• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״מוריס״, ״מידסומר״, ״סיפורים מפחידים שמספרים בחשיכה״, ״אנגרי בירדס – הסרט 2״, ״פליימוביל: הסרט״

7 באוגוסט 2019 מאת אורון שמיר

חמישה סרטים חדשים מגיעים אל בתי הקולנוע בסוף השבוע, שניים מהם בהפצה מצומצמת אבל ניתן להם את כל הכבוד. היה אמור להיות כאן גם ״פול גז״ הישראלי, שכנראה נדחה מה-8.8 ל-10.10, חמסה חמסה. שימו לב שאנחנו צפויים להמשיך לקבל סרט ילדים או שניים בכל שבוע מעתה ועד סוף החופש הגדול, אבל במבט לאופק שגם סרטי האימה של השבוע הנוכחי זו מסורת שתישאר איתנו בסופשים הבאים. למי שמעדיפים או מעדיפות את המזגן של הבית על זה של הקולנוע, כמה אופציות בהייה ירכיבו את החלק השני של המדור.

״מוריס״, הסרט הישראלי לשבוע זה ולכן איתו נתחיל, בדיוק סיים את דרכו בפרסי אופיר בסוף החודש הקודם. אורן בן סימון (״בקצב הקצב״, ״מחוז השפיות״) הוא הבמאי, המפיק, התסריטאי, המלחין והשחקן הראשי שדמותו העניקה לסרט את שמו. מוריס הוא משורר תל-אביבי שיש למילותיו השפעה עזה על כל סובביו, בעיקר זוגתו הסובלת ממניה דיפרסיה (אנה קרויסיקי אנוש). דמויות משנה הן בעליה הבודדים של חנות ספרים (איתן סנה, ״אלכס חולה אהבה״) ומשוררת נוספת שבכוחה לגאול אותו (סיון כהן סבג). הסרט מתאר את עצמו ככזה ה״מבוסס על זרם האבסורד, הגל החדש הצרפתי וריאליזם-פואטי. עשוי ממילים ומשירה״, ואני מציע להתרשם מהאופי שלו בעזרת הטריילר או סצנה לדוגמה.

״מידסומר״ (Midsommar), שהפך בחודש שעבר מחלום רחוק עבור קהל ישראלי לסרט ההפתעה של פסטיבל ירושלים, מגיע גם אל בתי הקולנוע, או יותר נכון בית קולנוע אחד בשלב זה. כפי שעשו עם ״קליימקס״, בקולנוע לב יבקשו להפוך את הסרט לאירוע עלייה לרגל ובינתיים מקרינים אותנו פעם אחת ממש הערב, ואחת בשבוע הבא. לדעתי זו ההפצה הנכונה ביותר לסרטו של ארי אסטר (״תורשתי״), סרט ייחודי שאי אפשר פשוט לדלג במקרה אל אולם בו הוא מציג ומי שירצו לראותו יצטרכו להתאמץ קצת – ויתוגמלו בהתאם. גמרתי עליו את ההלל לפני חודש, כשעתידו לא היה ברור, וכעת יהיה גם מקום להרחיב את הדיון בו. פלורנס פיו מככבת כצעירה המתאוששת מטרגדיה ונאחזת בקשר הזוגי הלא לגמרי מתפקד שלה, מתלווה אל החבר ואל חבריו שטסים אל חגיגות הקיץ המסורתיות של שבדיה. בהגיעם לכפר המבודד הם פוגשים במקומיים חייכנים, אבל ככל שהם נשארים יותר במקום המואר כך גוברת האפלה. גם ג׳ק ריינור, וויל פולטר, וויליאם ג׳קסון הרפר ו-וילהלם בלומגרן מככבים, אבל זה לגמרי הסרט של פיו. זה לא בדיוק סרט אימה שגרתי, בעיניי הוא פועל יותר על חרדה והלם, אבל בכל מקרה מומלץ רק למי שלא נגעלים בקלות.

״סיפורים מפחידים שמספרים בחשיכה״ (Scary Stories to Tell in the Dark) משאיר אותנו במחוזות קולנוע האימה, ונצטרך לצפות בו כדי להחליט האם גם הוא חורג מהשגרה. מדובר בעיבוד לסדרת ספרים מאת אלווין שוורץ, בהפקת גיירמו דל טורו שגם היה מעורב בכתיבה, אבל את הבימוי השאיר לאנדרה אוברדל (״צייד הטרולים״, ״The Autopsy of Jane Doe״). העלילה נסובה סביב חבורת נערים ונערות המתגנבת לבית נטוש, שואלת ממנו ספר של סיפורים מפחידים, ואז נאלצת להתמודד עם ההתגשמות שלהם. למשל דחליל שקם לחיים, גופה בחיפוש אחר הבוהן הנעלמת שלה, ואיזה יצור גמיש ומשונה שאמור להיות האטרקציה המרכזית אם הבנתי נכון. בקאסט אפשר למצוא את זואי מרגרט קולטי, מייקל גארסה, גבריאל ראש, ואוסטין אברמס בתור הגיבורים הצעירים, לצד שמות ותיקים יותר כמו דין נוריס, לוריין טוסיינט וגיל בלוז.

״אנגרי בירדס: הסרט 2״ (The Angry Birds Movie 2) זו כותרת מסורבלת למדי, שמטרתה להצהיר כי משחק הסלולר הפופולרי עם הציפורים הבליסטיות והחזירים הירוקים – זוכה להמשכון. בתקווה שלמדו שם משהו מאז הקודם. הפעם יאלצו הציפורים והחזירים לשתף פעולה מול אוייב משותף, כשהם מגלים שלב חדש במשחק, אה, זאת אומרת אי חדש וקפוא בעולם בו מתרחש הסרט. נדמה לי שזו העלילה, אבל כולנו כאן בשביל המדבבים המפורסמים, שהפעם כוללים את ג׳ייסון סודקיס, ג׳וש גאד, לזלי ג׳ונס, ביל הדר, רייצ׳ל בלום, אקוופינה, דני מקברייד, פיטר דינקלג׳, מיה רודולף ועוד ועוד. על הבימוי אחראי תורופ ואן אורמן שבעברו כל מיני סדרות מונפשות דוגמת ״Adventure Time״, ושלושת התסריטאים הם פיטר אקרמן (״עידן הקרח״), ג׳ונתן אי. סטיוארט ואייל פודל הישראלי-אמריקאי (״מכוניות 3״).

״פליימוביל: הסרט״ (Playmobil: The Movie), בניגוד ל״פליימוביל: משחק הילדות שאינו לגו או דופלו״, אני מניח, יסגור לנו את החלק הזה של המדור ואולי גם יסגור להורים עייפים איזה חצי יום עם הילדים שבחופש. בניגוד לזה שלעיל, הפעם להבנתי הסרט יוקרן בדיבוב לעברית בלבד, טיפה משונה כי הסרט מתחיל מצולם ולא מצוייר. אז התכוננו לצפות בשני כוכבי האימה הצעירים, אניה טיילור-ג׳וי (״ספליט״) וגבריאל בייטמן (״משחק ילדים״) מדובבים לעברית. השניים מגלמים אח ואחות הנשאבים אל עולם הפליימוביל וצריכים לפסל את דרכם בין דמויות פלסטיק שכמותם כדי להתאחד ובתקווה גם לשוב לעולם האמיתי. על פי הקדימון נראה שהעלילה היא רק תירוץ עבור הסרט לקפץ בין ז׳אנרים שונים, כשגיבורינו מוצאים עצמם בעולם של ויקינגים, פיראטים, אקדוחנים ומרגלים. לינו דה-סאלבו, איש דיסני לשעבר (״לשבור את הקרח״, ״פלונטר״) הוא הבמאי של ההפקה הצרפתית-גרמנית הזו, והוא גם חתום יחד עם עוד ארבעה על התסריט.

נראה כמו סרט אנימציה, אבל זה מתוך ״מידסומר״ למעשה. וגם התמונה לעיל

צפייה ביתית

לפני שנתחיל, אוגוסט הוא חודש אלמודובר בסלקום TV, מה שאומר שכמעט כל סרטי הבמאי הספרדי יטפטפו לאט לאט לשירות. לצד הכותרים היותר מפורסמים שלו, שווה לציין סרטים כמו ״הרגלים רעים״, ״חוק התשוקה״, ״מה עשיתי שזה מגיע לי?״, ״קשור אותי! אהוב אותי!״, שמהווים את התקופה המוקדמת והפרועה יותר בגוף יצירתו. מי שיעדיפו את אלמודובר של ״נשים על סף התמוטטות עצבים״, ״פרח הסוד שלי״, ״אהבה בשר ודם״, ו״הכל אודות אמא״, או אולי דווקא את זה של ״חינוך רע״, ״דבר אליה״, ״לחזור״, ״חיבוקים שבורים״, ״חולייטה״ ו״העור בו אני חי״ – הכל יהיה זמין במהלך בחודש ושווה לעקוב אחרי התאריכים. הכל לכבוד ״כאב ותהילה״ שלו שהגיע לקולנוע בשבוע שעבר.

מסע של אימא (Otherhood) – כמעט נשמע כמו סרט של אלמודובר, אבל למעשה מדובר בקומדיה חדשה שכבר זמינה החל משלשום בנטפליקס. אנג׳לה באסט, פטרישיה ארקט ופליסיטי הופמן מגלמות שלוש אמהות שיוצאות לגעור בשלושת הבנים המבוגרים שלהן, ששכחו אותן ביום האם. סינדי צ׳ופק, מפיקה וכותבת ותיקה (״סקס והעיר הגדולה״, ״כולם אוהבים את ריימונד״), ביימה לראשונה סרט באורך מלא.

טולקין (Tolkien) – הביוגרפיה בה ניקולס הולט מגלם גרסה צעירה של הסופר מאחורי ״ההוביט״ ו״שר הטבעות״ דילגה על בתי הקולנוע בישראל ומגיעה ישר למסך הביתי. הסרט מתמקד בתקופה שלפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה, המאיימת לפרק את אחוות החברים שיצר סביבו היתום שהפך לחייל ולמספר סיפורים. החל מאתמול (6.8) אצל HOT, בהמשך החודש גם ב-yes. טולקין לא היה כזה חתיך בצעירותו, אגב.

האויבים הכי טובים (The Best of Enemies) – פסח גם הוא על בתי הקולנוע בארץ, ובארה״ב ניסה לחסות בצילו של ״שחור על לבן״ של ספייק לי. זאת משום שטארג׳י פי. הנסון וסם רוקוול מגלמים פעילת זכויות אדם שחורה וגזען חבר הקו קלאקס קלאן, בהתאמה, המתעמתים בצפון קרוליינה של ראשית שנות ה-70. זמין בהוט משלשום, וגם בסלקום TV אבל תחת השם ״האויב הכי טוב״, כי העולם הוא מקום כאוטי.

לימונדה (Lemonade) – שזמין לצפייה בלעדית אצל yes VOD (שלא תגידו שאני מקפח), הוא דרמה רומנית שאולי זכורה לבאי פסטיבל ירושלים דאשתקד, אז כתב עליה עופר. העלילה מספרת על אחות סיעודית שמגיעה לארה״ב מרומניה יחד עם בנה, מתחתנת עם פציינט ונדרשת לבצע החלטה קשה כשפקיד הגירה חושד במניעים שלה. הבמאית היא יואנה אוריקרו, והמפיק הוא מלך הקולנוע הרומני החדש, כריסטיאן מונג׳יו.

לילות קסומים (Magical Nights / Notti Magiche) – סרטו החדש של פאולו וירזי (״הון אנושי״, ״חיים משוגעים״, ״אהבה בדרכים״), מוכיח שאף במאי לא חסין מפני התעלמות. שלושת סרטיו הקודמים הגיעו לישראל שנה אחר שנה, אבל הנוכחי צץ ללא שום רעש בספריה של yes וב-18.8 יגיע גם אל סלקום. מה רקח הפעם האיטלקי? קומדיה שמתחילה כשגופתו של מפיק קולנוע נמשית מנהר הטיבר. החשודים העיקריים הם שלושה תסריטאים.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.