״נאצי רע. נאצי טוב״ של חנוך זאבי על הדמויות האמיתיות מאחורי ״הפסנתרן״, וסרט ישראלי נוסף אך שונה בנוף. זהו ״פלנטה אחרת״, שיוקרן בחינם ולזכרו של הבמאי עידן זעירא, שהלך לעולמו השנה. הסרט מציין השנה עשור לבכורתו ואת דעתו של עופר אודותיו אפשר לקרוא בלינק. רק אוסיף שהוא לא דומה לאף סרט אחר שראיתי על נושא השואה, ושהוא לא רק מקדים את ״מישה והזאבים״ שהרגיז אותי בפסטיבל סאנדנס האחרון, הוא גם מצליח היכן שהסרט המהולל אך בלתי מוסרי ההוא נכשל. במקביל, באתר הסינמטק יהיו זמינים סרטים רבים נוספים. ביניהם ״השלב האחרון״ (The Last Stage) שכבר נחשף בשנים האחרונות כתיעוד הראשון מסוגו של ניצולת אושוויץ ואנדה יקובובסקה, שברוב תושייתה אספה חומרים בזמן אמת והציגה את זוועות המחנה לעיני העולם כבר ב-1948.

סינמטק הרצליה – הערב יתקיים בסינמטק ההרצילאני אירוע מיוחד תחת הכותרת ״שואה בדממה: ערב לזכר כבדי השמיעה בשואה״. יתקיים רב-שיח בהנחיית גלית רויכמן ובהשתתפות דלית אבנון, שרה לנסמן, ישי אדר וד”ר שמוליק דובדבני, על היעדר הייצוג של שורדים כבדי שמיעה בקולנוע ומאידך על השימוש של סרטים בשקט להעצמת מימדי אסונות. בערב גם יובאו סיפורים וחוויות של האוכלוסיה המודרת מיהדות אלג׳יר ואירופה והוא יונגש לחירשים וכבדי שמיעה שמוזמנים ומוזמנות להצטרף. הכניסה חופשית.

סינמטק ירושלים – הערב יוקרן הסרט ״#מחנה_משותף״ של שגיא בורנשטיין ואודי ניר, המורכב מסרטונים שהעלו לרשת בני ובנות נוער במסע לפולין. הכניסה חופשית וההקרנה בשיתוף ״עמך״, המרכז הישראלי לתמיכה נפשית וחברתית בניצולי שואה והדור השני. לאחר ההקרנה יתקיים דיון.

סינמטק חולון – מחר יוקרן ״אלה שנשארו״ (Those Who Remained) של ברנאבש טוט, עליו כבר כתבנו במסגרת פסטיבל הקולנוע היהודי של 2019 והן כשהיה נציג הונגריה לאוסקרים של אותה שנה. הסרט עוקב אחר שני ניצולי שואה בגילים שונים, המתמודדים עם הפיכתה של הונגריה לסובייטית.

סינמטק חיפה – מחר יוקרן ״אנה פרנק – סיפורים מקבילים״ (AnneFrank – Parallel Stories) של סבינה פדלי ואנה מיגוטו, שכבר צץ בסינמטקים בשבועות האחרונים. בקצרה, היוצרות מדמיינות את חייה של אנה פרנק לו הייתה שורדת את השואה, בעזרתה של השחקנית הלן מירן השבה אל יומניה.

סינמטק שדרות וגם סינמטק ראש פינה – בדיוק כמו בחיפה.

בבית

״ברנשטיין: הפרטיזן האחרון״, בכורה לסרטו של רומן שומונוב

כאן 11 – הערב תשודר בבכורה הדוקו-דרמה ״ברנשטיין: הפרטיזן האחרון״, בבימויו של רומן שומונוב (״החולמים מבבילון״, ״כאן ועכשיו״). ליאוניד ברנשטיין מן הכותרת מעניק עדות אחרונה בגיל 97 מביתו בקריית אתא, וסיפוריו המדהימים קמים לחיים בסצנות מבויימות. מדובר באחד המפקדים של גדוד הפרטיזנים וספציפית באדם שהוביל את הכוח שגילה היכן המתקן הסודי שפיתח את טילי V2 הקטלניים. נראה לי שמייקל שייבון ממש יהנה מהסרט הסרט, בהתחשב בכך שזו בערך עלילת ספרו החדש ״אור ירח״, שהמציא מחדש את סיפור חייו של סבו ושב אל האירוע ההיסטורי הזה.

yes – בערוצי הלווין יאחדו שידורים לרצועת סרטים מוכרים על השואה, לצד אופציות ב-VOD. זה כולל ״אלו שנשארו״ שהוזכר לעיל וגם שמות מוכרים כמו ״רשימת שינדלר״ של ספילברג או ״חיים נסתרים״ של מאליק. נדמה לי שהסרט הכי חדש מבין ההיצע הוא ״התנגדות״ (Resistance) של ג׳ונתן יקובוביץ׳, ובו ג׳סי אייזנברג מגלם את הפנטומימאי מרסל מרסו בתקופה בה היה לוחם מחתרת בצרפת הכבושה. כתבתי עליו בימי פסטיבל הקולנוע היהודי 2020 והתמונה בראש הפוסט היא מתוך סרט זה.

HOT – בערוצי הכבלים וב-VOD שלהם יוקרנו סרטים כמו ״מורנוב״ שהוזכר כבר, לצד תיעודיים נוספים שחלקם מגיעים לראשונה אל המסך הביתי. אחד מהם הוא הפרויקט ״הסטורי של אווה״, שכזכור מדמיין בעיניים עכשוויות ילדה יהודיה שמתעדת בטלפון הנייד שלה את ההתדרדרות באירופה ואת זוועות המלחמה והשואה. לפני שנתיים הפך הפרויקט הזה למדובר ואז גם כתבה עליו לירון.

סלקום tv – בשלוחת הטלוויזיונית של חברת הסלולר מוקם ״ערוץ יד ושם״ בו ישודרו עדויות של שורדים ושורדות, לצד היצע סרטים שמורכב מקלאסיקות כמו אלה ב-יס וקולנוע ישראלי. מבין התיעודיים, החדש ביותר שמצאתי הוא ״התזמורת האדומה״ (The Red Orchestra), שיתוף פעולה של גרמניה, בלגיה וישראל בבימויו של קרל-לודוויג רטינגר. הסרט שב אל סיפורה של התזמורת שפעלה בימי הנאציזם וחבריה היהודיים אספו מודיעין והעבירו אותו אל ברית המועצות, עד שהדבר נודע להנהגה הגרמנית שרדפה אותם.

פרטנר TV – גם אצל חברת הסלולר-טלוויזיה האחרת אפשר יהיה לראות שינויים בקטלוג הערב, בזכות ״הפסנתרן״ של פולנסקי ו״אשתו של שומר גן החיות״, הזמינים גם במקומות אחרים. היכן שלא תבחרו להעביר את היום הזה, בכל גוף שידור מציעים לפחות אופציית צפייה אחת שתהפוך אותו ליום שונה מן הרגיל, וזו הרי המטרה של ימי זיכרון שנתיים.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.