• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״סוג של רצח״, טרום בכורה של ״מכתוב״ ועוד קצת פסטיבל חיפה

27 בספטמבר 2017 מאת אורון שמיר

המדור השבועי היה בסכנה להחליף את השם ל״סרט חדש״, שכן זה כל מה שתוכנן לעלות בסוף השבוע המנומנם תמיד של יום הכיפורים. סרט ישראלי שאמור להגיע לאקרנים רק בשבוע הבא ניצל את המצב לטרום-בכורה, אז אוסיף אותו למדור כדי שלא יילך לאיבוד באוקיינוס הלא-ברור של סרטים שעולה לאקרנים בשבוע הבא לכבוד חג הסוכות. כדי לעבות קצת את המדור יהיו עוד ענייני פסטיבל חיפה, בתוספת פוסט ההמלצות המשותף שלנו שפורסם מוקדם יותר השבוע. ומכיוון שיום כיפור מחייב אותנו להדממה של יממה בסוף השבוע, נדחוס קצת את הלו״ז של הבלוג ולכן הפוסט הנוכחי הוא לא האחרון שיעלה היום. עוד עניין שקורה הערב לפני שניגש לעיקר: הקרנת הסרט ״הצגת הקולנוע האחרונה״ (The Last Picture Show) במסגרת ״בלואו אפ בחצר״, סדרת הקולנוע של החוג לתולדות המוזיקה ומוזיאון תל אביב. ישיב כהן ירצה על האנק וויליאמס ומורשתו המוזיקלית והאמריקאית לפני ההקרנה ב-21:00, ותהיה גם בירה בזול. כרטיסים ופרטים נוספים באתר המוזיאון או בדף האירוע.

״סוג של רצח״ (A Kind of Murder) הוא אמנם הסרט החדש היחידי שעולה השבוע לאקרנים, אבל קשה לקרוא לו ״חדש״. זאת משום שערך את בכורתו בפסטיבל טרייבקה 2016, ולאקרנים יצא במולדתו האמריקאית בדצמבר של אותה שנה. זהו עיבוד לספר של פטרישיה הייסמית׳ בשם ״The Blunderer״, עליו חתומים התסריטאית הטירונית סוזן בויד ובמאי הטלוויזיה אנדי גודארד בסרט הקולנוע השני שלו (אחרי ״Set Fire to the Stars״). העלילה מתרחשת בניו יורק של שנות ה-60, אז אדריכל מצליח (פטריק ווילסון) מואס בזוגתו (ג׳סיקה בייל) ומפנטז על אחרת (היילי בנט). הרצח של אשתו מזעזע אותו, אבל גם הופך אותו לחשוד העיקרי בהתחשב בנסיבות. יש גם חשוד נוסף (אדי מרסן) ובלש מלא מוטיבציה (וינסנט קארטהייזר) בסרט שמוגדר כשילוב בין דרמת פשע למותחן פסיכולוגי. שתי התמונות בפוסט זה הן מתוך הסרט.

״מכתוב״ אמנם יוצא לאקרנים רשמית בשבוע הבא, אך כיוון שכבר צץ ביום הקולנוע הישראלי (שם השתלט על קופות הכרטיסים) ועורך כעת יותר מהקרנת טרום בכורה אחת, נראה לי שאפשר להתייחס אליו כבר השבוע. באופן נדיר למדי, היחס אל הסרט הוא כאל ״סרטם של חנן סביון וגיא עמיר״, בעוד שמו של הבמאי עודד רז מוזכר שלישי. זאת משום שצמד הכותבים-כוכבים אמורים להיות מגנט הקהל העיקרי של הסרט, שמכיר את עבודתם הטלוויזיונית ב״עספור״ וב״פצועים בראש״, או שאולי זה עניין של אגו. כך או אחרת, סביון ועמיר מגלמים את סטיב וצ׳ומה, זוג עבריינים ירושלמים שחווים הארה רוחנית בפיגוע. הם מחליטים לנטוש את דרכי הפשע ובמקום זאת לעזור לזולת בדרך הבאה – לגנוב פתקים מהכותל ולהגשים את הכתוב בהם. לצידם מופיעים איציק כהן, יגאל נאור, חן אמסלם, אנסטסיה פיין ושורה ארוכה של פרצופים מוכרים, כולל מנהל המיזם לקולנוע בירושלים שתמך בסרט, בתפקיד קצרצר אך בלתי נשכח. יש לי תזה שלמה על הסרט הזה, ואני מקווה שרובה ייכנס בביקורת לעכבר העיר.

עוד קצת ענייני פסטיבל חיפה

אורחים – חלק מהכיף של פסטיבלי קולנוע הוא לא רק לראות סרטים חדשים מרחבי העולם, אלא גם להיתקל ביוצרים ובמשתתפים שלהם, על הבמה או בתור לשירותים. השחקן הבריטי בריאן קוקס, שהיה אורח הפסטיבל בשנה שעברה עם ״המטפלת״, כנראה כל-כך נהנה עד כי הוא שב אל הכרמל בשנית, הפעם עם ״צ׳רצ׳יל״ בו הוא מגלם את חבר להקת כוורת ראש ממשלת בריטניה האגדי ווינסטון צ׳רצ׳יל. הקולנוען הניו-יורקי סאם פולארד, משתף פעולה קבוע של ספייק לי כעורך או מפיק, יגיע לפסטיבל עם סרטו הדוקומנטרי ״סמי דיוויס ג'וניור: חייב להיות אני״. הבמאית ההונגריה אילדיקו אניידי תגיעה לכבוד הקרנת סרטה זוכה דב הזהב בפסטיבל ברלין, ״על גוף ונפש״. יוצרים נוספים שכתבנו על סרטיהם בפוסט ההמלצות ויכבדו את חיפה בנוכחותם, כוללים את: האנימטור האיטלקי אלסנדרו רק (״סינדרלה החתולה״), הבמאי הרומאי-אמריקאי ג׳ונאס קרפיניאנו (״הנער מצ׳מברה״), הקולנוענים ההונגרים מרתה מזארוש (״אורות הצפון״) ויאנוש סאס (״הקצב, הזונה ושתום העין״) שגם ישפוט בתחרות הישראלית (מעניין אם ״פוקסטרוט״ יישמע לו הונגרי מספיק), השחקנית מרינה ספיבק מסרטו של אנדריי זבייגינצב ״אהבה חסרה״, וגם מפיקים ישראלים שעובדים ויוצרים בלוס אנג׳לס – דנה לוסטיג עם ״ג׳ונגל״ בכיכובו של דניאל רדקליף, וארי זינגר עם ״מרג׳ורי פריים״ בעל הקאסט שכולל את לויס סמית׳, ג'ון האם, טים רובינס וג'ינה דיוויס (שלא יגיעו בעצמם, אולי רק כהולוגרמות בהתאם לרוח הסרט). זוהי כמובן רשימה חלקית, ובאתר הפסטיבל תחת ״אירועים״ אפשר לברר כיצד ניתן לפגוש לפחות חלק מן השמות האלה מלבד בבכורות של סרטיהם כמובן.

VR – או מציאות מדומה כמו שקראו לזה בניינטיז, הולכת לתפוס מקום נרחב בפסטיבל השנה, כבכל אירוע קולנוע עולמי בתקופה הנוכחית. בפסטיבל חיפה הלכו צעד אחד קדימה ויקימו ״עיר VR״ שהיא בעצם מתחם מיצגי מציאות מדומה שיפעל במקביל לאירועים בסינמטק. זה יקרה בין ה-8 ל-10 באוקטובר בשעות הערב, ברחבי קמפוס הנמל של חיפה, וכל הפעילות במתחם תהיה ללא תשלום. בין היתר אפשר יהיה לחוות (או לצפות? אני עדיין לא בנוח עם כל ה-VR הזה) כ-60 סרטים קצרים שחלקם הוקרן במקבילות של פסטיבלים כמו קאן, ונציה, סאנדנס, SXSW, טרייבקה וכד׳. היחיד שהכרתי באופן אישי הוא ״פרל״ המועמד לאוסקר, שחוויתי בגרסת מציאות רגילה וללא משקפיים מיוחדים (עד שאנחנו נפטרים מהתלת-מימד, שוב משקפיים מיוחדים?). כדי להישאר באווירה של פסטיבל סרטים, עיר ה-VR הולכת השנה לכל מיני כיוונים, החל מן האקדמי והמדעי בשיתוף עם סוכנות החלל הישראלית, הכיפי והמוזיקלי עם הופעות חיות שיתקיימו במתחם, וגם הפילנטרופי בדמות מיזם לפיתוח יצירות במציאות מדומה על נושא חברתי עכשווי. על האוצרות חתומים טל הרינג ושירין אנלן, ועל העיר המדומה, אורחיה והכנסים שלה אפשר לקרוא עוד באתר הפסטיבל.

מתוך ״סוג של רצח״, הסרט היחיד שעולה לאקרנים בסופש

תגובות

  1. ערן הגיב:

    בנוגע לפוקסטרוט בפסטיבל חיפה, לפי אתר הפסטיבל הסרט עבר מהתחרות הישראלית למסגרת ההקרנות המיוחדות. אם זה אכן המצב ולא רק טעות באתר, מעניין מה גרם להחלטה.

    1. אור סיגולי הגיב:

      מעניין… יכול להיות שזה קשור לכך שכאשר הפסטיבל יתחיל הוא כבר יהיה מופץ שבועיים בבתי הקולנוע. אני מניח שזה נוגד איזשהו תקנון.
      הם היו צריכים להוציא אותו בשנייה שהוחלט על תאריך היציאה שנועד להכשיר אותו לאוסקר, אז נתייג את זה במוטב מאוחר מאשר לעולם לא.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.