• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״פאטי קייקס״, ״איש השלג״, ״לנשום״

25 באוקטובר 2017 מאת אורון שמיר

רק שלושה סרטים חדשים עולים בסוף השבוע לאקרנים, אבל נראה כאילו שלושתם מספיק מעניינים כדי לכתוב עליהם. למעשה, על שניים מהם כבר כתבנו כאן בסריטה במסגרת הפסטיבלים של ירושלים וחיפה. נראה מה יעלה בגורלו של היחיד שטרם התייחסנו אליו, וכדי לעבות את המדור יש המלצות על מה לראות היום, מחר או בשבוע הבא – בדגש על אנימציה.

״פאטי קייקס״ (Patti Cakes), שהרקיד את ליבי בפסטיבל ירושלים האחרון, מגיע אל בתי הקולנוע ופשוט מתחשק לשלוח את כולם לראותו. מדובר בסרטו הראשון של במאי הקליפים ג׳רמי ג׳ספר (שעבד בין היתר עם Goldfrapp ועם Florence + the Machine), שמציג גיבורה לא שגרתית – ראפרית לבנה, גדולת מימדים וילידת ניו ג׳רזי. מגלמת אותה בכשרון אינסופי דניאל מקדונלד, ובסרט היא עונה לשם פטרישיה דמברובסקי, או קילה פי וגם פאטי קייקס כשהיא על הבמה. בפנטזיות שלה, פאטי מבקשת לפלס את דרכה לצמרת ההיפ-הופ, אבל במציאות נאלצת להתמודד עם אתגרים יומיומיים יותר כמו אמא מביכה (ברידג׳ט אברט), סבתא חולה (קתי מוריארטי), צרות כלכליות והמון הקנטות מבני גילה על המשקל והשאיפות שלה כאחד. בסרט משתתפים גם סידהארט דאננג׳יי ומאמודו אטיי בתור שותפים מוזיקליים של הגיבורה, ואת הליריקס המאוד מטונף ולגמרי נשי שלה כתב והלחין הבמאי-תסריטאי.

״איש השלג״ (The Snowman) נשמע כמו סרט שאמור להיחגג כאן בסריטה – תומאס אלפרדסון (״הכניסו את האדם הנכון״, ״החפרפרת״) ביים, מרטין סקורסזה הפיק, ומייקל פאסבנדר מככב כהארי הול בעיבוד קולנועי ראשון לספריו של יו נסבו הנורווגי אודות הבלש המפורסם שלו. הוסיפו רשימת שחקני משנה שכוללת בין היתר את רבקה פרגוסון, שרלוט גינסבורג, ג׳יי קיי סימונס, טובי ג׳ונס, קלואי סביני, ו-ואל קילמר, כולם על רקע אוסלו המושלגת וקצת לונדון חורפית לגיוון. התעלומה שדורשת את כישורי הבילוש של הול כוללת רוצח סדרתי המכה בכל פעם שהשלג נערם, חוטף נשים ובונה להן בחצר איש שלג כמעין סימן מסחרי או התגרות במשטרה. לדעתי זה הופך את אנה ואלזה לחשודות מרכזיות, אבל הסרט חתום ונוקשה לכל אורכו כמו הפרצוף של ואל קילמר המסכן. אור התבאס עליו בפסטיבל חיפה ואני רק עכשיו, עם הגיעו לקולנועים, בביקורת לעכבר העיר.

״לנשום״ (Breathe) מהווה את בכורת הבימוי של השחקן אנדי סירקיס, על פי תסריט של וויליאם ניקולסון (״גלדיאטור״, ״עלובי החיים״). אנדרו גארפילד וקלייר פוי מגלמים את בני הזוג קבנדיש, צמד אוהב וחובב הרפתקאות ומסעות. אלא שהגבר נופל למשכב עקב מחלת הפוליו ונדמה שיבלה את מה שנותר מחייו בבית חולים. בעזרת אחיה התאומים של האישה (שניהם בגילומו של טום הולנדר) וכמה פיתוחים רפואיים של ממציא מהפכן (יו בונוויל) מצליחים בני הזוג להמשיך את חייהם במלואם – בין אם בגידול בנם או בטיולים שאולי יהיו האחרונים עבורם. כאמור לעיל, תיתכן סקירה.

עוד אירועי וענייני קולנוע:

פרסי הקולנוע הישראלי הדוקומנטרי – מיסודו של פורום היוצרים הדוקומנטריים, יחולקו זו הפעם ה-12 ליצירות וליוצרות או היוצרות שהצטיינו השנה בתחומים התיעודיים. הטקס יתקיים בשבוע הבא, יום שלישי ה-31 באוקטובר בסינמטק תל אביב. את רשימת המועמדים, ניתן למצוא באתר התחרות, ושווה לציין שהיא לא זהה אלא רק חופפת לזו של פרסי אופיר, וכמובן רחבה הרבה יותר. זוכה אחד כבר יש, שכן מפעל חיים כבר הוכרז – יקבל אותו אלון גרבוז, מי שניהל סינמטק תל אביב עד לפני שנתיים ויוענק לו ״פרס הערכה והוקרה על חלקו ותרומתו לעשייה הקולנועית בכלל ולקולנוע הדוקומנטרי בפרט״ כדברי הפורום.

בּלוֹאוֹ אפּ בּחצר – סדרת מפגשי הקולנוע של החוג לתולדות המוזיקה, תקרין הערב (רביעי ה-26 באוקטובר בשעה 20:00) את ״לילוֹת בּוּגי״ (Boogie Nights) של פול תומאס אנדרסון. בדיוק בזמן לרגל הטריילר לסרטו החדש ״Phantom Thread״, שאני מסרב לראות (את הטריילר, לא את הסרט, שאותו אני יותר מדי רוצה לראות עד כדי התנזרות מהקדימון). האירוע יתקיים בגן הפסלים של מוזיאון תל אביב, ויכלול הרצאה של ניב הדס על ראשית ימי הדיסקו והקשר שלו לתעשיית הפורנו הסבנטיזית ואז חזרה בזמן לא רק אל שנות השבעים שבהן מתרחשת העלילה, אלא גם 20 שנה לאחור אל התקופה בה הסרט הוקרן לראשונה. הזמנת כרטיסים ופרטים נוספים בדף האירוע הפייסבוקי.

סינמטק הרצליה – מארגן מחווה מתמשכת לקולנוען ג׳ון קסווטס, שתחל מחר (26 באוקטובר) ובמסגרתה יוקרן בכל חודש סרט נוסף של מלך הקולנוע העצמאי. מתחילים דווקא עם אחד מסרטיו האחרונים, ״נחשולי אהבה״ (Love Streams), עם קסווטס וזוגתו ג׳ינה רולנדס בתפקידים הראשיים, ובהתבסס על מחזה של טד אלן. ההקרנה ב-20:00 ולפניה הרצאה של ד"ר שי בידרמן. עוד פרטים וגם כרטיסים באתר הסינמטק.

AniNation – הוא שמו של פסטיבל האנימציה הירושלמי, שחוזר למהדורה נוספת. הוא יתקיים השנה בין ה-1 ל-4 בנובמבר, כך שבהחלט אפשר להוסיף אותו למרווח שציינתי במדור הקודם, שהיה מדריך לפסטיבלי החורף. חידוש מהותי השנה בפסטיבל, שמטרתו להמשיך ולבסס את מעמדה של ירושלים כבירת האנימציה של ישראל, נוגע ליוצרים וליצירות – לראשונה יוקם שוק סרטים בשם ״אנימרקט״ ובשיתוף עם קופרו, לצד שאר המפגשים והשיחות עם אורחי הפסטיבל הבינלאומיים. הקהל יוכל לצפות בהמון סרטי אנימציה קצרים המרוכזים או מפוזרים בתוכניות למיניהן, וגם בכמה סרטי הנפשה באורך מלא – ״את'ל וארנסט״, ״טהראן טאבו״, ״סופר ראביט״, ״סרט לגו נינג'גו״, ״בפינה זו של העולם״ הקלאסיקה הדיסנאית ״היפהפייה והיחפן״ וגם ״אגדת המלך שלמה״ הישראלי. התוכניה המלאה באתר הסינמטק.

אמריקה – אם אנחנו כבר בענייני הנפשה, הוא סרט אנימציה קצר ועצמאי בבימוי נדב ארבל ובהפקת סטודיו The Moving Company. הסרט מתקרב לשלבי סיום ומבקש את עזרת הציבור במימון החלק הסופי שיבטיח לו גימור ראוי. את כל השאר כבר יש, כולל סיפור שמתרחש בשנות ה-50 במדינת ישראל הצעירה ונשמע מסקרן, שחקנים ווקאליים כמו יבגניה דודינה בתפקיד הראשי, וכמו תמיד בפרוייקטים של מימון המונים מסוג זה גם הרבה תשורות שוות, חלקן לא רק לחובבי או חובבות אנימציה (ספרי ילדים, כרטיסים להופעה של הזמרת קרולינה ועוד בונוסים שנתרמו לפרוייקט). בקיצור, שווה להציץ בעמוד הקמפיין שכבר מתקדם בצעדי ענק אל עבר מימוש, ואפשר להתחיל גם בווידאו הזה שהכינו היוצרים כדי לגייס תמיכה:

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.