• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

פסטיבל ונציה 2017 – מבט מקדים על התחרות הרשמית

2 באוגוסט 2017 מאת עופר ליברגל

בסוף חודש אוגוסט ייצא לדרך בפעם ה-74 פסטיבל הקולנוע של ונציה, פסטיבל הסרטים הותיק בעולם. בשנים האחרונות דומה כי בעוד פסטיבל קאן התקבע כזירה בה רוב היוצרים האירופאים מעדיפים לחשוף את סרטיהם, ונציה הוא הראשון מבין הפסטיבלים אשר מהווים עמדת זינוק למירוץ לפרס האוסקר, מה שמוביל לשפע מרתק של סרטים דוברי אנגלית, אבל לא רק – בכל שנה נחשפות בפסטיבל כמה וכמה יצירות מרתקות. לכן, בפוסט זה ובדומה לפוסטים דומים אודות פסטיבל קאן, אסקור באופן ראשוני את סרטי התחרות הרשמית, כולל מעט מידע על הבמאי ועל עלילת הסרט. יש לציין כי גם אם סקירה זאת מתמקדת בתחרות, לפעמים יש לא מעט עניין גם במסגרות הצד. למשל, אני הכי מצפה לסרט התאילנדי ״Samui Song״ אשר יוקרן במסגרת המשנה "ימי ונציה", יחד עם סרטו של שבי גביזון ״געגוע״ שיגיע לוונציה אחרי שכבר הציג בפסטיבל ירושלים.

עוד ייצוג ישראלי השנה יהיה במסגרת המשנה היקורתית "אופקים" בה יוקרנו ״הבן דוד״ של צחי גארד ו״העדות״ של עמיחי גרינברג. יש גם סרט ישראלי בתחרות הרשמית והוא בהחלט יכול להפוך לאחד מן היותר מדוברים השנה בוונציה ובכלל ועליו ארחיב בהמשך שכן הוא חלק מן התחרות הראשית (תמונה לעיל). אך בעוד הקולנוע הישראלי מיוצג השנה בפסטיבל יותר מאי-פעם, הייצוג של סרטים שביימו נשים בכל המסגרות נראה דל במיוחד, אפילו בהשוואה לפסטיבל קאן. בכל מקרה, גם השנה אני אהיה בוונציה במהלך השבוע הראשון של הפסטיבל, כך שניתן לצפות לדיווח מורחב יותר על חלק מן הסרטים שרק יוזכרו בפוסט זה. אגב, השמות בעברית הם כמובן תרגום או הצעה ולא שום דבר רשמי בשלב זה.

מאט דיימון וג׳וליאן מור בסרטו של ג׳ורג׳ קלוני, ״פרברייה״

Human Flow
זרימה אנושית

הבמאי: איי וייוויי הסיני, אולי האמן הכי מוכר בעולם כיום (תערוכה שלו מוצגת בימים אלו במוזיאון ישראל). וייוויי משלב ביצירתו בין תחומים שונים של עשייה אמנותית, כולל הרבה מאוד סרטים תיעודים בנושאים חברתיים. סרטו הנוכחי הוא הפקה גרמנית-אמריקאית שכבר נרכשה להפצה בידי אמזון.

מה קורה בסרט: הסרט מנסה להביט על משבר הפליטים בעידן הנוכחי, אף כי הבמאי טוען כי "אין משבר פליטים, רק משבר אנושי" ומבחינתו העדר מציאת הפתרון והיחס החשדני למי שנאלצו להגר הוא חלק בלתי נפרד מן המשבר. הסרט צולם לאורך כשנה במדינות רבות ברחבי העולם, כולל בישראל. יש להניח כי מדובר ביצירה בעלת אמירה חד משמעית מבחינה פוליטית, אך גם בעלת יכולת לרגש דרך סיפורים ספציפיים. התחרות בוונציה לא מרבה לכלול סרטים תיעודים (אף כי יש עוד אחד מסוג זה השנה), אבל השילוב של הנושא הטעון והמעמד של הבמאי הופך את הסרט הזה לאחד מן המסקרנים ביותר. יכול בהחלט להיות מועמד לסרט תיעודי באוסקר.

Mother!
אמא!

הבמאי: דארן ארונופסקי, במאי אמריקאי עם שובל ארוך של מעריצים וגם לא מעט מתנגדים לחלק מסרטיו, אשר כוללים בין היתר את ״רקוויאם לחלום״, ״המעיין״, ״המתאבק״ ו״ברבור שחור״. אף כי לרוב אני מוצא את סרטיו פחות מעמיקים מן השאיפות שלהם, וסרטו הקודם ״המבול״ היה סוג של אסון בעיניי, מדובר בבמאי שידוע להשתמש נהדר בעריכה על מנת לייצר אווירה מטרידה.

מה קורה בסרט: חייהם של זוג עוברים טלטלה בעקבות הגעה של אורחים לא צפויים. זה גם קשור מן הסתם לאמא כלשהי, ולכך שבפוסטר הגיבורה שולפת את הלב שלה מן החזה. נדמה לי שעדיף לא לדעת יותר מדי, אז במקום זאת רשימה חלקית של הקאסט: ג'ניפר לורנס, חבייר ברדם, אד האריס, מישל פייפר, בריאן גליסון, דונל גליסון, קריסטן וויג.

Suburbicon
פרברייה 

הבמאי: ג'ורג' קלוני, האיש, החיוך, הקפה. כבמאי, התוצר שלו פחות אחיד בעיניי וצד סרטים מרשימים כמו ״לילה טוב ובהצלחה״ הוא מכיל גם דברים תמוהים כמו ״ציידי האוצרות״. אפשר רק לקוות שהוא תלוי בתסריט עמו הוא עובד, מה שמייצר אופטימיות סביב הפרויקט הזה.

מה קורה בסרט: בעיירה קטנה ושלווה בארה"ב של שנות החמישים, חייה של משפחה כל-אמריקאית עוברים טלטלה בעקבות תקיפה אלימה. אב המשפחה לוקח את החוק לידיים ושורה של אירועים קומיים/אלימים מתרחשים אחר כך. מככבים: מאט דימון, ג'וליאן מור, אוסקר אייזק וג'וש ברולין. ועכשיו לחלק המלהיב – התסריט המקורי נכתב בידי האחים כהן עוד בשנות ה-80 ומזה כעשור קלוני עובד על העיבוד שלו. הוא גם שכתב את התסריט, נקווה שלא הרס יותר מדי. הטריילר בהחלט מזכיר את הסרטים המוקדמים של האחים כהן.

The Shape Of Water
מצב המים

הבמאי: גיירמו דל טורו המקסיקני, אשף הפנטזיה האפלה שמאוחרי ״המבוך של פאן״, ״קרונוס״, ״קרימזון פיק״ ו״פסיפיק רים״, בין היתר. הסרטים שלו תמיד מצטיינים בעיצוב יוצא דופן, בעיקר בכל הקשור למפלצות אמתיות או מדומיינות.

מה קורה בסרט: עובדת ניקיון אילמת במעבדה בה מתבצעים ניסויים חשודים מאוד, מפתחת קשר רגשי עם יצור ימי המוחזק במקום, יצור אשר מתגלה כבעל תובנה והבנה אשר חסרה בבני האדם, אשר הופכים לאכזריים יותר ככל שסיפור האהבה/אגדה גדל, כי היוצר הזה יכול להיות נשק של ממש בימי המלחמה הקרה. סאלי הוקינס בתפקיד הראשי, לצידה ריצ'ארד ג'נקניס, אוקטביה ספנסר ומייקל שאנון.

סאלי הוקינס וידיד בסרטו של גיירמו דל טורו, ״מצב המים״

L'insulte
העלבון

הבמאי: זיאד דוארי, במאי יליד בירות שעבד גם בארה"ב (כעוזר צלם בסרטים של טרנטינו) ועובד גם בצרפת. סרטו הקודם, ״המתקפה״, התרחש בישראל וכלל קאסט ישראלי-פלסטיני.

מה קורה בסרט: לבנוני נוצרי מרטיב בטעות פליט פלסטיני בעודו משקה צמחים בגינתו. העימות בין השניים מקצין ומתחבר לעימות החברתי אשר חובק את כל החברה הלבנונית, במה שנראה כמו משל על הדרך בה מלחמת האזרחים בלבנון החלה. הפקה צרפתית של סרט שצולם בלבנון.

La Villa
הווילה 

הבמאי: רובר גדיגיאן, במאי צרפתי ותיק ומוערך בעקבות סרטים כמו ״מרי-ג'ו ושני מאהביה״, ״מריוס וג'נט״ ו״שלגי הקילימנג'רו״ שדי הצליח בארץ לפני כמה שנים.

מה קורה בסרט: הוילה שבכותרת נמצאת במרסיי והבעלים שלה קרב למותו, מה שמשיב אל המקום את בתו ובנו המבוגרים. בן שלישי נשאר קרוב לאביו ומנהל מסעדה. המפגש עם האב לקראת ימיו האחרונים חושף מתחים ישנים ומעלה לדיון את הפער בין החזון של האב לגבי החיים והמשפחה לבין המצב בפועל – עד שהמציאות מייצרת סיבוך נוסף.

Lean on Pete
להישען על פיט

הבמאי: הבריטי אנדרו האיי, שיצר את דרמת הסטוץ שהופך לסיפור אהבה קצר וכואב ב״סוף שבוע״ ועבר לליגה שכוללת עבודה עם כוכבים כאשר יצר את ״45 שנים״ שהעניק לשרלוט רמפלינג מועמדות לאוסקר.

מה קורה בסרט: האיי ממשיך להתקדם באיטיות לעבר סרטים בהיקף גדול יותר ומביים סרט אשר מתרחש בארה"ב. נער שעובד כחוואי במסלול מרוצי סוסים גונב את הסוס ששמו מוזכר בכותרת, ויוצא למסע בתקווה למצוא בית אצל קרובת משפחה אותה הוא בקושי/בכלל לא מכיר. צוות השחקנים כולל בין היתר את סטיב בושמי, סטיב זן וקלואי סוויני.

תומאס מאן, מתוך ״להישען על פיט״ של אנדרו האיי

Mektoub, My Love: Canto Uno
מכתוב, אהובתי: קנטו ראשון

הבמאי: עבדלעטיף קשיש, היוצר הצרפתי-טוניסאי שמאחורי ״הגרגר והדג״ ו״ונוס השחורה״, שסרטו הקודם ״כחול הוא הצבע החם ביותר״ זיכה אותו בדקל הזהב בפסטיבל קאן ואחריו בהרבה דברי שבח על הסרט והרבה מחלוקת כלפי היחס לשחקניות.

מה קורה בסרט: קודם כל, זהו סרט צרפתי שהכותרת שלו מורכבת מערבית, אנגלית ואיטלקית. כאשר פותרים את הפאזל, ניתן להבין כי הסרט עוסק בקשר בין האהבה והגורל וכי הבמאי ממשיך להכריז על סרטיו כחלק פותח מרצף פוטנציאלי. הסרט עוסק בבמאי-תסריטאי צעיר אשר נאלץ לבחור בין אהובת נעוריו אותה התכוון לשאת לאישה, לבין אשת המפיק שיכול להזניק את הקריירה שלו.

The Third Murder
הרצח השלישי

הבמאי: הירוקזו קורה-אדה, הבמאי היפני הכי מצליח בימינו, עד לרמה שרבים מסרטיו ממש מופצים בארץ, דוגמת ״סיפור משפחתי״, ״אחותנו הקטנה״ ו״אחרי הסערה״. אחראי גם על ״עדיין מהלכים״.

מה קורה-אדה בסרט: עורך דין ממונה לסנגור במשפט רצח. הנאשם כבר הורשע ברצח קודם לפני כ-30 שנה והודה ברצח בו הוא מואשם, אך לפרקליט יש ספקות לגבי המקרה, כאשר הוא מנסה למנוע מן הלקוח שלו להיות מוצא להורג, שזה גם סוג של רצח. נשמע כמו סוג של שינוי כיוון עבור הבמאי, שבשנים האחרונות התמקד בעיקר בדרמות משפחתיות. אבל לא אופתע אם עניין המשפחה יישחק תפקיד מפתח גם בסרט זה.

Jusqu'à la Garde
עד הסוף

הבמאי: קסבייה לגרנד, במאי שבאופן נדיר מגיע לתחרות עם סרטו הארוך הראשון. הופיע ב״להתראות ילדים״ של לואי מאל בהיותו ילד ומאז בסרטים נוספים. סרטו הקצר ״Just Before Losing Everything״ היה מועמד לאוסקר.

מה קורה בסרט: מן התקציר נדמה שמדובר בסוג של הרחבה לנושאים שעלו בסרט הקצר. זוג מתגרש והאם מבקשת חזקה בלעדית על הילד בטענה כי האב מתעלל, השופט לא מאמין לה ופוסק על חזקה משותפת. לילד עצמו יש תכניות משלו לגבי המצב.

Ammore e Malavita
אהבה והעולם התחתון

הבמאים: אנטוניו ומרקו מנטי, צמד אחים-יוצרים של סרטי ז'אנר איטלקיים, בהם ״הקומה ה-17״, ״הגעתו של וונג״ ו״אני נפוליטני״. התחרות בוונציה היא סוג של שדרוג עבורם.

מה קורה בסרט: מיוזיקל על רקע עולם הפשע בנפולי, המכיל כמה עלילות מצטלבות ובוס של ארגון פשע המנסה לפרוש מן העסק.

פוקסטרוט

הבמאי: שמוליק מעוז, הבמאי הישראלי שזכה באריה הזהב (הפרס הכי גדול) בפסטיבל ונציה על סרטו הראשון, ״לבנון״.

מה קורה בסרט: זוג ישראלי אמיד מקבל בשורה לא נעימה. אני יודע יותר מזה כי כבר צפיתי בסרט, אבל מעדיף לא לגלות אף פרט נוסף על אחד מן הסרטים הכי שאפתניים שנעשו אי פעם בארץ, סרט שלא אופתע אם יעניק למעוז פרסים יוקרתיים נוספים.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
שלושה שלטי פרסום ליד אבינג, מיזורי

הבמאי: מרטין מקדונה, במאי ותסריטאי אירי שיצר את ״ברוז'״ הנערץ ו״שבעה פסיכופטים״ היותר שנוי במחלוקת. זאת לצד כתיבת לא מעט מחזות.

מה קורה בסרט: פרנסיס מקדורמנד מגלמת אישה אשר מתוסכלת מכך שהמשטרה טרם תפסה את הרוצח של בתה. היא שוכרת שלושה שלטי פרסום בכניסה לעיר בה היא חיה אשר מאשימים באופן גלוי את מפקד המשטרה (וודי הרלסון), מה שיוצר הרבה מתח בעיירה, כאשר רוב הציבור לא נוטה לצד שלה. סאם רקוול ופיטר דינקלג' גם הם בקאסט.

פרנסס מקדורמנד ופיטר דינקלג׳ בסרטו של מרטין מקדונה

Hannah
האנה

הבמאי: אנדרה פאלאורו, שגם סרטו הקודם ״מדאס״ הציג בוונציה, אך במסגרת המשנה "אופקים". עכשיו הוא בתחרות הראשית.

מה קורה בסרט: שרלוט רמפלינג מגלמת את האנה, אישה אשר מוצאת את עצמה במשבר זהות לאחר מעצרו של בעלה, כאשר היא בוחנת מחדש את הבחירות שביצעה בחייה ואת העולם בו היא פועלת. חלק ראשון מטרילוגיה של סרטים על דמויות נשיות.

Downsizing
צמצום

הבמאי: אלכסנדר פיין, מן הבמאים יותר מעוטרים בקולנוע האמריקאי העצמאי, אחרי ״דרכים צדדיות״, ״אודות שמידט״, ״החברות של רות'״, ״בחירות או לא להיות״ ואוסקר על כתיבת ״היורשים״.

מה קורה בסרט: זהו סרט הפתיחה של הפסטיבל, מה שמרמז לרוב על משהו מסחרי יותר, ושחקן כמעט ודאי בעונת האוסקר הקרובה. מצד שני, העלילה של הסרט נשמעת מוזרה: הכותרת אומנם רומזת על מהלך של התייעלות כלכלית של תאגיד, אבל גיבור הסרט מחליט לצמצם, כלומר להקטין, דווקא את עצמו, סבור שכך חייו יהיו הרבה יותר פשוטים. הוא חושב כי גם אשתו תבצע את אותו מהלך, אך זו מתחרטת. מאט דיימון וקריסטן וויג מככבים, במה שנשמע כמו סרט פנטזיה שהוא גם סאטירה חברתית. לורה דארן, ניל פטריק האריס, כריסטוף וולץ וג'יסון סודאיקיס גם הם נמצאים כאן.

Angels Wear White
מלאכים לובשים לבן

הבמאית: ויויאן צ'או, במאית-מפיקה סינית שזהו סרטה השני אחרי ״רחוב טראפ״. הבמאית היחידה בתחרות.

מה קורה בסרט: במלון קטן בעיירת חוף קטנה בסין שתי ילדות מותקפות מינית בידי גבר בגיל העמידה. העדה היחידה למקרה היא פקידת הקבלה במלון, שלא מעידה עקב חשש לגורלה בקהילה הקטנה, שלא ממש מקשיבה לנשים או יכולה להציע עזרה לה או לקרבנות. עבור אחת מהן התקיפה היא רק המכה הראשונה.

Una Famiglia
משפחה אחת

הבמאי: סבסטיאנו ריזו, במאי איטלקי אשר סרט הביכורים שלו "Darker Than Midnight" הוקרן במסגרת שבוע הביקורת בפסטיבל קאן לפני כשלוש שנים.

מה קורה בסרט: העלילה מתמקדת בזוג נטול ילדים החי ברומא, כאשר הגבר הוא צרפתי אשר מבוגר בכ-15 שנה מן האישה ולמראית עין נראה כי יש להם זוגיות טובה. אלא שהאישה מרגישה כי במשך שנים היא הקריבה יותר מדי מעצמה והתפרקות היחסים יכולה לגרום גם לחשיפה של סוד שיכול להיות הרסני.

First Reformed
תיקון ראשון

הבמאי: פול שרדר, תיאורטיקן קולנוע שכתב תסריטים לכמה מסרטיו הכי טובים של מרטין סקורסזה, וביים בעצמו סרטים כגון ״ג'יגלו אמריקאי״, ״מישימה: חיים בארבע פרקים״, ו״אדם בן כלב״. רוב התוצרת שלו בשנים האחרונות הייתה מאכזבת יחסית ולכן זה קצת מפתיע לראות אותו במסגרת התחרות הרשמית, מה שיכול לרמז על חזרה לכושר.

מה קורה בסרט: כומר צבאי לשעבר ששכל את בנו מתחבר לאישה שבעלה התאבד, מה שמוביל אותו לחקור את המוות ודרכו את השחיתות המוסתרת בכנסייה בה הוא משרת. עם איתן הוק ואמנדה סייפריד.

Sweet Country
ארץ מתוקה

הבמאי: וורוויק תורנטון האוסטרלי, צלם למשך רוב הקריירה אך גם במאי אשר סרטיו מתרחשים לרוב בחלקים הנידחים של מולדתו. סרטו ״שמשון ודלילה״ זכה בפרס מצלמת הזהב בפסטיבל קאן.

מה קורה בסרט: מערבון המתרחש בצפון אוסטרליה בשנות העשרים של המאה העשרים, אזור בו צדק ושמירה על חוק היא דבר יחסי. מגדל בקר אבורג'ני מועמד לדין על ביצוע רצח, בפרשה אשר מדגימה את הפערים החברתיים בין הלבנים לילידים. עם סאם ניל.

The Leisure Seeker
מחפש הפנאי

הבמאי: פאולו וירזי, הבמאי האיטלקי שהפך לאחרונה למצליח גם בארץ בזכות סרטיו ״הון אנושי״ ו״חיים משוגעים״. גם בעולם הוא יותר מצליח ולכן הוא עובר לעבוד באנגלית, מה שיוצר שילוב מושלם עבור פסטיבל ונציה: יוצר איטלקי בסרט עם פוטנציאל לאוסקרים, אם כי כנראה רק בתחום המשחק. כלומר, לפחות עד שמישהו יצפה בסרט.

על מה הסרט: דונלד סאתרלנד והלן מירן מגלמים זוג מבוגר המחליט לברוח מחובותיו ומילדיו הבוגרים ויוצא למסע ארוך בכבישי ארצות הברית, ברכב אשר אותו הם מכנים בחיבה בשם הסרט. קשישים במנוסה זה הנערים במנוסה החדש.

Ex Libris : New York Public Library
הספריה הציבורית בניו יורק

הבמאי: פרדריק וייזמן, מגדולי הדוקומנטריסטים בכל הזמנים, מי שמבטא בסרטיו באופן השלם ביותר את הגישה של הקולנוע הישיר. החל מ״טיטיקט פוליס״ בשנת 1967, דרך סרטים מרתקים על מוסדות ואזורים ציבוריים, בהם ״בית חולים״, ״אספן״, ״בברקלי״, ו״ג'קסון הייטס״. גם בגיל 87, הוא ממשיך להיות יוצר פורה המצלם בקצב מהיר סרטים ארוכים מאוד.

מה קורה בסרט: בסרטין של וייזמן, שם הסרט הוא גם תקציר העלילה. הוא מתעד מקום או מוסד לאורך זמן, בלי קשר לינארי ודרך פסיפס של אנשים אשר עובדים, חיים או עוברים במקום, כאשר אין שאלות או דיבור למצלמה – רק תיאור מתמשך של המתרחש. הפעם הסרט עוסק בספריה הציבורית המפורסמת של ניו יורק, מן הספריות היפות והנודעות בעולם. הסרט באורך שלוש שעות ורבע, לא הרבה במונחים של הבמאי.

הלן מירן ודונלד סאתרלנד ב״מחפש הפנאי״ של פאולו וירזי

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.