• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

אוסקר 2019/20: פרסי איגוד השחקנים, המלבישים, ואנשי הסאונד

11 בדצמבר 2019 מאת אור סיגולי

בזמן שהעולם עדיין מתווכח האם גלובוס הזהב חטא לתפקידו כאשר התעלם מבמאיות השנה, הוכרזו המועמדים באחד הפרסים החשובים ביותר במערכת האקולוגית של האוסקר – פרס איגוד השחקנים. מכיוון ששלוחת השחקנים מרכיבה חלק משמעותי מאוד מהאקדמיה, מאז 1994 הפרס הזה נותן לנו אינדיקציה טובה מאוד לגבי מה עומד לקרות בשעת האפס. בשנתיים האחרונות אמנם התערערה קצת הסטטיסטיקה המרשימה של האיגוד, אבל עדיין – מי שחיכה לתמונה צלולה יותר של המרוץ, הנה היא פה.

עוד שלושה איגודים אחרים גם הם הכריזו על מועמדיהם, ובעצם כרגע החשובים שנותרו לנו הם איגודי המפיקים, הבמאים, הצלמים והעורכים. ייתכן והם ישנו לגמרי את המפה אך הסיכוי, אם להסתמך על העבר, איננו גדול במיוחד, אז בואו נראה מה מתרחש.

המועמדים לפרסי איגוד השחקנים

היו זמנים בהוליווד

הצוות הטוב ביותר:
"ג'וג'ו ראביט"
"האירי"
"היו זמנים בהוליווד"
"פצצה"
"פרזיטים"

אין ספק שהיעדרות "סיפור נישואים" מהדהדת פה למרחקים. הסרט הצליח להיות מועמד בקטגוריות השחקן, השחקנית ושחקנית המשנה, אך בלי הצוות שכלל גם את אלן אלדה, ריי ליוטה ועוד. זה מפתיע ממש. ואם כבר נטפליקס, גם ההתעלמות (המוחלטת) כפי שתראו בהמשך מ"האפיפיורים" מאזנת את ההצלחה המדהימה שהייתה לחברת הסטרימינג בגלובוס הזהב.
סרט נוסף שחווה אכזבה צורבת הוא "נשים קטנות", שנמחק לחלוטין מהלוח. אפילו סירשה רונן לא הצליחה להשתחל פנימה, אבל לשם נגיע עוד רגע. גם "הפרידה" (אגב סרטי במאיות), "ריצ'רד ג'ול" של איסטווד, ו"רצח כתוב היטב" ספגו חבטה רצינית.
את כל אלו עקף סרט דרום קוריאני, מוכיח ש"פרזיטים" הולך לעשות פרעות בהכרזת המועמדים לאוסקר.

הפצצה הגדולה של איגוד השחקנים הוא כמובן "פצצה" שלא רק שהצליח להשתחל לפרס המשמעותי ביותר ברשימה, אלא גם הכניס לא פחות משתי שחקניות לקטגורית המשנה. על כן, יחד עם המועמדות לשחקנית ראשית, "פצצה" מצטרף אל "האירי" ו"היו זמנים בהוליווד" כסרטים עם הכי הרבה מועמדויות – ארבע לכל אחד.
"היו זמנים בהוליווד", והוכחות לזה תראו בהמשך, מסתמן כסרט היחיד השנה שהולך להיות נוכח בכל פרסי האיגודים כולם.
המועמד הבולט ביותר לאוסקר שאיננו נמצא פה הוא "1917", אבל זו לא תדהמה מוחלטת.

השחקן הראשי הטוב ביותר:
טארון אגרטון – "רוקטמן"
כריסטיאן בייל – "פורד נגד פרארי"
ליאונרדו דיקפריו – "היו זמנים בהוליווד"
אדם דרייבר – "סיפור נישואים"
חואקין פנקיס – "ג'וקר"

זאת אחת מהשנים האלו שלא משנה איזו חמישייה תבנו, רבים וטובים יצטרכו להישאר בחוץ. החדר פשוט צפוף מדי.
האכזבה הכי גדולה כנראה באה מכיוונו של אדם סנדלר שממש היה צריך את המועמדות פה על "יהלום לא מלוטש" כדי להוכיח שהוא כוח משמעותי באוסקר, אבל המומנטום נבלם. עוד אנשים שיכלו להיות פה הם אנטוניו בנדרס, ג'ונתן פרייס, אדי מרפי, ומבחינתי ההיעדרות הכי צורבת – רוברט דה נירו. הוא אמנם יקבל בטקס פרס על מפעל חיים, אבל זה ממש לא מחפה על ההתעלמות מההופעה המדהימה שלו. זה באמת בחזקת הלם.

מעבר לזה, ואם שנייה שמים בצד את דעותי על ההופעה של חואקין פניקס, החמישייה הזו מרשימה בהחלט. אפילו בתור שונא אדוק של "רוקטמן" אני מרוצה מהיחס שאגרטון מקבל כי הוא באמת היה נפלא.
אותי מסקרן האם דיקפריו יצליח להגיע עד האוסקר, והאם בייל יצטרף לאדם דרייבר כשחקנים שמועמדים שנתיים ברציפות. כנראה שבאוסקר משהו ישתנה, וזה באמת הופך להיות כאב ראש די רציני.

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
סנתיה אריבו – "הארייט: הדרך אל החופש"
סקרלט ג'והנסן – "סיפור נישואים"
רנה זלווגר – "ג'ודי – מעבר לקשת"
לופיטה ניונגו – "אנחנו"
שרליז ת'רון – "פצצה"

אז כאמור, סירשה רונן מ"נשים קטנות" לא השתחלה לחמישייה, ובטח יש הרבה מאוד אנשים כועסים עכשיו. אבל אני רוצה רגע לדבר על החדשות הטובות באמת – לופיטה ניונגו. בזמן שהיא סוחפת את פרסי הביקורת כל השבוע, ניונגו אמנם לא עשתה את הטריפל הנחשק של איגוד המבקרים, הגלובוס, ואיגוד השחקנים כמו חברותיה, אבל היא בכל זאת חייבת להמצא בכל רשימת הימורים שמכבדת את עצמה. וזה נפלא.
מעבר לכך, אין הרבה הפתעות. זלווגר, ג'והנסן ות'רון ממשיכות לתת בראש, כאשר התוספת האחרונה של אריבו נראית גם היא די בטוחה. אני אהיה מאוד מופתע אם זו לא החמישייה של האוסקר בסופו של דבר.

שחקן המשנה הטוב ביותר:
טום הנקס – "יום נפלא בשכונה"
אל פאצ'ינו – "האירי"
ג'יימי פוקס – "Just Mercy"
בראד פיט – "היו זמנים בהוליווד"
ג'ו פשי – "האירי"

ג'יימי פוקס הוא כנראה ההפתעה הגדולה, בעיקר כי הוא טרם הראה נוכחות בעונה. נדמה שהמצב כרגע הוא שאפשר להמר בשקט על הנקס (למרות שבשנים האחרונות הוא תמיד מגיע פסיעה אחת מהאוסקר ואז נופל, כמו שקרה עם "להציל את מר בנקס", "קפטן פיליפס", "גשר המרגלים", "העיתון" ו"סאלי – נס על ההאדסון"), פאצ'ינו, פוקס ופיט. המקום החמישי עדיין פתוח לאנתוני הופקינס, ווילם דפו, סם רוקוול או אולי מישהו אחר בתכלית.

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
סקרלט ג'והנסן – "ג'וג'ו ראביט"
לורה דרן – "סיפור נישואים"
ג'ניפר לופז – "נוכלות בלי חשבון"
מרגו רובי – "פצצה"
ניקול קידמן – "פצצה"

ג'והנסן מצליחה להיות השחקנית היחידה עם דאבל, וזה בהחלט משמח. עם זאת, בשנה שעברה אמילי בלאנט עשתה זאת גם ("מרי פופינס חוזרת", "מקום שקט") ואפילו זכתה כשחקנית משנה, אך באוסקר הפנו לה גב. אני עדיין מתאושש. בכל מקרה, ניקול קידמן היא השם הכי יוצא דופן פה כי עד כה הפרסים התרכזו בחברותיה לסרט, ת'רון ורובי, והנה גם היא בעניינים.
אם תהיתם היכן קאת'י בייטס, זוכת ה-NBR בזכות "ריצ'רד ג'ול", מסתבר שבטעות היא נרשמה כשחקנית ראשית ולכן נפלה. או לפחות זה מה שגורמים לנו לרצות לחשוב.

הפעלולנים הטובים ביותר:
"ג'וקר"
"האירי"
"היו זמנים בהוליווד"
"הנוקמים: סוף משחק"
"פורד נגד פרארי"

תראו, אני מאוד אוהב את "האירי" כידוע, אבל באמת? פעלולנים? "ג'ון וויק 3", "אנחנו" ו"ספיידרמן: רחוק מהבית", תסכימו אתי, קצת יותר סבירים בקטגוריה הזו.

המועמדים לפרסי איגוד מעצבי התלבושות

עיצוב תלבושות בסרט עכשווי:
"המכבסה"
"יום נפלא בשכונה"
"נוכלות בלי חשבון"
"קווין וסלים"
"רצח כתוב היטב"

עיצוב תלבושות בסרט תקופתי:
"ג'וג'ו ראביט"
"דאונטון אבי – הסרט"
"היו זמנים בהוליווד"
"קוראים לי דולמייט"
"רוקטמן"

עיצוב תלבושות בסרט פנטזיה/מד"ב (או, עיצוב התלבושות הטוב ביותר בסרט של דיסני):
"אלאדין"
"הנוקמים: סוף משחק"
"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר"
"מליפיסנט: אדונית הרשע"
"קפטן מארוול"

ההיעדרות המפתיעה ביותר היא של "נשים קטנות", "ג'וקר" ו"ג'ודי – מעבר לקשת". אבל אל תאמרו נואש, קורה שמדי פעם צץ מועמד באוסקר שלא קיבל מועמדות לגילדה.
מבחינת זכיות: מאז תחילת העשור כל הזוכים באוסקר התלבושות הוזכרו לפני כן בפרסי הגילדה כמועמדים לפחות. אבל על אף שמדובר בשלוש קטגוריות שונות (כך שהמגוון גדול למדי), אחוזי סינכרון הזכייה עם האקדמיה עומד על קצת יותר מחצי: ארבעה סרטים עשו דאבל ("אנה קארנינה", "מלון גרנד בודפשט", "מקס הזועם: כביש הזעם" ו"הפנתר השחור" בשנה שעברה) ושלושה זכו באוסקר למרות שהפסידו בגילדה ("הארטיסט", "גטסבי הגדול" ו"חוטים נסתרים" – אולי שלושה מזוכי האוסקר הכי צפויים שהיו בקטגוריה הזו אי פעם).

השנה עלולה להיות הפתעה, כי אין פה אף סרט שנראה כמו הימור בטוח לזכייה באוסקר. המסורת אומרת כמובן "דאונטון אבי", כי הוא בהחלט המולבש מכולם, אבל לחשוב שהסרט יהיה זוכה אוסקר עדיין לא לגמרי מתיישבת לי. לכן, אם הייתי צריך לסמן סרט אחד מכל ה-15 שלדעתי הכי קרוב לזכייה, זה יהיה "קוראים לי דולמייט" שזוכה להרבה אהדה לאחרונה. זה אומר שהמעצבת רות' אי. קרטר תזכה שנתיים רצוף אחרי "הפנתר השחור" וזה באמת לא יבאס אף אחד.

המועמדים לפרסי איגוד מעצבי הסאונד

עיצוב והקלטת סאונד בסרט:
"ג'וקר"
"האירי"
"היו זמנים בהוליווד"
"פורד נגד פרארי"
"רוקטמן"

עיצוב והקלטת סאונד בסרט אנימציה:
"הדרקון הראשון שלי: העולם הנסתר"
"לשבור את הקרח 2"
"מלך האריות"
"קסם של מפלצת"
"צעצוע של סיפור 4"

עיצוב והקלטת סאונד בסרט תיעודי:
"אפולו 11"
"הד בקאניון"
"ווודסטוק: שלושה ימים ששינו את העולם"
"מיילס דייויס: הולדת המגניבות"
"עושים גלים: אומנות הסאונד הקולנועי" (מה אתם אומרים…)

כהרגלנו נתחיל עם היעדרויות מפתיעות. "1917" בראש ובראשונה זועק באי נוכחותו. אחריו המיוזקילז "ג'ודי – מעבר לקשת" ו"קאטס", ואז סרטי האקשן-פנטזיה "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר", "הנוקמים: סוף משחק". הפרס הזה משמש גם עוד מסמר בארון האוסקר של "אד אסטרה".
עוד דבר מעניין פה, הוא שכמו בגלובוס הזהב, גם גילדת מעצבי הסאונד לא הולכים שולל אחרי כל ה"פוטו-ריאליזם" ו"ברור שלייב אקשן" של דיסני, ומניחים את "מלך האריות" בקטגורית האנימציה.

עכשיו נחכה במתח לאיגודי הבמאים והמפיקים, וכמובן לזוכים.