• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

פרסי הקולנוע האירופאי 2020: המועמדים (והזוכים)

10 בנובמבר 2020 מאת אור סיגולי

בצהרי היום הוכרזו בסיביליה המועמדים הסופיים לפרסי הקולנוע האירופאי, שנבחרו מרשימה מצומצמת של 38 סרטים עלילתיים ו-13 תיעודיים. מתח ישראלי לא היה בהכרזה השנה, מכיוון שאף סרט ישראלי לא הגיע לסיבוב הקודם.
מתוך רשימת המועמדים, שלוש קטגוריות (קומדיה, תגלית ואנימציה) הוכרזו לפני המעמד הרשמי. אני מניח שהזוכים הנקודתיים בתחומי הצילום, המוזיקה, העיצוב, הסאונד והעריכה (להם אין מועמדים) יוכרזו קרוב יותר לטקס שיערך באופן וירטואלי ב-12 בדצמבר.

השנה נבחרו שישה מועמדים בקטגוריות הראשיות, ולא חמישה. על פי דברי יו"ר מועצת פרסי הקולנוע האירופאי בתחילת ההכרזה, "על מנת לתת הזדמנויות ליותר סרטים". אפשר להתווכח על ההצלחה של העניין כשמבין 38 סרטי העלילה, רק משהו כמו חצי קיבלו מועמדות בסופו של דבר.
"מרטין עדן" האיטלקי, "קורפוס כריסטי" הפולני שהיה מועמד לאוסקר בשנה שעברה ו"עוד סיבוב" הדני שבטח יישלח לייצג את דנמרק השנה, הם הסרטים שצברו הכי הרבה מועמדויות, כלומר ארבע: סרט, בימוי, תסריט ושחקן.
רשימת המועמדים גם מגלה איזשהו עניין מגדרי מעניין – בפרס הבימוי אמנם מועמדות שתי נשים מתוך ששת המועמדים, עם זאת כל הסרטים המועמדים לפרס הגדול בוימו על ידי גברים, וקטגורית התסריט מורכבת מתסריטאים בלבד (כלומר, ללא תסריטאיות).

יצא שכתבנו על לא מעט מהסרטים, בין אם הוקרנו בפסטיבלי הארץ או בחו"ל, אז אם אתם רוצים לחוות קצת נורמליות שקרית של עולם קולנועי מתפקד, לדעת מיהם נבחרי הקולנוע האירופאי ולהכיר אותם – ראו את עצמכם יותר ממוזמנים.

עדכון 13.12 – הוספתי מתחת כל קטגוריה את הזוכה לאחר הטקס.

המועמדים לפרסי הקולנוע האירופאי 2020

תגלית השנה בקולנוע האירופאי:
"אינסטינקט" (הולנד) – נציג הולנד לאוסקר בשנה שעברה
"גאגארין" (צרפת) – אחד מסרטי פסטיבל קאן של 2020
"ג'מבו" (צרפת) – עליו כתבתי לקראת פסטיבל חיפה האחרון
"ירח מלא" (בוסניה-הרצגובינה)
"יצחק" (ליטא)
"סולה" (איטליה) – עופר המליץ עליו בפסטיבל חיפה 2019, ומאז גם הופיע בישראל במסגרת האון-ליין של "צ'ינמה איטליה"

הזוכה: "סולה"

הסרט התיעודי האירופאי הטוב ביותר:
"ביתה של משפחת אנצ'ה" (רומניה, גרמניה, פינלנד)
"המערה" (דנמרק, סוריה)
"קולקטיב" (רומניה, לוקסמבורג) – הסרט הזה מייצג את רומניה השנה באוסקר, וגם כשיר לקטגורית הסרט התיעודי.
"גונדה" (נורבגיה)
"ילדה קטנה" (צרפת)
"הנמלטת הסעודית" (שווייץ)

שלושה מתוך החמישה כבר הספיקו להיחגג במהלך דוקאביב האחרון.

הזוכה: "קולקטיב"

סרט האנימציה האירופאי הטוב ביותר:
"אסון" (צרפת, דנמרק)
"ג'וסף" (צרפת, בלגיה, ספרד)
"האף, או: קונספירציה של החלוצים" (רוסיה) – מתכנית פסטיבל חיפה האחרון
"קלאוס" (ספרד) – סרט האנימציה של נטפליקס שהיה מועמד לאוסקר

הזוכה: "ג'וסף"

האף, או: קונספירציה של החלוצים

הקומדיה האירופאית הטובה ביותר:
"הנצחון הגדול" (צרפת)
"יתרונות הנסיעה ברכבת" (ספרד, צרפת)
"נשות הפלדה" (פינלנד)

הזוכה: "הניצחון הגדול"

הבימוי הטוב ביותר לסרט אירופאי:
פרנסואה אוזון – "קיץ 1985"
אניישקה הולנד – "שרלטן"
תומס וינטרברג – "עוד סיבוב"
פייטרו מרצ'לו – "מרטין עדן"
מריה סודאהל – "תקווה"
יאן קומאסה – "קורפוס כריסטי"

פה כבר יש לנו שמות מוכרים הרבה יותר, עם כמה מהסרטים המדוברים ביותר של שנה שעברה. "שרלטן" הוא זה שכבר הוכרז כנציג לאוסקר הקרוב על ידי צ'כיה, כאשר "עוד סיבוב" (שייפתח את מהדורת הדרייב אין של פסטיבל קולנוע בערבה) ו"קיץ 1985" גם הם יכולים לקבל הזדמנות בהוליווד על ידי צרפת ודנמרק, בהתאמה. נחכה ונראה.
"מרטין עדן", עליו עופר כתב מחיפה 2019, ייצג את איטליה בשנה שעברה, וכמוהו גם "קורפוס כריסטי" הפולני, אחת היציאות הכי טובות שלי בפוסט ההימורים לאוסקר ה-92.
הסרט הפחות מוכר מהרשימה הוא "תקווה" הנורבגי-שוודי שהוקרן בפסטיבל ברלין בין היתר, וכעת תוכלו לצפות בו בעצמכם במסגרת האון-ליין של קולנוע בערבה. הוא מספר על נישואים מתפרקים בצל מחלה (יאיי!) בכיכובם של סטלאן סקרסגארד ואנדריאה ברייאן הוביג.

הזוכה: תומס וינטרברג – "עוד סיבוב"

התסריט הטוב ביותר לסרט אירופאי:
"ברלין אלכסנדרפלאץ" – מרטין בהנקה ובורהן קורבני
"מבוגרים בחדר" – קוסטה-גראווס
"מרטין עדן" – מייטרו מרצ'לו ומריזיו בראוצ'י
"סיפורים רעים" – דמאניו ופאביו דינוצ'נזו
"עוד סיבוב" – תומס וינטרנברג וטוביאס לינדהולם
"קורפוס כריסטי" – מתאוש פאסוויץ'

שלושה נציגים לפסטיבל חיפה, אחד מ-2019 ושניים מהשנה. הראשון הוא כמובן "מרטין עדן", כאשר הנוספים הם "ברלין אלכסנדרפלאץ" שהפך את הספר הקאנוני של אלפרד דבלין לסיפור על הגירה בגרמניה המודרנית (תוכלו למצוא את דעתי עליו בפוסט ההמלצות והאזהרות שלנו), ו"סיפורים רעים" שזכה בפרס התסריט של ברלין. הנה הוא שוב צץ כחלק מתסריטי השנה, אז כנראה שאני פספסתי משהו.
הראשון שמופיע פה – ורק פה – הוא "מבוגרים בחדר" של קונסטנטין קוסטה-גראווס, הפקה צרפתית-יוונית, על ניסיונה של ממשלת יוון לשרוד את המשבר הכלכלי של 2015 מול האיחוד האירופאי.

הזוכה: "עוד סיבוב" – תומס וינטרנברג וטוביאס לינדהולם

מרטין עדן

השחקנית הטובה ביותר בסרט אירופאי:
פאולה ביר – "אונדינה"
נטשה ברזנאיה – "דאו.נטאשה"
אנדרה בראיין הוביג – "תקווה"
נינס הוס – "אחותי הקטנה"
אנה דאהל טרופ – "צ'רטר"
מריה נייטו – "אמא"

שישה סרטים מרכיבים את הקטגוריה הזו, לארבעה מהם זו התזכורת היחידה בכל לוח המועמדים השנה. נראה לי אומר משהו על המגדר המובהק של המצביעים. אבל אולי אני סתם ממציא.
גם פה יש נציגות מובהקת של פסטיבל חיפה עם ארבעה סרטים, עליהם גם כתבנו. בשנה שעברה "אמא" היה אחד הסרטים המדוברים של הפסטיבל, כשעופר כתב עליו עוד מפסטיבל ונציה שנערך כמה חודשים לפני. בפסטיבל האחרון השתתפו "דאו.נטאשה" שעורר סערה די רצינית עליה הרחיב עופר, ועל פניו יכול לזכות פה די בהליכה על בסיס המהות שלו בלבד; "צ'רטר" שלאחרונה הוכרז כי ייצג את שוודיה באוסקר וזמין לצפייה ב-yes VOD store, ו"אחותי הקטנה".
הסרט השישי הוא "אונדינה", החדש של הבמאי הגרמני האהוב (גם בישראל) כריסטיאן פצולד, שהוא גם כידוע בעלה של נינה הוס המועמדת על "אחותי הקטנה". לא לגמרי הבנתי על מה הסרט, אבל זה פצולד אז בטוח שווה את הזמן.

הזוכה: פאולה ביר – "אונדינה"

השחקן הטוב ביותר בסרט אירופאי:
גוראן בוגדאן – "אבא"
ברטוש ביליינה – "קורפוס כריסטי"
אליו ג'רמנו – "Hidden Away"
ויגו מורטנסן – "Falling"
מס מיקלסן – "עוד סיבוב"
לוקה מרינלי – "מרטין עדן"

קיבוץ די מרשים של שחקנים, חלקם שמות בינלאומיים. ויגו מורטנסן האמריקאי ביים את עצמו למועמדות בדרמת סאנדנס בהפקת קנדה, אנגליה ודנמרק. הוא מגלם גבר גיי שמנסה לאחות את הקרע עם אביו (לאנס הנריקסון).
מיקלסן, פלא עולמי בפני עצמו, מציין את מועמדותו השלישית לפרס ובקטע די מדהים הוא טרם זכה. אני מניח שזה ישתנה הפעם, ואפילו יכול להיות שזה יגיע לאוסקר אם הסרט יהיה כשיר.
באופן אישי אני מבואס אש שאלברכט אברהם שוש של "ברלין אלכסנדרפלאץ" לא פה. בוז עליהם.

הזוכה: מס מיקלסן – "עוד סיבוב"

הסרט האירופאי הטוב ביותר:
"אונדינה"
"ברלין אלכסנדרפלאץ"
"הציפור הצבועה"
"מרטין עדן"
"עוד סיבוב"
"קורפוס כריסטי"

"הציפור הצבועה", נציג צ'כיה לאוסקר של שנה שעברה ובוגר פסטיבל ונציה, מופיע פה בהפתעה יחסית לכך שלא הוזכר עדיין. הוא הסרט היחיד שמועמד רק בפרס הסרט. "ברלין אלכסנדרפלאץ" ו"אונדינה" צברו שתי מועמדויות יחד עם זו.
המשולש של "מרטין עדן", "עוד סיבוב" ו"קורפוס כריסטי" משלים את הסחף של סרט-בימוי-תסריט-שחקן.
מה שהכי יוצא דופן, הוא שהשנה אין אף מועמד דובר אנגלית.

הזוכה: "עוד סיבוב"
דהה.

זוכים נוספים שהוכרזו בטקס:
צילום: מתאו קוקו – "Hidden Away"
עריכה: מריה פנטסטיקה וואלמורי – "Once More Unto the Breach"
עיצוב אומנותי: כריסטינה קאסאלי – "ההיסטוריה האישית של דיויד קופרפילד"
עיצוב תלבושות: אורסולה פאטזדק – "Hidden Away"
איפור ועיצוב שיער: "התבצרות"
מוזיקה: דאשה דאוונהאור – "ברלין אלכסנדרפלאץ"
סאונד: "ילדה קטנה"
אפקטים: "הפיר"

עוד סיבוב