• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״פול גז״, ״ג'וקר״, ״מועדון הנשים השקופות״, ״יום גשום בניו יורק״, ״העוקץ הגדול״, ״משפחת אדמס״, ״קסם של מפלצת״, ״שון כבשון: עף על החלל״, ״אסטריקס ושיקוי הקסמים״, ״נורם בעיר הגדולה 3״

8 באוקטובר 2019 מאת אורון שמיר

עשרה סרטים חדשים מגיעים אל בתי הקולנוע לכבוד ה-10.10 ואם יש כאן כוונת מכוון אני לא לגמרי מבין אותה. כאילו, נחמד הקטע של כל העשיריות אבל למה לדחוס את כל הסרטים בעולם בסופש אחד? התשובה היא כנראה חג הסוכות המתקרב, אותו באופן אישי נבלה בפסטיבל חיפה אליו אנחנו מרגישים מוכנים עד כמה שניתן. אך כיוון שהדיווחים משם יחלו להגיע רק בשבוע הבא, את הסופש בכל זאת נצטרך למלא בסקירות והנה האופציות שלנו, וכמובן שלכם ושלכן למי שירצו למתוח את שרירי הצפייה לפני הטיפוס לחגיגה הכרמלית. כל זה יקרה כמובן אחרי יום כיפור, בו ידמום הבלוג למשך יממה, ולכן מדור הסרטים החדשים הקדים לבוא. נתראה בצד השני שלו עם כל הסרטים האלה, אליהם הייתי חייב להוסיף עוד חמישה כותרי צפייה ביתית שלא סובלים דיחוי כיוון שגם הם עולים בסופש. שיהיה צום מועיל לצמים ובינג׳ נעים למנויי ומנויות נטפליקס.

״פול גז״ הוא הסרט הישראלי לשבוע זה ולכן נפתח איתו, אם כי הוא מתאים גם לאיזור סרטי הילדים שיגיע בהמשך. תובל שפיר (״גאליס״) מגלם את הדמות הראשית, נער העובר לגור ביישוב מדברי קטן וקורא תיגר על אלוף אופנועי השטח המקומי (קווין רובין, יוטיובר שזו הופעתו הראשונה בקולנוע). עוד שמות בקאסט, שרובם יגידו יותר לקהל היעד של הסרט מאשר לי: נדב גדג', עדן סבן, נאיה בינשטוק, דניאל גרנט, רחלי נחום, זוהר ליבה, אורי פפר, ואביגיל אריאלי. הבמאי הוא קובי מחט (״גויאבות״, ״ג׳סטה״), שגם כתב יחד עם איתי מאירסון. עמית יסעור צילם.

״ג'וקר״ (Joker), הסרט המדובר של השבוע ואולי של התקופה, מגיע ארצה מאוד לא נקי מהשפעות חיצוניות. אחרי שזכה באריה הזהב של פסטיבל ונציה, שם ראה אותו וכתב עליו עופר, הסרט סירב לרדת מהכותרת עד לבכורתו בארה״ב. התחושה היא שבערך כל יומיים עומד הסרט למשפט וזוכה להאשמות כאילו כל מה שרקוב בחברה האנושית היא באשמתו או באשמת הבמאי שלו, טוד פיליפס (טרילוגיית ה״הנגאובר״). סלחו לי אם אתייחס באופן ענייני לסרט הזה שהוא קודם כל אירוע קולנועי ורק אז חדשותי בעיניי (כלומר, בכלל לא). חואקין פיניקס מגלם את ארתור פלק, מי שעל פי הסרט יהפוך לג׳וקר של גותהם, בסרט באטמן נטול באטמן ושאינו מבוסס באופן רשמי על אף קומיקס. מעין סיפור מקור חדש של הדמות שהפכה להמלט של ימינו, מבחינת משיכה של שחקנים לתפקיד התובעני ומושך הפרסים. פיליפס חתום גם על התסריט במשותף עם סקוט סילבר (״פייטר״), ועל המסך מקיפים את פיניקס רוברט דה נירו, זאזי ביטס, פרנסס קונרוי, ברט קולן ועוד.

״יום גשום בניו יורק״ (A Rainy Day in New York) הוא מקרה די מוזר. כלומר, מבחינת מזג האוויר בערך כל יום בניו-יורק הוא גשום (בכל עונה, זה מחרפן) אבל מבחינת קולנוע, סרט חדש של וודי אלן הוא משהו שכבר לא קורה בעיר האהובה על הקולנוען או בארצות הברית בכלל. בישראל הוא עדיין יוצר לגיטימי, גם אם את הסרט הזה צילם לפני תקופת החרם הנוכחית ובניו-יורק. טימותי שאלמה ואל פאנינג הם זוג המגיע יחדיו לתפוח הגדול ונתקל בגשם המשבש את התוכניות שלהם, ומוציא אותן להרפתקאות שאולי ירחיקו ביניהן. את הכוכבים הצעירים מקיפים בין היתר ליאב שרייבר, ג׳וד לאו, רבקה הול, דייגו לונה וגם סלינה גומז וסוקי ווטרהאוס, לשמירה על ממוצע גיל נמוך.

״מועדון הנשים השקופות״ (Les Invisibles) כבר רץ בטרום בכורות, אז אולי ראיתם או ראיתן אותו לפנינו. מדובר בדרמה קומית על נושא לא מאוד מצחיק – מקלט לנשים במצוקה. העובדות הסוציאליות העובדות במקום מתבשרות שהוא עומד להיסגר בעוד שלושה חודשים. הן מחליטות להילחם למען החוסות, במאבק שבו כל האמצעים כשרים – החל מניצול קשרים ועד שכתוב האמת. מככבות: דבורה לוקומואנה, נעמי לבובסקי, קורין מאסיירו, אודרי לאמי ושורה של שחקניות לא מקצועיות בתפקיד עצמן פחות או יותר. על הבימוי: לואי-ז'וליאן פטי.

״העוקץ הגדול״ (King of Thieves) מבוסס על מקרה פשע אמיתי שהסעיר את בריטניה, בסרט שניסה לעשות את אותו הדבר…לפני בערך שנה. אבל הוא כאן איתנו ולא נוכל להתעלם מחבורת השודדים הקשישה ששיגעה את הממלכה, המגולמים בידי מייקל קיין, ריי ווינסטון, טום קורטני, ג׳ים ברודבנט ופול ווייטהאוס. גם מייקל גמבון וצ׳ארלי קוקס כאן, אבל העיקר הוא חמשת הפושעים הפנסיונרים שהתאחדו לג׳וב אחרון שהצליח מעל למשוער, אבל אחרי השמחה התחילה לגבור תאוות הבצע שהובילה לנפילתם. ג׳יימס מארש (״איש על חבל״, ״התיאוריה של הכל״) ביים, על פי תסריט של ג׳ו פנהול, מיוצרי ״מיינדהאנטר״ והמעבד של ״הדרך״ לקולנוע, שהסתמך הפעם על מאמר מאת מארק סיל. הנה תמונה מהסרט.

״משפחת אדמס״ (The Addams Family) מביא אותנו רשמית אל איזור הסרטים המונפשים של המדור להפעם, רובם לילדים בלבד משום שהם מדובבים לעברית ולא מוצגים בגרסה המקורית. אבל הוא דווקא כן יוצג עם הקולות של אוסקר אייזק, שרליז ת׳רון, קלואי גרייס מורץ ופין וולפהארד בתור גומז, מורטישה, וונסדיי ופאגסלי אדמס – המשפחה המורבידית בקטע חמוד. כולם מכירים וכולן מכירות את המותג שהחל כסדרת טלוויזיה בשנות השישים והפך לסרטי קולנוע בניינטיז, נכון? אז אין צורך להרחיב על משפחת אדמס שחיה בסרט אימה ואוהבת את זה. במקום זאת אמשיך להרחיב על הקאסט שכולל גם את ניק קרול כדוד פסטר, בט מידלר בתפקיד סבתא, וכמובן סנופ דוג בתור הדודן איט (עם ראסטות? בטח לא). גרג טירנן וקונרד ורנון (״מסיבת נקניקיות״) אחראים לאנימציה, מאט ליברמן ופמלה פטלר (״חתונת הרפאים״) על העיבוד.

״קסם של מפלצת״ (Abominable) מגיע מבית היוצר של אולפני דרימוורקס, שהשתחררו אשתקד מסדרת ״הדרקון הראשון שלי״ וכעת מחפשים כיוון חדש. לקרוץ לסין זה לא רעיון רע, ועלילת הסרט החדש ממוקמת שם ומתמקדת בנערה שגדלה עם אמא וסבתא שלה, מתגעגעת לאביה וחולמת לטייל בעולם. על גג ביתה היא מוצאת את אבוללה, סליחה, מפלצת קסומה ופרוותית מסוג ייטי. הגיבורה מחליטה להשיב את היצור שימכור בעתיד הרבה צעצועים הביתה אל פסגה מושלגת ומפורסמת. חבורת המדענים שהפרידה אותו ממשפחתו, לא תוותר בקלות על האוצר הנמלט שלה. ג׳יל קולטון (״חברים על הכוונת״) כתבה וביימה, ולצידה טוד ווילדרמן. תמונות מהסרט, שנראה נעים לעין, בראש הפוסט וגם בהמשך.

״שון כבשון: עף על החלל״ (A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon), בקלות השם הכי טוב לסרט השבוע בגרסה הלועזית שלו, מגיע יותר מדי שנים אחרי הסרט הקודם על הכבש המונפש. אולי זה בגלל שיטות אנימציית הפלסטלינה המסורתיות יותר, אלא שגם מקשות על ייצור ג׳אנק. הפעם שון הכבשון מכיר חייזרית ארנבונית עם כוחות מיוחדים, שנחתה בכדור הארץ ליד החווה שלו אבל תשמח לשוב הביתה, מה שמוביל למסע חילוץ והתחמקות ממדענים החומדים אותה. אני מתחיל לזהות פה דפוס עלילתי אחרי הסרט הקודם שהוזכר. אבל אין לחשוד באולפני ארדמן הוותיקים שהעתיקו מדרימוורקס או להיפך, אולי רק בתאריך ההפצה הישראלי. וויל בצ׳ר וריצ׳רד פלן, שניהם מגרסת הסדרה של שון, ביימו.

״אסטריקס ושיקוי הקסמים״ (Asterix: The Secret of the Magic Potion) המתין כמעט שנה לשעת כושר, ומצא לו חג להתנחל בו. הפקת האנימציה הצרפתית-בלגית, המבוססת על הקומיקס המפורסם, שולחת את אסטריקס ואובליקס להרפתקה חדשה בעקבות שיקוי קסמים, אם הצלחתם והצלחתן לנחש. אשפיקס הקשיש מרגיש כי זמנו קרב, ומחליט להעביר את סוד שיקוי הפלאים שלו ליורש צעיר. במסע החיפוש שלו מגביר את העניין של הרומאים בהנהגת יוליוס קיסר בסודות הגאליים. סרטם של אלכסנדר אסטייה ולואי קלישי (״אסטריקס באחוזת האלים״).

״נורם בעיר הגדולה 3״ (Norm of the North: King Sized Adventure) משיב אלינו בפעם השלישית את דב הקוטב שנתקע עם שם עברי לא מתאים בגלל הסרט הראשון, כי יש אנשים שלא לומדים. הפעם הוא וחבריו הלמינגים (ועוד דמויות מהסרטים הקודמים שלא באמת ראיתי) נקראים להשיב ארטיפקט סיני גנוב אל מקורותיו, לאחר שנגנב בידי ארכיאולוג מרושע בשם דקסטר. או במילים אחרות, שוב יש לנו עניין של חנופה לקהל הסיני, מעניין אם זה יעבוד להם. גם הפעם יש צמד במאים, כמו בכל אחד מסרטי האנימציה השבוע – ריצ׳רד פין וטים מאלטבי (״נורם בעיר הגדולה 2״). סיימנו פה, ספרו מה הילדים שלכם ושלכן בחרו מבין ההיצע השבועי.

צפייה ביתית

דייגו מראדונה (Diego Maradona) – הדיוקן של ענק הכדורגל הארגנטינאי, מגיע ב-10.10 לכל מקום עם תכני HBO (שזה הוט, יס וסלקום). זה כמובן לא הסרט הראשון ובטח לא האחרון על הכוכב הבעייתי (לפני עשור ביים קוסטוריצה סרט שנקרא רק ״מראדונה״), אבל יש לו שני דברים לזכותו. הראשון הוא הבמאי אסיף קפדיה (״סנה״, ״איימי״) והשני היא העובדה שהסרט נוצר מתוך מאות שעות צילום שטרם נראו בעבר.

המועמד המוביל (The Front Runner) – דילג על בתי הקולנוע בארץ לאחר שלא צלח את עונת האוסקר הקודמת, ויגיע ב-11.10 אל yesVOD ו-HOT VOD (אני מנחש שגם אל סלקום TV אבל טרם קיבלתי הודעה על כך). מדובר בסרט של ג׳ייסון רייטמן, שמצא אשתקד את הגרוב מחדש עם ״ואז הגיעה טלי״, אודות הסקנדל שהפיל את המועמד לנשיאות של 1988, גארי הארט הרפובליקני. יו ג׳קמן מככב, ורה פרמיגה וג׳יי קיי סימונס תומכים, והסיפור עליו מבוסס הסרט נחשב לנקודת מפנה בסיקור התקשורתי של תולדות המירוץ לבית הלבן.

סופיה (Sofia) – הפעם בלעדית אצל yes (חמישי בספריה, שלישי בערב בפסטיבל הקולנוע של ערוץ yes3), גם הוא סרט די מדובר מהשנה שעברה שהוקרן בארץ רק בפסטיבל חיפה. שנה לאחר מכן יוכלו לראות כל מי שלא נכחו אז את סרטה של מרים בנמובארק, זוכה פרס התסריט ב״מבט מסויים״ של קאן. העלילה מתרחשת בקזבלנקה, שם סופיה הצעירה כורעת ללדת לתדהמת משפחתה שלא ידעה על ההריון. כיוון שאסור ללדת מחוץ לנישואין במרוקו, בית החולים נותן לצעירה ולמשפחתה יממה כדי לרשום לתינוק אב, אחרת יסגירו אותה.

סדק (Fractured) – מביא אותנו אל מחוזות הנטפליקס להפעם, עם מותחן שנשמע מטופש בקטע טוב. סם וורתינגטון מגלם אב הנוסע עם משפחתו לטיול שמסתיים בתאונה, מה שמוביל אותם לבית החולים. הרופאים מבקשים לבדוק את בתו הקטנה שנחבלה, זוגתו הולכת איתם והוא נותר להמתין. כשהוא מנסה לברר כמה זמן עוד יחכו, צוות בית החולים מתנהג כאילו אין לו מושג במי מדובר. הבמאי הוא בראד אנדרסון, שפעם ציפו ממנו לגדולות (״המכונאי״, ״המגשר״), התסריטאי הוא אלן מקאלרוי (״טעות בכיוון״, ״ספון״).

אל קמינו: שובר שורות – הסרט (El Camino: A Breaking Bad Movie) – השם די מסביר את עצמו וגם זה קורה בנטפליקס בסופש. עבור מעריצי ומעריצות הסדרה ״שובר שורות״ מדובר באיחוד מרגש עם חלק מן הדמויות, בעוד היוצר וינס גיליגן, שחתום על הבימוי והתסריט, מבטיח שזה גם סיפור שעומד בפני עצמו. ג׳סי פינקמן (אהרון פול) נמלט מן החוק, הפשע ובתקווה גם מן העינוי הפנימי שהוא מצוי בו. חומר ליום כיפור?

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.