• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

במקום סרטים חדשים: מהדורת צפייה ביתית 38

16 בדצמבר 2020 מאת אורון שמיר

תשעה חודשים בלי בתי קולנוע. או סתם תאריך יעד, אופק תעסוקתי לעשרות אלפי אנשים שעד לא מזמן תלו את פרנסתם בתחום, תקווה, משהו. תשעה חודשים הם משך זמן המקושר בתודעה האנושית להריון, אבל עדיין לא ברור מה יוולד לנו או אפילו מתי. תשעה חודשים שבהם ראינו ושמענו הבטחות, מתווים, מחאות, זעקות, יצירתיות והתעקשות להציג אמנות דווקא עכשיו ותחת הגבלות – אבל לא סרטי קולנוע, לא באולמות המיועדים להם. היום יוכרזו הזוכים בפסטיבל הקולנוע של ירושלים, שכן הוקרנו לקפסולת ברי מזל באולמות הסינמטק. עיתונאים ועיתונאיות בישראל כבר ראו סרט מאוד מדובר מהעת האחרונה בהקרנה כדת וכדין ותוך שמירה על הכללים, אבל איך יכתבו עליו כשהקהל לא יזכה לאותו תענוג. כנראה שלאות הזדהות גם בברוקלין אין בתי קולנוע פעילים, אבל במדינת ניו יורק דווקא כן, כך שגם אני באותו מצב כמו רוב מי שקורא את זה יש להניח. אבל במקרה של ישראל באמת שאין כבר שום תירוצים או סיבות. לא כשמתקיימות פעילויות דומות בחללים סגורים הנמשכים אותו פרק זמן כמו הקרנת סרט באולם. עד שלמישהו ממקבלי ההחלטות יהיה אכפת פתאום, הנה מה שסידרו לנו לראות ולחוות מביתנו הבטוח כאלה שכן חשובה להם ולהן גם תרבות.

תזכורת שפסטיבל אוטופיה מתחיל ממש מחר, למרות שעדיין לא הצלחתי למצוא את התוכניה אונליין כדי לקשר אליה. תאלצו להאמין לי שהיא סבבה ולמעלה מכך, כפי שהתחלתי לפרט בשבוע שעבר. וגם לקוות יחדיו שעד תאריך הפתיחה ניתן יהיה לרכוש כרטיסים או לקושש עוד מידע באתר הפסטיבל שמאכלס כרגע את המגזין של אוטופיה. בינתיים אפשר להתעדכן בעמוד הפייסבוק של הפסטיבל המייצר אירועים וירטואליים לרוב.

אירוע אונליין מגניב ביותר יתקיים בסינמטק תל-אביב לאורך השבוע – חגיגות 35 שנים לסרט ״הנינג'ה האמריקאי״ (American Ninja). הסרט, בכיכובו של מייקל דודיקוף כחייל אמריקאי בפיליפינים המגלה כישורי נינג׳יטסו מרהיבים, יהיה זמין לצפייה חינמית למשך שבוע, החל ממחר (17.12). כדי לצפות בו לפני יום שלישי ה-20.12 כי בשעה 20:00 תתקיים שיחת זום, פתוחה לקהל אף היא, עם הבמאי סם פירסטנברג. פרטים ולינקים באתר הסינמטק התל-אביבי שם כרגיל מעמיסים על ה-VOD שלהם מכל טוב וקשה לעמוד בקצב.

עוד במהלך סוף השבוע וקצת אחרי, תוכלו לראות בסינמנט הרצליה את ״האזרח קיין״, סרט המופת של אורסון וולס, לכבוד הגעתו של ״מאנק״ לנטפליקס החודש. כידוע, סרטו של דייויד פינצ׳ר מלווה את דמותו של התסריטאי הרמן ג׳יי מנקייביץ׳ (בגילומו של גארי אולדמן) בנבכי הוליווד הקלאסית ובבואו לכתוב את התסריט ליצירת הפאר המיוחסת לרוב בלעדית לגאונות של וולס. למען האמת, אני מתפלא ש״קיין״ לא מוקרן בכל הסינמטקים וממלא פודקאסטים על ימין ועל שמאל, אחרי דיון ער שנמשך כבר חודש בסביבתי הקרובה בארה״ב ובכלל.

ובפינת הקידום העצמי – ביום חמישי בשעה 19:00 תוכלו לשמוע את לירון סיני, אותה אחת שכותבת כאן, משוחחת על נבלי קומיקס עם רותם יפעת מהפוד ״נבלים זה אנחנו״ וגבי טרטקובסקי מבית אריאלה. שימו לב שזה על נבלי קומיקס ולא עם נבלי קומיקס, הבדל חשוב. כדי להירשם אל מפגש הזום ביוזמת ספריית בית אריאלה, יש למלא את הטופס הקצר הבא, שם גם יש עוד פרטים על האירוע, ולצפות לקישור שיישלח במייל.

לפני הסרטים שמגיעים אל שירותי התוכן השונים, החל מאתמול ניתן לרכוש דיגיטלית את ״טנט״ (Tenet) של כריסטופר נולאן לצפייה ביתית, נדמה לי שגם בישראל. אה, כבר ראיתם וראיתן בדרכים לא דרכים? קשה לי להגיד שאולפני וורנר לא הביאו את זה על עצמם, בכל מקרה נמתין לראות האם יתאפשר גם לצפות בו באופן רגיל יותר בישראל לפני שמישהו מאיתנו בסריטה ירגיש צורך להתבטא.

סרטים חדשים ב-VOD

פרוקסימה

אוליבר סאקס: חייו שלו (Oliver Sacks: His Own Life) – נתחיל עם סרט שלמעשה זמין כבר מאתמול, ב-yes דוקו, אחרי בכורה בדוקאביב. הבמאי ריק ברנס, אחיו של קן ברנס ושותפו לעשייה ולפרסים רבים, מביא את סיפורו של הנוירולוג והסופר ד״ר אוליבר סאקס. מפריצות דרך מדעיות בתחום חקר המוח האנושי, ועד חייו האישיים שכללו מאבקים בהתמכרויות, הומופוביה, והממסד המדעי. בסרט העלילתי אודותיו, ״התעוררות״, גילם אותו רובין וויליאמס. חפשו את השחקן הזה בהמשך הפוסט.

אהובה עוזרי: צלצולי פעמונים – נישאר עם יס דוקו, אבל נחליף לתאריך של מחר (17.12) ואל בכורה בפסטיבל ירושלים שעדיין מתנהל. ״צלצולי פעמונים״ הוא אלבומה השני של המוזיקאית אהובה עוזרי, אותו הקליטה בתחילת שנות ה-90 ולאחר שני עשורים של הפסקה. הבמאי עופר פנחסוב חושף בסרטו לראשונה תמונות המלוות את עוזרי בהקלטות, את הסיבות להיעדרותה מהבמה המרכזית, יחד אם התהייה האם כולנו פספסנו כאן כוכבת ענקית, ובהמשך את מאבקה בסרטן שלבסוף הכניע אותה.

פרוקסימה (Proxima) – עוד סרט מפסטיבל ירושלים אבל כזה שכבר הספקנו לכתוב עליו. סרטה של אליס וינוקור (״אוגוסטין״) נסוב סביב אסטרונאוטית צרפתייה (אווה גרין) המתכוננת למשימה בת שנה בתחנת חלל בינלאומית. היא נקרעת בין הרצון לשהות כמה שיותר זמן במחיצת בתה הקטנה, לבין הצורך להוכיח את עצמה בסביבה הגברית המקיפה אותה, בראשות מאט דילון. הסרט יגיע מחר אל yesVOD וסלקום tv, יהיה זמין במקביל בפסטיבל ירושלים אונליין וגם בסינמטק חיפה טייק-אווי.

הבלוז של מא רייני (Ma Rainey's Black Bottom) – קופצים אל יום שישי (18.12) וזה אומר נטפליקס. במקרה זה, הפקה עם הרבה שמות שצריך להתעכב עליהם. קודם כל, עיבוד נוסף למחזה של אוגוסט ווילסון, בהפקת דנזל וושינגטון אך לא בבימויו הפעם. את התסריט כתב רובן סנטיאגו-הדסון ומי שביים הוא ג׳ורג׳ סי. וולף (״חיי הנצח של הנרייטה לאקס״). מא רייני מהכותרת היא ויולה דייויס, מי שזכתה באוסקר על התפקיד הקודם שלה בפרויקט של דנזל את ווילסון – ״גדרות״. הפעם היא בתפקיד הראשי כאגדת בלוז באמצע סשן הקלטות בשיקגו של 1927, ומי שמנובא לו אוסקר על תפקיד משנה של נגן חצוצרה שאפתן הוא צ'דוויק בוזמן, בהופעתו הקולנועית האחרונה.

המשאלה של רובין (Robin's Wish) – הרשו לי להאריך את הסופש עד יום ראשון, עם שני סרטים נוספים שיפציעו רק אז (20.12). הראשון שבהם הוא זה בו מככב רובין וויליאמס, בסרט תיעודי על ימיו האחרונים של השחקן המחונן. כאשר כתבתי על הסרט להארץ לפני כמה שבועות לא שיערתי כמה המידע שבו יהיה חדש לרבים מן הקוראים, למרות שכבר עברו למעלה מחמש שנים מאז המקרה והשמועות על סופו של וויליאמס הופרכו והוחלפו בעובדות. למי שעדיין מאמינים משום מה שוויליאמס שם קץ לחייו מרוב דיכאון, או למי שמתגעגעים לענק הזה, חפשו את הסרט ב-yes דוקו. הוא אמנם חסר ערך קולנועי וההגדרה של סרט מוזמן, אבל זו אינה המטרה של הבמאי טיילור נורווד בקרב על מורשתו של וויליאמס.

הצילו/תצילו את עצמכם! (!Save Yourselves) – נסיים עם סגירת מעגל בת חודשיים. אז כתבתי סקירה על הסרט הזה, שבוע אחרי שהזכרתי אותו במדור של השבוע לפני כן, אך לשווא. קוראים עירניים העירו לי שמשהו אינו כשורה והסרט כלל לא נמצא היכן שאמור להיות, הקומוניקט הטעה אותי. הפעם הסרט הופיע גם בקטלוג דצמבר של סלקום וגם של יס, עם אותו תאריך (וכרגיל שם קצת שונה בעברית בכל פלטפורמה), אז אני בטוח ב-99% שזה קורה. סוניטה מאני וג׳ון ריינולדס עדיין מגלמים זוג היפסטרים מברוקלין שרוצים להתנקות מכל מכשיר מחובר לרשת ומתבודדים בבקתה מפנקת אי שם. רק חבל שהם עושים זאת בסופש בו חייזרים פרוותיים נוחתים בכדור הארץ ונאלצים לגלות אחרונים על הפלישה. זהו סרט ביכורים עבור אלכס יוסטון פישר ואלינור ווילסון, וחברת ״קשת אינטרנשיונל״ הייתה שותפה בו אז אל תתפלאו לא מהלוגו ולא מן המפיקים.

תגובות

  1. שירה הגיב:

    האם יהיה "שידור חוזר" (חשתי צורך במרכאות מתוקף הזקנה שקפצה עלי תוך כדי ההקלדה 🤦‍♀️) או פשוט דרך לצפות בהקלטה של השיחה של לירון?

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.